Jump to content

VW Drag Racing Suomessa, uusi luokka?


wp

Recommended Posts

Joo, tos ois ideaa, et saatais enempi kärryjä viivalle.

Mut sit kuiteski loppukaaviokahinat vartille, niin saatais jännittää ja kokea pelkoa:-)

 

Ja luulis, että Riversiden vehkeillä onnistuis toi 1/8mailikin ihan mallikkaasti, kun vaan kysäsis. Ehkä...

 

-t-

 

Kyllä se onnistuu niillä, sitä en tiedä miten onnistuu ajaa kahta matkaa samanapäivänä, vaatii varmaan tuplakennot puolimatkaan tai sitten niin että ajetaan aamusta ensin 1/8 ja sitten siirretään kennot ja loppupäivä 1/4 matkaa. Räyskälässä silloin olin jelppaamassa kasauksessa niin siitä päätellen matka voi käytännössä olla mikä vaan, maali kennojen sijainti vaa siirretään sopivaksi.

Link to comment
  • 1 year later...

Nyt tällainen on FHRA:n Super Stock luokka VX.

 

Viime vuonna ei tainut autoja olla ko luokassa, onkohan tänä vuonna?

 

VX 5.44 kg/cid tai enemmän, vapaasti hengittävä, ilmajäähdytteinen, Volkswagen,

takamoottori, täysikorinen. Minimipaino 726 kg (1600 lbs).

 

VX: Maksimissa kaksi, yksi- tai kaksikurkkuista vaakaimukaasutinta: Kardon, Weber,

Dellorto, tai Empi. Kurkun maksimihalkaisija 52 mm (2.047 tuumaa). Venturin

maksimihalkaisija 44 mm (1.732 tuumaa).

 

VX: Vapaasti hengittävä ilmajäähdytteinen OEM Volkswagen-moottori. Moottorin

maksimikoko 2444 cc (149 cid). Sylinterin porauksen maksimihalkaisija 94.1 mm

(3.709 tuumaa). Valurautaiset sylinterin kannet ja teräskiertokanget pakolliset.

 

http://www.competitionplus.com/drag-rac ... me-da-bugs

http://www.jayceevw.com/news

http://www.fhra.fi/pdf/saanto2012.pdf

Link to comment

Yleensä jos tarkastelee kisojen aikakortteja, niin niissä on myös 1/8 aika mukana... Eli halukkaat voivat ajaa vetojansa 1/8 tai 1/4 samoissa ajoissa. Pitäisi vaan sopia, että printeissä näkyy molemmat ajat. Suomeen ei lienee kannata erityissäännöillä rakentaa omaa luokkaa. Ajajamäärät marginaalisia ja kaikki voivat ajaa kumminkin kulkimillaan useissa eri tapahtumissa omia enkkojaan ja faktahan on, että liimarata-ajat ovat aina parempia. Kulupuolella oikeat kisat ovat aivan omalla tasollaan ja nähtyhän on jo VW-miesten huikea määrä esim FHRA-kisoissa... Kannattaa rakentaa autot ennen kaikkea turvallisiksi ja edes johonkin sääntöön osuviksi niin ajomahdolisuudet ovat lähes rajattomat niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa. Kaaret, penkki, vyöt, bensalinjat, päävirtakatkaisija, öljysuoja jne ja kyllä on paikkoja missä ajella. Jos 100hv on lähempänä totuutta kuin 300, niin silläkin saa varmasti oman enkan ja ideahan on saada käytössä olevilla hepoilla nopein aika. Alustan säätö on useimmissa autoissa hyvin puuteellinen ja isotkin hepat karkaavat laitumille jo lähdössä (60ft), mikä on tämän lajin tärkein osuus. Eli pelit kuntoon ja vauhtivaroihin nähden turvallisiksi ja sitten vain ajelemaan itselle sopiviin tapahtumiin.

 

VW-OPEN 19.05.2012 Kiikalassa ja sateen pysyessä loitolla ajetaan ns. koko rahan edestä eli noin 6h. Tärkeintähän ei ole omat ajat muuten kuin, että ovat parempia kuin Ruotsalaisilla... hah-hah

 

 

Jussi

Link to comment

FHRA sivuilta säännöt 2012 ja 116 sivu. SM kisat liimalla ajettavia, EM kisat, SCC, Santabodi, Tierp, Piteå,

 

Omat kisat voi järjestää vaikka harjotuspäivien ohessa, omat kisat voi muiden luokkien isoissa kisoissa järjestää.

 

Open, BSD yms... ajaa ken uskaltaa, ajaa kovin ken kykenee

 

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/11427-kiihyttelyy-2012/

 

Aika huimia tuloksia tykittäneet Pomonan 2012 NHRA- kisassa

volsuilla SS/VX- luokassa, Mark Prothero täräytty 10.4x

joka on yli sekunnin alle indeksin ja oli koko lajittelun kakkonen.

 

Joo, eikä se siihen jäänyt. Useampi VW tykitti myös 10.5 - 10.8 väliin tasaisesti

jotta kyllä muillakin alkaa vauhtia löytyä

 

Karu aika pikkuventtiilikansilla (44x37) perus stroker- koneella

ja 51.5mm poratuilla Webereillä.

 

http://www.competitionplus.com/drag-rac ... me-da-bugs

 

http://jayceevw.com/news

 

FHRA2012 säännöt sivu 116 alkaen

Aika vakiokorisia, ei tarvii välttämättä kuituheebeleitä

12lbs/cubic inch tekee 2332cc koneella 143CID x 12lbs = 778.4kg minimipaino sis. kuljettajan

Alin sallittu paino 1600lbs = 133.3CID kone = 2184cc ja 725.8kg

Eli idea on tosiaan siinä että auton on painettava 12lbs per jokainen kuutiotuuma moottorissa,

tilavuus pyöristetään aina ylöspäin lähimpään täyteen kuutiotuumaan.

 

Moottori pitää siis tehdä sen kokoinen mihin painoon auton saa.

Toki auttaa jos auto on mahdollisimman kevyt ja puntitetaan

sitten lisäpainoilla kohdilleen.

 

Jenkkilässä SS/VX ajetaan NHRA kisoissa siten että jos vastakkain

VW ja muu merkki, handicap on indeksien välinen erotus hitaamman

hyväksi. Jos 2 VW:tä osuu vastakkain ajetaan lähtö heads up.

Tällä hetkellä indeksi 11.6 ja pysyy siinä kunnes joku alittaa

(tod.näköisesti jenkeissä) sen 1.3sekunnilla.

Link to comment
Guest kepajake

Todella mielenkiintoinen luokka. En vielä viime vuonna tuollaista huomannutkaan. Harmi että tällaisen tavallisen konttorirotan tilipussi ei enää riitä moiseen. Nuo valurautakannet ja vaakakaasarit tosiaan kuulosti vähän omituiselta, mutta kyseessä taitaa olla vain käännösvirhe. Tai sitten virhe on jo NHRA:n säännöissä.

 

Nyt tällainen on FHRA:n Super Stock luokka VX.

Link to comment

Kuten arvata saattaa niin käännöskukkasia.

 

Eli pystyimu ja sylinterit valurautaiset / teräsputket.

 

Maximum two only, single- or two-barrel downdraft

Kadron, Weber, Dellorto, or Empi carburetors.

 

Cast-iron or steel cylinders and steel connecting rods mandatory.

 

t: Henry

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...