Jump to content

Jäykemmät vääntösauvat taakse


Recommended Posts

Tarttis Speedsteri jäykempää takajousta. Alunperinhän tuossa z-barilla (1972), mutta ei tuo baari enää oikein alle sovi.

Kun foorumia selasin, niin ymmärsin, että 50-lukulaisten vääntösauvat taakse voisi laittaa. Eli onko pituus sama tuommoisissa ja mistä vuosimallista tarkalleen sopisi.

Saapi myös ko sauvoja tarjota.

 

Janne

Link to comment

No kun madalluksen jälkeen paukuttaa toppareihin ja muutenkin löysän oloinen ilman z-baria. Eli peräpäätä on madallettu aika reippaasti ja laatikkoa/moottoria nostettu n. 4-5 cm. , niin meinaa tuo joustovara käydä vähiin ja siksi tarvittis jäykennystä.

Noita coilovereita tässä katsellut ja saattaisi olla helpoin vaihtoehto, jos vaan pituus sopii. Paruzzin sivulla näyttäs olevan minimi mitta 300 mm ja vähän muistelen mitanneeni 270+ mm tai jotain, että olis hyvä olla lyhimmillään. Pitää tuo mitta autosta tarkastaa.

Lattoja pitäs vissiin vähän leikata yläreunasta lisä liikevaran saavuttamiseksi. Ja voikos ne kumitopparit poistaa ilman suurempaa ongelmaa, vai pitäskö edes pikkulätkät jättää? Nyt topparit madallettu ehkä 2-3cm paksuiksi.

 

Ja edullisia -72 swingi akseliin sopivia lattoja tästä Jyskälän liepeiltä voi tarjota leikkelyä varten.

 

Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan. Ja mieluusti semmoisia kohtuu vaivalla ja rahalla toteutettavia, niin sais vielä tälle kesälle fiksattua.

Peräpään nosto ei ole vaihtoehto..

Link to comment

Näitä z-barittoman jousiakin olen suunnitellut. Aiheuttaa vaan tuo lyhempi joustovara sen, että pitäs mieluusti progressiota saada joustoon lisää, niin ei topparit tule liian kovasti vastaan.

Mitään rata-autoahan tästä ei ole tarkoitus tehdä, eli pieni yliohjautuvuus ei ole pahasta. Tosin tällä hetkellä pyöränkulmat mitä sattuu ja yliohjautuvuus on todella reipasta vauhdikkaammassa menossa.

Pitäs vaan ensin saada tuo takapään jousituksen pohjaus kuriin.

Link to comment
Ja voikos ne kumitopparit poistaa ilman suurempaa ongelmaa, vai pitäskö edes pikkulätkät jättää? Nyt topparit madallettu ehkä 2-3cm paksuiksi.
Katsastuksessa pitää olla pohjaanlyöntikumit.

 

Rata-autoihin saa muuten pohjaanlyöntikumeja (eli uretaanikartioita) joissa on progressiivinen jousto. Jouston määrä on tarkkaan tiedossa joten noita käytetään tavallaan jousituksen apuna (Jos esim. kerran ratakierroksella käy takajouset pohjassa niin ei kannata sen takia laittaa pitoa huonontavia jäykempiä jousia).

Link to comment
Guest Aircooled.fi

Aircooled.fi:n kautta saa CSPn vääntösauvoja eri paksuisia ja pituisia:

 

http://www.csp-shop.de/products/13349a

 

Todennäköisesti ovat EMPIn valmistamia ja CSP:lläkin suurin osa tilaustavaraa, joten ne voi saada hieman edullisemmin, jos tilaamme ne suoraan USA:sta. Tällöin tosin toimitusaika on pidempi kuin 2 viikkoa...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...