Jump to content

VW 1300 '72 GT3 RS


Recommended Posts

Eiköhän tuollainen olisi fiksu tuohon sinun prokkikseen kun alkuperäisistä sähköistä tuskin jää muutenkaan paljoa jäljelle. Kannattaisi varmaan ostaa sellainen sarja missä olisi vähän enempi relepaikkoja ettei niitä tarvitse irtonaisiksi viritellä johonkin roikkumaan.

Kannatan. Alkuperäiset sarjat taitavat melkein enempi haitata kun joutuu tekemään paljon uusia kytkentöjä. Jos jotain tekisin nyt toisin, niin laittaisin plussaa saataville sulakerasiasta vähintään viisi - kuusi nastaa varalle. Yhdistelmälangat ja jakoliittimet tuntuvat aika haavoittuvilta ja ovat joka tapauksessa hankalampia kuin yksittäiset langat. Laitoin myös 7-piuhaisen peräkärrikaapelin apparin puoleiseen kattokaareen edestä taakse tulevia tarpeita varten valmiiksi.

Edited by SePi
Link to comment

 

Tuohon sarjaan sen enempää tutustumatta kysäisen oletko harkinnut 1600i:n sähköjä perussähköiksi? Saisi huikeita 90-luvun ominaisuuksia, kuten tihkun pyyhkijöille ja pesurin + automaatti pyyhkäisyt toimimaan viiksestä. Johtosarja ei maksaisi paljoa, sulakerasiana menisi tarvikekauppiaiden 72- eteenpäin myymä malli ja saisi pitää ne OIKEAT Bosch-sulakkeet ;-)

 

Istuisi luultavasti melkein bolt-on suunnitelmiisi (puskurivilkut, jne...), peräpään vienti eroaa perinteisestä saksan kuplasta (menee paloseinän lävitse konehuoneeseen) ja muutaman piuhan joutuisi varkaudenestolaitteelta poistamiseksi kytkemään vanhemman kuplan kaaviota mukaillen. Moottorinohjauksen ja mittaristojen johdotukset pitäisi tehdä sitten erillisenä sarjana, mutta voisi olla jopa helpompi hanskatakkin erillisenä kokonaisuutena. Tosin heräte Megalle ja bensapumpulle kyllä varmaan löytyisi tuosta 1600i perusjohtosarjastakin. Niin ja tietty valokatkaisijalle ja hätävilkkukatkaisijalle pitäisi varmaan tehdä jotain, vaihtaa kolffin nappulat tai modata liittimet johtosarjaan.

 

Niin ja mikä parasta 1600i:in kaaviot ovat paljon helpompi lukuisia, kuin ne piirustuslauta-aikana piiretyt saksakaaviot :-)

Link to comment

Vähän kahden vaiheilla että tukkisiko lämpökoteloiden ulostuloaukot, kun ei tule lämmönvaihtimiakaan, johtuen korkearipaisille kansille tulevasta 911 tyylisestä puhallinkopasta.  Jos huurteenpoisto vaaditaan, niin uusi eperspächer tai sähköpuhallinta aluksi..

 

Tässä esimerkkejä tukituista aukoista, siistin näköinen:

 

http://img.photobucket.com/albums/v648/themabbo/IMAG0658_zps92d6fa7e.jpg

 

http://img.photobucket.com/albums/v648/themabbo/IMAG0655_zpsaa91509e.jpg

 

http://img.photobucket.com/albums/v648/themabbo/IMAG0848_zpsd0252551.jpg

 

EDIT: näytti olevan uusi webasto airtop 2000ST alle 800€ ohjauslaitteineen.

 

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=webasto+airtop+2000&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xwebasto+airtop+2000+petrol&_nkw=webasto+airtop+2000+petrol&_sacat=0

Edited by -Alex-
Link to comment

Itse säilyttäisin ainakin tuulilasille menevät putket.

 

Ihan turhaan jos ilmaputket poistetaan kynnyksistä.

 

Eberi tai webasto eteen ja putket lasille ja jalkatilaan. Jos innostuu talviaikaan ajamaan, sitten vaikka öljyjäähdyttimen taakse puhallinta ja putkistoa ohjaamoon ja lämpöä riittää.

Link to comment

Itsellä on tuollainen webaston airtop 2000 laitettuna, varauksetta en voi kehua. Toimii kun sillepäälle sattuu, ilmeisesti kuplan jännitteessä ongelma suurilta osin (tasavirta laturi tälläerää) , mutta luvattoman usein menee vikatilaan. Yleensä liikennevaloissa tyhjäkäynnillä, mutta välillä ihan ajaessakin.

 

Toinen ihana "ominaisuus" on että ottaa varmaan lähemmäs kymmenen minuuttia ennen kun alkaa puskemaan lämmintä ja kun kerran lähtee päälle, jäähdyttää itseään toisen mokoman... Autossa päävirtakytkin jonka yritän aina ottaa pois ajon päätyttyä ja ei raaski kun webasto vielä hurisee kylmennyskäyttöä.

 

Tuulilasi pysyy kyllä auki, hyvä ettei tiivistettä sulata:) jalkoihin tulee sitten haara, jossa läppä jonka saa suljettua. pitäisi jakaa se puhaltamaan T-kappale mallisesti sivuille, nyt on suunnattuna suoraan päin keskitunnelia ja kaasujalka ottaa mukavasti lämpöa kun kytkinjalka samaan aikaan palelee.

 

Kyllä sen kanssa pärjää, mutta ottaa suhteellisen yksinkertainen laite välillä oikein tosissaan päähän. Joskus koekäyttelin vanhaa bn-2:sta joka alkoi puskemaan lämpöä varmaan minuutissa ja sammui puolet nopeammin, eikä sekään sentään räjähtänyt tai edes puskenut häkää kabiiniin.

 

Edit. Kannattaa sitten käyttää metallista jakotukkia ja alumiinipintaisia putkia, kokeilin meinaan muovisia alkuun, jotain imuriletkun näköistä ja sulivat alle 10 minuutin...

Edited by peruskallio
Link to comment

Laitan sellaisen tai jonkun muun puhaltimen sitten jos katsastuksessa tulee maininta huurteenpoistosta. Kesä-auto niin ei ehkä vielä harkinnassa ihan satavarmasti tuo polttonestelämmitin. Lämmönvaihtimia ei ole eikä tule.

Edited by -Alex-
Link to comment
  • 2 weeks later...

Peltityöt jatkuneet, hienoa jälkeä (ainakin minun makuun) ei tartte verhoilulla peittää :)  Näyttää siltä että mahdollista saada auto pääsiäisenä maalattuna, iso EHKÄ.

 

Oli hakusassa nuo sisäpuolen ehjät kynnyskotelon yläpuoliset peltiosat, viikon verran kyselin suomesta ja ei oota oli. Uudet OEM peltiosat saksasta olisi saanut 159€/puoli, jäi ostamatta kun käyttöon tulisi vain alaosa tuosta, onneksi löytyi USA:n puolelta ehjä kori mistä saan palaset. Tämän jälkeen peltityöt ok ja sitten kaaritus ottaa n. 2 päivää.

 

Kaikille jotka odottaa mun moottorin tehoja tai sen äkkinäistä vaurioita, ei tule vielä vähäänaikaan tapahtumaan, sillä kori+alusta+sähköt+ sekä niihin liittyvät asennustyöt ensisijaiset. :) Mieluummin niin että auto on ajovalmis ja lähes katsastusvalmis, niin sitten moottorin voi käynnistää.

 

Noniin..Seuraavat osat vielä hankkimatta:

 

-Scroth vyöt

 

-VDO mittarit + billet paneelit

 

-Berg 5 vaihdekeppi

 

-DS2500 takapalat

 

-Satula-adapterit

 

-Jarruletkut + putket + pääsylkkä + balanssisäädin

 

-renkaat ja vanteet

 

-Lasit + tiivisteet

 

-Sähköjohtosarja

 

 

Moottorinosista puuttuuu seuraavat: suojaputket, tönärit, venttiilijouset,nokka-akseli, pauter kiertokanget, turbothomas rst pakosarja, öljypumppu, puhallisysteemi, goodridge liittimet.

 

Ihan ensimmäisenä auton talliin saatua menee tilaukseen liittimet, niitä vähän himoinnut ja sitten lyödään lukkoon tuo nokka-akselivalinta.

Edited by -Alex-
Link to comment
  • 3 weeks later...

Tuon tilalle molemminpuolin tilasin Avery's Aircooledilta suht terveet sisäpellit, löytyi yllättävä edullisesti.

 

b2uc.jpg

 

6wuq.jpg

 

 

 

Sisäpuolen sisälokasuojan paikka tehty uusiksi :)

 

sqb3.jpg

 

 

 

 

oxqc.jpg

 

tnzv.jpg

Edited by -Alex-
  • Like 1
Link to comment

Mikä ratti kuplaan?   Sisusta tyyliin korin väriset turvakaaret, mustat voimakkaasti muotoillut recarot, mustat 4-pistevyöt jne. Ei siis vakiorattia, mutta sopiva eikä liian tuningtyylinen autoon jolla kuitenkaan ajetaan ja nautitaan mutkista.   Ajattelin ensin räväkkää OMP Superquadroa, mutta...

 

78343d1207529086-350mm-steering-wheel-om

Edited by -Alex-
Link to comment

Mikä ratti kuplaan?   Sisusta tyyliin korin väriset turvakaaret, mustat voimakkaasti muotoillut recarot, mustat 4-pistevyöt jne. Ei siis vakiorattia, mutta sopiva eikä liian tuningtyylinen autoon jolla kuitenkaan ajetaan ja nautitaan mutkista.   Ajattelin ensin räväkkää OMP Superquadroa, mutta...

 

Sinä se sun tyylis ja vaatimukses kuitenkin tiedät, mutta hyvä muistaa että vaikka kuplassa on kevyt keula, niin leveet renkaat runsaalla casterilla ja nopealla ohjauksella vaatii yllättävän paljon kadunkulmissa ja parkkipaikoilla voimaa. Eikös se ratti pidä olla GT3 mallistosta?

Link to comment

Tai jokin 911 / 944 ratti?  Vaikka äkkiseltään vähän ruma toi yhden malli ratti, viimeinen linkki, jota on ollut jopa 959 malleissa(!).

 

 

http://forums.pelicanparts.com/uploads14/DSC019391244065750.jpg

 

http://weekendrides.com/porsche-parts/wp-content/uploads/2011/01/004-2-1024x768.jpg

 

 

 

Tai sitten perinteinen 3-puolainen ralliratti, pyöreänä +330mm

Edited by -Alex-
Link to comment

Omia ajatuksia:

- ei missään nimessä 80-luvun porsserattia, ei sovi ulkonäöllisesti mihinkään muuhun kuin Porscheen

- Paadren ehdottama audin ratti voisi ratakuplaan sopiakin, noita saa nykyään n. satasella

- Ompin rattikaan ei varmaan huono idea, mutta omaan silmään pyöreä siistimpi kuin tuollainen formulamalli. Muista että mokkarattia pitää ajaa ajohanskat kädessä, menee muuten pilalle.

Link to comment

Se on oikeastaan ihan sama että maksaako 90 vai 160€, mutta ei liian pieni, ei liian retro (puinen, kromattu jne).  Pyöreä on hillitympi, mutta jokin jossa sormille paikat vois olla kiva pyöritellä.  Ehkä jokin noista demontweeksin rateista kun samalla sieltä tilaa muutakin osaa.

Link to comment

Mokkapintaisen unohtaisin kuten yllä jo todettiin. Kuplan tyyliin voisi sopia syväkeskiöinen paremmin kuin matala. Ja soikealla kehän poikkileikkausprofiililla oleva on ainakin omasta mielestäni yllättävän paljon paremmin käteen istuva kuin perinteinen pyöreä. Sparcon valikoimasta löytyy paljon hyviä ratteja, esim tuo: http://shop.sparco.it/en/racing/steering-wheels/r-345-63-mm-2.html

Link to comment

Hyvä että projekti etenee, mutta näköjään budjetissa ei ole mitään järkee jos tommosia peltejä tilataan jenkeistä asti ja hitsauksia tehdään uusiksi komentoijien takia..

Tai siis mä en ymmärärrä miks ne piti uusiksi tehdä koska ei tuo jälki nyt niin hirveesti sitä aikaisemmastakaan muuttunut..

ei se ollut huono silloinkaan, mutta jos täällä halutaan pintapellin tasoa sisälle niin on tuossakin matkaa.

Vai meinaatko paklata tä RS:än sisältä/päältä että päästään sun/shine myös sisällä..

Link to comment

Noo, maalari itte halus tehdä, kun alkoi naurattaa sitä tämä asiantuntijoiden arvostelu :)       Noita ehjiä sisäpuolen peltejä kun kukaan saksassa/briteissä/suomessa reilu viikon aikana ei suostunut laikkaamaan luovuttaja-autosta, niin tilasin ne jenkeistä, hintaa tuli  rahteineen ja tulleineen 170€, eli budjetissä pysytään edelleen, ei voi sanoa sikakalleiksi..

 

Okei, nahka/polyuretaani rattia n. 330-350mm koossa kahtelemassa.

Link to comment

Nauraa saa ja välillä pitääkin:)  Tätä kun tehdään kuin iisakin kirkkoa ja pyritään muutenkin valitsemaan parasta palikkaa ja sen päälle arvostellaan keskivertohitsausten jälkeä, niin minne tässä kohtaa omistajan kriittysyys/vaatimustaso kadonnut?

Link to comment
kriittysyys/vaatimustaso kadonnut? 

 

 

Ei minnekään, sisäpuolen paikka on silminnähden hyvä ja luovuttaja-autosta pellit ovat erinomaiset.

 

Taitaa enemmän arvostella ja vaatia projektilta ulkopuoliset kuin omistaja itte :D :D

Edited by -Alex-
Link to comment

IMI 101 starttia kattellut, onko kellään kokemusta näistä?  Onko hidas välitys tms?  Laatu ilmeisesti kohdallaan, ja  5 laakeria sisällään, ei  tartte startin puslaa laatikkoon enään.  Iso bonus että saa kiinnityslaippaa ainakin kolmeen asentoon käännettyä, voi olla hyötyä iskaritolppien tukitankojen kanssa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...