Jump to content

Pienistä asuntovaunuista


Recommended Posts

Onko muita merkkejä tiedossa kuin Eriba Puck tai QEK Junior jotka olisivat kapeita, matalia ja kevyitä ?

 

Eriba Puck mallia ei ole liiemmälti Suomen maalla myynnissä ja juniksen perään haluttaisi löytää vaunu jossa ei painoa tai tuulenvastusta olisi liiaksi.

 

Eriba Pan -mallia näyttäisi Ruotsista pari löytyvän, mutta meneeköhän tuokin jo turhan isoksi..

Link to comment

Pan taitaa olla 700 kg, kyllä se vielä varmaan Juniksella kulkee.

 

Pieniä engesmanneja on aina silloin tällöin myynnissä, tälläkin palstalla yksi vihreä Pohjois-Kymenlaaksosta?

 

Sprite 400 esim. on kevyt ja sisätiloiltaan 'jo jonkin kokoinen', Puckiinkin verrattuna.

 

SMV 10 tai 12 Ruåtsista, tai sisarmallinsa Opio?

Link to comment

Jotenki tuntuu että kaikki nuo ehkä turhan korkeita juniksen vedettäväksi.

Tietenki jos rakentaa ison ja vääntävän moottorin, mutta lähinnä koneen mahdolliset lämpöongelmat huolestuttaa..

 

2 aikuista ja 2 lasta kun reissaa ja Juniksessakin pystyy nukkumaan, niin parin hengen mahdollisimman kompakti vaunu tuntuis mukavalta vaihtoehdolta.

 

Periaatteessa ylihalpa KombiCampkin kävisi hätäratkaisuksi, mutta näyttää että niidenkin hinnat on karkaamassa tonniin-kahteen. Kuitenki majoittais lapset mieluummin vaunuun kuin "Combitelttaan".

Link to comment
Guest vwjuike

Cartrade Nokialta on tilannut caretta 1200 ja 1500 mallit näytille, pitäisi saapua Kesäkuun aikana joten silloin lisää tietoa. Nyt sen verran että omamassa näissä 400-440 kg, tuskaton vedettävä vaikka vakio kuplalla.

 

Ilmoittelen kun vaunut saapuneet, ihmetellään sitten lisää.

post-1827-13888363224513_thumb.jpg

post-1827-13888363224568_thumb.jpg

post-1827-13888363224693_thumb.jpg

Link to comment
Tämä ainakin on matala ja painoa 480 kiloa.

Vaikeempi vain löytää.

 

Viime kesänä noita oli parikin eri kuntoista myynnissä nettikaravaanissa!

Ei tietysti auta enää tähän hätään!

 

http://suomenmuseotonline.fi/fi/kohde/M ... ndex=15080

Lasikuituisessa asuntovaunussa kattona oli vene ja seinät olivat kokoonkäännettävät. Vaunu ei tullut koskaan tuotantoon.

http://www.caravan-lehti.fi/nettijatkot ... obiliassa/

Link to comment
Tämä ainakin on matala ja painoa 480 kiloa.

Vaikeempi vain löytää.

 

Viime kesänä noita oli parikin eri kuntoista myynnissä nettikaravaanissa!

Ei tietysti auta enää tähän hätään!

 

http://suomenmuseotonline.fi/fi/kohde/M ... ndex=15080

Lasikuituisessa asuntovaunussa kattona oli vene ja seinät olivat kokoonkäännettävät. Vaunu ei tullut koskaan tuotantoon.

http://www.caravan-lehti.fi/nettijatkot ... obiliassa/

 

 

Kumman mukaan maksu menee telttaperävaunulla (Combi Camp) leiriytyessä? Meneekö telttapaikkamaksu vai vaunupaikka?

Ei suurista summista puhuta, mutta.... =)

Link to comment
Tämä ainakin on matala ja painoa 480 kiloa.

Vaikeempi vain löytää.

 

Viime kesänä noita oli parikin eri kuntoista myynnissä nettikaravaanissa!

Ei tietysti auta enää tähän hätään!

 

Niin oli joo. Ja uskon että kummankin keulilla nähdään VW.

Ainakin toisesta olen täysin varma.

Link to comment

Niin oli joo. Ja uskon että kummankin keulilla nähdään VW.

Ainakin toisesta olen täysin varma.

 

Se on hyvä!

Täältä jostain keskustelun linkityksestä ne mullekkin mieleen jäi.

JA haulla näytti toinen kotilo kotiutuneen =)

Link to comment

juu minulla on kotilo myös. voi olla että ei vielä täksi kesäksi saa volkkarin perään.. mut viimeistään 2012 kesäksi. niin paljon muita projekteja :D mullahan tuo kotilo ei ole koskaan ollut auton perässä, joten kuori on todella siistissä kunnossa

Link to comment
  • 4 months later...
  • 11 months later...
aki lehtonen said:
mitenkäs puolan oma ylpeys poksi?

ite vetelin semmosta juniksella, painoi muistaakseni 400 kg

 

Päättäjäisissä jonkun kans juttelin (muistaakseni) tästä poksista mutta muisti pätkii :D

Eli miten näitä saa kuplalla kiskoa, jos omamassa on tuon 500kg ja jarruja tuossa ei käsittääkseni ole?

Otteessa ei ole merkintää ni mites nää painot menee -63:ssa kuplassa?

 

Nimim. vaunukuume nousee!

 

edit: ja itse itselleni vastaten: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/5147-paljonko-saa-kuplalla-vetää/

 

Link to comment
Art_Zi said:
Eli miten näitä saa kuplalla kiskoa, jos omamassa on tuon 500kg ja jarruja tuossa ei käsittääkseni ole?

Otteessa ei ole merkintää ni mites nää painot menee -63:ssa kuplassa?

 

Nimim. vaunukuume nousee!

Lakiteksti sanoo jotta jarrutonta saa vetää valmistajan ilmoittaman verran tai puolet omapainosta, pienemmän ollessa määräävä. -63 kuplan omapaino on 740 kg, joten vaikka tuossa em. keskustelussa sanotaankin että valmistaja sallii 400 kg, niin Suomen lainsäädäntö sallii -63 kuplalle ainoastaan 370 kg jarrutonta.

Link to comment

Ainakin Wihuri kuplan otteessa lukee jarrullisen paino max. 500 kg ja jarruton 400 kg. Tosin tuo kupla onkin 1200 moottorilla.

 

Poksi vm. 1978 paino on 440 kg ja max.akselipaino 550 kg. Juuri otteesta tarkastin. Ja on jarrullinen.

 

Uudemmat Poksit on sitten selvästi painavampia, niissä on eristeitä ja lämmityskin...

 

Päättäjäisissä kävin tuolla yhdistelmällä ja kyllä oli välillä tuskaista tuo eteneminen. Aivan kuin olisi voimaa puuttunut...

 

 

Reino

Link to comment
Ainakin Wihuri kuplan otteessa lukee jarrullisen paino max. 500 kg ja jarruton 400 kg. Tosin tuo kupla onkin 1200 moottorilla.

 

Poksi vm. 1978 paino on 440 kg ja max.akselipaino 550 kg. Juuri otteesta tarkastin. Ja on jarrullinen.

 

Uudemmat Poksit on sitten selvästi painavampia, niissä on eristeitä ja lämmityskin...

 

Päättäjäisissä kävin tuolla yhdistelmällä ja kyllä oli välillä tuskaista tuo eteneminen. Aivan kuin olisi voimaa puuttunut...

 

 

Reino

 

Reinon kans taidettiin tästä päättäjäisissä jutellakin :)

 

Häätyy pirauttaa konttorille ja kysyä sieltä...vai löytyykö joltain faktatietoa kuinka paljon vaunu saa painaa jarrullisena, että saa -63:lla kiskoa?

 

kiikarissa olis juurikin tuollanen Poksi-vaunu..

Ja omaan otteeseen on merkitty 1300 vaikka auto on -63 :) Koneen koko tulee sitten olemaan jotain ihan muuta :D

Link to comment
Häätyy pirauttaa konttorille ja kysyä sieltä...vai löytyykö joltain faktatietoa kuinka paljon vaunu saa painaa jarrullisena, että saa -63:lla kiskoa?

 

Vanhoista tyyppitiedoista ei löydy lopullista totuutta tuohon asiaan eli ainakaan nykyään koneella olevat tiedot ei tunne perävaunupainoja kuin vasta '70-luvun alusta lähtien.

 

Jos jollain olisi oikein hyvät suhteet A-Katsastukseen tai VV-Autoon, niin vanhoista arkistoista saattaisi löytyä paperiversiona ikivanhoja tyyppirekisteröintitodistuksia?

Link to comment

Vaikka olen kuikka koettanut kaivella, niin -63 kuplaan ei löydy valmistajan ilmoittamaa maksimi jarrullisen vaunun painoa. Jos valmistaja ei ole painoa ilmoittanut, niin lakitekstin mukaan silloin saa vetää maksimissaan auton omapainon verran, eli -63 kuplan tapauksessa 740 kg.

Link to comment

Mulla on nyt tämän kesän keikkunut perässä tällainen pieni Caretta 1200, omapaino 386 kg (laitteen paino 433 kg). Alkuun yritin vetää sitä 1200 kuplalla ja siitä ei kyllä tullut yhtään mitään, voima ei vaan riitä. Vaihdoin koukun kuvassa näkyvään kuplaan ja nyt on vetokyvystä vastannut reilu 100 hp:n hyvin vääntävä 1835 kone, joka jaksaa vetää jo kohtuu hyvin, mutta ei toki enempikään voima haitaksi olisi. Voisin kuvitella että tuo vaunu liikkuisi minimissään vakio 1600 koneella, mutta paljon pienemmällä en kyllä lähtisi (toista kertaa) yrittämään.

 

 

cr2_2847_16-9_02a.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...