Jump to content
rockford

IRS junikseen

Recommended Posts

Nyt olis menossa juniksen laatikkoleikki ja sopivaa kuplan IRS laatikkoa ei ole vielä löytynyt, joten sopiiko pallokeulan IRS laatikon perä kuplan swingi laatikkoon? Tai jos jollain on kuplan IRS laatikko jouten niin saa tarjota.

Share this post


Link to post

Jatkokysymys, onko joku vaihtanu nelostyypistä koko pakettia eli laatikkoa ja konetta junikseen? Tai mihinkään? Variantin välitys vois olla ok. Ois hydraulikytkin ja kaik.

Share this post


Link to post

Ei käy perät ristiin.4-tyypin laatikon sovittaminen muihin malleihin on varmasti ihan mahdollista,mutta kaikki kiinnikkeet joutuu rakentamaan itse,siirtäjä menee valitsinkoteloon erikorkeudelta kuin muissa laatikoissa,myös kytkinlevy on ongelma,eri spoorilla kuin muissa laatikoissa.

Share this post


Link to post

Vielä aiheeseen liittyen, kuulin että joissakin pallokeuloissa olis ollut vaihdelaatikko alapuolisella kiinnityksellä. Saisko sellasen laatikon sopimaan junikseen ja minkä ikäsissä palloissa noita on ollu??? Itellä kaikki on yläpuolisella kiinnityksellä. Onko joku vääntänyt junikseen jotain sovitteita yläpuolisen laatikon kiinnitykseen????

Share this post


Link to post

Mä tein moottorintakakannakkeesta yläkannakkeen.

Runkopalkkeihin kumityynyt väliin ja kiinni.

Share this post


Link to post

Mitenkäs toi varhaispallon sydeemit käy, eli latat ilmeisesti suoraan, mutta iso 5-jakoiset rummut ja vetarit ja laatikko onko yhteensopivia?

Share this post


Link to post
Mitenkäs toi varhaispallon sydeemit käy, eli latat ilmeisesti suoraan, mutta iso 5-jakoiset rummut ja vetarit ja laatikko onko yhteensopivia?

 

Varhaispallossa on iso vitos jako.

Share this post


Link to post

Niin tarkoitin lähinnä mitkä osat käy junikseen varhaispallosta, jos alennusvaihteet poistaa. Eikö varhaispalloissa ollut jo irssit.

Share this post


Link to post

Onko palliksen ja juniksen takanapojen (vanteen kiinnityspinnoista) etäisyys sama, vai pitääkö irssitys kaventaa samalla?

Share this post


Link to post

Varhaispallosta käy vääntösauvat, jousilatat ja tukivarret napoineen kunhan hitsaa tukivarsille korvakkeet.

Share this post


Link to post

Mikäs vika kuplan irssi lootissa on että ei ole löytynyt sopivaa. Itse ainakin ajatellut että juniksen lootasta nokkakappale kuplan irssi lootaan ja se olis bolt on juniksen sarviin. Onkä tämä ajatus harhaluulo.

Share this post


Link to post
Mikäs vika kuplan irssi lootissa on että ei ole löytynyt sopivaa. Itse ainakin ajatellut että juniksen lootasta nokkakappale kuplan irssi lootaan ja se olis bolt on juniksen sarviin. Onkä tämä ajatus harhaluulo.

 

Se pitää täysin paikkansa. Ei ole mikään harhaluulo. :)

Share this post


Link to post

Nyt alkaa vähitellen olemaan osat hommattu, mutta pari pientä ongelmaa tuli vastaan, eli:

-Pitääkö vaihdelaatikon "sarviin" tehdä kolo aina tukivarsille vai onko jossain lyhempiä tukivarsia, (alle 44 tai 42cm)

-saako uudempaan 5x112 napaan sorvattua juniksen rummun ja takalevyn (lyhempi pyörännapa)

post-428-13888362975502_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Löytyykö joltain 230mm pitkää pyörän napaa, tai uskaltaako junan rummusta pätkästä 25mm päästä pois?

Olikos se type 3 rumpu matalampi? saisko sen suoraan sopiin?

Share this post


Link to post

68-70 Typ2 takanapa käy myös uudempaan tukivarteen eli hommaat jostain semmoset niin saat ison 5-pulttijaon.

Share this post


Link to post
68-70 Typ2 takanapa käy myös uudempaan tukivarteen eli hommaat jostain semmoset niin saat ison 5-pulttijaon.

 

kun vaan jostain löytäs, saa tarjota.

Share this post


Link to post

ei o iso vaiva kolota tota runkoaisaa tukivarrelle, kiinnike tulee sen sisään sopivasti, ja parilla pellinpalalla saa aika tehdastekoisen näköisen ja tukevan setin...

Share this post


Link to post
ei o iso vaiva kolota tota runkoaisaa tukivarrelle, kiinnike tulee sen sisään sopivasti, ja parilla pellinpalalla saa aika tehdastekoisen näköisen ja tukevan setin...

 

Niin mä sen vähän suunnittelinki, jos sulla olis jotain kuvaa niin aina parempi? :)

Share this post


Link to post

Ei nyt löydy isompaa kuvaa, mutta tossa omasta projektista kuva altapäin jostain parin vuoden takaa. No ei se valmis ole vieläkään..:(

Tukivarret ja muut palikat 70-luvun puolivälin pallosta.

 

greybus88.jpg

 

Kaitsu

Share this post


Link to post
Ei nyt löydy isompaa kuvaa, mutta tossa omasta projektista kuva altapäin jostain parin vuoden takaa. No ei se valmis ole vieläkään..:(

Tukivarret ja muut palikat 70-luvun puolivälin pallosta.

 

greybus88.jpg

 

Kaitsu

 

Kiitti kuvasta, noin se varmaan pitää laittaa.

Share this post


Link to post

Kaitsun kuva kadonnut näkyvistä. Kun yksi Pallonkin taka-akselisto on mökillä, koetan kartoittaa ajatuksia selväksi.

Share this post


Link to post

Pallon kamoilla tekeminen on huomattavasti työläämpää kuin kuplan.

Share this post


Link to post

Nyt on peräpää tyhjää täynnä. Tilalle menossa kuplan (tyyppi kolmen) IRS loota ja varhaispallon jarrut ja pyörännavat. Kysymyksiä:
1. Mistä löytyy sabluuna, millainen pala junan latoista pitää poistaa kun asentaa varhaispallon pyörännavat

2. Sopiiko uudemman pallon tukivarret eli onko samat kun varhaispallossa?

3. Miksi ihmeessä en nyt löydä mitään kunnon sivuja tästä hommasta, olen niitä katsellut aikaisemmin?

4.Mites noi vetoakselit, Kuplan vai varhaispallon?

Ja lisää tulee

Miten IRS laatikon saa avattua, siis niin että pääsee vaihtamaan sen toisenkin paperitiivisteen, välistä vuotaa.

Share this post


Link to post
11 minutes ago, pas2 said:

Nyt on peräpää tyhjää täynnä. Tilalle menossa kuplan (tyyppi kolmen) IRS loota ja varhaispallon jarrut ja pyörännavat. Kysymyksiä:
1. Mistä löytyy sabluuna, millainen pala junan latoista pitää poistaa kun asentaa varhaispallon pyörännavat

2. Sopiiko uudemman pallon tukivarret eli onko samat kun varhaispallossa?

3. Miksi ihmeessä en nyt löydä mitään kunnon sivuja tästä hommasta, olen niitä katsellut aikaisemmin?

4.Mites noi vetoakselit, Kuplan vai varhaispallon?

Ja lisää tulee

Miten IRS laatikon saa avattua, siis niin että pääsee vaihtamaan sen toisenkin paperitiivisteen, välistä vuotaa.

 

Mulla tulossa Creativen mallinen IRS Junikseen. Eli varhaispallosta: navat, jousilaatat ja tukivarret. Kuplan IRS loota

Tuossa hieman dataa

https://creative-engineering.com/wp-content/uploads/2015/11/IRS-FITTING-INSTRUCTIONS.pdf

IRS Parts identification.PNG

Share this post


Link to post

Koska pallo on jonkin verran leveämpi kuin junis tulee takatukivarsien sisempi kiinnityskohta sen verta pahasti vaihteiston sarvien kanssa päällekkäin että en suosittele. Esim  yllä mainitun ce sarjan mukana tulee kokonaan uudet vaihteistonsarvet.

Share this post


Link to post

Mulla taitaa olla 70-80 Gay windowin tukivarret tuolla hangessa, auttaisiko ne?
Ja tuossa ylläolevassa piirustuksessa lienee 68-89  tarkoitus olla 68-69.

Askartelua tuossa perskuta riittää, keskeytin laatikkoleikit ja niputin koneen. Kaasuvivustoonkin tarttis hankkia pitemmät välitangot, höh. Tai sitten (todennäköisesti) ainakin alkuun hyväksyn, etteivät läpät aukea ihan kokonaan. Pirskatti, vakiokone olisi ollut jo ajat sitten valmis.

 

Edited by pas2

Share this post


Link to post

Niin ja olen internetin ihmeellisestä maailmasta tallentanutkin johonkin jo kauan sitten kuolleeseen tietokoneeseen sellaisen printattavan läpyskän, jonka kanssa piirretään junan spring plateihin viivoja ja reikiä ja sitten laikataan ja porataan. Nyt ei löydy.

Edited by pas2

Share this post


Link to post

Mitenkäs Rockford toteutit homman?
Tai osaako joku muu neuvoa, nyt on laikkakone kertaalleen käynnistetty mutta sitten meni vielä sormi suuhun, kun 20 vuotta tässä on tätä irssitystä suunniteltu.

Osat on

-kuplan irs vaihteisto junan nokkapalalla

-68-70 latat

-68-70 pyörännavat, rummut ja akselit, ulos T2 nivelet ja sisään kuplan nivelet

-70-> tukivarret (420mm), näyttäisi menevän "kivasti" sarvien sisään

 

Kysymyksiä:

-Mihin kulmaan tukivarsien kiinnityspala olisi hyvä hitsata? Riippuu korkeudesta juu?

-Onko teillä ollut jotain jigejä hitsaukseen, että saa pyöränkulmat kohdalleen?

 

Oikeesti varpaat paleltu tänään montussa, niin tuli vielä hetken tuumaustauko.

Share this post


Link to post

Itse en ole vielä päässyt toteuttamaan mutta maailmalla olevia kommentteja seuranneena tein päätöksen että tulen rälläköimään edellisen omistajan hitsaamat irs korvat pois ja ostin pultattavat korvat tilalle. Näiden pultattavien kanssa on etuna se että kulmia pystyy säätämään jälkikäteen kun kiinteillä se on sitten siinä mitä se on.

 

http://transporterhaus.de/index.php/product/irs-conversion-arm-clamp/

Share this post


Link to post

Höpöhöpö poistettu 

Edited by pas2

Share this post


Link to post

Tuolla edellä mainitseman linkin takana oli myynnissä noita pultattavia irs kiinnikkeitä myös palliksen tukivarsille. Siittä en tiedä että miten ne mahtaa toimia kun olen elänyt siinä oletuksessa että palliksen osilla sisemmät tukivarren kiinnityspisteet menee vaihteistosarvien sisälle jonkunverran.

Share this post


Link to post

Mun nähdäkseni siihen pitäisi sitten olla erikoistukivarret. 

 

Vai onko jossain mallissa lyhyempiä???

Edited by pas2

Share this post


Link to post
On 2/8/2019 at 10:47 AM, Tanhis said:

Itse en ole vielä päässyt toteuttamaan mutta maailmalla olevia kommentteja seuranneena tein päätöksen että tulen rälläköimään edellisen omistajan hitsaamat irs korvat pois ja ostin pultattavat korvat tilalle. Näiden pultattavien kanssa on etuna se että kulmia pystyy säätämään jälkikäteen kun kiinteillä se on sitten siinä mitä se on.

 

http://transporterhaus.de/index.php/product/irs-conversion-arm-clamp/

Ton linkin kiinnikkeet on kuplan tukivarsille.

 

EDIT hups, löytyy siellä pallo-osillekin

http://transporterhaus.de/index.php/product-category/splitscreen-bus/irs-conversion/

Ja tuon linkin säädettävä tuki tarvii noitten tekemät tukivarret.

Edited by pas2
Ei osaa

Share this post


Link to post

Noni eli vastasit samalla mun ihmettelyyn miten ne saa mahtumaan. Mutta selkeesti kyllä ratkaisuja alkaa olemaan.

Share this post


Link to post

Noniin. Ei se myöhäispallon tukivarsi tonne sovi lyhentämättä. Tietenkään kun jousilatta on pidempi niin tukivarrenkin etäisyys pituussuunnassa on pari senttiä pidempi.(23mm)

Nyt sitten varmaan joutuu lyhentämään noita tukivarsia, tekemään säädettävät kiinnityskorvat ja hitsaamaan sarvet takaisin nippuun. Kele. Olis pitäny funtsia vielä pari viikkoa.

 

Edited by pas2

Share this post


Link to post

Eli latta on myöhäispallossa 23mm pidempi kuin varhaisessa. Eli tukivarsi on myös auton pitkittäissuunnassa 23mm pidempi.

Mitenkäs laatikko {vetarit}, pyöränkotelo ja silmä suhtautuu jos pyörä olisi 23mm taaempana? 

Edited by pas2

Share this post


Link to post

Heh eihän uuden pallon Latat käy kun on eri boorit. 

Share this post


Link to post

Nyt alkaa varmaankin hahmottua miksi näitä näkee yleensä enempi kuplan palikoilla irssitettynä...

  • Like 1

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×