Jump to content

Vw Kupla 73- 1300cc Harrasteauto


Guest Juha1300

Recommended Posts

Guest Juha1300

Nuorena muistan kun isoveljellä oli mattamusta kupla peltoautona, ihastuin autoon ja innostuin maalailee sitä omin sormin. Siihen meni sekin ilo kun auto lähti paaliin, noh pitkän ajan sormia pyöriteltyä 10v myöhemmin hommasin oman kuplan kiuruvedeltä tänne keski-suomeen. Alla on kuvalinkki, kuvia ostettaessa 2010 tammikuussa ja siitä 5kk myöhemmin auto sai uuden maalin ja muuta ehostusta. Tarkotus oli tehdä näyttävä kupla eikä mitään ankean rupsahtunutta kuplaa joita pyörii jokamiesluokassa. Auton väristä vielä, että musta/valkonen on helmiäisiä. Auringossa näppärän näkönen
http://s247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Kupla/
Ostettaessa pihassa. Pakkasta oli kovasti, haalarit päällä purin auton kärryn päällä tammikuussa 2010
IMG_9319-1.jpg

yleiskuvasis.jpg

09062010118.jpg

10062010120.jpg

10062010123.jpg

pahvit.jpg

kupla1.jpg

Autoa pitäisi talvella laittaa, kivipellit ostin eteen/taakse ja kaasarin korjaussarjan. Uudet renkaat hommattava valkoraidalla ja vanteet maalattava punaisiksi. Kattoteline on myös ostoslistalla, tarjota saa jos löytyy! Ja gangsterilippa odottaa asennusta. Armeijan jälkeen kun tulee aikaa niin koneremonttia olisi tarkotus tehdä, mutta saa nähdä miten rahatilanne on tuolloin

Tuli laitettua autoon rakennettaessa
-Astinlaudat
-Takavalot(kok.pun.)
-Tuulilasi+tiiviste
-Etu/Takaluukun tiiviste
-Raitisilma räppänät
-Laturi vaihtovirta
-Startti
-Valoluomet
-Puola ja konkka

Edited by Juha1300
Link to comment
  • 1 month later...
Guest Juha1300

Hirveä kiire saada kupla kuntoon ensikesän katsastusta varten, armeijaki alkaa piakkoin niin ei sillon vkloppusin tekisi mieli laitella autoa.

 

Viime päivien aherrusta:

-Kaasarin korjaussarja asennettu

-Kattoteline löyty, maalattu ja asennettu

-Parkit molempiin umpiohin(vanhat oli palanut)

 

Vielä ois

-Jarruvalot ei toimi, johdot täytyy tutkia

-öljyjen vaihto

-Sytyn säätö

-Kattotelineeseen vararengas ja 10l Jerrykannu

-Kivipellit etu/takalokasuojiin kiinni

-Gangsterilippa maalaus ja asennus (kiinnitys namiskat valmiina)

-(Renkaat?!)

 

Kuvia tulossa aikanaan lisää, tässä kuva kesältä.

Päivä ennen tuota Carstune kesätapahtumaa kerkesin saamaan auton valmiiksi apujoukolla! Kerkesin viemään kuplan neljän muun kuplan vierelle "hyvissä ajoin" :)

111-1.jpg

Link to comment
Hirveä kiire saada kupla kuntoon ensikesän katsastusta varten, armeijaki alkaa piakkoin niin ei sillon vkloppusin tekisi mieli laitella autoa.

 

Viime päivien aherrusta:

-Kaasarin korjaussarja asennettu

-Kattoteline löyty, maalattu ja asennettu

-Parkit molempiin umpiohin(vanhat oli palanut)

 

Vielä ois

-Jarruvalot ei toimi, johdot täytyy tutkia

-öljyjen vaihto

-Sytyn säätö

-Kattotelineeseen vararengas ja 10l Jerrykannu

-Kivipellit etu/takalokasuojiin kiinni

-Gangsterilippa maalaus ja asennus (kiinnitys namiskat valmiina)

 

 

Katsoppa ensin toimiiko jarrusylkyssä painekytkin.

Link to comment
Guest Juha1300

Katsoppa ensin toimiiko jarrusylkyssä painekytkin.

 

Siinähän se vika olikin, vaihdoin uuden ja toimii mainiosti! Syttyhän ne jarruvalot vanhallaki katkasijalla mutta sai pohjaan painaa kunnolla että sytty. Samalla vaihdoin pensansuodattimen.

Link to comment
  • 3 months later...
Guest Juha1300

Paljoa ei ole aikaiseksi saanut, jotaki koittanut tehdä armeijan ohella. Gangsterilipan kiinnitys ja toisella värillä maalaus on seuraavana ja sisälle kaiuttimia lisää että saa rocknrollin soimaan :) Edetään hiljuksiin

Välikuva

 

IMG_9431.jpg

Link to comment
Guest Juha1300

EI mennyt katsastuksesta läpite. Kaksi reikää jotka on nyt paikattu massattu, ja paha öljyvuoto haittasi katsastusmiestä joten kone on irti otettu. Jatketaan harjoituksia :)

Link to comment
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 4 months later...
Guest Juha1300

SNC00100.jpg

SNC00099.jpg

 

Kaikenlaista ollut, kupla on pelittänyt osittain hyvin. Aurinkolippa sai maalit ja takalasit tummennuskalvot (pahoittelut pussihousuille) Kärjetönsytytys oli paikoillaan ja paloi samantien virrat kääntäessä päälle, kuului poks ja ignikaattoriin paloi reikä. Syytä en tiedä ja sain toisen vehkeen takuuseen jota en ole asentanut.

 

Moottorille kuuluu: alkaa olla väljä ja syö öljyä. Sinistä savua tulee kun ajelee. Lähtee käyntiin hyvin mutta ei käy tyhjäkäyntiä. Pakoputki halki, osittain hitsattu mutta vuotaa vielä ja kone valuttaa öljyä. Lämmönvaihtimet joutui ottamaan irti.

 

Talven aikana kone lähtee irti kuplasta, joko remontoin vanhan koneen ja piristän hiukan tai ostan valmiiksi laitetun moottorin. Alustan madallus on myös juolahtanut mielessä

Link to comment
  • 4 months later...
Guest Juha1300

Noniin talvi vaan vierähti ja muitten harrastevehkeiden kanssa tullu häärittyä. Mutta kuplallekki löytyi aikaa tänään, nyt on vanhamoottori puotettu pois ja voi alkaa kunnostaa vanhaa tai jos joltakin löytyy suoraan laitettu moottori minkä tarvitsee tökätä vain paikalleen niin saa tarjota.

 

SNC001911.jpg

Link to comment
  • 4 months later...
Guest Juha1300

Vähän myöhästyi kuplan laitto tässä alkukeväänä, etsin valmista moottoria mutta toimivia ei tuntunut löytyvän ja oman elämän seppiä liikaaki mutta nyt on "uusi" moottori paikoillaan. Sportputkiston uudelleen vääntelyä että saa paikoilleen sopimaan suodatinjalan kanssa ja savut otettua torstaihin mennessä, myös ehkä leimalle torstaina tai perjantaina.

 

Eli lohko porattu ensimmäiseen ylikokoon.

Sylinterit vaihtui 1300cc kokoon 1600cc

Upouusilla kansilla ja pakoputkistoilla, pitäisi olla huoletonta ajelua luvassa nytten.. eikä tarvitse ihmisten mumista että auto savuuttaa. Oli vanhoissa männissä renkaat melko kuluneet, ihme kun toimi edes.

Link to comment
  • 3 weeks later...
Guest Juha1300

Leimattua tuli ja ekalla läpite, talven aikana olisi enää alustan madallus, muuta tämä ei kaipaa kun kovaa ajelua.

Kaikki ikkunatki on tummennettu :p

 

v4.jpg

v3.jpg

Link to comment
  • 7 months later...
  • 3 weeks later...
Guest Juha1300

Kupla leimattuna droppiolilla ja 165/80 rengastuksella, haaraa montuissa lokasuojan reunaan yllätys yllätys.
Joten asiaan onko jollain varmaa tietoa oikeasta rengastuksesta joka ei raavi/kahnuuta täydelläkään lastilla ja ei mene liian matalaksi katsastusta varten. Onko harrastajilla 165/65 renkaita ja miten käyttäytyvät?

Etuakselin kavennus/ säätöpalojen asennuksesta en ole innostunut..

Edited by Juha1300
Link to comment

Mulla on 165/65 renkaat edessä, droppien ja säätöakselin kanssa. Säätö on muistaakseni aika lailla

keskiasennossa, ehkä pikkasen nostettuna. Ei oo ollu ongelmia raapimisen kanssa, tosin ei oo täyttä lastia juurikaan ollu mukana,

mut ainakin 90 kilosen hanttimiehen kanssa ei ollu ongelmia. Katsastuksessa ei sanottu mitään, riippuu

toki katsastajasta.

 

jeanshs.jpg

 

Janne.

Link to comment
  • 5 months later...
Guest Juha1300

Keulaa kavennettu 4", dropit ja säätöpalat. Takapää vuorostaan kaksi naksausta. Lisälämmittimen viritystä seuraavaksi keulaan niin saa karvalakit jäädä pois.

 

 

 

2013-10-05-253_zpsc7632d14.jpg

2013-10-05-250_zps031e3b41.jpg

2013-10-05-251_zpsc1c7f909.jpg

2013-10-05-252_zps4adfb545.jpg

Link to comment

Onpas komea värkki. Alkuun katsoin että meniköhän tyyli väärään suuntaan kun oli kuva missä maalattu vanteet jne, mutta varsinkin madalluksen jälkeen kuitenkin niin "tyyliltään puhdas" että on jo oikeasti hieno!

 

Hyvin saa tästä itse inspiraatiota tuon -74:n kanssa kun sattuu olemaan näköjään saman värinen lähtökohta ja juurikin rosteri astinlautojen, madalluksen ja lipan kombinaatiota olen miettinyt. Myös mustan sopivuus värinä ollut mietinnässä, sinulla tietysti keventämässä tuo valkoinen kylki.

 

Missä asennossa sinulla suunnilleen säätöakseli? Itse kun tuli juuri hommata uusi vakioakseli eikä säädettävä ole ollut ajatuksissa. Kuitenkin droppeja olen miettinyt (ihan autolle ja itsellekkin jos ei kohta rakennuskuume laske normaaliin), että oletko droppien jälkeen joutunut nostamaan peräti säätöakselilla? Jotainhan tuossa oli että oli raapinut lokareihin pelkillä dropeilla, mutta eihän tuo ole kun tippunut entisestään vai kavennusko auttaa niin paljon asiassa?

 

Mutta hieno on kyllä, ei se auta kun itsekkin alkaa hinkkaamaan kohta koppaa puhtaaks että saisi joskus yhtä siistiin kuosiin.

Link to comment
Guest Juha1300

Missä asennossa sinulla suunnilleen säätöakseli? Itse kun tuli juuri hommata uusi vakioakseli eikä säädettävä ole ollut ajatuksissa. Kuitenkin droppeja olen miettinyt (ihan autolle ja itsellekkin jos ei kohta rakennuskuume laske normaaliin), että oletko droppien jälkeen joutunut nostamaan peräti säätöakselilla? Jotainhan tuossa oli että oli raapinut lokareihin pelkillä dropeilla, mutta eihän tuo ole kun tippunut entisestään vai kavennusko auttaa niin paljon asiassa?

 

Helou, kiitoksia kommentista!

 

Säätöpaloista en muista ovatko missä asennossa kun näkyvyys on melko heikohko sinne alle mutta säätöpultista veikkaan että aika keskellä. Jouduin nostamaan kun alko etuakseli raapia maahan montuissa kun oli kyytiläisiä. Nuo palathan ei paljoa maksa etteikö niitä kannattaisi laittaa ja jos vielä akseli on irti niin aina sen parempi kaventaa/säätöpalat asentaa.

 

Eturenkaat oli 165/80 jolloin pelkkien droppien kanssa raapi pahasti lokasuojan reunaan, nyt edessä on 145/65 renkaat. Kavennus auttaa aika paljonkin asiaan, mutta on työläämpi tehdä, esim tuossa on 4" kavennettu jolloin iskaritolppia joutuu väännellä ja moksia oikeaan asentoon. Dropithan työntävät renkaita hitusen sivuille oliko se nyt 1,5cm. Jotkut ovat laitelleet pelkät dropit ja kaventaneet akselia 2" sillä jo saa kohtuu madalluksen, itsellä kasvoi nälkä syödessä. Itse lueskelin jenkkifoorumeilta nuista kavennuksista ja milllä renkailla päästelevät, suomalaisten sivuilla toinen sanoo juuta ja toinen jaata. Joten googlesta kannattaa lueskella ja google translatella käännellä :)

Link to comment
  • 6 months later...
Guest Juha1300

Tuli tässä keväällä rengastusta ehdostettua. Uutta sisustaa pitäisi alkaa ehdostaa tähänkin, nykyisen jakkarat heiluu joka suuntaan ja penkkien jousitus on keturallaan.

 

IMGP3034_zps40e99c38.jpg

11_zps384f0b2f.jpg

111_zps3d3b7b02.jpg

Link to comment
  • 2 years later...
Guest Juha1300

Jahas unohtunut päivittää kyseistä topikkia.

 

Korroosiokin oli päässyt hyvin muhittumaan

 

WP_20150314_17_37_20_Pro_zpsbhuayqpf.jpg

WP_20150406_14_11_35_Pro_zpsyb1fnb0j.jpg

WP_20150403_001_zpsy8nk8zii.jpg

 

 

Polttoainetankistakin lähti ruoste pois

WP_20150404_13_04_20_Pro_zpsma02o86w.jpg

 

Alusta oli taas vaihteeksi ylhäällä. 4" tuumaa kavennettu akseli sai väistyä uuden akselin alta pois, jonka kavensin 2". Oli hetken huumaa tuo madallus, hienohan se oli matalana mutta hirveä ajaa ja ei tehnyt mieli lähteä sillä pitkille. Nyt on edessä droppiolat vain ja takapää vakiokorkeudessa. Saa nähdä hommaanko säädettävät takalatat taakse jossain vaiheessa. Eteen tulee normaalit 165/80 renkaat 145/65 tilalle.

a6e359d9-c999-4e8d-81ff-6e51e90c0844_zps

IMG-20161112-WA0003_zpsolih2krk.jpg

IMG_20161112_203215_zpsxropulon.jpg

 

IMG-20161119-WA0008_zps9bhyqeno.jpeg

 

Nyt olen sisustaa tekemässä, tässähän ei ole mitään fyllejä tai mattoja ollu vaan puhdas pelti ja penkit repaleiset.

Maalailin lattiat ja laitoin eristysmattoja mutta eristysmatot eivät riittäneet kuin puoleen väliin. Takaosan kerkesin vuorata terassimatolla, hyvin tarrautui sprayliimalla kiinni.

 

Takaikkunoihin vedän miedon tummennuskalvon.

IMG-20161227-WA0006_zpsuenozcia.jpeg

 

Gansterilipan maalaan mustaksi kokonaan, liekkien rajat niin karkeat tuossa nykyisessä

 

InstagramCapture_d69ad7a2-5cf1-4c39-b81e

Edited by Juha1300
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...