Jump to content

IRS junikseen


Recommended Posts

No mä haluan isot rumpujarrut niin ei kai oikeen vaihtoehtoja ole, ja kuplan paloilla olisi ollut melkoista kikkailua myös. Ei sovi kuplan latat suoraan, säädettävä kannake pitää ostaa tai tehdä tai leipoa muuten kiinni ja sitten arpoa noi jarrukilkkeet. Harkitsin kyllä väkevästi niitäkin. Ei tää vaikeeta ole nyt kun on hahmottanut kaiken kohdalleen. Hitsikone laulaa. Tietty ton sarven kun olis tajunnut jättää laikkaamatta niin olisi helpompaa.

Ja kuplaosilla kai tehdään enempi koska saatavuus on parempi?

Edited by pas2
Link to comment
On 2/12/2019 at 11:36 PM, pas2 said:

 

Mitenkäs laatikko {vetarit}, pyöränkotelo ja silmä suhtautuu jos pyörä olisi 23mm taaempana? 

 

Saattaa se silmä karsastaa kun motti tulee taakse päin niin paljon, ettei takahelma sovi paikoilleen..

Typ3 variant laillinen, 944 aivan sama ja kuplan tukivarsi lähes sama, oikeestaan kaikki muut vaihtoehdot menee ns pulaamiseksi.

Link to comment

Nyt hommaa harjoitelleena sanoisin, että helpoin olisi tehdä varhaispallon osilla. Ei mene mulle jakeluun, miten noi kuplakilkkeet menisi helpommalla.

No kaikki solkkaa vissiin nämä hommat miten solkkaa, neuvot kun on: tee kuplaosilla. Voisi sitten kertoa osaluettelon seuraavalle tekijälle. Ugh. 

  • Like 1
Link to comment
25 minutes ago, PZQ said:

 

Saattaa se silmä karsastaa kun motti tulee taakse päin niin paljon, ettei takahelma sovi paikoilleen..

Eikö vetonivelet kestä 23 mm kulmaa taaksepäin (jos ei suoristu, en mallannut laatikkoa) eihän motti muuten mene taaksepäin jousilattoja vaihtamalla? 

Edited by pas2
Link to comment
Ei mene mulle jakeluun, miten noi kuplakilkkeet menisi helpommalla.
No kaikki solkkaa vissiin nämä hommat miten solkkaa, neuvot kun on: tee kuplaosilla. Voisi sitten kertoa osaluettelon seuraavalle tekijälle. Ugh. 


Helpommasta en tiedä, mutta yksi tapa tehdä kuplan osilla on tehdä se näin: Asennat pultattavat irs-korvat, pulttaat laatikkoon vetarin laippoihin 20 mm:n spacerit, kuplan irs latoista kopioit muodon juniksen lattoohin ja lyhennät latat + poraat uudet reiät. Sen jälkeen pulttailet kilkkeet kiinni, hitsailla ei siis tarvitse missään vaiheessa. Jarruihin toki on myös monta mahdollisuutta, joko kasailla kuplan 5-pulttiset jarrut, tai kasata thingin isoilla jarruilla, tai vaikka asentaa levyjarrut 5x130 jaolla...



Sent from my iPhone using Tapatalk
Link to comment
18 hours ago, metake said:

 


Helpommasta en tiedä, mutta yksi tapa tehdä kuplan osilla on tehdä se näin: Asennat pultattavat irs-korvat, pulttaat laatikkoon vetarin laippoihin 20 mm:n spacerit, kuplan irs latoista kopioit muodon juniksen lattoohin ja lyhennät latat + poraat uudet reiät. Sen jälkeen pulttailet kilkkeet kiinni, hitsailla ei siis tarvitse missään vaiheessa. Jarruihin toki on myös monta mahdollisuutta, joko kasailla kuplan 5-pulttiset jarrut, tai kasata thingin isoilla jarruilla, tai vaikka asentaa levyjarrut 5x130 jaolla...



Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Tosta puuttuu ainakin:

-lattojen lyhennysmitta

-mitä osia jarruihin tarvitsee

-Mitkä vetarit

Link to comment
5 hours ago, pas2 said:

Tosta puuttuu ainakin:

-lattojen lyhennysmitta

-mitä osia jarruihin tarvitsee

-Mitkä vetarit

 

- Lattojen lyhennysmittaa mulla ei ole käsillä, ja paljon muutakin nippelitietoa toki puuttuu, mutta idea varmaan tuli selväksi kuitenkin?

- Kaikki jarrujen osat luonnollisesti, jarrukilvet, sylinterit, kengät, jouset ja rummut, tai sitten vaikka CSP:ltä valmis levyjarrusetti niin siinä on kaikki tarvittava mukana.

- Kuplan vetarit

Link to comment
On 2/20/2019 at 9:51 PM, metake said:

 

- Lattojen lyhennysmittaa mulla ei ole käsillä, ja paljon muutakin nippelitietoa toki puuttuu, mutta idea varmaan tuli selväksi kuitenkin?

- Kaikki jarrujen osat luonnollisesti, jarrukilvet, sylinterit, kengät, jouset ja rummut, tai sitten vaikka CSP:ltä valmis levyjarrusetti niin siinä on kaikki tarvittava mukana.

- Kuplan vetarit

 

Latathan on sama kuin kuplan irs latta + juniksen vääntösauvaputken halkaisijan ero kuplan vääntösauvaputken mittaan. Tai sitten mä voin jäljentää ostetut latat sulle. Type 3 5x205 jarrut on kanssa hyvä vaihtoehto. Itse tein juniksen vanhanmallisilla rummuilla ja kilvillä mutta näissä on ongelmana työsylinterin kiinnitys. Mutta tälläisellä kombolla on kuulemma ongelmitta ajeltu. Juniksen vanhan mallin rummuista joutuu sorvaamaan olikos se 14mm pois jos en väärin muista.

 

 

Ja nyt kun tähän tukivarsi hommaan lähdettiin niin mitä vuosimallieroja on kuplan tukivarsissa.

Link to comment
Okei eli tämä vouhotus ns yksilattaisista irs tukivarsista on ihan höpö höpöä.


Ainakin vanhemmat kuplan latat on 1-lattaisia, hämärän muistikuvan mukaan kuplassa ei 2-lattaisia olekaan vaan ne on kolkista, mutta en ole täysin varma oliko uudemmissa kuplissakin noita 2-lattaisia.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Link to comment
7 hours ago, metake said:

 


Ainakin vanhemmat kuplan latat on 1-lattaisia, hämärän muistikuvan mukaan kuplassa ei 2-lattaisia olekaan vaan ne on kolkista, mutta en ole täysin varma oliko uudemmissa kuplissakin noita 2-lattaisia.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jos en nyt ihan väärin muista niin yhdestä 1303 purin sellaiset pois. Mutta jos tosiaan näissä ei eroja ole niin huoleni on turhaa. Minun tuurini tuntien mulla on nyt puhallettuna ja kasattuna tukivarret hyllyssä 5x205 jarruineen jotka on varmasti väärät jos niillä jotain väliä on.

 

Edit: Ja pikku googlailulla löytyi oikein hyvä kuvaus eroistakin.

 

IRSYEARDIFFERENCES.jpg

Edited by Tanhis
Link to comment
  • 2 weeks later...
On 2/20/2019 at 10:17 AM, non-hippy said:

Tai sitten kaventaa pallon tukivarsia kuten tossa.

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=528815&highlight=joes+panel

 

 

Helpommin löytyy 71-> tukivarret, jotka lyhentämällä saa sisäpään nätisti sarvien (whatever) viereen. Kun myöhäispallon tukivarret ovat 2cm leveysmitaltaan lyhyemmät kun varhaispallon, ja pituusmitaltaan 23mm pidemmät niin 6cm lyhennyksellä tuli mitta sopivaksi itse tehtyihin säädettäviin kiinnikkeisiin.

Eli myöhäispallon tukivarret 6cm lyhennettynä, about 91mm sisähalkaisijan ainesputkea pätkä, myöhäispallon akselista kiinnikkeet, pari lattaa, varhaispallon jarrukilkkeet.

Kysymys:

Kuinka paljon vetareiden ja sarvien välissä pitää olla tilaa, näyttää aika lähelle jäävän eli kuinka paljon kone kiertyy kun kiihdyttelee maksimaalisesti?

IMG_20190301_162103.jpg

Edited by pas2
Link to comment
  • 11 months later...
  • 2 months later...
On 3/10/2019 at 6:02 PM, pas2 said:

Helpommin löytyy 71-> tukivarret, jotka lyhentämällä saa sisäpään nätisti sarvien (whatever) viereen. Kun myöhäispallon tukivarret ovat 2cm leveysmitaltaan lyhyemmät kun varhaispallon, ja pituusmitaltaan 23mm pidemmät niin 6cm lyhennyksellä tuli mitta sopivaksi itse tehtyihin säädettäviin kiinnikkeisiin.

Eli myöhäispallon tukivarret 6cm lyhennettynä, about 91mm sisähalkaisijan ainesputkea pätkä, myöhäispallon akselista kiinnikkeet, pari lattaa, varhaispallon jarrukilkkeet.

Kysymys:

Kuinka paljon vetareiden ja sarvien välissä pitää olla tilaa, näyttää aika lähelle jäävän eli kuinka paljon kone kiertyy kun kiihdyttelee maksimaalisesti?

IMG_20190301_162103.jpg

Hyvä ratkaisu. Saakohan noita tukivarren pultattavia kiinnikkeitä jostain valmiina? 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...