Jump to content

Solex 34 pict 3:n sielunelämää..


Guest Jussinbussi

Recommended Posts

Guest Jussinbussi

Rakas lemmikkilapsi taas aiheena.

Ei ole helppoa tämä..ei

Ostin uuden em kaasuttimen ja ongelmana alkuun oli se että ala-alue tökki pahasti ja kiihdytys oli kengurun loikkaa.

Otin kaasarin pois ja ajattelin vaihtaa isompia suuttimia tilalle. Huomasin kaasuttimessa kiinniolevasta tyhjäkäyntisuuttimesta puuttuvan sen kuulan mikä siellä sisällä kai pitäisi olla.

Noh, uusi suutin tilalle, siis sellainen missä se kuula on. Kerran sain auton käymään ja jopa ajoin sillä ja ajo tuntui jo siedettävältä. Ongelmaksi vain muodostui se että kaasutin tulvii siitä laipan välistä todella rajusti.

Ja on liimattu ja vaihdettu tiivistettä vaan ei auta.

 

Mihinkään muuhun en ole koskenut kuin tyhjäkäyntisuuttimeen.

Laitoin suuttimen alle pienen kumisen tiivisterenkaan joka luonnollisesti jättää suuttimen vähän ulommas, voiko tällä olla vaikutusta?

Tuntuu vaan vaihtoehdot olla melko vähissä sen tulvimisen suhteen.

 

Eli minkälainen tyhjäkäyntisuutin siellä kuuluu olla? Tyhjä vai kuulallinen?

 

Toivottavasti joku edes ymmärsi selityksestä jotain.

Hermo menee tän v#¤%n rimpuilun kanssa...

-Jussi

Link to comment

Jos kaasutin tulvii, niin vika on useimmiten neulaventiilissä joka ei sulkeudu kohokammion täyttyessä. Joko ventiili itsessään vuotaa tai koho ei nouse tarpeeksi ylös. Venttiilin toiminnan voi helposti testata vaikka puhaltamalla. Kohon nousun voi estää esim. se että laittaa sen kohon akselin päälle tulevan muoviväkäsen väärinpäin. Itse tuon kokeillut.

 

Kiihditys ongelmat vois liitttyä kiihdytyspumpun toimitaan tai virranjakajan alipaine-ennakkoon

Link to comment

tyhmakayntisuuttimeen ei kuulu tiivistetta, ota se kumirinkula pois. Se tiivistyy kun sen ruuvaa kohtuu kevyesti pohjaan. Tyhjakayntipiirissa voi olla roskaa joka aiheuttaa tuon omgelmasi, samoin muualla kaasarissa. Tulviminen lahes ainoastaan neulaventtiilin aiheuttamaa.

Link to comment

Samaa ongelmaa täälläkin. Ostin uuden 34kaasarin ja moottorin koeajo penkissä kaasari tulvi. Vaihdoin neulaventtiilin vanhasta kaasarista ja tulviminen loppu. Tarkastin bensapinnan oli melkein kohokammion ylälaitaan, laiton prikan neulaventtiilin ja kannen väliin, sitten laskeutu vähan paremmaks. Vaihdoin pääsuuttimen vanhasta koko 145 uuden kaasarin suuttimissahan ei ollut mitään numerointia. Tilalle mennyt silmä määräisesti pienempi. Samoin tyhjäkäynti-ilma suuttimen vaihdoin vanhasta kaasarista. Ja kiihdytys pumppua säädin kans vähä herkemmälle. Sit perussäädöt kohilleen. Nyt käy nätisti.

Link to comment

kone kayntiin, ilmanputsari pois, toisella kadella avaat kaasulapan selalleen, ja just kun kierrokset alkaa nousemaan epamukavan korkeiksi, lyot paattavaisesti toisen kaden kaasarin paalle tulpaksi. Kone tukehtuu ja synnyttaa hurjan alipaineen kaikkialle imusarjaan ja kaasuttimeen, imien pienimmat roskat vakisin lapi kanavista. Bensaa menee raakana sisaan aika paljon, joten pida yha kaasulappa auki ja ota tulppakasi pois ennenkuin kone hyytyy kokonaan ja anna koneen elpya ja polttaa liika bensa pois. kun kierrokset taas nousee, voit paastaa kaasuvivusta irti ja antaa kayda tyhjakayntia. Toista pari kertaa tarvittaessa. jos ei tepsi niin sitten purkuun.

Link to comment
Kaasutin pöydällä joten tämä jää vielä kokeilematta mutta mielenkiintoisen oloinen konsti kyllä.

 

 

Toimii vallan loistavasti monissa muissakin kaasutinmoottoreissa.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Tähän täsmennyksenä että vuosi siis rajusti imusarjan ja kaasuttimen välistä, ei muualta.

 

Tutkailin kikkaretta. Se kohon päällä oleva väkänen ilmeisesti oli väärinpäin. Tiedä sitten onko vaikutusta kun koitin nostella kohoa niin nousee kyllä varmasti tarpeeksi vaikka väkänen olisi miten päin, nyt kuitenkin oikeinpäin. Bensapinta oli aika korkealla lähellä yläreunaa.

Neulaventtiili pitää, tein puhallustestin.

Tyhjäkäyntisuuttimesta otin sen kumirinkulan pois.

Suuttimet: pää 127,5 tyhjä 65

 

Tämän kaasarin säätäminen ei ole koskaan vaikuttanut oikein mitään, eli on aika sama vaikka niitä ruuveja kiertelee kuinka ja yrittää säätää ohjeen mukaan. Tyhjäkäyntiä tämä laite ei ole käynyt koskaan ilman kaasuläpän auki ruuvaamista.

 

Otin sen isomman ruuvin pois ja vertailun vuoksi katsoin "reiän" pohjalle tähän kopiokaasuttimeen ja alkuperäiseen germaanirunkoon. Tässä kopioversiossa reikä rungossa oli hyvin epämääräinen ja näyttää että sieltä olisi jopa lohjennut palanen pois.

Germaanissa taas reikä on tasan ympyrä eikä muuta.

 

Nyt kikkara osina pöydällä odottamassa uudelleen (kymmenennen kerran) asennusta. Kun nyt saa uusia laipan tiivisteitä niin kokeillaan vielä.

-Jussi

Link to comment

Jos kaasari vähänkin tulvii tai on pienikin ilmavuoto, niin noilla säädöillä ei voi sitä kompensoida. Niiden vaikutus on niin pieni. Joten ei kannata menettää toivoa. Katso ettei tiivistepinnassa ole mitään isompia epätasaisuuksia/valupurskeita jotka vois estää tiivistymisen.

Jos korkea bensapinta askarruttaa, niin voit laitaa prikkaa väliin. Kuten Jukkis oli tehnyt. Otat vaikka siitä toisesta kaasarista tiivisteen ja laitat ne molemmat neuvalventtiilin alle.

 

Tuon kiihdytyspumpun toiminnan vois varmaan samalla tarkistaa. Kun kohokammiossa on bensiiniä ja kaasuläppää avaa, niin kiihdytyspumpun putkesta (alaspäin kääntyvä messinkiputki läpän alapuolella) pitäisi valua keskeytymättömästi bensaa koko liikkeen ajan.

 

Kun ostaa uuden osan, niin toivos, että pääsee huolista, mutta tämmöstä tämä tuntuu olevan.

Link to comment
  • 10 years later...
13 hours ago, Jagz said:

Täällä kans jumppa menossa.

Kuinka toi bensanpinta säädetään kohdalleen? 

Mä oon käyttänyt pöydällä olevan kaasarin täyttämiseen isoa injektioruiskua. Siinä sun korjaussarjassa näyttäisi olevan kulmamitta pinnan mittaamista varten.

Link to comment
14 hours ago, Zigzag said:

Mä oon käyttänyt pöydällä olevan kaasarin täyttämiseen isoa injektioruiskua. Siinä sun korjaussarjassa näyttäisi olevan kulmamitta pinnan mittaamista varten.

 

... ja ruiskujahan saa apteekista 100ml kokoon asti, ei maksa oikeastaan mitään. Saattavat kyllä udella että mihin tarkoitukseen. Viimeksi hain 20ml ruiskuja jarrunestesäiliön tyhjentamiseen ja sitä ennen 5ml ruiskuja epoksihartsin tekemiseen: Kun pitää tehdä suunnilleen 100ml valmista tavaraa eli desi, niin kovetinta tarvitaan ~2ml. Siinä ei enää tavalliset kotitarvemittaukset riitä, tarvitaan tarkempia kaluja.

Link to comment
8 hours ago, Kharon said:

 

... ja ruiskujahan saa apteekista 100ml kokoon asti, ei maksa oikeastaan mitään. Saattavat kyllä udella että mihin tarkoitukseen. Viimeksi hain 20ml ruiskuja jarrunestesäiliön tyhjentamiseen ja sitä ennen 5ml ruiskuja epoksihartsin tekemiseen: Kun pitää tehdä suunnilleen 100ml valmista tavaraa eli desi, niin kovetinta tarvitaan ~2ml. Siinä ei enää tavalliset kotitarvemittaukset riitä, tarvitaan tarkempia kaluja.

Siinä vaiheessa utelu yleensä alkaa kun kysyy saisiko tähän 100ml ruiskuun mahdollisimman ison neulan. 

  • Like 1
Link to comment

Kyllä ne on ainakin mulle myyneet, kun olen selittänyt mihin tarvitsen. Neula on hyvä kun tarkastaa, että (ultraääni) pesun jälkeen on piiriit auki, varsinkin tyhjäkäyntipiiri, niinkuin tuossa videossa.

31 PICT-3 Vergaser zum Zusammenbau vorbereiten - YouTube

 

Jos saksa taipuu, niin tuossa on perusteellinen dokkari 34 PICT 3 sielunelämästä.

 

Microsoft Word - Vergaser.docx (motor-talk.de)

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Kevät alkaa tulla ja mieleen alkaa taasen palautua keskituplan kompromissit ja ei niin miellyttävä toiminta.

 

Tarkoituksena olisikin lyödä uusi vakiokaasari paikalleen, millaisilla suuttimilla tietää joku saaneen toimimaan seuraavankaltaisen koneen: 1915, c35, 2 -reikäset kannet avarretuin kanavin 32/35 venttiileillä, csp super comp putkisto lambdalla.

 

Mistä noita uusia kaasareita saa halvimmalla/helpoimmalla?

 

Link to comment

Suosittelisin hommaamaan yksikurkkuset nurkkatuplat sinne. Jos et sitten ulkonäkösyistä halua vakiokaasaria. Täydelliset uudet sarjat pyörii siinä 500€ paikkeilla.

Edited by Tanhis
  • Like 1
Link to comment
  • 4 weeks later...
On 4/9/2022 at 2:35 PM, jarkki86 said:

Tarkoituksena olisikin lyödä uusi vakiokaasari paikalleen, millaisilla suuttimilla tietää joku saaneen toimimaan seuraavankaltaisen koneen: 1915, c35, 2 -reikäset kannet avarretuin kanavin 32/35 venttiileillä, csp super comp putkisto lambdalla.

 

Unohdat keskituplat ja vakiokaasarit ja kaikki muut kuin nurkkatuplat.. 2x40 tuplakaasarit on oikea resepti tuolle koneelle, kaikki muu on ajan ja rahan haaskausta :) 

  • Like 3
Link to comment
1 hour ago, metake said:

 

Unohdat keskituplat ja vakiokaasarit ja kaikki muut kuin nurkkatuplat.. 2x40 tuplakaasarit on oikea resepti tuolle koneelle, kaikki muu on ajan ja rahan haaskausta :) 

Se on kyllä totta!🙂

 

Senverran on kuitenkin kysymyksen jättöpäivästä ajatukset muuttuneet että taidan lopettaa tämän harrastuksen kokonaan ja lemppaan myyntiä varten alkuperäisen 1200cc koneen paikalleen ja myyn tuon 1915cc moottorin erikseen.

 

Neljään vuoteen on tullut ehkä suunnilleen 400km mittariin🙄

 

Helpottaa myös uuden talon etsintää kun ei ole niin isolle tallille tarvista.

  • Like 2
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...