Jump to content

VW 1300 '72 GT3 RS


Recommended Posts

260-heppainenkin lähtee ihan vakiostartilla käymään, jos on pakko. Ja vielä vapari!

Teholla ei ole väliä eikä tarvi rehennellä että kuinka monen kilowatin startti kunhan starttaa kelvollisesti :D

 

Kerrataan vielä että pääasia on että startti on kevyt ja pieni sekä käännettävissä eri asentoon, jos tilan puute iskee. Onhan siellä hiukan ahdasta kun on 5kpl käfer cup tankojen lisäksi myös sitten kuivasumppusäiliö letkuineen, toisin kuin normi cal-look kupla heiluriakseleineen...

 

Oli Kari Kittilän kans puhetta starttien kimppatilaamisesta, hän päätyi keiteleen koneen myymään tehostarttiin joka on euroopassa kasattu ja tehtaalla 1.8 kilowattinen Hytösen puheiden mukaan..

Edited by -Alex-
Link to comment

Vaikea ymmärtää luettua joidenkin täällä :D    Ja hirvee vänkääminen jos väärää osaa kattelee tai on jo ostanut :D :D

 

Ei se aito IMI Nippondenson moottorilla oikeasta paikasta maksa ihan niin paljon kuin munuainen, tai maksa...

Edited by -Alex-
Link to comment

Mun on yleensä tarkotus olla täällä avuks, ja kertoa omien kokemusten perusteella miten jokin asia on ainakin onnistunut. Varsinkin ettei kenenkään tarvis tehä sellasia mokia mitkä mä oon jo suorittanu. Ja mä sentään oon siinä melko hyvä.

 

Mut kukin tavallaan, niinku täällä on vissii  jo useempaan kertaan todettu.

Link to comment

Mitäs seuraavaksi tehdään...? Tähän mennessä oot kysellyt mielipiteitä koneesta, iskunvaimennuksesta, ohjauksesta, ratista, voimansiirrosta, auton värityksestä, startista ja penkeistä "ympäriämpäri" maailman VW-nettisivustoja. Ja ei, tämä ei ole mitenkään provosoiva tai muutenkaan kärjistetty viesti Sinua tai rakentamaasi autoa kohtaan. Ymmärrän täysin että sen että pikku hiljaa hyvää tulee, eikä ketään meistä ole Roope Ankkoja jotka hakevat haluamansa osat suoraan kaupantiskiltä käteisellä. Laittaa vaan ihmetyttämään miksi jokaista osaa/tilbehööriä pitää kysellä täällä ja maailmalla...? Nytkin tuli muutama aika asiallinen viesti koskien startteja ja nekin skippasit mennen tullen ? =)

  • Like 2
Link to comment
Guest Type123

Alexilla vaikuttaisi olevan näkemys mihin suuntaan autoansa haluaa rakentaa.

 

Näin ollen hänen (IMHO) lienee melko turhaa kysyä mielipiteitä / ajatuksia koska näiden poiketessa rakentajan omista näkemyksistä alkaa kaamea järmääminennnn...on tapahtunut jo muutaman kerran aiemmin ja tullee tapahtumaan jatkossakin ;) Ymmärtääkseni ihmiset ovat pyrkineet auttamaan & jakamaan omia kokemuksiaan hyvässä hengessä ettei tarvitse mennä ns. perse edellä puuhun. Muiden kokemuksia ei tietenkään ole pakko kuunnella ja omalle autolleen saa tehdä ihan mitä tahansa.

 

Yhteenvetona: osta ne osat mitä haluat, lopeta turhien asioiden kyseleminen, lyö auto läjään-> aja tyytyväisenä hienolla ja nopealla autollasi ja anna muiden vihertyä kateudesta.

 

Itse asiassa odotan sitä innolla sitä koska tähän threadiin tulee enemmän niitä varsinaisia rakentelukuvia ja auto alkaa menemään kasaan toden teolla.

Edited by Type123
Link to comment

Alexilla vaikuttaisi olevan näkemys mihin suuntaan autoansa haluaa rakentaa.

 

Näin ollen hänen (IMHO) lienee melko turhaa kysyä mielipiteitä / ajatuksia koska näiden poiketessa rakentajan omista näkemyksistä alkaa kaamea järmääminennnn...on tapahtunut jo muutaman kerran aiemmin ja tullee tapahtumaan jatkossakin ;) Ymmärtääkseni ihmiset ovat pyrkineet auttamaan & jakamaan omia kokemuksiaan hyvässä hengessä ettei tarvitse mennä ns. perse edellä puuhun. Muiden kokemuksia ei tietenkään ole pakko kuunnella ja omalle autolleen saa tehdä ihan mitä tahansa.

 

Yhteenvetona: osta ne osat mitä haluat, lopeta turhien asioiden kyseleminen, lyö auto läjään-> aja tyytyväisenä hienolla ja nopealla autollasi ja anna muiden vihertyä kateudesta.

 

Itse asiassa odotan sitä innolla sitä koska tähän threadiin tulee enemmän niitä varsinaisia rakentelukuvia ja auto alkaa menemään kasaan toden teolla.

My point exactly.

Link to comment

Alexilla vaikuttaisi olevan näkemys mihin suuntaan autoansa haluaa rakentaa.

 

Näin ollen hänen (IMHO) lienee melko turhaa kysyä mielipiteitä / ajatuksia koska näiden poiketessa rakentajan omista näkemyksistä alkaa kaamea järmääminennnn...on tapahtunut jo muutaman kerran aiemmin ja tullee tapahtumaan jatkossakin ;) Ymmärtääkseni ihmiset ovat pyrkineet auttamaan & jakamaan omia kokemuksiaan hyvässä hengessä ettei tarvitse mennä ns. perse edellä puuhun. Muiden kokemuksia ei tietenkään ole pakko kuunnella ja omalle autolleen saa tehdä ihan mitä tahansa.

 

Yhteenvetona: osta ne osat mitä haluat, lopeta turhien asioiden kyseleminen, lyö auto läjään-> aja tyytyväisenä hienolla ja nopealla autollasi ja anna muiden vihertyä kateudesta.

 

Itse asiassa odotan sitä innolla sitä koska tähän threadiin tulee enemmän niitä varsinaisia rakentelukuvia ja auto alkaa menemään kasaan toden teolla.

Jep, hyvin sanottu ja olen samaa mieltä. Mutta toivottavasti tästä ei tehdä vihreää...

Link to comment

Tuossa alempana on tytön projekti, jossa pallisbussi purettiin koneen alakertaa lukuunottamatta aivan atomeiksi, purku alkoi joulukuussa ja valmista pyritään saamaan Kiikalaan...

 

Ja tämä oli kannustavaa vittuilua :-)

 

Keep up the good work, hyvä siitä vielä tulee, kun keskittyy olennaiseen.

Link to comment

Mutta tämä on niin suomalaista kulttuuria, ei ulkomaisilla palstoilla vängätä asioista samanlailla.  AIka isoja perusteluja kysytty nimeltä mainitsettomien henkilöiden suusta miksi juuri sen osan ostit, aika kallis,  jne.  Tietenkin toisia kannattaa kuunnella, mutta järkeä keskustella jos omia mielipiteitä / ideoita ei ymmärretä tai saati ymmärretä tekstiä?

 

 

 

Nytkin tuli muutama aika asiallinen viesti koskien startteja ja nekin skippasit mennen tullen ? =)

 

Mitään starttia en oo ostanut vielä, enkä päättänyt...Mutta et tainnut lukea mun mielipidettä ja perustelua tästä?  Et nähtävästi..

Edited by -Alex-
  • Like 1
Link to comment

Olen kanssa ihmetellyt muiden halua säästää toisten rahoja... Mitä sen väliä paljonko joku muu on valmis omaan projektiinsa laittamaan, varsinkin jos se antaa paremmat yöunet.

Tämä on yksi harvoja topickeja mitä seuraan aina kun jotain uutta viestiä ilmaantunut ja eteneehän tämä kokoajan kuitenkin.

Varmasti tulee hieno ja itse aihette sivuten, osta nyt ihmeessä sellainen startti kun mieli tekee, mitään hajua onko parempi kuin orkkis, mutta kuulostaa ainakin hifimmältä. Siitähän tässä taitaa olla kyse, laitetaan kärryyn palikkaa jota ei jokapojan pirssissä ole.

 

Edit. Koska auton rakentelusta tuli nopeuslaji? Ylellä pojat tekee pirssit kuukaudessa ja palstalaiset kasasivat koneen parissa tunnissa, mutta minä en ainakaan ala nopeudessa kisaamaan. Tehdään silloin kun hyvältä tuntuu ja thats it. Mitäs sitten jos kaverit vittuilee, jonainpäivänä kaikki mun laitteet on valmiiksi tulleet, kunnes purettu uudelleen. Helppo se on ostaa valmis auto ja laittaa siihen arpakuutioita peiliin roikkuun, mutta oikeasti rassatessa pitää välillä ottaa happea, välillä muutama vuosikin:)

Edited by peruskallio
  • Like 1
Link to comment

EI tämä ole tositv:tä jossa hot rod rakennetaan 4 viikossa valmiiksi lähes tyhjästä  :)  AIkaa mennyt jo n. 4 vuotta, suurin osa siitä mennyt osiin säästellessä rahaa sekä ehkä vähän maalari hidastellut.  Vielä täytyy varata rakenteluun ja osien ostamiseen liki 2 vuotta. Ehkä voi sanoa että ollaan voiton puolella kun auto saadaan maalarilta ja sitä saa rullailla tallissa tulevana kesänä.

 

 

Lähinnä siksi katselin tuota imi starttia, kun on aika pieni ja käännettävissä viiteen eri asentoon, eikä ole tällä hetkellä mitään starttia hyllyssä.

Edited by -Alex-
Link to comment

Joskus ajat sitten osteltiin kavereiden kanssa kasa IMIn startteja isoihin koneisiin, joissa puristussuhdetta riittävästi. IMIt toimii toivotusti. Voin suositella.

 

Mitä tulee rakenteluaikaan, niin sehän on ihan kaikkien oma valinta. Itse ostelin Pauterin pannun alakerran, kammen, veivit, jne. muistaakseni 6 vuotta sitten. Viime vuoden vaihteessa nostin sen pöydälle ja mietin, että mitäs mun tälle pitikään seuraavaksi tehdä... :)  Kiirettä? Ei todellakaan!

  • Like 1
Link to comment

Juu, eipä tässä hätää :)  Kyllä tässä toivonkipinä elää vielä, paljon nostaa fiilistä kun auton saa talliin maalarilta.

 

3 vuoden sisällä ehkä kalleimmat ostokset oon tehnyt, laatikko, mendeola, lohko, pytyt, kannet sekä peltitöistä maksellut + siinä sivussa pikkuosia, kuten ovet, lokasuojat, jarruosia jne. Nyt enään jäljellä pikkuosien ostelua :)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Emmä kestä, tää on yksi harvoja topickeja mitä itse seuraan. Kateellisena.

En ymmärrä onko täällä palstalla jonkun laite jo valmis, omat on aina joko basana ja sillon harvoin kun ne toimii sitä mietii vaan niihin uusia virityksiä/muutoksia/parannuksia.

 

Hyvänä esimerkkinä Dennisin "German-Lookkeri" laitetta rakennettu jo vuodesta -86 , ja tuskin vieläkään Herran mielestä "valmis"?

Paukuta Alex vaan omaan tahtiin, tää on nyt kuitenkin yksi kirkkaimpia projekteja mitä täälä on nähty. Siis, omasta mielestä.

Aina ei kannata mennä siitä mistä aita on matalin, eikä ainakaan siitä jossa sitä ei ole lainkaan. 

Pum.

Link to comment

Pitkään ollut kiinni projektin eteneminen/valmistuminen "ajoissa" korisepän aikataulusta, mutta nyt näyttää vauhtia löytyvän ainakin hetkittäin lähes joka viikko. Ajattelin käyttää sellaista taktiikkaa että ehdotan sellaista aikataulua että saisi kesäkuun alkuun mennessä valmiiksi, eli 5vkoa. Tämä käytännössä voi tarkoittaa että juhannuksen jälkeen alkaisi olla valmista..

 

Starttimoottorikin tuli, melkein mahtui taskuun kun on niin pieni. Kuivasumppusäiliön sijoitusta mietin 5 tangon iskaritukien kera vaihteiston viereen, ahtaalta vaikuttaa. Sisälle mahtuisi, mutta en kaipaa sinne lämmityslaitetta ja mahdollista letkuvuotoa.

Edited by -Alex-
Link to comment

Testaa saman tien se startti jos kyljessä lukee IMI.

Ootko kattonu jo miten paljon tarviit muotoilla uusiksi peräkontin pohjaa ja venttiilikoppien seutuja. Perä lienee tilavampi tuossa uudessa korimallissa, mutta kun vaihteistot ym tuet, polttoaineputket, letkut jne tulee niin yllättävän ahdasta on. Ja jälkeenpäin niitä patteja on ikävä mukutella ja peltiä rälläköidä etta kaikki sopii eikä ota koppaan kiinni - ai mistäkö tiedän :-/

Edited by SePi
Link to comment

Tiettävästi vaihdelaatikon takia tarvii koria ja pohjalevyä vähän muokata, vakio vaihdetanko käy kuitenkin kuten kaikissa Berg 5 lootissa. Kuivasumppusäiliötä ajattelin sijoitella tuohon paikkaa, joko ennen tai jälkeen vetoakselia.  Todennäköisesti mahtuu paremmin edemmäs, kuten Tomin autossa. Säiliöön sitten vain letkuliitäntä ja täyttö helposti konehuoneen puolelta. Kaikille letkuille yllättävän hyvin tilaa, termostaatille jokin järkevä paikka etsiä lähistöstä, kun menee letkut eteen asti, vaatii vain yhden pultinreijän toi termostaatti.

 

http://2.bp.blogspot.com/-q9CtuF5kwwQ/TkNq6aFhxzI/AAAAAAAAAp4/T7kvwiV87fY/s1600/TJS_3520.jpg

 

http://2.bp.blogspot.com/-NjPxBXPbTe4/Tf7V9kseoAI/AAAAAAAAApQ/H31THXMYzDA/s1600/TJS_3404.jpg

 

 

d9m0.jpg

Link to comment

Eteen tietty paras painonjakauman takia, mutta kaikkein epäkäytännöllisin katuautossa, kun siellä on 1300 mallissa aika vähän tilaa kun on varapyörä ja normitankki. Ostin Goodridge AN10 / AN12 letkut sillä silmällä että säiliön saisi jonnekin takapenkille tienoille, korin alle tai sisään. Laittamalla säiliön jonnekin muualle kuin sisälle välttyy öljyntuoksulta ja ylimääräiseltä lämmöltä. Termostaatti pitää olla niin lähellä moottoria ja säiliötä kuin mahdollista.

Edited by -Alex-
Link to comment

Tai tolleen jos mitat täsmää CSP:n malliin + ne etuputket - ja eikös ne kaarienkin hännät tule tonne perään kiinni.

 

P1110628.JPG

 

Tota yläputken sijaintia voi vähän kikkailla riippuen kuinka päin ton korvakkeen hitsaa, mutta lähelle pohjapeltiä se joka tapauksessa tulee ja mielelläänhän sen laittais niin, että iskarin yläpään korvakkeista sais purettua tai rakennettua. Kannattaa ainakin alustavasti kasata se tukiputkisto, ennen kuin laittaa kopan.

 

Niin ja tosta näkee, että vetoakselin taakse sitä ei saa kun tuo J -putki tulee noin lähelle.

Edited by SePi
Link to comment

Joo, aika pieni säiliö täytyy olla, ei ehkä taida mahtua, ellei sitten tee itse säiliötä, ohutta ja korkeata.  Toinen vaihtoehto on sisälle laittaa, mutta maalari varoitteli että jos letkut lähtee irti kolarissa niin öljyä kabiinissa.

Link to comment

Mulla on samanlainen säiliö ku Tomilla enkä saanu sitä mahtumaan tuonne väliin. Mulla on laatikkoo viety reilusti eteenpäin joka pienetää tilaa. Laitan hyttiin vänkärin penkin taakse.

Edited by jukkis
Link to comment

Ok, pitää sovittaa tangot oikealla tavalla ja mahdollisesti harkita omatekoista säiliötä TAI nykyisen muokkausta, esim kylkeen hitsattu särmätty U profiili alumiinista tms .  450mm korkea, 150mm halkaisijaltaan oleva säiliö olisi n. 7,3 litrainen ja siitä saisi liki n. 8,3 litraisen jos alaosasta 80mm matkalta tekisin 190mm halkaisijaltaan olevan. Pitää mahtua kuiteskin n. 5 litraa öljyä.

Edited by -Alex-
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...