Jump to content

VW Drag Racing Suomessa, uusi luokka?


wp

Recommended Posts

http://ultimateaircooled.com/simplemach ... pic=9850.0

 

Jotain tältä pohjalta, Suomeen sopivin muutoksin?

Olisiko ajatusta, 2-4 kilpailua kaudessa ?

 

Sopiva minimipaino, (82x94 tai joku muu) moottorikoko, yksityyppikansi (valunumero, venttiilikoko ja -nosto rajattu),

sliksi-, kori- ja alustasäännöt, eka HeadsUp- luokka ikinä jossa täysi 8 auton kaavio???

 

Ensisijainen ajatus mahdollisimman alhainen osallistumiskynnys, "run what you brung, if it fits the rules" ja paljon autoja.

Link to comment

Oletko omia kisoja ajatellut järjestää vai joidenkin muiden tapahtumien ohella?

 

Mitä enemmän sääntöjä rajataan, sitä enemmän saadaan kiinnostuneita karsittua porukasta pois. Vapaat säännöt tuo enemmän osanottajia, aina sieltä kuitenkin rahamiehet erottuu harrastajista.

Link to comment
Oletko omia kisoja ajatellut järjestää vai joidenkin muiden tapahtumien ohella?

 

Mitä enemmän sääntöjä rajataan, sitä enemmän saadaan kiinnostuneita karsittua porukasta pois. Vapaat säännöt tuo enemmän osanottajia, aina sieltä kuitenkin rahamiehet erottuu harrastajista.

 

Omien kisojen järjestämiseen ei resurssit riitä, keskusteluketjun tarkoituksena on selvittää olisiko harrastajapiireissä tarpeeksi kiinnostuneita yhtenäisillä säännöillä toimivan kilparyhmän ajamiseen. Rahamiehet erottuvat aina, siitä ei koskaan pääse eroon. Säännöt luovat tasoitusta ja antavat myös muille mahdollisuuden menestyä kohtuullisella (jos sellaista edes on) panostuksella.

Link to comment

VW_open ja Boxer speed day .Jälkinmäinen vain volkkareille ekakin olisi jos tulisi tarpeeksi volkkareita ajamaan,kulujen vuoksi siellä ajaa kaikki ankkurinpainotkin.2011 boxer speed day sinne kaikki joukolla ajamaan ja sitten suunnittelemaan sarjaa.Ideana hyvä, toteutuksesta on huonoja muistoja 90 luvulta.

 

Kyseiset kahinathan olisivat mahdollisia jo nykyisellä kalustolla(keskustelupalstoja) seurattuani nopeitakin volsuja olisi ainakin ruudulla toteutettuna.

 

Puuhamiehet suunnittelemaan ja talkooporukat kasaan siinä se on helppoa kuin heinänteko.

 

Ps. Ei herneitä sieraimiin idea ihan ok.

Link to comment

Autoja on valmiiina ainakin bracket luokkiin, mutta kiinnostaako se ketään?

Tässähän kuskilla on enemmän merkitystä kuin autolla, eikä kustannukset karkaa. Katuautolla voi haastaa kisapelin ja voittaa. Indexit vaikka 10-15s, tai sitten FHRA:n kisoihin ajamaan brackettia ET, Pro ET, SPET.

Pro Eliminator

http://proracingassociation.com/pra_classes.html

 

90-luvulla homma pitkälti kuivui kun ajajia ei enää sarjassa ollut. (Jotta sarjassa olisi pärjännyt olisi alku satsaus ollut aika suuri)

 

Super Street 12 sekunnin aikoja.

Pro, Super Street Turbo 11 sekunnin aikoja.

Pro Turbo 10 sekunnin aikoja.

 

http://members.tripod.com/vw_cup/saannot.htm

 

Varmasti järjestelyissä jne oli myös parantamisen varaa. Puitteet FHRA:n aikana oli hyvät eikä Suomessa voi parempaa toivoa.

 

Eli HeadUp porukkaa ei ollut, ko säännöille.

Link to comment

Semmoinenkin tosiasia jotta jos harrastaa kiihytysajoa vaikkapa VW merkkisellä niin sitä kiihytellään missä ehtii, pystyy ja on laitteet kasassa eli silloin harvemmin on kiihytysporukka järjestämässä kiisoja ku pitää ruuvata kiesiä kisakuntoon.

 

Hienoja tapahtumia on ollut Suomessa paljon ja hyviä VW henkisiäkin mutta talkoohenki rupee vaan oleen mennyt aikamuoto, monella järjestäjällä ongelmana saada henkilökuntaa saati sitten osaavaa henkilökuntaa. ( yhteishengellä ja pikku koulutuksella varmasti onnistunee )

 

Toivotaan kesälle 2011 moniin eri kisoihin paljon VW merkkisiä ja Openiin sekä Speeddayhin si kaikki VW ajamaan mutta onhan se tosi jotta Suomen kesä ...... lyhyt mutta vähäluminen.

 

Järjestävät tahot tarvii erittäin paljon apuja ja talkooporukkaa joten eiku järjestäjien avuksi.

 

Säännöt on taas si luku sinänsä .... vaparilla mennään lujaa .... turbolla pitää mennä 1 tai 1,5sek lujempaa ..... vapareille ja turboille omat palkinnot .... VW paino on alkujaan rekkariotteessa ja puntarilla taitaa olla eri lukemii eri varusteilla.

Link to comment
Guest heikki_vag

Tosi asia on vain se, että on erittäin typerää rajata kilpaluokkaa jollain idiottiminimi painolla, eihän katsojia kiinnosta pätkääkään (tai ketään muutakaan) jos autossa on 150 Max ja painaa 800kg!!! Pidetään sitten samantien kiihdytyskisat polkupyörillä ja rajataan siitäkin niin, että kilpailuun ei saa osallistua, kun kolmipyöräisellä niin ei mene liian vaikeaksi ja saadaan maksimoitua jokasen kilpailijan onnistuminen.

 

Mun mielestä olis parempi jos jokainen volkkariukko kantaisi oman kortensa kekoon ja osallistuisi omanlaisellaan laitteella. Meillä täällä Suomessa sattuu olemaan nopeita autoja sekä kuskeja aikas paljon eli eikös olisi parempi jos me saatais kaikki volkkari-miehet ajamaan omilla laitteillaan ja testaamaan niitä omia ja auton rajoja?

 

Mä tiedän, ettei mikään näistä tule toteutumaan koska suurin osa meistä Suomalaisista on niin vidun JUNTTEJA, että paukutellaan henkseleitä Syksyllä ja talvella, että: Viddu, kun mä ens kesänä vetäsen tosta kato sellaset enkat ettei ikinä nähty eikä varsinkaan kuultu! Mutta sillon, kun on aika ajaa niin lupailijat lupaa taas SAMAN mutta SEURAAVALLE KESÄLLE. Viddu mitä touhua.

Link to comment
Guest kepajake

Ittestä tuntuu että VW-kisoina riittää hyvin alkukauden VW Open ja loppukauden BoxerSpeedDay. Tärkeintä olis saada kaikki kynnelle kykenevät ilmapäät (miksei myös vesipäät :-) mukaan näihin tapahtumiin. Liian tarkka ryhmien rajaaminen ei ainakaan alenna osallistumiskynnystä. Jos jotain ryhmiä/sarjoja perustetaan, niin joku SCC:n mukainen jako on mielestäni aika hyvä. Näiden kahden lisäksi ainakin minä ajan mielelläni kisoissa, missä voi nähdä myös muunlaisia autoja. Kolmanneksi VW kisaksi voisi ajatella koko kauden kestävää aika-ajo -kisaa, johon voisi osallistua missä tahansa kisassa ajetulla virallisella aikakortilla. Voin ruveta vaikka tilastomieheksi, jos sellaista tarvitaan.

Link to comment

Siiitä wolkkari kiihdyttelysta en tiedä kuin yksiajettu lähtö vuonna 1991 tai 92,motopark.

Ja sitten seurattu muuten.

Mutta fillari kiihdyttelyä oon ajannu,sitä järjestää BC Hellsinki,käpylän suunnalla.Ja yleisö oli ihan kivasti ja sää suosi.

Luokat on topalcohol ja funnybike.

Matka oli noin 100metriä ja parhaille lähtöja tuli noin kymmenen.

 

T.PETE.

Link to comment
Guest heikki_vag
Ittestä tuntuu että VW-kisoina riittää hyvin alkukauden VW Open ja loppukauden BoxerSpeedDay. Tärkeintä olis saada kaikki kynnelle kykenevät ilmapäät (miksei myös vesipäät :-) mukaan näihin tapahtumiin. Liian tarkka ryhmien rajaaminen ei ainakaan alenna osallistumiskynnystä. Jos jotain ryhmiä/sarjoja perustetaan, niin joku SCC:n mukainen jako on mielestäni aika hyvä. Näiden kahden lisäksi ainakin minä ajan mielelläni kisoissa, missä voi nähdä myös muunlaisia autoja. Kolmanneksi VW kisaksi voisi ajatella koko kauden kestävää aika-ajo -kisaa, johon voisi osallistua missä tahansa kisassa ajetulla virallisella aikakortilla. Voin ruveta vaikka tilastomieheksi, jos sellaista tarvitaan.

 

SCC asettelu olis hyvä mutta siihenkin tarvitaan yhteistyökumppaneita tai niin, että jokainen kuljettaja maksaisi osallistumismaksun etukäteen eli samalla tavalla kuten FHRA.n kisoihin tehdään ennakkoilmoittautuminen. Jälki-ilmoittautujat maksaa 50% enemmän.

 

Paljonko on ratamaksu? Esim. Alastaro 3000,-

Paljonko ajanotto maksaa? 1000,-

Vakuutus?

 

Minä olen valmis maksamaan esim. 50,- € ennakkomaksun, jotta saataisiin järjestettyä tällainen tapahtuma.

 

Onko muita vapaaehtoisia?

 

-Pari kaljaa vähemmän niin nuokin rahat on tienattu-

Link to comment
Guest kepajake

Sopii erinomaisesti. Juomat tienataan tallikavereilta vedonlyönnissä...

 

Minä olen valmis maksamaan esim. 50,- € ennakkomaksun, jotta saataisiin järjestettyä tällainen tapahtuma.

 

Onko muita vapaaehtoisia?

 

-Pari kaljaa vähemmän niin nuokin rahat on tienattu-

Link to comment
Tämmöstä nää yhet harrastajat on rantauttamassa Pohjolaan. En tiedä ovatko niitä rahamiehiä vai muuten vain kiihdyttelyn vakavasti ottavia. Jos toi toimii Norjan tapahtumassa, varmaan myöhemmin levii Suomeenkin. Itse uskon, että mitä vapaammat säännöt, sitä enemmän osallistujia.

http://cal-look.no/lounge/index.php?topic=14422.0

 

Tossa on vaan ongelmana teho paino suhde kun rajoittaa tehot hyvin ales jos tahtoo laillisesti osallistua kisoihin.

 

Pieni täsmennys Unlimited Street sääntöihin: autojen tulee olla rekisteröityjä ja vakuutettuja, niissä tulee olla sääntöjen mukaiset varusteet, mutta niiden ei silti tarvitse olla katulaillisia. US säännöt ovat olleet samat kohta 10 vuotta, homma toimii, kaikilla on hauskaa eikä hommaa oteta liian vakavissaan. Tervetuloa mukaan!!!

 

Jyrki

Link to comment

2011 alkaa muutaman päivän päästä joten VW Open on jo ihan pian eli kaikki VW harrastajat ympäri maapallon .... no Suomen si ajamaan Openiin ja katsomaan sekä pitämään hauskaa niin saadaan suurta tapahtumaa aikaan. Tottahan Jussi pitäis Openinki Alastarossa mutta se vaatisi suuren määrän aktiivisia jotka taas sais suuren määrän sponsoreita joilla pystyis kustantamaan ratamaksut ja kaiken muun mutta toivotaan jotta Jussi ja kaikki yhteistyössä olevat jaksaa vuodesta vuoteen koittaa tsempata tätäki tapahtumaa ja loppukesän huikeeta toista tapahtumaa. No fiilistä on ollut katsomossa Kiikalassakin ja toivotaan jotta aktiivisemmin kaikki VW harrastajat lähtee ajamaan aikoja, katsomoon ja muutenkin paikanpäälle. Tsemppiä 2011 kaikille VW harrastajille

Link to comment

Hyvinkään Street Slide:n kaltaisia tapahtumia pitäis olla enemmän etelässä. Se alle 4L luokkahan on käytännössä VW luokka.

 

Rahapalkinnot. Sopiva luokkajako. Ei lisenssejä tai muita helvetin vaikeita juttuja. Esim burnout party ei kiinosta tippaakaan koska liikaa sääntöjä.

Link to comment

Tämä VW-kisailu on Suomessa automäärällisesti pientä, joten tärkeintä on, että jokainen jota se oikeasti kiinnostaa ja omistaa ajokuntoista kalustoa tulee sillä ajamaan! Mitä enemmän on nähtävää ja kuultavaa, sen mukavempaa on kaikilla tapahtumiin osallistujilla ja tunnelma on parempi. Jos joku haluaa ajaa erityisiä luokkia, niin siitä vaan, tosin parempi ajaa jo olemassaolevilla peleillä ja kehittää niitä, sillä uuden luominen on aina aikaa(ja rahaa) vievää ja todellisuudessa useimmat kokonaan uudet projektit helposti jäätyvät kevätlumiin ja kausi alkaa/loppuu kesken. Ns. 30 hv luokastakin oli aiemmin puhetta, mutta osallistujat olivat aika kadoksissa. Vuosi vaihtuu pian, nyt on aika talvirallien ja kesäpelien suunnittelu/toteutus on jo laitettava vauhtiin, toukokuusta alkaen voi laitella aikakorttien enkat uusiksi esim VW-OPENissa ja muitakin ajopäiviä on. Jos sitten tämä(kin) kesä menee enempi katsomon puolella, loppurutistuksen mahdollisuus on vielä sitten BOXER SPEEDDAY:ssä elokuussa. Kuten totesin, autot on ajamista varten, valmistakaa ne ajoon ja ajakaa! Haastaminen on aina hauskaa ja antaa toisille jopa sitä kaivattua "potkua" saattaa se auto ajoon...

 

Rakentelutsemppiä kaikille tasapuolisesti! Toukokuussa sitten puheet aikakortteihin...

 

 

 

Jussi

Link to comment

Paljonko on ratamaksu? Esim. Alastaro 3000,-(2010 n 220€ tunti+alv)

Paljonko ajanotto maksaa? 1000,-(2010 riverside cruisers n 1200-1300€)

Vakuutus: Tapahtumassa n 180-200€.

 

Siinä pakolliset kulut+ambulanssi+palokunta 300-600€.

 

Radat kortilla alastaro ym varaukset vuotta ennen tapahtumaa,ym ym.

 

Siinä syitä miksi vaarikin pääsee rollaattorilla stripille ne pirun kulut.

Link to comment

Open on rock ja Speedday rock rock.

 

Kiinnostuneille kisaajille tulee mahdollisuuksia ajaa jo olemassa olevissa luokissa vaikkapa 1/8 matkaa jota kisoja Vaasassa tulossa ainakin 2kpl ja Porissa 2 kisaa 1/4 matkaa yhdistyy kuulemma taas Cup tittelillä mutta voi noissa kummassakin kaupungissa ajaa yksittäisiä kisoja.

Vaasassa ehkä ajetaan useampikin kuin 2 kisaa mutta vahvistus tulee vasta myöhemmin. Viime kesältä voin sanoa jotta ihan hyviä 8kpl VW kisaajan määrää oli ajamassa. ( joskus saanu cupissa rahallistakin ja muita hyviä matriaal palkintoja ) Yleisesti erittäin edulliset osallistumismaksut olleet.

 

Harjotus iltoja Kauhajoella on useana Perjantai iltana kesän aikana alkaen jo ajoissa Toukokuussa ja myös Pudasjärvellä on 1-2 harjotuspäivää joka kuukausi Touko-Syyskuun kuukausina.

 

1/8 matka on mielenkiintoinen siinä suhteessa jotta VW lähtee viivalta ja kelaa yleensä hyvin 200m jolloin mahdollisuudet tiukkaan kisaamiseen on erittäin hyvät ja osoitti eriluokissa jotta VW on kova luu monelle toisen automerkin kisaajalle.

 

Ajankohdat varmistunee myöhemmin joten eiku kisaamaan.

Link to comment

Kiinnostuneille kisaajille tulee mahdollisuuksia ajaa jo olemassa olevissa luokissa vaikkapa 1/8 matkaa jota kisoja Vaasassa tulossa ainakin 2kpl ja Porissa 2 kisaa 1/4 matkaa yhdistyy kuulemma taas Cup tittelillä mutta voi noissa kummassakin kaupungissa ajaa yksittäisiä kisoja.

 

Harjotus iltoja Kauhajoella on useana Perjantai iltana kesän aikana alkaen jo ajoissa Toukokuussa

 

 

Hei kaikille ja hyvää uutta vuotta.

 

Ko kisoja ja testejä on ajettu koska matka on lyhyt ja maksut pieniä verrattuna esim FHRA kisoihin joissa on mielestäni poskettomat hinnat... Ja WcSc kisoissa jopa pärjää oikeasti laillisella kuplalla. (aika on rahaa vai miten se nyt oli)

Ensi kesän kuviot on täysin auki, ehkä joku ajaa ehkä ei. Autoa ei ole vielä edes alettu purkaan huoltoja varten. Joku vw kisa vois olla kova sana muutamalla eri luokalla, ettei vakiot joudu 10-12 sek autoja vastaan.

Link to comment

Hienoa että keskustelua on syntynyt. Omalta osalta toteaisin että joku säännöillä rajattu luokka kiinnostaisi, esim 82x94 perus stroker moottorilla ja rajatulla venttiili- ja kaasuläpän koolla. Siksi laitoin esimerkiksi nuo Pro Gas säännöt, voisivat rajata osittain luokan osallistumiskuluja (voimansiiron ja moottorin osalta) ettei heti tarttis investoida Mendeolaan tjms. Muut säännöt voisivat rajoittaa esim. kori ja alustamuutoksia sen verran ettei Crmo- putkirungot ja täyskoriset kilpailisi samassa luokassa, siksi nuo painosäännöt olisivat kohdallaan. Harrastajakenttä on ilmaissut mielipiteensä, tästä on hyvä jatkaa. Itseä bracket kiinnostaa vain luokkana osallistua, joka tapauksessa ajaisin vain itseäni vastaan eli uudet ennätykset tähtäimessä-

Link to comment

Sillä näkemyksellä mitä olen itselleni muodostanut pari vuotta moottoriurheilua seuranneena, niin olisin sitä mieltä, että säännöt kannattaisi olla mahdollisimma laaja-alaiset. Jos meillä on ihan omat säännöt ihan omaa sarjaa varten, niin moniko lähtee tonneja ja tonneja satsaamaan ehkä kahta kisaa varten, jotka pahimmillaan sataa sitten molemmat pois.

 

Jos meillä on säännöt, jotka sopivat yhteen mahdollisimman monen muunkin sarjan ja kilpailun kanssa, niin silloin kuskeilla on mahdollisuus valita budjettiinsa ja autonsa kisavireeseen sopivia skaboja mahdollisimman paljon. Ajamista vartenhan on hommat luotu ja satsattu. Eli käytännössä Fyyraa/NHRA:ta mukailevat jutut? Autojen tasoerot sitten muokataan sopiviksi luokkajaolla tai vaikka sitten indekseillä.

Link to comment

En oikeen tiiä... Ajajia on kuiteskin todella vähän eri luokkia varten.

Lähinnä vois ajatella et Openissa ja SpeedDayssa puolenpäivän jälkeen ajettavan StreetSliden tapasen vw-kaavion, niin tulis jännitystä lisää.

Ei vaan vertailtas aikakortteja, vaan reaktiot ja punavalot tois jännitystä elämään. Mäyrisvedot sinkoilis ilmassa ja kumi tuoksuis...

 

Mitäs mieltä ajajat ois tästä?

 

-tOmi-

 

PS Viime SpeedDayssä oli ajajia about 120 joista volkkareita oli about 30 kappaletta, Openissa oli kisaamassa volkkareita 31 kpl

 

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/9785-boxer-speedday-tulokset/

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/9351-vw-open2010-tulokset/

 

post-181-13888362919229_thumb.jpg

Link to comment
Lähinnä vois ajatella et Openissa ja SpeedDayssa puolenpäivän jälkeen ajettavan StreetSliden tapasen vw-kaavion, niin tulis jännitystä lisää. Ei vaan vertailtas aikakortteja, vaan reaktiot ja punavalot tois jännitystä elämään. Mäyrisvedot sinkoilis ilmassa ja kumi tuoksuis... Mitäs mieltä ajajat ois tästä?

Munmielestä toi on hyvä ehdotus. Viivoilla ollaan jos toi toteutuu.

 

Eikös tossa ollu joku juttu että vähintään pitää olla lisenssi kaikilla ja Aulis Kerlander radanvarrella että saa järjestää kaavioita?

Käsittääkseni street slidessäkin kaavion ajaminen on vähän "laitonta", toisin kuin burnis partyissä.

Link to comment
Guest kepajake

Tää kuullostaa hyvältä. Adrenaliini rupes jo mukavasti virtaamaan. Varmaan aika homma saada kaikki VW:t oikeassa järjestyksessä line uppiin muiden kärryjen seasta.

 

En oikeen tiiä... Ajajia on kuiteskin todella vähän eri luokkia varten.

Lähinnä vois ajatella et Openissa ja SpeedDayssa puolenpäivän jälkeen ajettavan StreetSliden tapasen vw-kaavion, niin tulis jännitystä lisää.

Ei vaan vertailtas aikakortteja, vaan reaktiot ja punavalot tois jännitystä elämään. Mäyrisvedot sinkoilis ilmassa ja kumi tuoksuis...

 

Mitäs mieltä ajajat ois tästä?

 

-tOmi-

Link to comment

Jos siis fundeeraatte mikä vois saada porukkaa lisää viivalle, oon samaa mieltä Jampan kanssa, 1/8 maili on ihan riittävä ja sopiva(mpi) matka VW-kiihdytykseen. Raceisännille, jotka ajelevat 200 km/h loppunopeuksia ja haluavatkin kokea pelkoa rakentamansa laitteen sisällä, 1/4 on varmaan ookoo.

 

Jos osallistujia halutaan lisää, tarkoittaa se hieman tavanomaisempaa kalustoa (= pienempiä moottoreita, vakiolaatikoita jne.), jolloin radan toisen puoliskon kohokohta on lähinnä jännittää ehtiikö vaihtaa neloselle ja pysyykö kelkka ladulla. Kuitenkin, näissä muuten varsin hauskoissa ja käyttökelpoisissa laitteissa (ajamalla kisoihin, duuniin, golfkentälle yms.) on line-upissa, viivalla ja lähdössä kädet täynnä töitä ja fiilistä kabiinissa. Väliajat voi ottaa aurinkoa, syödä eväitä ja viihdyttää varikkomisuja. Katsojatkin (eli tunnelma) kokoontuvat yleensä lähtöviivan tienoille. Volkkari on niin vaarallinen laite jo maantienopeuksissa, että "kovien" loppunopeuksien ajaminen on siviilivehkeillä turhaa, kiihdytyskokemukseen riittää ensimmäinen puolisko.

 

Tajuan kyllä, et eihän tää 1/8 tosimiesten mielestä mitään oikeeta kiihdytystä ole just siks kun se onnistuu kaikilta. Mutta osallistuja voisi tulla enemmän, koska ajalliset erot jäisi pienemmiksi, eikä hitaammat autot näyttäisi niin onnettomilta kuin nykyään. Sen sijaan saataisiin ehkä hienojakin pelejä esille, viiva on sinänsä ihan kiva ja näkyvä paikka esitellä omaa autoansa. Kuuluttaja jos vielä olis ajan tasalla ja kertois kuskista ja autosta jotain muutakin kuin värin. Kaaviot ja kaikki muutkin onnistuu mainiosti. Nykyään muutaman nopeamman auton jälkeen yleisö alkaa haukotella ja selostajatkin kyllästyy heti kun joku ajaa 15 sekunnin aikoja, kuka sinne haluaa lähteä ihmisiä pitkästyttämään?

 

No, tää nyt oli vaan tällainen näkökulma, ei mitenkään tarkoitettu totuudeksi.

 

Raceturismin puolesta Juse

 

p.s. luulis, että nykypäivän aikalaitteilla vois vaikka samassa tapahtumassa ajaa 1/8 ja 1/4 matkoja? Siinähän tulis sitä luokkajakoakin samalla kätevästi, vähän niinkuin maraton ja puolimaraton tosimiehille ja turisteille.

Link to comment

Joo, tos ois ideaa, et saatais enempi kärryjä viivalle.

Mut sit kuiteski loppukaaviokahinat vartille, niin saatais jännittää ja kokea pelkoa:-)

 

Ja luulis, että Riversiden vehkeillä onnistuis toi 1/8mailikin ihan mallikkaasti, kun vaan kysäsis. Ehkä...

 

-t-

 

 

 

Jos siis fundeeraatte mikä vois saada porukkaa lisää viivalle, oon samaa mieltä Jampan kanssa, 1/8 maili on ihan riittävä ja sopiva(mpi) matka VW-kiihdytykseen. Raceisännille, jotka ajelevat 200 km/h loppunopeuksia ja haluavatkin kokea pelkoa rakentamansa laitteen sisällä, 1/4 on varmaan ookoo.

 

Jos osallistujia halutaan lisää, tarkoittaa se hieman tavanomaisempaa kalustoa (= pienempiä moottoreita, vakiolaatikoita jne.), jolloin radan toisen puoliskon kohokohta on lähinnä jännittää ehtiikö vaihtaa neloselle ja pysyykö kelkka ladulla. Kuitenkin, näissä muuten varsin hauskoissa ja käyttökelpoisissa laitteissa (ajamalla kisoihin, duuniin, golfkentälle yms.) on line-upissa, viivalla ja lähdössä kädet täynnä töitä ja fiilistä kabiinissa. Väliajat voi ottaa aurinkoa, syödä eväitä ja viihdyttää varikkomisuja. Katsojatkin (eli tunnelma) kokoontuvat yleensä lähtöviivan tienoille. Volkkari on niin vaarallinen laite jo maantienopeuksissa, että "kovien" loppunopeuksien ajaminen on siviilivehkeillä turhaa, kiihdytyskokemukseen riittää ensimmäinen puolisko.

 

Tajuan kyllä, et eihän tää 1/8 tosimiesten mielestä mitään oikeeta kiihdytystä ole just siks kun se onnistuu kaikilta. Mutta osallistuja voisi tulla enemmän, koska ajalliset erot jäisi pienemmiksi, eikä hitaammat autot näyttäisi niin onnettomilta kuin nykyään. Sen sijaan saataisiin ehkä hienojakin pelejä esille, viiva on sinänsä ihan kiva ja näkyvä paikka esitellä omaa autoansa. Kuuluttaja jos vielä olis ajan tasalla ja kertois kuskista ja autosta jotain muutakin kuin värin. Kaaviot ja kaikki muutkin onnistuu mainiosti. Nykyään muutaman nopeamman auton jälkeen yleisö alkaa haukotella ja selostajatkin kyllästyy heti kun joku ajaa 15 sekunnin aikoja, kuka sinne haluaa lähteä ihmisiä pitkästyttämään?

 

No, tää nyt oli vaan tällainen näkökulma, ei mitenkään tarkoitettu totuudeksi.

 

Raceturismin puolesta Juse

 

p.s. luulis, että nykypäivän aikalaitteilla vois vaikka samassa tapahtumassa ajaa 1/8 ja 1/4 matkoja? Siinähän tulis sitä luokkajakoakin samalla kätevästi, vähän niinkuin maraton ja puolimaraton tosimiehille ja turisteille.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...