Jump to content

IRS junikseen


Recommended Posts

Vielä aiheeseen liittyen, kuulin että joissakin pallokeuloissa olis ollut vaihdelaatikko alapuolisella kiinnityksellä. Saisko sellasen laatikon sopimaan junikseen ja minkä ikäsissä palloissa noita on ollu??? Itellä kaikki on yläpuolisella kiinnityksellä. Onko joku vääntänyt junikseen jotain sovitteita yläpuolisen laatikon kiinnitykseen????

Link to comment
  • 2 weeks later...

Mikäs vika kuplan irssi lootissa on että ei ole löytynyt sopivaa. Itse ainakin ajatellut että juniksen lootasta nokkakappale kuplan irssi lootaan ja se olis bolt on juniksen sarviin. Onkä tämä ajatus harhaluulo.

Link to comment
Mikäs vika kuplan irssi lootissa on että ei ole löytynyt sopivaa. Itse ainakin ajatellut että juniksen lootasta nokkakappale kuplan irssi lootaan ja se olis bolt on juniksen sarviin. Onkä tämä ajatus harhaluulo.

 

Se pitää täysin paikkansa. Ei ole mikään harhaluulo. :)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nyt alkaa vähitellen olemaan osat hommattu, mutta pari pientä ongelmaa tuli vastaan, eli:

-Pitääkö vaihdelaatikon "sarviin" tehdä kolo aina tukivarsille vai onko jossain lyhempiä tukivarsia, (alle 44 tai 42cm)

-saako uudempaan 5x112 napaan sorvattua juniksen rummun ja takalevyn (lyhempi pyörännapa)

post-428-13888362975502_thumb.jpg

Link to comment
Guest Toheltaja

ei o iso vaiva kolota tota runkoaisaa tukivarrelle, kiinnike tulee sen sisään sopivasti, ja parilla pellinpalalla saa aika tehdastekoisen näköisen ja tukevan setin...

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 6 years later...
  • 10 months later...

Nyt on peräpää tyhjää täynnä. Tilalle menossa kuplan (tyyppi kolmen) IRS loota ja varhaispallon jarrut ja pyörännavat. Kysymyksiä:
1. Mistä löytyy sabluuna, millainen pala junan latoista pitää poistaa kun asentaa varhaispallon pyörännavat

2. Sopiiko uudemman pallon tukivarret eli onko samat kun varhaispallossa?

3. Miksi ihmeessä en nyt löydä mitään kunnon sivuja tästä hommasta, olen niitä katsellut aikaisemmin?

4.Mites noi vetoakselit, Kuplan vai varhaispallon?

Ja lisää tulee

Miten IRS laatikon saa avattua, siis niin että pääsee vaihtamaan sen toisenkin paperitiivisteen, välistä vuotaa.

Link to comment
11 minutes ago, pas2 said:

Nyt on peräpää tyhjää täynnä. Tilalle menossa kuplan (tyyppi kolmen) IRS loota ja varhaispallon jarrut ja pyörännavat. Kysymyksiä:
1. Mistä löytyy sabluuna, millainen pala junan latoista pitää poistaa kun asentaa varhaispallon pyörännavat

2. Sopiiko uudemman pallon tukivarret eli onko samat kun varhaispallossa?

3. Miksi ihmeessä en nyt löydä mitään kunnon sivuja tästä hommasta, olen niitä katsellut aikaisemmin?

4.Mites noi vetoakselit, Kuplan vai varhaispallon?

Ja lisää tulee

Miten IRS laatikon saa avattua, siis niin että pääsee vaihtamaan sen toisenkin paperitiivisteen, välistä vuotaa.

 

Mulla tulossa Creativen mallinen IRS Junikseen. Eli varhaispallosta: navat, jousilaatat ja tukivarret. Kuplan IRS loota

Tuossa hieman dataa

https://creative-engineering.com/wp-content/uploads/2015/11/IRS-FITTING-INSTRUCTIONS.pdf

IRS Parts identification.PNG

Link to comment

Koska pallo on jonkin verran leveämpi kuin junis tulee takatukivarsien sisempi kiinnityskohta sen verta pahasti vaihteiston sarvien kanssa päällekkäin että en suosittele. Esim  yllä mainitun ce sarjan mukana tulee kokonaan uudet vaihteistonsarvet.

Link to comment

Mulla taitaa olla 70-80 Gay windowin tukivarret tuolla hangessa, auttaisiko ne?
Ja tuossa ylläolevassa piirustuksessa lienee 68-89  tarkoitus olla 68-69.

Askartelua tuossa perskuta riittää, keskeytin laatikkoleikit ja niputin koneen. Kaasuvivustoonkin tarttis hankkia pitemmät välitangot, höh. Tai sitten (todennäköisesti) ainakin alkuun hyväksyn, etteivät läpät aukea ihan kokonaan. Pirskatti, vakiokone olisi ollut jo ajat sitten valmis.

 

Edited by pas2
Link to comment

Niin ja olen internetin ihmeellisestä maailmasta tallentanutkin johonkin jo kauan sitten kuolleeseen tietokoneeseen sellaisen printattavan läpyskän, jonka kanssa piirretään junan spring plateihin viivoja ja reikiä ja sitten laikataan ja porataan. Nyt ei löydy.

Edited by pas2
Link to comment
  • 10 months later...

Mitenkäs Rockford toteutit homman?
Tai osaako joku muu neuvoa, nyt on laikkakone kertaalleen käynnistetty mutta sitten meni vielä sormi suuhun, kun 20 vuotta tässä on tätä irssitystä suunniteltu.

Osat on

-kuplan irs vaihteisto junan nokkapalalla

-68-70 latat

-68-70 pyörännavat, rummut ja akselit, ulos T2 nivelet ja sisään kuplan nivelet

-70-> tukivarret (420mm), näyttäisi menevän "kivasti" sarvien sisään

 

Kysymyksiä:

-Mihin kulmaan tukivarsien kiinnityspala olisi hyvä hitsata? Riippuu korkeudesta juu?

-Onko teillä ollut jotain jigejä hitsaukseen, että saa pyöränkulmat kohdalleen?

 

Oikeesti varpaat paleltu tänään montussa, niin tuli vielä hetken tuumaustauko.

Link to comment

Itse en ole vielä päässyt toteuttamaan mutta maailmalla olevia kommentteja seuranneena tein päätöksen että tulen rälläköimään edellisen omistajan hitsaamat irs korvat pois ja ostin pultattavat korvat tilalle. Näiden pultattavien kanssa on etuna se että kulmia pystyy säätämään jälkikäteen kun kiinteillä se on sitten siinä mitä se on.

 

http://transporterhaus.de/index.php/product/irs-conversion-arm-clamp/

Link to comment

Tuolla edellä mainitseman linkin takana oli myynnissä noita pultattavia irs kiinnikkeitä myös palliksen tukivarsille. Siittä en tiedä että miten ne mahtaa toimia kun olen elänyt siinä oletuksessa että palliksen osilla sisemmät tukivarren kiinnityspisteet menee vaihteistosarvien sisälle jonkunverran.

Link to comment
On 2/8/2019 at 10:47 AM, Tanhis said:

Itse en ole vielä päässyt toteuttamaan mutta maailmalla olevia kommentteja seuranneena tein päätöksen että tulen rälläköimään edellisen omistajan hitsaamat irs korvat pois ja ostin pultattavat korvat tilalle. Näiden pultattavien kanssa on etuna se että kulmia pystyy säätämään jälkikäteen kun kiinteillä se on sitten siinä mitä se on.

 

http://transporterhaus.de/index.php/product/irs-conversion-arm-clamp/

Ton linkin kiinnikkeet on kuplan tukivarsille.

 

EDIT hups, löytyy siellä pallo-osillekin

http://transporterhaus.de/index.php/product-category/splitscreen-bus/irs-conversion/

Ja tuon linkin säädettävä tuki tarvii noitten tekemät tukivarret.

Edited by pas2
Ei osaa
Link to comment

Noniin. Ei se myöhäispallon tukivarsi tonne sovi lyhentämättä. Tietenkään kun myöhäispallon jousilatta on pidempi niin tukivarrenkin etäisyys pituussuunnassa on pari senttiä pidempi.(23mm)

Nyt sitten varmaan joutuu lyhentämään noita tukivarsia, tekemään säädettävät kiinnityskorvat ja hitsaamaan sarvet takaisin nippuun. Kele. Olis pitäny funtsia vielä pari viikkoa.

 

Edited by pas2
Link to comment

Eli latta on myöhäispallossa 23mm pidempi kuin varhaisessa. Eli tukivarsi on myös auton pitkittäissuunnassa 23mm pidempi.

Mitenkäs laatikko {vetarit}, pyöränkotelo ja silmä suhtautuu jos pyörä olisi 23mm taaempana? 

Edited by pas2
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...