Jump to content
Sign in to follow this  
VolksMachine

Ruiskun paluulinja vakiolinjasta

Recommended Posts

Bensalinjoja pitäs 1302 kuplaan rakennella ruiskua varten.

Toimiiko tuo oma vakio bensalinja paluulinjana, ainakin jossakin netin keskustelussa oli niin tehty?

Ajattelin vetää uuden tuloputken 8mm sisäreiällä olevalla kupariputkella.

Tankkiin sisäänmenon yläkautta esim. täyttöaukon putken sivureiästä.

Työntää siitä putken tankin pohjalle asti, jotta saa bensaa vähälläkin tavaralla.

Tankkia en ala hitsaileen ja tyhjentämään, kun ei oikein innosta sitä ruveta sepittämään.

 

On mulla välisäiliökin kyllä tehtynä, mutta sillekkin pitää olla tankille paluu.

Joten joutuu väkisin jonkun linjan lisäämään tankille.

 

Tällä tavalla vähenis osien määrä/bensaliitoksien määrä, kun jää välisäiliö ja apupumppu pois.

Niin ja helpottus tietenkin rakentaminen.

Painepumpun ja suotimen vois sijottaa tavaratilaan vaikkapa vararengas koteloon.

Share this post


Link to post

Laita se paluu välisäiliöön. Toimii myös sillain.

Tai tankin alle isompi lähtö ja t-liitin johon paluu. Tuollainkin toimii.

Vai onko kierrelähtöä tankissa pohjassa että saa isomman letkukaralähdön?

Yleensä paluulinja on suurempi kuin painelinja, kuten myös imulinja iso.

Share this post


Link to post

Kiitos vinkeistä.

Päätin sittenkin rakentaa varalla olevaan tankkiin uudet liitännät.

Tulee sitten kerralla kunnollinen. Tankki lienee seissyt monia vuosia käyttämättä, mutta

siitä huolimatta täytin tankin vedellä ennen rakentelua.

Vanhan liitännän sahasin paineilmapistosahalla pois. Vanha liitäntä oli jo valmiiksi poikki, joten

sama oli vähän isompi aukko tehdä kerralla.

Uudet liitännät tein 10mm teräsputkesta, sisäreikä n.8mm.

Molemmin puolin irtopeltiä hitsailin putket kiinni ja sitten vaan tankkiin uusi pala migillä kiinni. Näytti vesikin pysyvän sisällä.

Lopuksi vielä sulattelin tinaa noihin saumoihin niin ei ruostu ja täyttyi varmaan samalla kaikki huokoset.

Juotos vehkeet, jos ois ollu olis varmaan tullu siistimpi. Jospa tuosta bensa paremmin virtais, kuin

aiemmasta mehupillistä.

post-3450-13888363494892_thumb.jpg

Share this post


Link to post

vesi pysyy reikäisemmässä säiliössä kuin bensa, koska pintajännitys on aika eri luokkaa. Tähän perustuu myös rattisuppiloiden suodattimet, mihin jää vesi helmeksi, mutta bensa menee läpi. Kandee koittaa bensalla ennen asennusta ettei mee uusiks ;)

Share this post


Link to post

Tai paineilmaa tankkiin ja saippuavettä ruiskimaan. Nimimerkillä kokemusta on.

Share this post


Link to post

No niin bensalinja rojekti jatkuu...suunnitelmat muuttui.

Iski laiskuus, ei jaksa alkaa tyhjentää tankkia ja vaihtamaan toista tilalle.

Joten...

Aikani toista tyhjää tankkia tutkailtua päätin rakentaa "demo" version, jolla bensaa sais imettyä

tankin täyttöaukon kautta.

Tein 50mm huonekaluputkesta väliputken, jonka kautta menee 10mm imu- ja paluuputket tankin

"syvimpään" osaan. Putket imee bensan suunniilleen sieltä, missä vakiona on lähtö tankin pohjalla.

Väliputki liitetään isolla kumiletkulla tankkiin, kuten aiempikin täyttöputki on.

Ihme kyllä tuo koko putkihässäkkä sopi taittumaan tankkiin kivuttomasti, ei tarvii irrottaa tankkia autosta.

Hieman joutuu tietysti modaamaan vielä tankin korkille menevää täyttöputkee.

Kait ruiskupumppu jaksaa imeä bensaa tuolta tankin pohjalta tuon n. 30-40 cm matkan?

Jos liitännän saisi toimimaan tälllä tavalla, niin ois aika helppo lisätä "Isot" bensaliitännät tankkiin jälkikäteen.

Ei tarviis bensatankkia irrotella ja alkaan vedellä hitsailun takia täyttelemään.

Onpahan kokeiltu rakentaa tämmönenkin liitäntä...

post-3450-13888363551719_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Kait ruiskupumppu jaksaa imeä bensaa tuolta tankin pohjalta tuon n. 30-40 cm matkan?

Yleensä ei. itse en ainakaan vielä ole törmännyt imevään ruiskupumppuun, mikä ei silti tarkoita etteikö niitä olisi olemassa :) Ruiskupumpun pitäis olla bensapinnan alapuolella, mutta eihän sulla tuossa konstruktiossa mikään estä laittamasta pumppua tankin alle, imuletkusta tulee hivenen pidempi mutta se ei yleensä haittaa.

 

Edit: Tosin jos sulla käy letku bensapinnan yläpuolella, niin ensin pitäis saada letku täyteen, sen jälkeen lappo hoitaa homman, kunhan letku ei pääse tyhjäksi.

Share this post


Link to post

Kyllä ne jaksaa imeä, mutta ei todellakaan suotavaa.

No laiskuudesta sakotetaan jossain vaiheessa ellei jopa heti. Huomaat kyllä.

Tuollakin vaivaa olis laittanut välisäiliön taakse.

Share this post


Link to post

jep,ei taida olla helppoo oikotietä bensanjakeluun. .

Paras taitas tulla, kun vaihtaa

tankin isoilla lähöillä. Välisäiliölle joutus sen paluun kuiteskin tekeen ja tulee sit enemmän mahollisia vikakohtia ja liitoksia. Kunnollista pitää kerralla koittaa tehhä. Mutta aina kannnattaa koittaa kehitellä jotain uutta. Jatketaan harjotuksia.

Share this post


Link to post
Laita se paluu välisäiliöön. Toimii myös sillain.

Tai tankin alle isompi lähtö ja t-liitin johon paluu. Tuollainkin toimii.

Vai onko kierrelähtöä tankissa pohjassa että saa isomman letkukaralähdön?

Yleensä paluulinja on suurempi kuin painelinja, kuten myös imulinja iso.

 

 

Onko siis toimiva ratkaisu vetää tankista vain yhden linjan välisäiliöön,kuten kaasarikoneissa, ja paluu siihen samaan välisäiliöön? Itse olen pohtinut sellaista ratkaisua mutta en ole "uskaltanut" kokeilla sitä. Pelkään kahta asiaa. Polttoaineen lämpenemistä ja siitä seuraavaa kaasulukkoa. Joku idea siinä on vetää paluu linja tankkiin saakka koska muuten autotehtaat olisivat keksineet tehdä sen ilman paluuta ja siten säästäneet monta putkea.

Share this post


Link to post

Mulla on toi välisäiliö ollut jo neljä vuotta ja hyvin on toiminut. Sähköisellä peruspumpulla bensa välisäiliöön ja siitä ruiskupumpulla sinne ruiskulinjaan kiertoon. Ainakin mun mielestä halpa ja helppoi vaihtoehto perustankin kanssa.

 

-Pasi

Share this post


Link to post

Ok, hyvä tietää että toimii. Jos välisäiliössä ei ole ilmausta eikä siihen kerry kaasua niin silloin sen täytyy olla koko ajan täynnä bensaa. Eikö sen vaikutus silloin ole sama kuin pelkkä putki? Eli riittäisi kun olisi ruiskupumppu moottorin vieressä ja paluulinja painepumpun imuun?

Share this post


Link to post

Yksinkertaisuudessa toimii myös tuolla t-liittimellä, jos oikein laiskaksi alkaa. Imuputkeen paluu.

Share this post


Link to post

No onko sitten mitään järkeä lähteä vetämään paluulinjaa tankille asti jos voi vaan heittää T-haaran väliin?

Share this post


Link to post

Kuten tullut ilmi, niin asian voi tehdä monella tapaa.

En tiedä pääsiskö ilmaa tuolla t virityksellä, jossain tilanteessa?

Ja vaikuttaako sit tuo säätimen paluuvirtaukset imupuoleen.

Noi nyt ekana tuli mieleen.

Share this post


Link to post

Ja se et siinä linjassa pyörii soppaa tarpeeks koko ajan, jos lyhyet letkut ja t-kappale, Niin voi tulla ongelmaks kun ei ole "puskuria" yhtään. Tiedä sitten... ?

 

-P

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...