Jump to content

Kuplan etuakselin irroitus ongelma


Guest Leppish

Recommended Posts

Se on raidetanko. Lähtee parhaiten irrotustyökalulla.

raide.jpg

 

Tai sitten pallonivelhaarukalla.

19-1317_l.jpg

 

Ellei omista ko. työkaluja, on brutaalimpi keino antaa lämmön kera vasaralla vauhtia hieman löysytettyyn mutteriin, ettei mene kierteet. Jos nivelen pultti pyörii mutterin kanssa läpi, auttaa kun kiertää raidetangoa pituussuunnassaan putkipihdeillä, samalla kun avaa mutteria. Jos on kruunu mutterit, on myös lukkosokat. Mut mutterit kantsii vaihtaa nylokkeihin. Ovat tosin tieheä kierteisiä, mutta asiansatuntevasta pulttikaupasta löytyy. Muistaaksein on M10x1 sekä M10x1,25 kieteillä noita raidetangonpäitä.

Link to comment
Guest Leppish

Joo kiitos vastauksista selvensi asiaa paljon. Eli siinä oli sellanen lukkosokallinen mutteri minkä otin pois.

 

Noita pallonivelhaarukoita saa vissii ihan motonetistä? löysinkin youtubesta videon eli onnistuu näinkin?

Link to comment

Irrotushaarukka särkee lähes 100% varmuudella suojakumin, samoin tuolla ulosvetäjällä on todella helppo se kumi puhkoa. Miksi se osa pitäisi sillä vasaralla särkeä? Pajavasara tukivarren toiselle puolelle tueksi ja toiselle puolelle napakka isku pienemmällä vasaralla ja se on siinä. Itselläkin noita ulosvetotyökaluja tuohon tarkoitukseen, mutta silti ne tulee (yleensä) aina vasaroitua irti.

Link to comment
Guest Leppish

Joo no ne kumit oli muutenki parhaat päivänsä nähneet ni ei se haitannu vaik se ulosvetäjä vähä kahnaski siihe. Ajattelin muutenkin uusia ne tangon päät.

 

Lähteekö olka-akseli irti samalla tavalla? eli pultit auki pallonivelistä ja tolla ulosvetäjällä irti vai jotenki muuten?

Link to comment

Miksete nyt usko!(vai ymmärrä) että Tämä Metaken kirjottama konsti on paras ja vielä nopea ja ei kannata lyödä sitten millään leluvasaralla.

->Pajavasara tukivarren toiselle puolelle tueksi ja toiselle puolelle napakka isku pienemmällä vasaralla ja se on siinä. Itselläkin noita ulosvetotyökaluja tuohon tarkoitukseen, mutta silti ne tulee (yleensä) aina vasaroitua irti.

Link to comment
Miksete nyt usko!(vai ymmärrä) että Tämä Metaken kirjottama konsti on paras ja vielä nopea ja ei kannata lyödä sitten millään leluvasaralla.

->Pajavasara tukivarren toiselle puolelle tueksi ja toiselle puolelle napakka isku pienemmällä vasaralla ja se on siinä. Itselläkin noita ulosvetotyökaluja tuohon tarkoitukseen, mutta silti ne tulee (yleensä) aina vasaroitua irti.

 

Kun tootte vääräs, ja moon oikees.

Link to comment
Guest Leppish

Nonnii eli päin p******* tuli asennettua palat ja keula kyllä meni tonttiin mut siinä asennossa ku piti olla vakiokorkeudessa :S mitä mahto mennä väärin? luin sitä hotcarsin ohjetta minkä löysin täältä foorumilta.

Link to comment
Nonnii eli päin p******* tuli asennettua palat ja keula kyllä meni tonttiin mut siinä asennossa ku piti olla vakiokorkeudessa :S mitä mahto mennä väärin? luin sitä hotcarsin ohjetta minkä löysin täältä foorumilta.

Luultavasti säätöpalat liian alhaalla, jos kuplassa on madaltavat olka-akselit niin säätöpalojen on hyvä olla "korkeammalla" kuin mitä ohjeissa lukee.

Link to comment
Guest Leppish
Nonnii eli päin p******* tuli asennettua palat ja keula kyllä meni tonttiin mut siinä asennossa ku piti olla vakiokorkeudessa :S mitä mahto mennä väärin? luin sitä hotcarsin ohjetta minkä löysin täältä foorumilta.

Luultavasti säätöpalat liian alhaalla, jos kuplassa on madaltavat olka-akselit niin säätöpalojen on hyvä olla "korkeammalla" kuin mitä ohjeissa lukee.

Joo homma hoidossa :)
Link to comment
  • 4 months later...

Etuakselin vaihto säädettävään edessä.

Katselin tämän linkin:

http://picasaweb.google.com/Tipidwl/Tontitus#

kuvia ja näyttää yksinkertaisimmalta tavalta tuo eli jätetään pyörien kamat olka-akseleineen riippumaan raidetankojen varaan.

Onko kokemuksia moisesta ja onko jotain helpompaa tapaa?

Kuinka ohjaussimpukan saa yksinkertaisimmin irti/mukaan pakettiin? Irrottamalla raidetankojen päät vai saako raidetangoille menevän varren irti simpukan päästä?

Link to comment
  • 1 month later...
  • 6 months later...
löysinkin youtubesta videon eli onnistuu näinkin? http://www.youtube.com/watch?v=iYxNccksSDs

 

 

Ylläolevaa konstia on iroittamiseen pelkän moskalla lyömisen lisäksi kokeiltu, lämpöö annettu. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=80-4022 sain kiristämällä hajalle, vaati kyllä paljon voimaa, mutta pallonivel voitti ja pysyi paikoillaan. : ( Muita ideoita millä tuon raidetangon pään sais irti? Kaks vuotta sitten vaihdettu ja nyt ois tarkotus kumi vaihtaa, jos ehjänä irti sais.

Link to comment
löysinkin youtubesta videon eli onnistuu näinkin?

 

 

Ylläolevaa konstia on iroittamiseen pelkän moskalla lyömisen lisäksi kokeiltu, lämpöö annettu. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=80-4022 sain kiristämällä hajalle, vaati kyllä paljon voimaa, mutta pallonivel voitti ja pysyi paikoillaan. : ( Muita ideoita millä tuon raidetangon pään sais irti? Kaks vuotta sitten vaihdettu ja nyt ois tarkotus kumi vaihtaa, jos ehjänä irti sais.

 

Vasaralla lyömällä on kaikki irronnut merkistä ja iästä huolimatta. Kun siihen kartiosilmää lyö nii kyllä pakostikin työntää nivelen irti, niin ja lyö varren suuntaisesti et saat voimaa iskuihin, yleensä pelkkä timpurin vasara riittää. Tos linkin videossa homma tehtiin väärin jengat menee.

Link to comment
Tässä on oikea tapa, muita tapoja ei tarvita ;)

 

 

Just näin, metake oli taas asian ytimessä.

 

Ei, ei vaan irtoo. Leka/moska oli kokoluokaa 7kg... Ja tota edellista tuupilinkin juttua parantelin niin, että korvasin rautapalkilla tunkin ja lekaa perään, ei irronnu.

 

Kai se on vaan jotenki hajotettava ja korvattava kokonaan uudella :F Tuo oli joku Pex-merkkinen(neoretrostakohan olis tullu?), onkohan laatu eroa motonetin myymään, kun ei muuta tilattavaa oo niin viittis sen takia postimaksuja alkaan makseleen volkkaripuljuista.

 

Vai vieläkö löytyy kikkakolmosia?

Link to comment
Tuo Metaken linkittämä toimii varmaan noinkin kun on tarpeeksi raskaasta kalustosta kyse,kevyemmissä laitteissa on syytä pitää riittävän raskasta vastarautaa silmukan toisella puolella,ja varmasti irtoaa,jos ei ole hitsattu kiinni.

 

Ei irronnut :D Poikki piti laittaa ja hitsata ensin latta, joka murtui irti (pyöri kyllä muttei noussut irti, ja sitten puolen tunnin nitkutuksen jälkeen murtu) ja sitten mutteri hitsaten kiinni ja pulttipyssyllä aikansa nitkuttelemalla lähti. Aikaa meni reippaasti yli tunti. Kartiosta oli irronnut vähän metallilastua, joka kai aiheutti jumiutumisen. Karkaisu epäonnistunut? No nytte on sitten tämäkin ongelma ratkastu :D Uutta osaa metsästämään!

Link to comment
Guest Toheltaja

Ei noissa osissa karkaisua kyllä ole... Eipä mullakaan koskaan ole vasaraa kummallisempaa konstia tarvittu, vaikka satakunta raatoa on pilkottu vuosien varrella. Aina se on napsahtanu irti.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Ei noissa osissa karkaisua kyllä ole... Eipä mullakaan koskaan ole vasaraa kummallisempaa konstia tarvittu, vaikka satakunta raatoa on pilkottu vuosien varrella. Aina se on napsahtanu irti.

 

Juu kaikki muut lähti ihan tuosta vaan, mutta tuo yks päätti olla kiinni sitte kunnolla. Rälläkkää hitsiä, rautaa, pulttipyssyä niin tunnin taistelun jälkeen lähti irti. Jotain hassua siinä kartiossa kumminkin täyty olla. Harmi kun kuvia ei tullut otetuksi, nyt kasassa uusilla osilla ja "romu" osan kohtaloksi koitui jo sitan auto.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...