Jump to content

Viidenkympin villitys?


Recommended Posts

Tästä se lähtee, saas nähdä miten äijän käy. Kuvassa olevat osat pitäisi yhdistää toimivaksi kokonaisuudeksi. Siis tuo -61 Kleinbus, varhaispalliksen akseli levyjarruin sekä kuvassa näkymätön vaihdeloota ja vetoakselit ilman alennusvaidetta ja säädettävät takalatat. Tässä on mulle monta uutta asiaa, joten kaikenlainen neuvominen ja päänaukominen on tervetullutta. Älkää kysykö mitä järkeä tässä on. Tiedän jo.

 

Tänään näppäsin jo sireenin katolta, jotta mahdun tallissa nostamaan. Huomenna käyn ihmettelemään etuakselia irti. Näköjään vaihdetanko, kässärinvaijerit ja kytkytinvaijeri menevät siitä akseliputkien välistä, joten ne pitää irroittaa. Illemmalla itken tässä sitten apuja, mahdollisesti.

post-784-13888363435949_thumb.jpg

Link to comment
  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Katoppas pussihousukäivärä sinäkin rupeat miehistymään ja sitten kun sinä olet valmis niin hiivitään yön pimeydessä olvi kylään ja pannaan yksi korkea sininen lato tonttiin.. tietenkään ei kysytä pihlikseltä lupaa..:)

Link to comment

Tekin Brutukseni...

 

Kajaanilaiset meinas tontittaa rohmun jo toukokuussa, nyt painaa päälle jo sudeetti-savolainenkin.

 

Tästähän on tulossa pelätty kahden rintaman taisto, pureudun siilipuolustukseen pussihousuineni.

 

Tontitus on syvältä.

Link to comment
Guest aki lehtonen

kyllähän tämä savon viimeinen pussihousukin, kotikylän tuotteita nautittuaan tosin, havitteli omistusoikeutta erääseen maltillisesti muunneltuun suflettiin.

ei ollut puheessaan paatosta tuolloin korkeankomiastikaatumisesta...

Link to comment

No tonttiin ja tonttiin. Se ei tässä ole pääasia vaan tuo jarrupuoli. Ja muistavathan herrat Pihlis ja Barni, kuinka olimme joskus 90-luvun puolivälissä kolmeen pelleen Barnin silloisen asunnon autotallissa vaihtamassa POIS kuplastani säädettävää etuakselia. Niin että en minä tässä itsekään ihan selvillä vesillä seilaa.

 

Äsken napsin vaihdetangon etupään ja vaijereita irti. Vielä pitäisi saada tuo ohjaustangon pallonivel auki. Yllämainitussa tapahtumassa homman hoitivat nuo kaksi avuliasta herraa, joten se jäi multa oppimatta. Taidanpa lähteä käymään Motonetissa, josko siellä olisi joku miestä väkevämpi. Kyseessä siis allaolevan kuvan nuolen kohdan aukaiseminen. Vinkit tervetulleita, kiitos.

post-784-13888363436497_thumb.jpg

Link to comment

No jos nyt vähäisen herkkänä hetkenä pukkas naurettavanpikkiriikkisen häivähdyksen virtuaalivillitystä päälle...

 

Eipäs nyt tästä aleta revittelemään enää tämän enempää.

 

Toivotan Jyrkille tsemppiä valitsemallaan polulla.

Link to comment

Onneksi en ole vielä viittäkymmentä :)

 

Hehee, arvelinkin että tämä synnyttää hupaisaa ja viihdyttävää polemiikkia! Mutta kiitos neuvoista, huomenna pitäisi akseli tippua ja toinen nousta, saapas nähdä.
Link to comment
  • 2 weeks later...

Kumit tulivat Rengas-onlinestä muutamassa päivässä kotiovelle. Kuvassa säätöakseli on ylimmässä mahdollisisessa asennossa ja tuntuu olevan noille renkaille (165/65) liikaakin tilaa. Pitää varmaan laskea hiukka alemmas, kunhan näkee minne takapää asettuu. Tuossa on muuten havainnollinen härveli renkaiden koista: http://www.rimsntires.com/specs.jsp . Mulle ainakin oli uusi tuttavuus.

 

Jossain välissä pitää sitten vaihtaa etuakselin pallonivelien kumit, jotka ovat tässä "bolt on" -akselissa ns. pashana. Toivottavasti ne pallonivelet on kunnossa...

 

Tuo kuvassa näkyvä keskiön rasvakuppi ei muuten mahdu vanteiden keskikupin alle. Kävi mielessä rasvakupin madallus, mutta akselin lukkomutterihässäkkä ei taida sitten enää mahtua kuppiin. No pitää tuota vielä pohtia, vai onko kellään hyviä ideoita?

 

Huomenissa jos ehdin, pitää tiputella konetta pois ja lähteä irroittelemaan vaihdelootaa. Vastahan tuon motin viime kesänä ehkä 300 kilsaa sitten nostin paikalleen...

post-784-13888363457559_thumb.jpg

Link to comment

Mullakin oli ongelmaa ton rasvakupin kanssa, mut 944 napojen kanssa. Tein sellasen väliaikaisenpysyvänratkaisun, sain pölytiiviiksi sisäreunasta ku laitoin isot ja paksut O-renkaat sinne navan ympärille. Sitte liimasin vanteen keskiökuppiin sellaisen holkin mihin köytin nopeusmittarin vaijerin rautalangalla. Vähän hätäinen ratkaisu mut toimiva, ku ei ollu jakoakaan saada sitä rasvakuppia paikoilleen.

Link to comment

Niin 944-navat tässäkin on. Freetechnicsillä näyttäisi olevan korkeampaa kupposta tarjolla, josko niistä jokin sopisi, en tiedä vielä.

 

Mutta pienen lapsen ilo osata: Ehdin viimeinkin vaihdelootan pudotukseen ja sieltähän se irtosi.

 

Nyt on hieman sormi suussa jousilatan kanssa. Onko hyviä kikkakolmosia siihen, miten sen saa irti särkemättä paikkoja?

 

EDIT: Vaivauduin käyttämään hakua, ja tuossahan on selkeät ohjeet: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/10173-takalattojen-irroitus/#p209884post-784-13888363490053_thumb.jpg

 

post-784-13888363490299_thumb.jpg

Link to comment

Niin onko nuo säädettävät latat ihan tehdas valmistetut vai tee-se-itse sarjasta duunailtu? En oon ite koskaan nähny että sisäpuoli olis suurempi juniksessa, tosin ei kovin montaa eri vuosimallia ole tullut purettuakaan....

Link to comment

Itse laitoin teollisuuskäyttöön tarkoitettu valkovaseliini spraypullossa.

 

Sitä suosittelivat kun kyselin Kirkkonummen teollisuuspalvelussa, tiedä sitten mutta toimii ja minulla on uretaanipuslat

 

Dennis

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nyt saattaa tulla vaihteeksi tyhmempi kysymys, mutta hahmotanko tämän nyt oikein vai mitenpäin? Asensin säädettävän jousilatan mielestäni samaan kulmaan kuin alkuperäisen. Mutta kuten kuvasta näkyy, jää jousto kovin ulos ja renkaat eivät olisi pystysuorassa, vaan alareunat sisempänä kuin ylä. Kuvassa siis sininen pukki ei ole autossa enää kiinni vaan auto on vihreän tunkin varassa ilmassa. Tunkki nostaa pyörän navasta.

 

Ilmeisesti pitää siis raplata latta irti ja siirtää booreja siten, että latta kääntyy myötäpäivään? Eihän tuo joustaminen voi muuten kanittaa mistään?

 

Edit: Tarkennuksena siis, että moottorihan ei ole paikallaan, joten sen paino laskee vielä jousitusta. Jousilatan säätö on nyt lähes pohjassa eli siis matalimmassa asennossaan. Olin asentanut säätölatan kulman samaksi kuin alkup. latta ennen irroitusta oli, siten että säädettävä latan tynkä (jossa on boorit) on samassa kulmassa.

 

Mitenkähän tuo sitten kannattaisi laittaa? Ilmeisesti niin, että käännän lattaa booreista myötäpäivään, jolloin jää tuosta latan säätöruuvista mahiksia säätää suuntaan ja toiseen? Vai häh?

post-784-13888363495248_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nyt on molemmat puolet takaa suurinpiirtein kondiksessa, pitää tuo korkeus tietysti tarkistaa kunhan kone on paikoillaan. Huomenna vielä etupään kimppuun, jarrujen putsaus, pallonivelien suojakumien vaihto ja muuta hauskaa. Sitten konetta paikoilleen.

 

Siitäpä tulikin mieleeni, että tarkoituksenani on siis muutoskatsastaa paku 1600-koneelle noilla levyjarruilla. Pitääkö paikkaansa että, muutoskatsastukseen pitää/kannattaa/jotainmuutamitä viedä moottori noin niinku vakion näköisenä? Eli siis napsin nuo tuplakaasarit irti ja niipoispäin ja paan orkkiksen takas. Ja sitten katsastuksen jälkeen päinvästoin? Ei kyllä viittis millään...

post-784-13888363511349_thumb.jpg

Link to comment

Ai on vai? Missäs se on? Mielenkiintoista. Edit: taitaa olla siis tämä: http://www.findiesel.fi/fi/Tehonmittaus.html

 

Pannaas toinen editti. Vertailumoottori on kai se 1500-kuutioinen nyt kun on paremmat jarrut (tai kohta), vaikka kuinka on levyt. Eihän se pallikseksi tuosta muutu levyjarruilla? No, 1500-motti on 44 heppanen ja sitä saa virittää jotain minimaalisia prossia (olikos 20 prossaa) kun pykälien mukaan mennään. Kakskyt prossaa tuohon 44:ään ei ole paljo mittään. Jos dyno näyttää enempi tehoja kuin tuo laskutoimitus, homma menee perseelleen?

 

Mutta toi noinnii, eikö se ole pykälien mukaan sitten mene, jos laittaa katsastuksen jälkeen ne tuplakaasarit? Mitä haulla löytyneitä tekstejä luin, vai ymmärsinkö väärin?

Link to comment

Katot mitä ekalla vedolla tulee, jos on yli 52,8 pollee, niin käännät syttyä ja uusi yritys.

Lopuksi sitten sytty takas kohdilleen. Tuo Dieselin penkki mitta siis pyörätehoa, joten koneessahan enempi.

Omien ja kavereiden kokemuksien mukaan teholappua ei ainkaan tähän mennessä ole yksikään katsari ruvennut vaatimaan muutettavaksi konetehoksi.

Aina on merkitty dynolapun pyörätehot otteeseen. Viimeksi näin "valtion" konttorilla pari viikkoa sitten.

Link to comment

Niin joko luotat siihen että sattuu sopiva katsastusmies joka ei niistä tuplakaasareista välitä ja jos sattuu ei-sopiva niin sitten jumppailet niitä kaasareita. Tai sitten haet sen dynolapun n. 80 eurolla ja muutoskatsastuksessa johon ilmeisesti olet menossa joka tapauksessa leimaat sen moottorin myös.

 

Eikös tää nyt oo helppo valinta, sijoitanko 80e vai pelaanko tuurilla :)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...