Jump to content

VW 1300 '72 GT3 RS


Recommended Posts

  • 1 month later...

Lomat on pidetty ja sainkin jotain aikaiseksi kuplan suhteen. MM. katto ja kojelauta peltipuhtaaksi, letkujen läpiviennit, pieniä hitsaushommia jne.

 

 

YERobT.jpg

6c9HB2.jpg

3pTvEw.jpg

ZuFBE1.jpg

ADVmzZ.jpg

 

Taidan päätyä sisätiloihin laitettavaan kuivasumppusäiliöön, kuten nämä 9 muutakin ovat tehneet. Teräksisen ohuen prototyypin säiliöstä kuitenkin teetän ja kokeilen sitä myös alle.

 

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/540/xgJCXo.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/537/0bfOb6.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/661/vQsfUs.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/661/NeOfnc.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/673/Q9wd6a.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/673/BZmYrI.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/540/4vztvQ.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/673/HtASkk.jpg

Edited by -Alex-
  • Like 1
Link to comment

Tuleeko noihin läpivienteihin vielä teräs putket estämään leikautumisen? nyt näyttää siltä että jos tulee lipsaus niin bensa sumut on kapiinissa. Omaan kilpuriin tein sumppusäiliölle kotelon ympärille, estämään suorat roiskeet kuskin päälle jos auto kaatuu ja säiliö repeää.

Link to comment

Ainakin ajattelin vahvat läpivientikumit laittaa, ellen sitten löydä tarpeeksi pitkiä ns. bulkhead liittimiä, nykyisellään tarjolla n. 10mm paksulle levylle tarjolla AN10 koossa.

Hydraulikauppaan vaan.

 

Onko joku tietty syy tehdä nimenomaan an-liittimillä eikä esim. jic tms.

Link to comment

Kasattavilla liittimillä päätin nyt vain ottaa, niin saa sovitella itse tallissa sen mittaiseksi kun tykkää.  P-A linjat ehkä menee alapuolella, vaikka teflonletkut saa vetää sisäpuolellakin.

Edited by -Alex-
Link to comment

Hydraulikauppaan vaan.

 

Onko joku tietty syy tehdä nimenomaan an-liittimillä eikä esim. jic tms.

 

Kierteen ja kartion mitoitukseltaan samanlaisia nuo AN ja JIC liittimet, mutta JICiläiset mitoitettu korkeammille paineille, joten ovat yleensä terästä ja voivat olla pienemmällä läpireiällä.  Käytännössä ei taida kuitenkaan olla mitään merkitystä sillä kumpiako käyttää, itse olen käyttänyt perinteisesti hinnan ja saatavuuden vuoksi enemmän JICiläisiä, mutta nykyään ANän hinnat ja saatavuus on paljon parempaa kuin ennen... Ja ennen kaikkea, muita värejä kuin sininen ja punainen on saatavilla :-)

Link to comment

Kierteen ja kartion mitoitukseltaan samanlaisia nuo AN ja JIC liittimet, mutta JICiläiset mitoitettu korkeammille paineille, joten ovat yleensä terästä ja voivat olla pienemmällä läpireiällä. Käytännössä ei taida kuitenkaan olla mitään merkitystä sillä kumpiako käyttää, itse olen käyttänyt perinteisesti hinnan ja saatavuuden vuoksi enemmän JICiläisiä, mutta nykyään ANän hinnat ja saatavuus on paljon parempaa kuin ennen... Ja ennen kaikkea, muita värejä kuin sininen ja punainen on saatavilla :-)

Empä tienny että on sama liitin periaatteessa. Mutta eikö jic8 ole 8mm reiällä?
Link to comment

Eli goodridgen 811 letkut tulee, erityisen taipuisa ja virtaava teflonletku kyseessä, esim AN10 letkun voi vetää min R45 säteelle, vaikka teräspunoksen takia onkin jäykkää.

 

AN10 tulee öljyletkuksi painepuolelle (mukaanlukien öljynjäähdyttimen edessä), säiliöltä pumpulle  vähän isompi AN12.

 

Bensalinjat AN6, paitsi AN8 letkua pätkä olemassa tankilta pumpulle.

Link to comment

Vähän otti takapakkia projekti, mutta kyllä se motivaatio palailee pikkuhiljaa.  Otetaan vähän rauhallisemmin, saanee ite ainakin omassa tallissa nysvätä kaiken mahdollisen talven aikana ennen maalausta.  Yllättävän paljon pientä tekemistä, johon ei kaikilla maalareilla aikaa / kiinnostusta. Tarkoitus saada ainakin 99% peltipuhtaaksi koppa.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Jututin uutta maalaria, tuntui olevan ihan OK kuuloinen, myös kuulin parilta muulta harrastajalta että osaa tehdä kunnollista jälkeä.  Jeps, eikun syksy ja kevät itse nysväten autoa, niin saa vietyä paremman aihion hänelle.

http://www.maalaushimanka.com/sisalto/index.html

Pari pientä sivuprojektia aattelin ottaa koppahommien sivussa, mm. syttävehkeitä vois kehitellä.  CSP:ltä löytyy sopiva kuivasumppuhihnapyörä johon saa ehkä takapuolelle triggeripyörän ja siitä vain tarvii ottaa pieni siivu että saa stefan kanssa mahtumaan yhteen. Äkkiseltään tuntui että haastava oli löytää tuohon TF-1 lohkoon stefa, mutta oikea koko 63,5x47,62x6,35 löytyikin yllättävän helposti.

 

Mx5kde.jpg

rxNVuF.jpg

Edited by -Alex-
Link to comment
  • 7 months later...

Uutta maalaria käyty hänen pajallaan jututtaan, todella laadukkaan näköistä jälkeä oli tehnyt siellä kahteen keskeneräiseen projektiin, omaan kuplaan (jonka pohjalevy oli pohjamaalissa) sekä 2cv sitikka :)   Tulee ensvkolla kattoon mun autoa jonka ottaa työnalle syksyllä. 

 

Kesäksi teen pohjalevyn itse ainakin valmiiksi, ja kesän aikana käytän pohjalevyn pulverimaalauksessa samassa firmassa missä firmankin tekemät nosturit ja pankot käy maalauksilla. En tiedä tarkkaa hintaa mutta puhalluksineen hinta pyörii n. 400€ huiteilla.

Link to comment
  • 2 weeks later...

5-vaihteinen bussin laatikkokin alkaa istumaan nätisti, vielä vähän työtä, mutta hyvin etenee. Vääntösauvanputkea piti vähän takoa ja leikata pala pois että menee laatikko perille asti, työkaveri taitteli peitepala aihiot. Vähän viimeistelyä vaille mutta oikeaan suuntaan etenee.

 

Suunnittelin uuden laserleikkeistä tehtävän vaihteiston etukannakkeenkin jotta runkoaisojen korvakot mahtuu oleen Porschen tukivarsien kanssa.

Vielä muutaman tunnin joutuu työskenteleen pohjalevyn kanssa, mutta keväällähän enemmän virtaa kuin talvella.

 

1u9kPn.jpg

 

s4ML8N.jpg
IJV4Sb.jpg
LiqFOL.jpg
N0Vr89.jpg
4PEUZf.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Noniin, taas jotain pientä saatu aikaiseksi viikkojen aikana..paljon tunteja, yllättävän vähän aikaiseksi saatu kuvista päätelle ainakin.

 

Korvakkoja heppailtu, keskituki revisio 2 kasattu, laatikon vasenta puolta vingutettu  ja sen sellaista, jos sitten töistä ammattihitsari tulis tekeen siistit hitsaukset.  Vääntösauvanputken koloa piti lisää kolota, samoin pohjalevyn etukannakkeeseen väistö. Hyvin vähäsen otin vaihteiston nokkakappaleesta kulmavingulla pariin otteeseen kans.

 

Keskituki  revisio 1:sesta tuli n. 5mm liian matala kun otti korvakot otti runkoaisojen reunoihin, kun kerta keskituen kumien paikkoja viety n.80mm taaksepäin tukivarsien takia..

 

Etummaiset tukitangot pitää vielä hommata että saa coiloveri tuesta viidellä tangolla. No tilataan sitten persaukisuus vähenee, ehkä seuraavassa elämässä :D Jos sais maalin pintaan 201x vuonna :)

 

vhJnxq.jpg

 

cC5mZs.jpg

M8sO4U.jpg

 

LkGsrL.jpg

T7RdSD.jpg
 

lDaRaz.jpg
 

V0n589.jpg

 

MTndT6.jpg

Edited by -Alex-
  • Like 6
Link to comment
  • 3 weeks later...

Oli aikoja sitten ajatusta tehdä a-arm etuakselille cad kuvan mukaiset tuennat turvakaarista ja nyt päätin tänään viedä ajatuksia eteenpäin, hiukan hahmottelua ja putken sovittelua. Aika loivaan kulmaan tulee ja yläpää lähteen 500mm korkeudelta.  Teoriassa tuntuu että voisi lisätäkin turvallisuutta, mutta käytännössä voi käydä miten vain...(toivottavasti ei käy)

 

Ensvkon alusta heti jos laskis kopan alas ja lisää mittailua tms. Holkkiliitoksilla niin saa kopan irti jatkossakin ilman putkien katkomista.

Vähän suunnitelmissa olisi viedä pohjalevy elokuussa pulverimaalattavaksi kuhan toi ammattihitsari töistä kävis tekeen nätit saumat siihen, kun kaiken maailman korvakoita siihen heppailtu. Oon kyllä tyytyväinen ollut tuohon hitsauskoneeseen, kulmavinkukin helpottanut hommia..

 

75jz.jpg

 

6YFWGe.jpg

 

Cw3xyr.jpg

Link to comment

Kaaria sovitellessa huomasin että vähän joutuu lisää korjaileen...No, toista etummaista kiinnikkelappua joutuu siirtään 3cm ja sen sellaista. Ei tässä konkurssissa tunnu enään, mutta vähän menee taas aikaa. Itse kaarien etuputki liikahti kevyesti 3cm taaksepäin.  Ostin tuollaisen putkileikkurin jolla saa aika siististi poikki putket niin voi tehdä siistit ja tarkat holkkiliitokset, niin kaaret on purettavissa helposti.

 

QPEn3E.jpg
isOBz6.jpg
nukuiX.jpg
qe9Uyz.jpg
6Ynw9h.jpg
6Neru4.jpg
 

Edited by -Alex-
Link to comment
Turvakaaren kiinnikelevy rääpäisty irti kohtuullisen "onnistuneesti", vähän kaipaa vielä oikomista pohjalevy irroituksen jälkeen. 0,6mm hitsauslankaa ja katkaisukone 75mm laikoille haettu , sekä uusi kiinnikelevy saatu tänään :) Nyt pohjalevy pihalle työnnetty ja työskentely jatkuu siellä, onpa tilaa ainakin. Ruuvinreikien tulppaamista, mendeolan saumojen siistimistä jne tiedossa ja takavakaajan kiinnikkeiden hitsaus.

AMkVuy.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Uudet takavakaajan kiinnikkeet hommattu, uusilla 60mm korkeilla jää vähän maavaraakin, 20mm matalemmat kuin kuvan, ja kallistuksenvakaajankin mahtuu toisinpäinkin olemaan. Suojakaasu loppui, viikon tauko hitsauksiin...otin tänään työnalle puoliksi hioitun etuluukun jossa varastoinnissa oli tullut ruostetta. Epäkeskolla ja karhunkielilaikalla reilu tunnissa siistiä jälkeä. Pari lommoa näyttäis olevan keskikohdassa.  Pikkusen harmittaa kun oli maalarilla auto 5 vuotta mutta elämä opettaa :D  Nyt on kiva kyllä laitella itse niin paljon kuin pystyy...

 

 

Ajatus pulverimaalauksesta pikkuhiljaa hylätty...jos sittenkin märkämaalaus, sais reunat ym tiivistää koriliimalla.
ryRe8y.jpg

 

6xBH2V.jpg
w1DdjA.jpg
jEav7z.jpg
 

Edited by -Alex-
  • Like 2
Link to comment

Mulla bugpacking kuivasumppupumppu http://vwparts.aircooled.net/Bugpack-Dry-Sump-Pump-ONLY-3039-001-p/3039-001.htm

ja hihnapyörän halkaisija 133 mm. Siinä kiinni 135 millinen triggeripyörä. Ei pysty remmiä vaihtamaan irroittamatta hihnapyörää.

Onko hihnapyörästä louhittu palaa pois? Mulla oli otettu pieni segmentti pois niin siitä kohdasta mahtui muljauttamaan remmin pois kun samalla pyöräytti hihnistä.

Link to comment

Kuinkahan jäähdytystehon kanssa käy noin pienellä 133-135mm alapyörällä pitemmän päälle? Sumppujärjestelmä kyllä viilentää jo huomattavasti,mutta kannet ja putket käy aika kuumana.

Alexilla taitaa olla erilainen puhallinsysteemi. Minulla on normaali jäähdytys, mutta laturissa on myös normaalia pienempi hihnapyörä porsche 356:sta. Ei se kuitenkaan kokonaan kompensoi alapään hihnapyörän pienuutta. Huippukierroksilla puhallin kuitenkin pyörii yhtäkovaa tai kovempaa kuin vakiomoottorissa.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kuinkahan jäähdytystehon kanssa käy noin pienellä 133-135mm alapyörällä pitemmän päälle? Sumppujärjestelmä kyllä viilentää jo huomattavasti,mutta kannet ja putket käy aika kuumana.

Hyvin tuntui jäähtyvän. Dynossa 3h session jälken dyno äijä sano että on rankkaa säätää kuplaa kun ei tartte pitää jäähdytystaukoja lainkaan :) Mulla siis oli vakio kenno + 8L öljyä sumpussa + pikku jäähäri lokarissa. Rata-ajosta ei ole kokemusta että jos vedetään 24h kaasupohjassa. Mutta maantiellä ja kiihdytysajoissa toimi ainakin hienosti.

Edited by HSuomi
  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...