Jump to content

Elementti-tallirakennus


Recommended Posts

Riippuu käyttötarkoituksesta, jos tarvitsee pressukatosta pysyvämpää suojaa kottikärryille, tms. vekottimille ajaa asiansa varmasti.

 

Kannattaa myös laskea paljonko vastaavanlaisen suojan rakentaminen "pitkästä tavarasta" maksaa. Käsittääkseni tuo UKT-tallin toimitus ei sisällä esim. kattomateriaaleja...

 

Lupakuvia voi ostaa esim. http://www.talopakki.fi/ sivujen kautta, mikäli ei tunne rakennusinssiä joka suostuisi kuvat tekemään "firabelinä".

Link to comment

Aika heppoisia tuntuu kaikki pakettitallit olevan tänä päivänä - satasen runko 1200 jaolla, kattotuolit sitäkään vähää samalla jaolla. Itse päätin ottaa tarjotuista täydellisimmän paketin johon kuuluu sokkelista vesikattoon eristeitä ja sisäverhoilua lukuunottamatta kaikki - hintaa saman verran kuin vajaammilla paketeilla. Toimittaja http://www.meriittihallit.fi - tällä viikolla pitäisi vihdoin tulla kamat tontille.

 

Edit: Pikaisella laskutoimituksella kun lisää tohon Ultimatemarketin talliin kaikki lisätarvikkeet mitä siihen on saatavana niin ollaan jo samoissa hinnoissa kuin Meriittihallit eikä siinä ole vielä sokkelia (valu tai Meriitin tapauksessa elementit).

Link to comment
Itse päätin ottaa tarjotuista täydellisimmän paketin johon kuuluu sokkelista vesikattoon eristeitä ja sisäverhoilua lukuunottamatta kaikki - hintaa saman verran kuin vajaammilla paketeilla. Toimittaja http://www.meriittihallit.fi - tällä viikolla pitäisi vihdoin tulla kamat tontille.

 

Kyllähän tuohonkin pitää vielä lisätä tuon lämpöeristyksen ja sisäverhoilun lisäksi lattia(valu), sähköistys ja lämmitysjärjestelmä, joten alkaa siitäkin neliöhintaa kertyä ennenkuin pääsee auton kimppuun :)

Link to comment

Jeps, noita pakettihintoja tuijotellessa on pelkkää henkistä onaniaa jos kuvittelee selviävänsä edes kaksinkertaisella summalla lämpimään talliin ruuvailemaan. Täällä pääkaupunkiseudulla jo pelkkä byrokratia imaisee tuhatlappusen poikineen ja maansiirtotyöt ei nekään ilmaisia ole. Vaikka tuttavapiiristä on löytynyt lähes joka alan ammattilaisia ja rakennusmestari tekee hommansa vastapalveluksina niin kyllä tässä on saanut rahaa kylvää kuin vappukukkia.

 

Mutta kohta päästään juniksen kimppuun! En tiedä johtuiko siitä että se makaa tossa etupihalla mutta postilaatikkoon oli eräänä päivänä ilmestynyt mainoslappu jossa ilmoitettiin kaikenlainen metalliromu noudettavan ilmaiseksi tontilta pois...

Link to comment

Jos suhteutetaan noiden korttitalojen hinta puutavaran ja rakennustyön hintaan, niin edullisiahan nuo ovat. Ittellä meni puoltoista tonnia 46 neliön piharakennuksen julkisivun puutavaraan ja työt tein itse.

 

Noissahan on lupakuvat valmiina. Jos ei satu olemaan serkkua rakennesuunnittelijana niin sitten pitää jotakin laskea suunnittelukuluihinkin.

 

Ehkä noista ultimatemarketin systeemeistäkin saisi ihan käypäsen pikku fiksaamisella. Toinen pointti noissa on se, että sen saa säältäsuojaan nopeasti ja sitten voi jatkaa kun jaksaa eteenpäin.

Link to comment

itsellä valmistumassa 10-talojen elementti hässäkkä,paketin hinnan saa kertoa kahdella jos haluaa lämpimän.Yllättävän paljon saa rahaa upotetttua näkymättömiin juttuihin ;)

Mutta muuten näyttää ihan fiksulle jutskalle...

 

Joitain kuvia homman edistymisestä feikbuukissa

 

Tuo on ihan hyvä aihio,pohjatyöt tehtiin "varmuuden välttämiseksi"

siten,että jos joskus haluaa tuon tilan lämpimäksi...

Jos olisin semmonen oikea harrastaja niin olisin laittanut nesteputket tuonne valuun,mutta itse itseni tiedostaen...

Link to comment
...Jos olisin semmonen oikea harrastaja niin olisin laittanut nesteputket tuonne valuun,mutta itse itseni tiedostaen...

 

Mietin myös lattialämmitystä, mutta tulin siihen tulokseen että koska kuitenkin haluan pultata sorvit sun muut kiinteästi lattiaan niin letkun puhkaisun riski on liian suuri. Ilmalämpöpumppu saa luvan riittää.

Link to comment

 

Mietin myös lattialämmitystä, mutta tulin siihen tulokseen että koska kuitenkin haluan pultata sorvit sun muut kiinteästi lattiaan niin letkun puhkaisun riski on liian suuri. Ilmalämpöpumppu saa luvan riittää.

 

No suunnittelee paikat valmiiksi ja kiertää putkilla ne kohdat turha niitä on sinne koneen alle laittaa.

 

Jokusen tuhat kilometriä lämpökaapelia asentaaneena monenlaisiin tiloihin en oo koskaan vielä rikkonut kaapelia em. metodia käyttäen. Samaten toinen hyvä konsti on ottaa kuvia ennen valua missä putkistot kulkee ja siten että mittasuhteet on pääteltävissä kuvista. Lenkit on kuitenkin yleensä n. 20cm välein, ulkoseinien viereen suosittelen 10cm väliä jolloin vedon tunne kylmien ulkoseinien vieressä häviää. Mikäli vahinko sattuu niin sitten vaan piikataan vaurio esille ja laitetaan jatkopala väliin ja ämpärillinen kuraa koloon. Mukava työskennellä auton kimpussa lattiatasossa kun alla lämmin pinta.

Link to comment
Guest Toheltaja

Tota, nyt 3 ultimaten autotalipakettia nähneenä en suosittele kelleen. Naapuri teki viimeisen tohon meidän rajalle. Tilaus ja toimitus ihan ok, mutta olis tullu aivan vitun paljon halvemmaks tehdä pitkästä, ja saman ajan ois vieny, meinaan tuulensuojalevyttäminen yms. oli aivan helvetin perseestä, ei missään normaalijaossa noi elementtien mitat nääs. Muutenkin vähän sillee ripinrapin tehdyn näkösiä kaikki... Eikä sitten sisältäny juur mitään oikeesti siihen nähden mitä "mainostivat" paketissa olevan. Taitaa tuo naapurin tallikin olla kohta käräjille menossa...

Link to comment

Suosittelen myös lattialämmitystä. Mulla on sähkökaapelit tallin ja verstaan lattiassa.

Talvella sellanen +10 asteen peruslämpö aina päällä. Siinäkin tarkenee jo jotain tehdä,

mutta äkkiä saa puhaltimella nostettua jo johonkin 16 asteeseen missä tarkenee jo täysin.

 

Ei oo sitä kylmää lattian massaa hohkamassa kylmää joten viihtyvyys on paljon parempi

ja lämpiää tosi nopeaa puhaltimella. Lisäksi ei ole haittona seinillä pattereita tms pölynkerääjiä.

Link to comment
Noissahan on lupakuvat valmiina. Jos ei satu olemaan serkkua rakennesuunnittelijana niin sitten pitää jotakin laskea suunnittelukuluihinkin.

 

Pitää paikkansa vain osittain. Paketissa tulee kuvat mökistä, mutta rakennuslupaa varten tarviit vielä perustuspiirustukset ja asemapiirustuksen, joten joudut kuitenkin serkun juttusille..

Link to comment
Noissahan on lupakuvat valmiina. Jos ei satu olemaan serkkua rakennesuunnittelijana niin sitten pitää jotakin laskea suunnittelukuluihinkin.

 

Pitää paikkansa vain osittain. Paketissa tulee kuvat mökistä, mutta rakennuslupaa varten tarviit vielä perustuspiirustukset ja asemapiirustuksen, joten joudut kuitenkin serkun juttusille..

 

Minä oon kerran piirtäny asemapiirrustuksen n. 10v sitte ite omakotitalolle, "postimerkkiin" pistin oman nimen ja muut tiedot ja hyvin kelpas. Tiedä sitten käykö ihan joka kylällä...

Link to comment

10-taloilla tuli perustus piirustukset mukana ja asemakuvan tein itse.

Kiva ylläri kun pyysin kunnasta nykyistä asemakuvaa löytyi vain kuva tontista,ilman mitään rakennuksia jotka on tehty 1930-40 luvun vaihteessa...

Link to comment
Guest pincers

pointsit täältä myös lattialämmitykselle. Sähkömallinen toki kuluttaa sitä itseään mutta mukavuutta se myös tuo ja pitää lattian kuivana.

 

Mikäli vasara pysyy itsellä tai sukulaisella yhtään kädessä niin suosittelen tekemään pitkästä tavarasta. Ei niin vaikeata ole kummiskaan. Toki menee hieman pidempään kuin noissa elementti hässäköissä.

 

ILP piti tulla myös meille talliin mut nyttemmin mietiskellyt niitten kestävyyttä jos tallissa hioo, maalaa tms puuhastelee. Ainakin suodattimet täytyis putsata usein,

Link to comment

Tuohon ylläolevaan kuvaan viitaten, niin oliko tästä tulossa lämmin talli? Ja rakennusluvat myös haettu sellaiselle? Kuvassahan on kevytperustus joka tulee maanpinnan yläpuolelle ja on tarkotettua autokatoksille/puuvajoille/yms. siis kylmille ja kevyille rakennuksille. Ja miten tuohon on tarkoitus tehdä routasuojaus? Ja kuvassa en näe myöskään salaojitusta, mutta kuva nyt onkin hieman hämärä.. Hämmästyn kovasti (mitä on kyllä tapahtunut ennenkin) jos kunnan/kaupungin rakennusvalvonta on nuo perustukset lämpimälle tallille hyväksynyt.

Link to comment
Tuohon ylläolevaan kuvaan viitaten, niin oliko tästä tulossa lämmin talli? Ja rakennusluvat myös haettu sellaiselle? Kuvassahan on kevytperustus joka tulee maanpinnan yläpuolelle ja on tarkotettua autokatoksille/puuvajoille/yms. siis kylmille ja kevyille rakennuksille. Ja miten tuohon on tarkoitus tehdä routasuojaus? Ja kuvassa en näe myöskään salaojitusta, mutta kuva nyt onkin hieman hämärä.. Hämmästyn kovasti (mitä on kyllä tapahtunut ennenkin) jos kunnan/kaupungin rakennusvalvonta on nuo perustukset lämpimälle tallille hyväksynyt.

 

Samaa mieltä. Tuohon sokkeliratkaisuun ei ainakaan kovin helposti saa lämmintä tallia. Sokkelista puuttuu ns. sokkelin halkaisueriste. Lupakuvat olisi kiva nähdä. Yleensä ei kannata pahemmin lähteä itse säveltämään.

Link to comment
Lupa on puolilämpimälle talousrakennukselle, sokkelin sisäpuolelle 50 mm Finnfoam ja runkoon 150 villa. Routaeristys normaaliin tapaan sokkelin ulkopuolelle 50 mm routalevyllä.

 

Millä verhoilet sokkelin sisäpuolisen eristeen? Onko sokkelielementin paksuus 100 mm.

Link to comment

Elementti on satasen ja siihen finnfoam-eristeen päälle tulee ihan sama levy koolauksella kuin muuhunkin talliin - suurimmalle osalle kaakelilujaa kun sitä nyt sattuu olemaan ja loppuun eekoota. Lämpimäksi tuolla ei ollut mitään saumaa, nykypäivänä vaaditaan niin järjettömiä eristepaksuuksia - hyvänä esimerkkinä muutaman metrin päässä tallityömaasta seisoo perheeni koti, vanha rintamamiestalo, jossa sadan millin purueriste ja hyvin siinäkin pärjää.

Link to comment
Guest laiska`s custom

kiinteistöjen energiankulutus on suurempaa kuin autojen,sillä miten eristää on aika paljonkin väliä.laita edes uretaanieriste eikä finfoamia.

 

sen 100mm purueristeisen seinänkin lisäeristys maksaisi itsensä muutamassa vuodessa takaisin,jos talo vuotaa kuin seula sillä ei ole väliä mutta kun auton kulutus pompsahtaa puolella litralla ni ollaan ihmeissään,oudot mittasuhteet asioilla.

Link to comment
Guest Jalmari
sen 100mm purueristeisen seinänkin lisäeristys maksaisi itsensä muutamassa vuodessa takaisin,jos talo vuotaa kuin seula sillä ei ole väliä mutta kun auton kulutus pompsahtaa puolella litralla ni ollaan ihmeissään,oudot mittasuhteet asioilla.

 

Käyppä esittämässä muutaman vuoden takaisin maksuaika tuolla http://www.rintamamiestalo.fi niin saadaan hupia =)

Link to comment

Nyt aletaan mennä sellaiselle alueelle jossa "oikeita" tapoja on yhtä paljon kuin mielipiteiden esittäjiä. Millään muulla alalla kuin rakentamisessa ja remontoinnissa ei ole enempää "asiantuntijoita". Itse en tiedä hommista yhtään mitään, kunhan yritän käyttää maalaisjärkeä ja noudattaa valmistajan ohjeita tallia pystyttäessäni. Rakennusluvastani huolestuneet voivat vetää kukkahattunsa vähän syvemmälle ja soittaa vaikka Helsingin Kaupungin Rakennusvalvontaan, paperit on kunnossa ja eiköhän tuossa tallissa tarkene muutamaa harrasteajoneuvoa värkkäämään.

Link to comment
Mitä eroa on Finnfoam:lla ja uretaanieristeellä?

 

Finnfoam on polystyreeniä, eli samaa tavaraa kuin styrox. Uretaanilevy (esim. SPU eriste) on taas nimensä mukaisesti polyuretaania. Uretaanilevyllä on parempi eristyskyky kuin Finnfoamilla.

Link to comment
kiinteistöjen energiankulutus on suurempaa kuin autojen,sillä miten eristää on aika paljonkin väliä.laita edes uretaanieriste eikä finfoamia.

 

sen 100mm purueristeisen seinänkin lisäeristys maksaisi itsensä muutamassa vuodessa takaisin,jos talo vuotaa kuin seula sillä ei ole väliä mutta kun auton kulutus pompsahtaa puolella litralla ni ollaan ihmeissään,oudot mittasuhteet asioilla.

 

Kerro miten toi "muutamassa vuodessa takaisin" -säästötemppu tehdään. Kiinnostaa ihan oikeasti.

 

Meidän möksä, just tollainen laho purukasa. Alakanttinen arvio seinien ulkopuolisesta varmaan luokkaa 20 keur. Ei taida tosta tulla säästöä lämmityskuluissa vaikka kuinka tekis 2000 euroa vuodessa. Entä sisäpuolinen eristäminen? Varmaan tarvitsisi kylkeensä sitten uretaanilevyjen kaveriksi koneellisen ilmanvaihdon tai jotakin. Ja ikkunatkin pitäisi vaihtaa samalla. Heitän, että ei taida ihan 10 keuria riittää tohon savottaan. Säästyykö 1000 euroa vuodessa lämmityskuluissa. Epäilen kovasti.

 

Meillä menee puristettuun puupapanaan noin 1200 eukkaa vuodessa.

Link to comment

On se tosiaan ihanan kallista elää tuollaisessa läpivuotavassa mummonmökissä - sähkölämmitteisen (ilmalämpöpumpulla avustettuna) töllin sähkölasku on nykyhinnoilla jotain 160€ kuussa. Kulutus sinänsä ei ole noussut mutta sähkön hinta... Viisi vuotta sitten kuin toi ostettiin niin selvisi vähän yli satasella. Tuohon päälle pari mottia itse hakattuja halkoja joka talvi ja nippu hyviä villasukkia. Paljonkos se lasku putoaa kahdenkympin remontilla? Vaikka saisi sen jälkeen kaiken sähkön ilmaiseksi niin silti pitäisi kymmenen vuotta olla että ollaan tasoissa. Veden lämmittämiseen taitaa kuitenkin mennä edelleen suurin osa elektrisiteetistä.

 

Puhumattakaan siitä että rintamamiestalo menettää kaiken fiiliksensä jos se "peruspilataan". Meilläkin koko perhe kärsi erilaisista ihottumista ja hengitystieongelmista jotka olivat peruja erinäköisissä "moderneissa" vuokrahuoneistoissa asumisesta. Vuosi hyvin tuulettuvassa mökissä ja oireet olivat tipotiessään.

 

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni uskon talliin tulevan eristemäärän riittävän (sokkeliin 50 mm finnfoam, lattiaan 100 mm styrox ja runkoon 150 mm villa) harrastetilan tarpeisiin. Eihän työtilassa edes kannata pitää paljon yli 15 lämmintä, tulee vielä hiki. Ja kaava-alueella kun kaikki alle kahdensadan - vai onko nykyään jo 250 - millin seinävahvuudet lasketaan rakennusoikeuteen niin jokainen sentti lisätilaa tulee tarpeeseen.

Link to comment
On se tosiaan ihanan kallista elää tuollaisessa läpivuotavassa mummonmökissä.

 

Sanoppa muuta, juuri maksoin öljylaskun, 3000 litraa / 2200 eur. Jos tulee samanlainen talvi kuin viime vuonna, niin maaliskuussa saa tilata lisää..

 

Mutta onhan se niinkin, että kun tällaisia vanhoja volkkareita harrastaa, niin pitää sen talonkin olla tyyliin sopiva, sopii tuollainen ilmavolsu jotenkin huonosti uuden tiilitalon pihaan ;)

Link to comment
Guest laiska`s custom
kiinteistöjen energiankulutus on suurempaa kuin autojen,sillä miten eristää on aika paljonkin väliä.laita edes uretaanieriste eikä finfoamia.

 

sen 100mm purueristeisen seinänkin lisäeristys maksaisi itsensä muutamassa vuodessa takaisin,jos talo vuotaa kuin seula sillä ei ole väliä mutta kun auton kulutus pompsahtaa puolella litralla ni ollaan ihmeissään,oudot mittasuhteet asioilla.

 

Kerro miten toi "muutamassa vuodessa takaisin" -säästötemppu tehdään. Kiinnostaa ihan oikeasti.

 

 

Meillä menee puristettuun puupapanaan noin 1200 eukkaa vuodessa.

 

rakenteiden pitää hengittää se on äärinmäisen tärkeää,mutta ilmavuotoa ei saa olla,ne on kaksi täysin eri asiaa.

finfoam ei ole "styroksia"

1.eps eli kansan tajuisesti styroksi läpäisee vesihöyryn ja sen vesihöyryn läpäisykyky on huomattavasti parempi kuin esimerkiksi puulla,betonikin on puuta hengittävempää.

 

2.finfoam ja vastaavat eristeet ovat styroksin sukulaisia ja ne ei läpäise vesihöyryä,eristävyys todella vähän eps paremmat.

 

3.polyuretaani on vesihöyryä läpäisemätön ja karkeasti tuplat eristävämpää kuin eps.

 

jos seinää eristetään ulkopuolelta on runko suojassa lämpimässä mutta rakenteiden toimivuuden kannalta niiden pitäisi aina harventua ulospäin juuri tuulettavuuden vuoksi.jos taas eristetään sisäpuolelta rakenteiden kastepiste tulee lähemmäksi sisä pintaa ja hyvän tuulettavuuden tärkeys kasvaa huomattavasti.lisäeristys on aina kompromissi ja itse eristäisin sisäpuolelta juuri sen takia että rakenne toimii silloin varmemmin.eristeeksi valitsisin juuri uretaanin siksi ettei sisäneliöitä menisi hukkaan ja se toimisi höyrysulkuna samalla.

 

painovoimainen ilmanvaihto on täysin toimiva kunhan ilman tulot ja poistot on oikeissa paikoissa,suodattimet niihin kannattaa lisätä jotta saa sisäilman laatua nostettua.

 

ne mitkä on peruskorjattu pilalle on tehty täysin normien vastaisesti ymmärtämättä rakenteiden toimintaa,sillä että tehdään oikein ja lisätään höyrysulku ja kentie lisäeristystä ja katsotaan ilmanvaihto kuntoon ei ole pilattu yhtään rakennusta.

Link to comment
finfoam ei ole "styroksia"

 

Ei ole, enkä toki niin sanonutkaan. Raaka-aine, eli tavara on sama molemmissa. Finnfoam on erilaisesta valmistustavasta johtuen umpisoluista eikä siksi ime vettä. Kuten mainitsit, niin eristävyydessä ei ole juurikaan eroa styroksiin, paitsi sitten kun molemmat eristeet altistetaan kosteudelle, niin styroxin lämmöneristyskyky laskee Finnfoamia enemmän.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...