Jump to content

Huurteenpoisto


Recommended Posts

Toi laitos eka ei mene läpi joka asemalla. Tulkitsevat että kieputtaa vaan samaa ilmaa ympäri ämpäri,

joten ei ole "huurteen poisto" jota katsastuksessa vaaditaan.

 

Pyytäsin huomioman että vaadittava "huurteen poisto" ja toisaalta "lämmitys" ei ole sama asia.

Tästä väännetty kättä aikoinaan katastuskonttorilla ja voitettu se erä.

Oli tankin päällä SAAB99'n puhallin joka puski kylmää ilmaa suoraan tuulilasin suuttimille. :)

Link to comment
Guest Palloilia

Mulla bussissa toi ensimmäisen linkin puhallin ollut monia vuosia. Vastukset siitä mennyt rikki melko heti. Kyllä se jonkun verran kylmää puhaltaa, että keskeltä tuulilasia huuru lähtee :D Järkevämpiä noi kanavapuhaltimet varmaankin. Katastuksessa ei tuosta mitään mainintoja tullut.

 

Onko tietoa kuinka tehokas on tuo palliksen typ4 koneen moottoritila puhallin? Semmonen ois tuossa ylimääräisenä. Kävisköhän se hyvin huurteen poistoksi jos laittais sen takatilasta ovia pitkin etteen puhaltaa.

Link to comment

Mulla oli kuplassa "biltema"-puhaltimet tavaratilassa ja sieltä letkut tuulilasin kulmasuuttimiin. Hyvin kelpasivat.

Kirpussa ei ole mitään, mutta eipä ole fiksut katsastusmiehet sellaista vaatineetkaan.

 

t. Mika

Link to comment

Motonetista ja Biilteemasta saa osteltua ( myös venealan liikkeet ) veneen moottoritilan tuulettimia erilaisia erikokoisia hyvällä kokemuksella useisiin VW merkkisiin asenneltu joko etuluukun alle, takapenkin alle vasen puoli, vaihteiston viereen yms. Erittäin tehokkaita sekä runsaasti ilmaa siirtäviä eli huurteen poisto nopeaa ja voipi asennella moneen paikkaan pois tieltä.

 

Tuollaisia pilipalihuurteenpoistajia nähty jo 80 luvulla vinkumassa hytissä ja ei oikeen oo ollu sitä toimivuutta kun haluttu.

Link to comment
Motonetista ja Biilteemasta saa osteltua ( myös venealan liikkeet ) veneen moottoritilan tuulettimia erilaisia erikokoisia hyvällä kokemuksella useisiin VW merkkisiin asenneltu joko etuluukun alle, takapenkin alle vasen puoli, vaihteiston viereen yms. Erittäin tehokkaita sekä runsaasti ilmaa siirtäviä eli huurteen poisto nopeaa ja voipi asennella moneen paikkaan pois tieltä.

 

Tuollaisia pilipalihuurteenpoistajia nähty jo 80 luvulla vinkumassa hytissä ja ei oikeen oo ollu sitä toimivuutta kun haluttu.

 

Miten tehokkaita/äänekkäitä nuo veneen moottoritilan tuulettimet on, eli lähtiskö tukka päästä jos sellainen olis..? Tehon säätöä ei ilmesesti tällaisessa ole, vaan on/off ?

Link to comment
Motonetista ja Biilteemasta saa osteltua ( myös venealan liikkeet ) veneen moottoritilan tuulettimia erilaisia erikokoisia hyvällä kokemuksella useisiin VW merkkisiin asenneltu joko etuluukun alle, takapenkin alle vasen puoli, vaihteiston viereen yms. Erittäin tehokkaita sekä runsaasti ilmaa siirtäviä eli huurteen poisto nopeaa ja voipi asennella moneen paikkaan pois tieltä.

 

Tuollaisia pilipalihuurteenpoistajia nähty jo 80 luvulla vinkumassa hytissä ja ei oikeen oo ollu sitä toimivuutta kun haluttu.

 

Miten tehokkaita/äänekkäitä nuo veneen moottoritilan tuulettimet on, eli lähtiskö tukka päästä jos sellainen olis..? Tehon säätöä ei ilmesesti tällaisessa ole, vaan on/off ?

 

Mulla tuo motonetin veneen tunnelipuhallin on on/off kytkennällä ja puhallus vastaa normaalin puhaltimen 2 tai 3 nopeutta. Tietysti se vaikuttaa miten pitkät putket laittaa puhaltimelta suulakkeille.Mulla nuo on ne etutilan alkuperäset putket.Puhaltimen ja korin välissä kumityynyt joten ääni ei ole kova.Voihan tuohon kyhätä vastuksen väliin tai ostaa vastuksella varustetun katkaisian jos haluaa eri nopeuksia.Se pitää vaan sitten huomioida asennuspaikassa että vastus kuumenee..

Link to comment
  • 3 years later...

Nostetaanpa vanhaa aihetta. Itse olisin aikeissa myös laittaa tuommoisen tunnelipuhaltimen autoon kun sorsia ei ole, mutta kun itsessä ei oikeen tuota sähkömiehen vikaa ole niin miten menee jännitteen kanssa. Puhallin on 12v ja autossa 6v sähköt. Pyöriikö puhallin vaan hitaammin vai tuleeko jotain muuta ongelmaa eteen?

Link to comment

Tollasen puhallus systeemin värkkäsin kuuppeliin tossa viikovaihteessa.Puhaltaa aika hyvin ja nopeuksia on kolme,kytkin tossa kuvassa näkyvässä paikassa.En viitsinyt porata reikiä,joten on latalla rattiakselin ympäri ja piuhat vedetty vilkulle tulevasta johtojen läpiviennistä.Puhaltimelta   -musta koriin, akulta +kytkimen B liittimeen(sulake väliin) ja puhaltimelle kytkimen M liittimestä virta C on vaikka merkkivaloa varten(siinä virta jos jokin 1,2,tai 3 nopeuksista käytössä) näillä kytkennöillä ainakin minulla toimii.

post-1146-0-07504500-1433176712_thumb.jpg

post-1146-0-97138300-1433176731_thumb.jpg

Link to comment

Itse kyllä mielelläni lämmönvaihtimet laittaisin, mutta ne pitäisi olla uudet ja maksavat hunajaa. Tällä hetkellä on jostain karsittava koska on niin paljon muutakin osaa hommattavana että saa auton liikenteeseen.

Edited by APO
Link to comment

Samoilla linjoilla Tanhiksen kanssa. Tämä on volkkariharrastuksessa se piirre, jota en ole koskaan ymmärtänyt. Että katukäyttöön tarkoitetusta waunusta poistetaan lämmityslaite 'tarpeettomana' kone- tai muun remontin yhteydessä. Toivoa sopii, että silloin ajateltaisiin että mitä se loppupelissä merkitsee... että waunusta tulee viileillä keleillä epämukavampi... ja että katsastusta varten saa viritellä huurteenpoistimia, jotka useimmiten vievät lisätilaa jo ennestään pienistä tavaratiloista. Useamman lämmityslaitteen kunnostaneena tiedän että sen vaatima työ ei ole kovin iso. En ole koskaan ostanut uusia lämmönvaihtimia; aina on hitsaamalla saanut ilmavuodot kiinni vanhoista.

Link to comment

Vähän arpa peliä noitten käytettyjen kanssa, ei tiedä millon tulee höyryt sisälle. Toki onhan niitä vähän käytettyjäkin joskus tarjolla mutta ei ne ihan halpoja ole nekään. Kuten sanottua, jossakin pakko säästää ja tämä on ehkä yksi helpoimmista :)

Edited by APO
Link to comment

Ei ole arpapeliä jos osaa hitsata ja ei noissa kuplan vaihtimissa oikein muuta hitsattava yleensä ole kuin siittä pakoputken liitoskohdasta. Ja senkin voi vielä varmistaa vaikka pakoputkipaikka-aineella. Ja siihen on jopa saatavissa valmista korjausputkeakin.

 

Omat ghian vaihtimet joskus kursin kasaan varmaan puolella metrillä saumaa ja erinäisiä paikkoja kun ei ollut varaa silloin parempiin ja siellä ne vieläkin on paikallaan ja ei päästä kaasuja kabiiniin.

Link to comment

Juu, kaikkihan pystyy korjaamaan jos vaan aikaa riittää, eri asia mikä on järkevää. Aika on vaan hyvinkin vähissä tällä hetkellä. Sähköpuhallin joka tapauksessa autoon nyt tulee, ihan vaan katsurin takia. Vaihtimet tulee sitten joskus.

Link to comment

Mulla ei katsuri edes koittanut onko puhallinta. Sen verran voisin puolustaa niitä jotka vaihtimet poistaa (itseni mukaanlukien) että jos on kaikki osat ihan paskana kirjaimellisesti niin onko järkeä korjata jos tarkoitus ajaa vain hyvällä kelillä? Multa puuttui puolet etukontin putkista ja suuttimet oli rikki ja parit reiät helmojen putkissa ja vielä vaihtimet vuosi kuin seula.

 

Nyt on bilteman veneeseen tarkoitettu puhallin ja kyllä sillä pieni kosteus lasista poistuu.

Link to comment

Mulla ei katsuri edes koittanut onko puhallinta. Sen verran voisin puolustaa niitä jotka vaihtimet poistaa (itseni mukaanlukien) että jos on kaikki osat ihan paskana kirjaimellisesti niin onko järkeä korjata jos tarkoitus ajaa vain hyvällä kelillä? Multa puuttui puolet etukontin putkista ja suuttimet oli rikki ja parit reiät helmojen putkissa ja vielä vaihtimet vuosi kuin seula.

 

Nyt on bilteman veneeseen tarkoitettu puhallin ja kyllä sillä pieni kosteus lasista poistuu.

Pelkästään takapenkin alta tuleva lämpö tekee ihmeitä tuulilasilla asti.

Link to comment

Mulla on puhallin kuskin puolella takapenkin alla. Puhaltaa siitä lämpökanavaan. Jalkatilan ritilä suljettuna puhallus tulee ikkunaan, tosin vain kuljettajan puolelle, mutta on riittänyt katsastuksessa. Ei vie tilaa tavaratilasta.

Viileitä kelejä varten laitoin penkinlämmittimen istuinverhoilujen alle. Elementit on istuinosassa ja selkänojassa.

Hyvin noilla on pärjännyt, vaikka normaali lämmitys oli kyllä mukavampi.

Link to comment

Pari kesää ilman lämmönvaihtimia ajelleena voin sanoa, ettei ne vappuajot ja Kesäkauden Päättäjäisiin meno elokuun lopussa mitään herkkua ollu :)

Jatkossa tule sorsat laitettua...

 

Sorsat löytyy ja hönkii hieman lämmintä tarvittaessa kabiiniin mullakin mutta ei tarpeeksi.

Katsuri ei kyllä koskaan ole ottanu asiaa puheeksi..?

No varmuuten varalta on itelläki tommonen Artsin postaama 12v "lisälämmitin" joka kyllä pitää lasin auki tarpeeksi riippuen ilmasta,

harvemmin on tarvinnu ku on keksitty nuo tupakki-ikkunat...

 

Artsi ei sitte ajele tänävuonna shortseissa KKP bileisiin Kalajoelle, laita vaatetta päälle, mammalle ja koiralle myös!  ;-D

Link to comment
  • 2 weeks later...

Hmm itselläni on huippukuntoiset lämmönvaihtimet ja kuumaa tulee tarvittaessa kuin föönistä. En kuitenkaan ole ajanut metriäkään lämmitys päällä 4 vuoteen. En uskalla, sillä asbestifobia. Eli henk. koht on tullut huurteenpoistoa ilman pärjättyä, ja eihän kuplaa kovin mielellään sateessa edes ajeta.

Link to comment

Minä ajelen myös talvella jos tiet on sulat ja itse päädyin vaihtamaan lämmönvaihtajat pois koska en ollut lämpiämisnopeuteen tyytyväinen. Yleensä olin perillä ennen kun auto lämpesi. Jonkin verran käytin aikaa putkien eristämiseen ja kokeilin myös moottorin alle tulevaa tuulisuojaa (tai mikä lieneekään nimeltään), mutta ainakaan omat taidot eivät riittäneet asian korjaamiseen.

 

Nyt mulla on etukontissa Webasto ja se puhaltaa lämmintä noin puolen minuutin kuluttua käynnistämisestä; toki se lohkaisi etukontista tilaa, mutta olen ollut tyytyväinen. Mulla on yksi suutin jaloille ja sitten kuumaa tulee tuulilasin kulmista alkuperäisistä paikoista.

 

Polkimien taustat pysyy kuivina ja ikkunat huurteettomina melkein yhtä hyvin kun ilman ilmastointilaitetta olevassa normaali autossa, 8 vuotta on pelannut moitteetta (koputan päätäni).

 

Toki jos halpaa ratkaisua hakee katsastusta varten niin tämä ei ole se...

Link to comment

Itse olen huomannut olevani sen verran vanha ja mukavuudenkipeä, että en enää suostuisi lähtemään esim. sateella ajelulle tai aamulla töihin ilman lämmitystä ja/tai (lämmintä) huurteenpoistoa. Siksi Junassa ja käyttökuplassa on toimivat lämmönvaihtimet ja niihin liittyvät systeemit kunnossa. Juniksen sisätilaa niillä ei toki kovin lämpimäksi saa, mutta lasit pysyy auki ja voi siinä tuulilasin suuttimessa sormia lämmitellä. 

Enemmän viritetyistä viikonloppuleluista ne jätän pois, mutta niillä ajellaan vain shortsikeleillä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...