Jump to content

Bensapumppu ongelma


Guest jepppe

Recommended Posts

Guest jepppe

Elikkäs aika erikoinen ongelma tullut vastaa. Talven jäljiltä kun rantakirppua otettiin käyttöön niin huomattin että bensapumppu on rikki. Se ei siis ollut aivan sökönä, vaan piti edelleen TODELLA hiljaista ääntä, ja ei jaksanut pumpata mitään. No haettiin siihen uusi pumppu lyötiin paikoille ja alettiin pistämään kesäkuntoon. Pumppu toimi hyvin ja autolla käytiinkin ajamassa testimielessä pikku matka. Kun hommat oli tehty ja tarkoituksena oli lähtä ajamaan kunnolla, niin uusi bensapumppu (ikä 5 tuntia) kosahti taas juuri samalla tavalla. Eli pumppu pitää ääntä mutta ei läheskään tarpeeki kovaa. Konetta on viritetty rajunpuoleisesti niin voisko olla mahdollista että tuommoset halvat sähköpumput eivät vain kestä, olisikon moottorin aiheuttama tärinä sen verran kovaa että se rikkoisi pumpun? Mieluusti nopeita vastauksia että saadaan peli kuntoon kesäksi.

Link to comment

Ihan sama kuin olisit kysynyt että auto kolisee, missähän vika... ei toki kannata kertoa mitään tarkemmin ettei vahingossa tulisi oikeita vastauksia ;)

 

- minkä merkkinen pumppu?

- paine- vai imupumppu?

- mäntä/kalvo pumppu vai pyörivä?

- minne asennettu?

- bensansuodatin ennen pumppua?

- ruisku vai kaasari?

Link to comment
Guest jepppe

Pumpun merkistä ei tietoa, ostettu autovaraosaliikkeestä ~25€, mutta edellinen pumppu oli hotcars:ista tilattu eri merkkinen, mutta sama vika. Molemmat pumput ihan pieniä sähköpumppuja. Pumppu kalvotoiminen on imupumppu, samoin oli edellinen. Pumppu on asennettu vänkärin puolelle "paloseinään" tankin liittimen lähelle. bensasuodattimesta en ole varma, tietääkseni rakennusvaiheessa ei lisätty letkuun mitään. tankkina on kuplan vakiotankki, mutta ei tietoa onko siinä itsessään minkäänlaista suodatinta. kone on kaasarilla.

Link to comment

Ok, eli siellä vissiin tällainen?

5970-1.jpg

 

Mulla on tuollainen omassa kuplassa, myös tankin alla, ja on kyllä pelannut luotettavasti. Tankissa kuuluu olla alkuperäisenä sihti bensaputken lähdössä. Jos sihti puuttuu ja tankkissa on roskia, niin ne voisi mahdollisesti kulkeutua pumppuun ja jumittaa/tukkia sen? Onko sulla vanhan mallinen tankki jossa on täyttöputki päällä? Jos on niin siitä voisi taskulampun kanssa koittaa kurkkia tankkiin että näyttääkö kuinka likaiselta.

Link to comment

Pistä suodatin sinne tankin ja pumpun väliin jos on syytä epäillä että tankista tulee kökköä pumpulle joka tukkii sen. Asensin aikoinaan joskus vuonna -93 silloiseen -73 kuplaani Mitsuban sähköpumpun ja sama pumppu naputtaa pirteästi siinä edelleen, auto tosin on vaihtanut omistajaa. Siinä pumpussa tosin on suodatin itsessäänkin. Oisko pois suljettu vaihtoehto laittaa vakiopumppu käyttöön?

Link to comment
Guest Pesone

Miulla kosahti samanmoinen hc:stä hakittu pumppu yhdessä kesässä, syytä en tiedä, roskia sinne ei ollu päässy, nyt menossa samanlainen pumppu, mut motonetin versio, 2000 km jo kestäny, vouvou... Halvalla ei ehkä saa hyvää. kai sillä sijoitus paikallakin jotain väliä on...

Link to comment
Guest Pesone
Pistä suodatin sinne tankin ja pumpun väliin jos on syytä epäillä että tankista tulee kökköä pumpulle joka tukkii sen. Asensin aikoinaan joskus vuonna -93 silloiseen -73 kuplaani Mitsuban sähköpumpun ja sama pumppu naputtaa pirteästi siinä edelleen, auto tosin on vaihtanut omistajaa. Siinä pumpussa tosin on suodatin itsessäänkin. Oisko pois suljettu vaihtoehto laittaa vakiopumppu käyttöön?

 

No nyt vasta luin koko viesti ketjun

 

Eiks nyt oo aika selvä homma että siinä Pitää olla suodatin välissä ?

Vaikka tankissa imusuodatin on saattanut joskus vuonna miekka ja kivi olla, niiin enää sitä ei siellä ole paljoakaan jäljellä.

 

Käske kaveria puhaltaa varovasti paineilmaa konehuoneen puolelta bensalinjaan ja mee itse kurkkii tankkiin anturin reijästä. huomaat miksi siellä se suodatin ois hyvä olla.

Link to comment

Nämä metallirunkoiset pikkupumput oli aikoinaan melkein ikuisia. Jossain kohtaa taisi valmistumaa vaihtua kun luotettavuus pomppasi äärimmäisyydestä toiseen. Meilläkään duunissa www.freetechnics.fi ei olla kehdattu myydä näitä enää vuosiin.

 

Kun pumppua valitsee voisi myös käyttää hetken harkintaan onko pumppu tuotoltaan riittävä ja mikä paine on, ja paljonko sen pitäisi olla. Esim noita kulmikkaita pikkupumpuja oli kolmea eri versiota joista kevyin ei riitä 100hv asti ja järein tekee yli kaksinkertaiset paineet suosituksiin nähden.

Link to comment
Guest Poppius

Kun tässä nyt on noista pumpuista ja paineista jo on puhuttu niin jatketaan...

 

Eli onko tuhoontuomittu ajatus yrittää syöttää kahta 44mm Weberiä sähköpumpulla kuplan alkuperäisen bensalinjan kautta?

Link to comment
Guest Pesone

No miullakin on just tuollanen kuvanmuotoinen motonetin halpis pumppu ruokkimassa nurkka 40 delluja, orkkis linja ja pumppu orkkispumpun paikalle sovitettuna. Laitoin pensapaineen säätimen ku nous vähän ylos paineet muuten (0.35) bar. Hyvin on toiminu. ja rullilla kun kone säädettiin niin ei laskenu paineet yhtään.

Link to comment
No miullakin on just tuollanen kuvanmuotoinen motonetin halpis pumppu ruokkimassa nurkka 40 delluja, orkkis linja ja pumppu orkkispumpun paikalle sovitettuna. Laitoin pensapaineen säätimen ku nous vähän ylos paineet muuten (0.35) bar. Hyvin on toiminu. ja rullilla kun kone säädettiin niin ei laskenu paineet yhtään.

Minkälaiseen tehoon tämä riitti?

Link to comment
Guest Pesone
No miullakin on just tuollanen kuvanmuotoinen motonetin halpis pumppu ruokkimassa nurkka 40 delluja, orkkis linja ja pumppu orkkispumpun paikalle sovitettuna. Laitoin pensapaineen säätimen ku nous vähän ylos paineet muuten (0.35) bar. Hyvin on toiminu. ja rullilla kun kone säädettiin niin ei laskenu paineet yhtään.

Minkälaiseen tehoon tämä riitti?

 

100.6 hp takarenkailta jarrutettuna, ei paljon, mut sen verta kestää pumppu ainakin... Vääntö ja tehokäyrä oli nähtävillä jossain miun aikaisemmassa postauksessa...

Link to comment

Aihetta sivuten tuli mitattua faktaa bensalinjan halkaisijan muutoksesta. Autona vapari ooppeli neloskoneella varttimaililla ja kärsi bensapulaa lopussa teoriassa riittävästä (270l/h) pumpusta huolimatta. Oli 8mm linjalla jolla mittasi että litran kulkemista saa odottaa 18 sekunttia. Muutos 10mm linjaan samalla pumpulla ja säätimella sai aikaa litran 12 sekunnissa.

 

Jos samalla tarkennetaan sitä luokattoman huonon pumpun kriteerejä. Kun kymmenestä myydystä pumpusta 1-2 tekee vaivaa takuuaikana, se on 1-2 enemmän kuin ollaan valmiit hyväksymään. Useimmat siis toimii. Se ei vaan riitä.

Link to comment

Kotona hyllyssä on video missä kuljettaja x pysähtyy kesken pätkän koputtelemaan mitsuban pumppuja että heräisivät tekemään työtään, näitä oli kaks...

 

Jos käyttö olis ollu tiuhempaa ku viis rallia vuodessa + testit olisi pumppu pysyny kunnossa.

Link to comment

Vakio bensapumppu riittää kyllä 2x40 kaasareille ja alle 120hv todellisille tehoille, jos kone on säädöissä ja kohon tasot säädetty. Melkeinpä paras vaihtoehto pieni ja keskitehoisille virikoneille Vakiopumpun kanssa saattaa tarvita paineensäätimen jos laittaa virityskaasuttimet.

Link to comment
  • 4 weeks later...
Guest Pesone

Ei enää ikinä tuollasta pumppua mistä ylempänä kuva ja mistä on täs puhuttu. Eilen iltavuorosto kotia körötellessä sanoi pumppu sopimuksen irti keskellä lappeenrannan keskustaa, ja varapumppu oli tietysti kotona 16 km päässä, no emäntä hakemaan ja kotiin ettii rojuja ja sitten takas kaupunkiin pumpun vaihtoon ja kotia kohti. Pumppu kesti aika tasan 2500 km. Nyt kävin motonetistä hakee sit tollasen pumpun, http://kauppa.motonet.fi/images/app/2/big/281202.jpg katotaan miten se sitten jaksaa.

Link to comment
Guest KariT

Mun pallokeulasta taitaa olla pumppu entinen. Minkälainen pumppu kannattaa hommata

jos sinne kokonaan uuden joutuu ostamaan?

 

Tarkoitus on talvella vaihtaa alkuperäiset kaasarit Weberin keskikaasariin, niin tarvitseeko

sitä ottaa huomioon pumppua ostettaessa?

Link to comment
Guest Palloilia

Kysyn tässä samassa kun viitsinyt tehdä uutta aihetta. Eli mulla typ4 1800 koneessa ei ollut ollenkaan bensan suodattimia niin kannattaako asentaa bensan suodatin sekä ennen bensapumppua ja sen jälkeen myös kaasuttimille? vai riittääkö suodatin väliin vain ennen bensa pumppua? En tiedä onko tuossa tankissa jo ennestään sihtiä.

Link to comment
Älä laita pumpun jälkeen jos et halua polttaa autoasi.

Mulla oli kyllä suodatin pumpun jälkeen mutta en arvannut että sen takia olisi auto saattanut palaa. Toisaalta ei siitä paineensäätimestä(kään) olisi mitään hyötyä ollut ennen pumppua.. :(

 

Eli on olemassa sellaisiakin suodattimia mitkä voi huoletta asentaa pumpun ja kaasarin väliin, tosin on myös sellaisia mitä ei pitäisi asentaa mihinkään väliin..

Link to comment
Guest Palloilia

Eli suodatus riittäisi jos yhen laitan ennen pumppua? Tuli 2kpl tuommosta muovista suodatinta ostettua, ei taida varmaan kestää siellä konetilassa.

 

Kattelin noi bensa letkut kannattais vaihtaa, näytti osaksi laitettu kangas päällysteistä letkua. Kumpi on siis parempaa siellä se kangas päällystetty vai normaali? Kiitos neuvoista

Link to comment
Eli suodatus riittäisi jos yhen laitan ennen pumppua?

Jep, hyvä paikka on laittaa vaihteiston viereen, eli sen jälkeen kun bensaputki tulee runkotunnelista ulos. Toinen hyvä vaihtoehto on tankin alle.

 

Kumpi on siis parempaa siellä se kangas päällystetty vai normaali?

Normaali, siitä näkee helpommin letkun kunnon jos alkaa tuleen murtumia, kangaspäällysteen alle näkeminen on hankalampaa.

Link to comment
Mulla oli kyllä suodatin pumpun jälkeen mutta en arvannut että sen takia olisi auto saattanut palaa. Toisaalta ei siitä paineensäätimestä(kään) olisi mitään hyötyä ollut ennen pumppua.. :(

 

Niin on minun Passatissakin pumpun jälkeen, ei ole vielä palanut. Pointti vähän oli, että (minun mielestäni) on aika riskialtista laittaa sellainen euron muovisuodatin sinne pumpun painepuolelle. Ja juuri sellaisiahan tässä oltiinkin asentamassa.

 

Eli jos sellaisen haluaa väkisin laittaa niin 1 kappale ja imupuolelle.

Link to comment
Guest Palloilia

Nyt on letkut vaihdettu ja bensansuodin laitettu ennen bensapumppua.

 

Mutta niipä tietennii uutta ongelmaa pukkaa. Bensapumppu vuotaa tiivisteistään, ei juurestaan vaan itse bensapumpun saumoista. Kiristys ei auttannu.

 

Saako tuohon jostakin korjaus sarjaa/tiiviste sarjaa?????

Mitään sähköpumppua en haluaisi viritellä.

? Kiitos jo etukäteen.

 

 

edit:typ4 kones 1800 vm74

Link to comment
Guest Palloilia

Tuleepa sitten sähköpumppu kun ei uutta alkuperäistä tai korjaussarjaa löydy.

 

Sähköt tuli vedettyä jo ja releytettyä.

 

Nyt vaan pitäisi hommata sähköpumppu. Mutta pitääkö olla imevä vai millanen? Mikä olisi paineeltaan hyvä jos ei halua paineensäädintä erikseen laittaa?

 

Tupla solexit on type4 kone.

 

Kokemuksia tästä kellän? Paine olisi 0,2 ja ilmeisesti siis ei tarvitsisi säädintä?

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=28-1202

Link to comment
Sähköt tuli vedettyä jo ja releytettyä.

Nyt vaan pitäisi hommata sähköpumppu. Mutta pitääkö olla imevä vai millanen?

Riippuu siitä minne vedit sähköt, mutta pallossa tuskin tarvii imevää, taitaa olla sen verran lyhyt veto tankilta ja pumppu bensapinnan alapuolella?

 

Mikä olisi paineeltaan hyvä jos ei halua paineensäädintä erikseen laittaa?

Tupla solexit on type4 kone.

Paine olisi 0,2 ja ilmeisesti siis ei tarvitsisi säädintä?

Riippuu paljolti niistä solexeista, että millaiset ne ovat, ja missä kunnossa. Uustuotanto Brosolit ei tahdo kestää 0.2:n painetta, 0.15 on aika sopiva. Vanhemmat voi kestääkin, etenkin jos on kumikärkisillä neuloilla. 2-kurkkuisten paineen kestosta en tiedä. Pumppukin voi helposti tuottaa enemmän kuin tuon 0.2, vaikka tuo olisikin ilmoitettu, mutta voi tuottaa vähemmänkin. asia ei yleensä selviä kuin kokeilemalla tai mittaamalla.

 

Mutta alkuperäiseen kysymykseen vastaus, niin mun mielestä tuo pumppu vois äkkiseltään olla hyväkin, ei ole kyllä omakohtaista kokemusta.

Link to comment
Guest Palloilia

Kaasuttimet on 32-34 pdsit2/3. Korjaussarjat tuli noihin kaasuttimiin laitettua, mutta enpä tullut katsoneeksi minkälaiset ne neulaventtiilit oli.

 

Sähköt otin akulta + ja puolalta heräte +. sit tietenki maat ja silleen, rele on kiinni siinä tankin suoja pellissä. Johto menee alas sinne vanhan pumpun läheisyyteen, sinne jonnekkin palkkiin ajattelin sen pumpun kiinnittää jos ja kun tiiän millaisen homman.

 

Tietysti pumpuksi voisin hommata minkä vaan, mutta mistä sitten se paineen säädin? Biltema ja motonet ei ainakaan ollut,jonkinnäkösellä mittarillahan se on oltava?

Link to comment
Tietysti pumpuksi voisin hommata minkä vaan, mutta mistä sitten se paineen säädin? Biltema ja motonet ei ainakaan ollut,jonkinnäkösellä mittarillahan se on oltava?

Ei kannata hommata ylitehokasta pumppua, jokin tuollainen minkä jo linkitit. Paineensäätimiä myy esim. Moposport (vaikka tällainen). Mittaria ei tarvita, vakio säädötä 0.5 kierrosta kuristaa niin tuo on aika hyvä, jos vuotaa neulaventtiilit niin kuristaa hiukan lisää.

Link to comment
Guest Palloilia

Jeps nyt on tulossa tuollanen säädin mittarilla. Saapahan kerralla säädettyä.

Pumpuksi tulee tuollaane 0,3 barin painepumppu. katotaan nyt miten toimii.

Kiitos avusta jälleen.

Link to comment
  • 2 months later...

Jatkanpa tähän samaan ketjuun.

Bensapumpun kans ongelmia täälläkin.

Auto on -73 type3 ruiskukoneella.

Alkuperäinen sähköinen bensapumppu nyt alkoi reistaan.

Aluperäistä boshia on/on ollut tarjolla hintaan n.600€ :-)

Eli korvaavaa ratkaisua haetaan.

 

Kyselisinkin olisiko kenelläkään tietoa/kokemusta mitä laittais tilalle?

 

-Samuli-

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...