Jump to content

Denniksen "project VW DeLuxe -51"


Dennis

Recommended Posts

Vanha "unelma" omistaa ja kunnostaa oma splitti muuttui todeksi Toukokuussa 2009, olin vuosien varrella vaihtelevalla mieleenkiinnolla seurannut splitti tarjontaa ja kun tämä melko koskematon yksilö tuli eteen oli pakko toimia.

 

Tässä sopii kiittää Jyrängön Jussia auton löytämisestä.

 

Tämä projekti ei valmistu nopeasti koska elämän muut realiteetit pitävät huolta siitä, rakennustyyli ensimmäistä kertaa elämäni aikana alkuperäiseen suuntaan.

 

Ostohetkellä taustatietoa, 2 omistajaa ja 93.000km ajettu, ladossa 1969 - 2009

 

Auto valmistunut 16.10.1951, Autolan maahantuoma ja saapunut suomeen 1.11.1951

 

Ensimmäistä kertaa auringonvaloa 40 vuoteen, on vähän likainen... :-)

Hiiret olivat asustelleet sisällä monta sukupolvea ja valitettavasti saaneet tuhoa aikaseksi...

 

IMG_1344p.jpg

 

06052009275p.jpg

 

Pesua, siivousta... siivousta ja enemmän siivousta, hiirenpesiä vaikka missä, kynnyskotelot käytetty kätevinä ruokavarstoina koska olivat täynnä (oikeasti täynnä) jyviä, letkulla ja imurilla oli töitä

 

Yhdet penkinpäälliset poistettu

 

IMG_1352p.jpg

 

Toiset penkinpäälliset ja ovipäälliset poistettu + vesi-imuripesua, näyttää paremmalta (ja haisee vähemmän)

 

IMG_1530pieni.jpg

 

Moottori on ensiasennusmoottori ja pyörii, pienen tutkimustyön jälkeen päätin antaa moottorille isomman "keväthuollon" + uutta bensaa, uusia bensaletkuja ja uusi akku.

Hyvin pelasi Boschin sähköjärjestelmä, käynnistysmottori pyöri iloisesti 40 vuoden unen jälkeen, öljypaineen merkkivalo sammui ja pienen kaasaripuhdistuksen jälkeen lähti käyntiin, pikkasen savutti mutta olihan se seissyt vähän pidempään :-)

Lataus alkoi toimimaan kun puhdistelin releen kärjet

 

26052009300p.jpg

 

Ilmaa pitäviä renkaita alle ja eikun baanalle, käsijarru toimii...

 

Videopätkä todisteena siitä, pakoputki vuotaa pikkasen :-)

http://s222.photobucket.com/albums/dd31 ... 009001.mp4

 

14082009361pieni.jpg

IMG_1354p.jpg

 

Lähinnä kerännyt puuttuvia osia kun ei ole pystynyt tälle muuta tekemään kun muut projektit on ollut työn alla, liian hyvältä näyttää kuvassa vaikka mätähommia on edessä

 

IMG_1578p.jpg

IMG_1581p.jpg

 

Perhepotretti

 

IMG_1542pieniwww.jpg

  • Like 2
Link to comment

Juu mielestäni hieno väri tämä kastanjan ruskea, en edes tiennyt tästä värisävystä ennen kun perehdyin splitteihin.

Muistin splitit mustina, sinisinä tai vihreänä ja meidän kylillä oli yksi -80 luvun tasolla kunnostettu hiekan värinen joka on myyty eteenpäin ja on kuulemma entisöity jossain turun suunnalla nykyään.

 

Sillä aikaa kun auto oli muualla säilössä vuoden niin kunnostin irtoosaia kuten esim vanteet renkaineen

 

24082009380p.jpg

Link to comment

Haka-Hakkapeliitoista terveitä ei ollut kun 2kpl, Vesilahdella oli myös 2kpl samanlaista joten ne saivat siirtyä sinne kavereiksi kun kahdella ei tee mitään :-)

 

Vihdoin kotona yli vuoden säilytyksen jälkeen :-) piti saada muut projektit pois alta...

 

20092009403p.jpg

 

Kun sain auton omaan talliin aloin purkaamaan sitä jotta jo pelätyt ruostekohdat paljastuisi, ennen sitä olin puhdistellut alustaa puukolla, kittilastalla, ruuvimeisselillä, teräsharjalla y.m. ja lopuksi painepesurilla, savi / hiekkakerros oli niin paksu ettei painepesurilla ollut aluksi asiaa.

 

Varmasti ämpärillinen hiekkatietä irroitettu alustasta, autoa ei ole koskaan alustasuojattu.

 

Senverran pehmeätä löytyy korissa että piti alkaa valmistelemaan sitä korin nostoa varten, pohjalevy taas ehjä paitsi tunkinkorvien kohdalla, näissä kun ei ole äänieristystä... se kai pelastaa pohjaa?

 

Hyvää tässä on se ettei ole hitsattu aiemmin kun astinlautojen kiinnityskohdat, korin kiinnityspultit ja lokasuojien pultit lähti kaikki auki (1 meni poikki)

 

IMG_2302p-1.jpg

 

Kone samalla pois...

 

28062010680p.jpg

Link to comment

Ei voi kuin hämmästellä että näitä vielä jostain löytyy. Todella hienoa että jollain on hermot kestäneet säilöä "vanhaa romua" kaikki ne vuodet kun tuollaisella ei ollut mitään arvoa.

Link to comment

Eihän omistaja tätä autoa myynyt ja sen takia se säilyi 40 vuotta, perikunnalla oli myynnissä.

 

Oli itsellä paljon muita projektejä kesken kun ostin tämän, mutta ajattelin että jos jään parempaa / toista yksilöä odottamaan voi olla että odotus on pitkä, ja kun tällainen on ollut toivelistalla pidempään niin pakko ostaa pois, eihän näitä ainakaan lisää tehdä enää :-)

 

Auto oli niin likainen ja alusta savi- / hiekkakerroksen alla ostohetkellä ettei kovin tarkasti voinut tutkia / nähdä kuntoa.

 

Positiivista on ollut se tosiasia ettei autoa ole laitettu latoon jonkun varsinaisen vian takia, vaan sentakia että omistaja osti uudemman kuplan samalta omistajalta jolta tämäkin oli ostanut, eikä hän halunut ensimmäistä autoa myydä.

 

Auto oli myös huollettu ja katsastettu ennen latoon laittamista mitä myöhemmin havaittu öljynvaihtotarra ovenkarmissa vahvistaa, tarrassa muutama sata kilometria vähemmän kilometerjä mitä mittarissa on.

 

Tätä en uskonut ennen kun vasta nyt kun on päässyt tutkimaan syvällisemmin ja todennut kaiken periaatteessa toimivan.

 

On tämä aikamoinen työmaa kaikenkaikkiaan, kaikki on kunnostettava kuten huonompikin auto ja kuvat kaunistaa aika paljon, onpa nyt kuitenkin melkein kaikki oikeat osat tallessa... jopa uravinkkarit.

Link to comment

Kyllä se kuuluu olla samanvärinen koko katto, se vaan tummuu enemmän tuo keskiosa... ehkä äänieriste katossa kostuttaa sitä ja siitä syystä tummuu erilailla.

 

Kyllä oma vaaleni kun kokeilin pestä vesi ruisku/imurilla ihan vaan mäntysuopaa käyttäen, tosin vähän laikukas vielä kun pitäisi tehdä moneen kertaan, taidan kuitenkin vaihtaa ton sisäkaton kun on vähän hiirivaurioita etuosassa.

 

IMG_1533pieni.jpg

Link to comment

Kun syysillat pimenivät oli aika nostaa kissa pöydälle, ei se ihan kehrännyt kun kissa koska lämmönvaihtimet on kaputt, mutta sentään kävi 40 vuoden levon jälkeen...

 

01092010012p.jpg

 

Vähän erilaista tehdä 25hp konetta verrattuna mihin on tottunut :-)

 

20032009236p.jpg

 

Pikkasen lämpöä piti antaa usealle pultille, ruuville ja mutterille mutta antautuivat katkeamatta, pakopinnapultteja lähti kannesta mutta olivat ilmeisesti irronneet aiemmin jo niin

 

27092010024p.jpg

 

Lisää purkuhommia, pesuhommia riitti kun oli 59 vuotta vanhaa öljyä kuivunut kiinni, oli kun tervaa...

 

Kone osoittautui olemaan STD mitoissa kaikinpuolin, se on ollut auki koska oli uusittu nokka ja runkolaakerit.

 

Hyvää:

-kaikki STD mitoissaan

-uusittu käyttökelpoinen nokka

-Käyttökelpoiset sylinterit jä männät vaikkakin 4 sylinteri oli leikannut vähän ilmeisesti johtuen älyttömästä määrästä nokea männänrenkaiden välissä ja alla

 

Huonoa (normijuttuja):

-kiertokangen laakerit ei ollut uusittu "remontissa" ja olivat todella väljät

-venttiilit ja ohjurit loppu

-niin ja se vähän leikannut 4 sylinteri

 

Tämä kone ei olisi kauan liikkunut ennen kun joku paikka olisi antautunut

 

04112010746p.jpg

Link to comment
  • 3 weeks later...

Minä kun ajattelin "olisi niin kiva joskus tehdä alkuperäistä konetta niin pääsisi helpolla" eikä taistella viriviri osien kanssa, eipä ollut 25hp kone ihan sitten siitä helpommalta päästä... kokemus ja oppia tämäkin :-)

 

Osia alkaa kotiutumaan koneistamoilta...

 

10122010757p.jpg

 

Noniin osia haalittu ympäri maailmaa USA - Germany - Vesilahti linjalta kohta 2 vuoden aikana, ei kannata miettiä mitään aikataulua näissä hommissa

 

Tässä vaiheessa voi kiittää Virtasen Mikaa avusta metsästää osia ja kontakteja mistä on löytynyt osia

 

Tässä vaiheessa hankittu:

-uusi nokka akseli

-uudet nostajat

-uudet -0,25 runko ja -0,25 kk ala laakerit + yläholkit

-tiivistesarja

-NOS männänrenkaita

-männäntappeja

-NOS venttiilejä + ohjureita + venttiilijousia + lukituskiiloja

-y.m. kaikkea pientä palikkaa

 

Koneistushommia tehty:

-Lohkon välihionta -0,20mm

-Lohkon soodapuhallus

-Kampiakselin kaulat -0,25

-vauhtipyörän pintojen koneistus

-Kiertokankien suoruuden tarkistus, reikien tarkistus ja holkkien vaihto

-Sylinterien mittaus ja hoonaus, mäntien mittaus = OK (uusia ei juri saa)

-kanisien lasipuhallus, pintojen plaanaus, ohjureiden vaihto, miratyöt + uudet pakopinnapultit

-y.m.s. mitä unohtui

 

+tasapainoitus: kampiakseli, vauhtipyörä + kiertokanget vanhasta tottumuksesta ja varmasti tarpeellista 25hp koneessa :-) mutta yllättävän epätasapainossa oli... toki esim. kanget oli siinä ja siinä VW:n 5 gramman speksien sisällä.

 

28122010069p.jpg

 

Vähän koekasausta, tilaa on eikä ongelmia että kampiakseli / kiertokanget ottaa kiinni mihinkään :-)

 

11012011789p.jpg

Link to comment

Itse auto majailee tallissa koppa irtiruuvattuna alustan päällä odottamassa peltitöitä, se tarvitsee vähän peltiä reikien kohdalla (aika paljonkin) ja siksi odottaa peltigurun apuja, lokarit myös laitettu muutamalla pultilla kiinni roikkumaan lattialta tilaa viemästä...

 

Kunhan olisi enemmän aikaa, kaikki muu "elämä" + työt vie liikaa aikaa harrastamisesta, no kone etenee hitaasti mutta varmasti, asia kerralla

 

Pitihän sitä ruuvata 356 peltivanteet alle race hengen ylläpitämiseksi "ajan hengen mukaiset varusteet" :-)

 

28102010725p.jpg

 

28102010728p.jpg

 

Rengas/vanne/kapseli kokeilua

 

19122010779p.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Pieniä lapsen askeleita eteenpäin

 

Viimeinen kurkkaus koneen sisään, liimaa pintoihin ja kaikki OK

23012011124p.jpg

 

Lohko momenttiin ja öljypumppu kiinni

24012011126p.jpg

 

Sylinterien ja kansien asennusta kahteen kertaan, näissäkin on "unohduspellit" sylinterien alla :-) vaikkä tässä koneessa ei ollut eikä minulla ollut varmuutta kuulukko olla, Vesilahdelta tuli tietoa että kuuluu olla ja samasta paikasta tuli myös käytetyt pellit, kiitos Mika.

 

Edit: tässä koneessa ei ole ilmeisesti sittenkään ollut alunperin unohduspeltejä, tullut ilmeisesti hiukan myöhemmin, mutta onpa nyt sitten päivitetty/parannettu jäähdytystä sellaisilla.

 

24012011129p.jpg

 

Päittäisvälyksen säätöä vähän kotitekoisin menetelmin, mutta toimii...

26012011139p.jpg

 

Liimaa vauhtipyörän ruuviin ja momenttiin

26012011140p.jpg

 

Venttiilikoneisto kasattuna ja venttiilit säädetty, taas yksi pieni askel eteenpäin.

26012011146p.jpg

Link to comment
Sweet! Kukahan soodapuhkuis täällä Pohjois-Karjalassa?!?!?

Jos viittit Idän Maito Oy:ltä käydä säkin karkeaa soodaa niin voidaan puhaltaa vaikka viikonloppuna :) Pitää vaan tallin kompurasta nostaa ala- ja yläpaineet korkeemmalle soodapuhalluksen ajaksi ja testata mikä pistooleista sopis parhaiten. Paikallinen kemikaalitoimittaja sais myös tonnin säkeissä joten vois tottakai olla ihan varteenotettava vaihtoehto kysyä säkkiä ihan oikealta soodapuhkujalta.

Link to comment

Uudenmaan Soodapuhdistus hoiti soodapuhalluksen... ;-)

 

Pikkunippeleita mitä ei itse pysty tekemään huollettu ja palautunut takaisin kotiin...

 

-Nopeusmittari huollettu ja kalibroitu mittarikorjaajalla, palautettu samat kilometrit kun ennen huoltoa

-Kello huollettu kellosepällä

 

Vaikka nopeusmittari ja/tai kello sattuisivat toimimaan sellaisena niin ei kannata käyttää koska silloin ovat viimeistään pilalla, 60 vuotta vanhat mineraalirasvat mekaanisessa laitteessa ei voitele kovin hyvin, on vaan kovia paakkuja jäljellä...

 

Patina saa jäädä, osat vaan puhdistettu ja huollettu

 

27012011151p.jpg

Link to comment
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Ja ajankuluksi kun motivaatio on ollut hukassa kokeillut vähän autoon kuulumattomia osia...

 

mielestäni istuisi hyvin ;-) ...nopeusmittarin vaijeri sopii jopa heittämällä kiinni...

 

23032011064p.jpg

 

13032011052p.jpg

Link to comment

Tuolta aiemmin sattui silmään tällainen:

 

"Varmasti ämpärillinen hiekkatietä irroitettu alustasta, autoa ei ole koskaan alustasuojattu."

 

Ettei olisi sittenkin ollut se perinteinen suojausmenetelmä ollut käytössä: Öljytään pohja ja ajellaan soratiellä vähän aikaa. Toistetaan pari kertaa vuodessa.

 

'61 bussista sain raaputella >50kg hiekkaa pohjasta (5 muovikassillista täyteen!) juuri tästä syystä, mutta hyvin oli toiminut: Hiekan alta paljastui useimmissa paikoissa tehtaan alkuperäinen maali ja pahimmillaankin vain pintaruostetta. Huolimatta siitä että se oli seissyt varastossa 1978->2003 ja ollut ympärivuotisessa ajossa 61-78.

 

Ruostereikiä oli vain kynnyskoteloissa ja siellä missä hiekka ei ollut pysynyt. Etupyöräkotelot ja b-pilarien alapäät olivatkin sitten ihan tahkojuustoa.

Link to comment

Ikävä kyllä ei ole taidettu käyttää öljymenetelmää tässä tapauksessa kun kori ja pohjalevy on pintaruosteessa jokapaikassa alta, suolatut hiekkatiet ilmeisesti saanut sen aikaan.

 

On kyllä nähty tapauksia missä öljy on tehnyt tehtävänsä...

 

Se öljy hiekkamoska oli etu- ja takaakselistossa + vaihteiston ympärillä vaseliini- ja öljyvuotojen takia, mutta sitä hiekkaa oli yllättävän paksusti senttikaupalla ja esim etuakselisto on nyt tosi hieno ja ruosteeton kun se näkyy moskan alta, siihen hienous jää :-/

 

Tuo vanha punainen sotaratsu tarvis tuon nopeusmittarin, mutta kun on vähän huonosti varoitusvaloja eikä bensamittari tuossa vanhassa 911 mittarissa :-(

 

Dennis

Link to comment
  • 2 months later...

Noniin, pientä näpräämistä taas tämän kimpussa, on ollu hiljaista tällä rintamalla kun on ollut muuta puuhaa ja vähän vastenmielistä alkaa pesemään noita koneen peltejä ja apulaitteita mitä on laatikkokaupalla.

 

Pitäisi saada apulaitteet valmiiksi ja kiinni koneeseen jotta veisi vähemmän tilaa

 

Tuntuu ettei tässä projektissa ole ollut muuta kun pesuhommia 60v vanhoista öljyistä ja muista moskista.

 

Apulaitteet pestynä liuottimella / painepesurilla kuumalla vedellä kahteen kertaan, tavaraa on paljon kun niitä alkaa levittämään...

01052011148p.jpg

 

Isommat lähti lasikuula puhallukseen

15052011173p.jpg

 

Pienemmät teräsosat fosfori- / suola- happokylpyyn kotona, puhdasta tuli jopa lämmönvaihtimien umpiruosteiset ruuvit puhtaana

Laturin vedin atomeihin samalla, ei tosin happokylpyyn... ;-)

14062011313p.jpg

 

Logistiikka alkoi tökkimään kun auton osia oli joka nurkassa, joten autotalli tyhjäksi ja hyllyjä toiselle seinälle

09052011162p.jpg

 

Hyvin ne täyttyi splitin osista ja muusta tavarasta ;-)

09052011163p.jpg

 

Hiljaa hyvää tulee...

Link to comment
  • 3 months later...

Taas vähän eteenpäin.

 

Tämä moottoriprojekti on ollut yhtä pesemistä, ja loppui inspiraatio välillä.

 

Moottoripellit ja pikkuosat pesty varmasti 7 kertaa ja välillä lasikuulapuhalluksessa, mutta eihän ne viimeiset kiinni kuivuneet öljy sielläkään irronnut, tuntui että ainut joka tehosi siihen on bensiini yhdistettynä mekaaniseen hankaukseen.

 

Alkaa vihdoin olemaan voiton puolella tämä osuus :-)

 

Niin ja auto täyttää tänään 60v = valmistunut 16.10.1951

 

20111016001p.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...