Jump to content

VW 1300 '72 GT3 RS


Recommended Posts

Puhu vaan omista moottorivaurioista :D

 

 

 

Antaa tietäjien kertoa paremmin valitsemistani osista, sitä odotellessa... :D

 

Minä odotan ainoastaan moottorivauriota, niin suurella antaumuksella on tätä moottoria virtuaalirakennettu jopa "ulkomailla".

Link to comment

Mieluummin subarunkin kone kuin swingivaihteistoon liitetty jettan kaasarikone :D

 

 

 

Eiköhän alex tule järkiinsä ja laittaa vaikkapa subarun koneen eikä tollasta aatun aikaista ilmajäähyä

 

LOL! Tällä foorumilla näkee harvoin postausta, josta paistaa kateus yhtä pahasti lävitse.

Link to comment

Foorumin käytöstä: kirjoita vastaukset yhteen viestiin, kolme perättäistä viestiä ei ole tarpeen.

 

tarinan kertominen siirtyy englanninkieliselle foorumille, joten suurin osa amiksista ei ymmärrä enään :D

 

Ok eli laitetaanpa sitten lukkoon?

Link to comment

Tää on ihan mielenkiintoinen projekti ja siihen on valittu varsin eksoottisia ( lue= kalliita ) osia. Tavoitteena ymmärtääkseni sekä tehokas että kestävä vapari.

 

Kalliimmallakin vois tehdä, esim valkkaamalla enemmän Pauterin osia, mutta entä katukelpoisuus jäähdytyksen kantilta katsoen.

 

Oma valinta luotettavaksi ja tehokkaaksi olis oxyboxer ja kansiksi JPM tuotteet ja sekaan sopivasti eri tuotteita, mutta ilman laippa-akseleita ja nicasilalumiinia. Hintakin jää huomattavasti edullisemmaksi. Perusteluina hyvin jäähtyvät kannet, vahva lohko joka tunnetusti vahvin vw-valmisteinen bokserilohko. Kiihdyttelykäyttö jäis kuitenkin hyvin vähäiseksi ja vauhtiksen saa pysymään paikallaan ilman laippoja jos ei tule slicksejä alle.

 

Jatkakaa...:)

Link to comment





 

Tää on ihan mielenkiintoinen projekti ja siihen on valittu varsin eksoottisia ( lue= kalliita ) osia. Tavoitteena ymmärtääkseni sekä tehokas että kestävä vapari.

Kalliimmallakin vois tehdä, esim valkkaamalla enemmän Pauterin osia, mutta entä katukelpoisuus jäähdytyksen kantilta katsoen.

Oma valinta luotettavaksi ja tehokkaaksi olis oxyboxer ja kansiksi JPM tuotteet ja sekaan sopivasti eri tuotteita, mutta ilman laippa-akseleita ja nicasilalumiinia. Hintakin jää huomattavasti edullisemmaksi. Perusteluina hyvin jäähtyvät kannet, vahva lohko joka tunnetusti vahvin vw-valmisteinen bokserilohko. Kiihdyttelykäyttö jäis kuitenkin hyvin vähäiseksi ja vauhtiksen saa pysymään paikallaan ilman laippoja jos ei tule slicksejä alle.

Jatkakaa...:)
Edited by -Alex-
Link to comment

Juu.

 

Turbokoneissakin yli 230hv lukemilla 8-tappisia käytössä ja monilla pysyy paikallaan.

 

Ongelma ( suurin ) on erittäin agressiivinen lähtö paikaltaan jolloin ~+5000r/min pyörivä kampura/vauhtis kytkimineen tarrautetaan kiinni ja pakotetaan vaihteistopuoli liikkeeseen mukaan.

 

Esim ahnendorpilla on noin 70 euron hintaiset pultit wasseriin/typenelkkuun jotka sovitetaan vauhtikseen ja noilla 5-pulttiseen naitatukseen tulee varsin vahva naimaliitos.

 

Myös jatkuva rata-ajo terävinen ylös-/alasvaihtoineen panee parituksen koville, mutta toisilla on raaempi/pehmeämpi käsittely autolle.

 

 

Isolaippa on hyvä/varma ja monissa nykyautojen kampiakseleissa onkin vauhtis onkin kiinni tälläisellä etäämmälle keskipisteestä laitetuilla pulteilla.

Link to comment




 

Juu.

Turbokoneissakin yli 230hv lukemilla 8-tappisia käytössä ja monilla pysyy paikallaan.

Ongelma ( suurin ) on erittäin agressiivinen lähtö paikaltaan jolloin ~+5000r/min pyörivä kampura/vauhtis kytkimineen tarrautetaan kiinni ja pakotetaan vaihteistopuoli liikkeeseen mukaan.

Esim ahnendorpilla on noin 70 euron hintaiset pultit wasseriin/typenelkkuun jotka sovitetaan vauhtikseen ja noilla 5-pulttiseen naitatukseen tulee varsin vahva naimaliitos.

Myös jatkuva rata-ajo terävinen ylös-/alasvaihtoineen panee parituksen koville, mutta toisilla on raaempi/pehmeämpi käsittely autolle.


Isolaippa on hyvä/varma ja monissa nykyautojen kampiakseleissa onkin vauhtis onkin kiinni tälläisellä etäämmälle keskipisteestä laitetuilla pulteilla.
Edited by -Alex-
Link to comment

Hyvä valintahan toi laippajuttu on, toi päittäislaakerointi keskipukkiin on mulle vieraampi juttu vw-bokserissa eli en osaa sanoa miten kestää esim 50000km ajot.

 

Koneen osista ja tavoitteista päätellen tällä sitten ajetaan runsaasti kesäaikaan ja koneen kestävyys ja maantiellä viileänä pysyminen tärkeää.

Link to comment

Päädyttiin tekemään takimmaiseen pukkiin lohkon valmistajan ehdotuksesta, sillätapaa koneistus on helpompi.

Hyvä valintahan toi laippajuttu on, toi päittäislaakerointi keskipukkiin on mulle vieraampi juttu vw-bokserissa eli en osaa sanoa miten kestää esim 50000km ajot.

 

Koneen osista ja tavoitteista päätellen tällä sitten ajetaan runsaasti kesäaikaan ja koneen kestävyys ja maantiellä viileänä pysyminen tärkeää.

 

 

Jep, olihan tuo caterhamia ylistävä skottilainen siskonmieskin positiivisesti yllättynyt projektista. Toki sillä on vain 540kg painava 135hv "perusmopo" eikä 506kg/263hv R500 versio :D

Link to comment

Projektin moottori on kyllä mielenkiintoinen, muuhun autoon ottamatta mitään kantaa. Jonkin verran kiinnostaa, miten toimii sitten kun on valmis. Missään en löytänyt mainintaa, että tähän olisi tulossa kuivasumppuvoitelu. Voiko tuollaista rankkaan rata- ajoon tarkoitettua moottoria tehdä muuten? Lisäöljypohjat sun muut toimii varmasti kiihdytysautoissa, mutta tässä tapauksessa oon aika varma että kuivasumpusta olisi pelkkää hyötyä.

Link to comment

Kuivasumppu "kuuluisi" periaatteessa tälläiseen autoon, jos mutka-ajoa harrastaa enemmän kuin stripillä käyntiä. Keulalle tulee isohko 490x136x40 setrab slimline, joten kuivasumppu samaan yhteyteen sopisi ihan hyvin. Pitää tutkia asiaa vielä.

Edited by -Alex-
Link to comment

Tartteeko tää kone ollenkaan megaisoa lisäöljyjäähdytintä jos hyvin jäähtyvät nicasilit ja kansiksi jotkut markkinoiden runsaimmat jäähdytyspinta-alat omaavat kannet?!?

 

Märällä öljypohjalla hukataan tän koneen potenttiaalista 10-20hv huipputehoa?!

Link to comment

Märällä öljypohjalla hukataan tän koneen potenttiaalista 10-20hv huipputehoa?!

 

Mä kun en nästä mittää vielä tiedä niin mihis tämä teho hävikki perustuu? Vai onko ihan huudatusta tämä? =)

 

Onnea projektille, hienoa että viitsit kertoa tälläsestä projektista täälä! =)

 

-Puide-

Link to comment

Mihinkä se ilma jatkaa tosta kun on mennyt jäähdyttimen läpi? Toivottavasti ei auton alle koska silloin on lentävä kupla. ainoa järkevä olisi nostaa hiukan ylös päin ja ohjata ilma etuluukusta ulos tai sitten etulokareiden taakse aukot.

 

Minkälainen venttiilikoneisto tähän on tulossa, ihan vaan mielenkiinnosta kun itse olen sen heikoksi paikaksi todennut?

Link to comment

Kansivalinta varmaan Alexilla auki ja tuskin laatuosilla kasattu kone poikii yläkerrastakaan 7000-7500r/min kiekoilla mihin oletan revlimiterin asettuvan.

 

Varmaankin sopivassa suhteessa alumiinia ja titaania edestakaisin liikkuvissa venakoneisto-osissa eli massa jotenkin myös hallussa ja ohkasin varsinnn?!?

Link to comment
Antaa paskanjauhannan jatkua täällä "tietäjien" parissa, tarinan kertominen jatkuu englanninkielisellä foorumille, joten suurin osa amiksista ei ymmärrä enään :D

Hirveän hyvä englannissa en ole ja amikseltakin luultavasti näytän kun kuljen racing lippalakki päässä ajaen ähtäri kuplalla ja kolmivärisellä hiacella. Ja vaikka on mulla kahdesta jokkismoottorista päässyt vauhtipyörä löysään 4 tapilla oman virheen takia niin silti mielestäni kysymykseni pienistä öljyurista oli iha asiallinen?

 

ps. en ottanu herneitä

 

Mutta mun mielestä nuo urat on vähän pikkuruiset kun vertaa esim vakioon. Kiinakampiin näitä uria on suurennettu kun niissähän on lähinnä vain reikä.

Link to comment

Saat anteeksi Mite :) En usko että akseliin kannattaa tehdä öljyuria, sillä lähes kaikissa T4 sisähalkaisijalla olevissa laakereissa on ura sisäpuolella. Yks yleinen laakerityyppi on BMW:n laakeri, jossa sis.halkaisija T4, ulkohalkaisija T1 ja leveys T1.

 

Scatin uusissa billet akseleissa on parannettu kk laakereiden voitelua korkeilla kierroksilla. Ainoastaan 8-tappisissa scat akseleissa urat rk kauloilla enään.

 

scatm.jpg

 

 

Tuon tapaiset laakerit tulee, ovat tosiaan kotosin jostain BMW:n koneesta. Kuvassa sovitettu myös udo beckerin toimesta päittäivälyslaakerit.

 

index.php?action=dlattach;topic=15266.0;attach=57340;image

Link to comment

Voimakkaat turbokoneet isoine vääntöineen haastavampia voimansiirrolle kuin tasaisemmin vääntöä kasvattavat vaparit ja silti jäädään väännöissä jälkeen.

 

Eikös tämän kuplan ajoista ollut varsin marginaalinen osa kiihdyttelyä eli lähinnä kadulla/maantiellä?

 

Unohdaa noi Bergit ym, laita kerralla joku G50 loota ( 901 johdanneiset kuitenkin poljet rikki ja 915 ei kelpaa vaikka kestäiskin vaprikoneen perässä, mutta edelleen "hidas" vaihtaa ), kestää vaikka tän pannun turbottamisen myöhemmin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...