Jump to content

Denniksen "project VW DeLuxe -51"


Dennis

Recommended Posts

Jaa järjestyksestä en tiedä, välillä parempi ja välillä huonompi...

 

Tämähän alkaa tuntumaan mukavalta kun vihdoin 2,5 vuoden jälkeen tässä projektissa alkaa näkymään edes jotain tulosta, tästähän innostuu itse tekemään jotain taas :-)

 

20111019003p.jpg

Link to comment

Hienolta näyttää!Imusarjan maalaus vain ei ole osunut ihan oikeaan,pitää olla kokonaan maalattu,myös alumiiniosuus.Väristä ei ole täyttä varmuutta mutta jokseenkin varma olen siitä että olivat mattamustia tuohon aikaan samoinkuin äänenvaimentajat ja lämpökotelot.

Toisaalta tuo onkin myöhempää tuotantoa oleva korvausimusarja joka on hyvinkin voinnut olla harmaa mutta kokonaan maalattu jokatapauksessa.

Link to comment

Juu tuo imusarjan maalausteema ei ollut ihan helppo rasti kun se on tehtaan "upgrade" malli, tuo kyseinen imusarja on ollut todennäköisesti maalaamaton tai vaan jollain pintakäsittelyllä, kuitenkin alumiiniosassa ei ole ollut mitään maalia koska se oli puhdas jopa huokosissa.

 

Jotain sille oli pakko tehdä eikä maalaamattomaksi viitsinyt jättää joten tein nyt noin eikä ainakaan ruostu, enkä kehdannut toistaiseksi vetää maalia alumiiniosaan joka olis siistissä kunnossa ja ollut todennäköisesti maalaamaton.

 

Sitä nyt voi maalata vaikka uudestaan jos joku keksii miten se pitäisi olla, päätöksiä joutuu tekemään jotta homma etenee :-)

 

Dennis

Link to comment

Tottakai sen pitää tulla höyrynä silloin kun moottori käy, mutta se näköjään jatkaa höyrystymistään sen jälkeenkin ja tyhjentää kohokammion ym putkistoa aika tehokkaasti. Kohokammio on tuossa splitin alkuperäisessä kaasarissa kooltaan olematon.

Link to comment
Ja bensanko ei kuulu tulla höyrynä/kaasuna KAASUTTIMESTA?

No ei tosiaan pidä tulla ulos höyrynä, tai vielä pahempaa kaasuna, ei missään tilanteessa. Bensiini höyrystyy kun sen lämpötila nousee kiehumispisteeseen, aivan kuten käy esimerkiksi vedelle. Kaasuttimessa bensiini sekoittuu ilmaan pienen pieninä pisaroina, ei höyrynä.

Link to comment
  • 1 month later...

Valoa tunnelin päässä... tämähän näyttää jo moottorilta, lämmönvaihtimet ja äänenvaimennin pitäisi korjata vielä...

 

Hidasta tämä on kun kaikki apulaitteet on läpikäyty ja korjattu, laturi, bensapumppu, virranjakaja ja kaasari (NOS rungolla Vesilahdelta kun oma oli väljä)

 

Ei tämä nyt mikään 100%nen "Concours d'Elegance" lopputulos ole, mutta parempi että valmistuu edes joskus kun että jää palasiksi loppuelämäksi ja ajettavaksi tämä on tarkoitettu eikä museoon näytille.

 

Ennen ja jälkeen :-)

 

20111124002p.jpg

 

01092010012p.jpg

Link to comment

Todella upea projekti.

 

Itsellä tällä hetkellä moottorin pintapuolinen ehostus-projekti käynnissä mutta jälki niin huonoa ettei siitä kehtaa edes kuvia ottaa :(

 

Tästä sain muutamia vinkkejä/ajatuksia, pitänee pitkittää projektia hieman.

Link to comment

Juu ei tuossa mitään muuta ole tapahtunut kuvien välissä vuoden aikana kun pikkasen pölyn pyyhintää ja sytkän säätöä :-)

 

On tainut olla jakajan akseli pykälä tai kaksi väärin kun on eri asennossa nyt...?

 

Näistä pitäisi saada lämmönvaihtimet aikaiseksi

 

20111127001p.jpg

 

20111127002p.jpg

Link to comment
Juu ei tuossa mitään muuta ole tapahtunut kuvien välissä vuoden aikana kun pikkasen pölyn pyyhintää ja sytkän säätöä :-)

 

On tainut olla jakajan akseli pykälä tai kaksi väärin kun on eri asennossa nyt...?

 

Näistä pitäisi saada lämmönvaihtimet aikaiseksi

 

20111127001p.jpg

 

20111127002p.jpg

 

Mistä hommasit J-putket

Link to comment

J-putkista enemmän kun tiedetään sopivuudesta tarkemmin.

 

Äänenvaimennin on VWn uudempi yleismallinen varaosa, siinä on ainevahvuutta senverran huonosti pahoissa paikoissa joten en viitsi hifistellä sitä sen kummemmin, joutuisi rakentamaan se melkein uudestaan.

 

Lähinnä pitäisi etsiä uusi äänenvaimennin, mutta tuo käy varmasti aluksi noin...

 

Niin ja muuten, ei siihen mahdu tuo vahvike ulostuloputken päälle kun tuo pakoputkenpää tulee sen ulostuloputken "nysän" päälle?

 

Dennis

Link to comment
Pakoputki on poistettu

 

Pakoputki on koeasennettu :-)

 

Voiton puolella pakoputken osalta ja osat soviteltu yhteen, lämmönvaihtajien kotelot ja laipat hitsaamatta putkeen kun en jaksanut jäädä yöksi palovartijaksi.

 

Kyllä näistä tulee lämmönvaihtimia vielä, tosin kyllä vaatinut aikaa ja työtä paikata koteloita ja saada 60v vanhat vivustot liikkeelle lämmittelemällä ja uittamalla dieseliin vuorotellen, nyt on sentään oikeanmalliset lämmönvaihtimet.

 

IMG_0156p.jpg

Link to comment

Kytkinasetelma vihdoin kotona ja asennettuna tuotekoodi sekoilun jälkeen...

 

Sachs oli vaihtanut tuotekoodia ja saman uuden koodin alle tuli Porsche 356 ja listahinta nousi X 2,5 :-(

hyvä puoli tässä "uudessa" kalliissa tuotteessa on se että siinä on leveä "rinkula" käpälien päällä joka sopii paremmin splitin hiili painelaakerille.

 

Sain hankittua myös uuden joustamattoman kytkinlevyn jotta pääsee nauttimaan tärinöistä ja äänistä :-)

 

Dennis

 

IMG_160p.jpg

 

IMG_159p.jpg

Link to comment

Näin... nyt tämä vaihe alkaa olemaan kunnossa :-)

 

Muutamia hienösäätöja lukuunottamatta valmis kuten esim 14mm kannalla olevia muttereita ja pultteja puuttuu pakoputkistosta, käyntiinkin pitäisi kokeilla jossain vaiheessa.

 

J-putkista kun kysyttiin, ovat Virtaselta ja myynnissäkin nyt tuolla myynti alueella, suosittelen...

 

IMG_0173pk.jpg

 

01092010012p.jpg

 

Dennis

Link to comment
  • 3 months later...

Stuttgarttilainen odottaa osia, joten ajankuluksi ajattelin käydä Wolfsburgilaisen käynnistymoottori läpi

 

Ei ole "ennen" kuvaa, mutta voitte kuvitella 60v vanha käynnistysmoottori joka ei ole öljyssä... vaan ruosteessa

 

Purku homma oli muuten melko suoraviivaista hommaa paitsi tiukassa istuvia ruuveja / muttereita, ainoastaan solenoidin onnistuin rikkomaan monen viikon rasvauksesta huolimatta, myös lämpöa yritin

 

Noh... aina ei voi voittaa :-/

 

Muuten startti tuntuu olevan hyvässä kunnossa :-)

 

Uppopuhdistusta kestävät osat saivat maistaa sikojen ulostuslääkettä = sitruunahappoa (kun nuo suola- / forsfori-happo sekoitukset alkaa olemaan vaikeita saada), vähän tehotonta mutta lämpösessä vedessä alkaa kuhisemaan eikä ole ongelmajätettä kun on sitruunamehua

 

Alkaa olemaan puhdasta, ei ole turha homma tämä puhdistus vaikka toimi ennenkin... oli täynnä roskaa / pölyä ja kaikki rasvat oli kivikovat

 

startti1.jpg

 

Kyllä umpiruosteessakin oleva valuosa tulee aika siistiksi sitruunamehulla ja teräsharjalla ja vaan 1/2 tunnin sessio, pidemmällä ajalla saisi ihan puhtaaksi mutta en jaksanut tällä kertaa

 

startti2.jpg

 

Dennis

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

It`s alive :-)

 

...pienen öljypainejumpan jälkeen, ei ottanut painetta vaikka kuinka pyörittelin ilman tulppia, sitten 1dl öljyä hevosruiskulla "väärinpäin" sisään öljypaine anturin reijästä ja siitä sitten öljypaineet syntyivät, no ei ollut ensimmäinen kerta minulle kun kuiva pumppu ei jaksa imeä ensikäynnistyksellä.

 

Kaunista kuultavaa... koneesta olen kunnostanut kaiken mitä keksin ja sisuskalut jopa tasapainoitettuja, ei paljon ravistellut lavalla, siinä se kävi noin 2000rpm 20 minuuttia :-)

 

Latauskin alkoi toimimaan muutaman sekunnin jälkeen

 

Pikkasen toisenlainen ääni kellossa kun mitä oli aiemmin lämmönvaihtimilla jotka oli poikki, virranjakajan keskipakoissäätö jumissa ja loppuunajettu kone muutenkin j.n.e.

 

Pikkasen myöhästynyt 60 vuotis lahja splitille... ja yksi askel eteenpäin tässä "Iisakinkirkko" projektissa

 

Suuri kiitos Virtanen avusta osien hankintaan ja tiedoista muutenkin

 

***alapuolella video pätkä***

 

th_koekynnistysvideo022.jpg

 

Pikkasen äänimaailma muuttunut verrattuna ennen kunnostusta :-)

 

th_20082009001.jpg

Link to comment

Testasin taas tuota sitruunahappoa takajarrusylintereihin (ei tahdo saada uutena, eteen on jo hyllyssä uudet)

 

Ei ole ennen kuvaa, mutta voitte kuvitella -51 splitin todennäköisesti ensiasennus sylintereita, ei ollut kaunista katseltavaa.

 

Ensin rasvanpoisto bensiinissä, lämmin vesi nopeuttaa tosi paljon prosessia ja lisäksi teräsharjalla irtoruosteen poistoa, tähän meni tunti ja tein siis samalla muuta, näitä rapsuttelin välillä

 

Sylintereistä paljastui odotettavaa ruostetta, täytyy harkita holkitusta jos onnistuu...

 

takasylinteri01.jpg

Link to comment
  • 1 year later...
  • 4 weeks later...
Et sä ihan vähällä itteäs taas päästä :-)

 

Niinkö meinaat :-P

 

...oikeasti miettii kyllä välillä mitä järkeä tässä on ja kaupasta saisi samalla rahalla uuden auton laskematta edes omia töitä...

 

Alkaa olemaan valmis puhallukseen

 

split_zps65139ecf.jpg

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Jos tämä pitää paikkansa, K-imarit lienee olleet varsin herkkiä ruostumaan puhki. Äkkiähän tuosta uudemmasta semmosen modais, mut lämmittääkö tuo uudempi vähän paremmin?

 

Tuossa repromainoksessa on vähän kahta tietoa. Otsikossa mainitaan -52 ja vanhemmat ja sitten kohta tekstissä "Complete reproduction K manifolds for April '50 and earlier Beetles. " Jos mä vähäänkään oon luullu ymmärtäväni oikein, niin tää jälkimmäinen pitäis paikkaansa ja sulla Dennis olis ihan oikea imusarja. Turo, Mika ja muut tietäjät sanois sen muutosajankohdan tarkkaan

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...