Jump to content

jigi etupalkin vaihtoon


ilmari

Recommended Posts

  • 1 year later...

Käytän vanhaa topiccia kun aihe on sama. Eli meinasin vaihtaa -65 kuplaani etukolmion pohjan, mutta kun sain vanhan irti, tulin siihen tulokseen että vaihdan koko eturungon. Löytyisikö keltään tampereen läheltä jigiä hommaan vaikka korvausta vastaan? Rungonpää on vielä hankkimatta, joten ei ole kamala kiire asialla.

 

Otin jo etuakselin irti ja neljästä pultista katkesi neljä..

 

Myös rungonpäätä voi kaupata, jos löytyy ylimääräinen. Voin antaa vaihdossa pohjapalan halutessa.

Link to comment

Hebsterin jigi on edelleen minulla(Kirkkonummella)on kyllä käynnyt jo kerran Tampereen suunnalla minun pitkäksi venyneen lainan aikana,minulla olisi myös ylimääräinen rungonpää,käyttämätön alkuperinen VW varaosa ja kalliimpi kuin viksinvonksin tarvikkeet.

Onhan kuplasi vuosimallia-65 eikä-65 valmistettu vuosimallin-66 auto?Siis olkatappi etuakselilla.

Link to comment

Mun tekemä ja lainassa olevan jigin piirrustukset löytyy Yhdistyksen vanhalta kuvapankilta seuraavasti jonne niitä latasin 5 vuotta sitten:

Sivu 1

Sivu 2

Sivu 3

(Tämä siis vain pre-64 malleille)

 

Lisäksi siellä on myös merkkihuoltamon oikaisurungon ja etupalkin vaihdonjigin piirrustukset sekä ohjeet eturungon vaihdon ohjeet pdf:nä jonka latasin sinne 10 vuotta sitten.

 

Eturungonpalkin vaihto-ohjeet.pdf

(tämä sekä olkatappi malleille että pallonivelkeulaisille käypä)

 

Siitä tee-se-itse-miähille niin voitte tehdä omat jigikin. ;)

Link to comment

Kiitoset tiedoista. Nuo pdf:t taitaakin löytyä minulta koneelta. Ajattelin lähinnä, jos jollakin olisi ollut lähes Tampereella omaansa lainata. Tarvitsee varmaan värkätä joku. Harmi vaan kun vanha etuakseli on nyt irti ja kolmion pohja myös, en luota oikein siihen, että ottaisi tuennat jigille jäljellä olevasta vispilästä.

 

Kyllä mä tän pohjalevyn kuntoon laitan, kiitos vaan tarjouksesta. Ja tuohan on uudempikin.

Link to comment
  • 7 years later...
On 3/21/2013 at 8:35 AM, Hebster52 said:

Mun tekemä ja lainassa olevan jigin piirrustukset löytyy Yhdistyksen vanhalta kuvapankilta seuraavasti jonne niitä latasin 5 vuotta sitten:

Sivu 1

Sivu 2

Sivu 3

(Tämä siis vain pre-64 malleille)

 

Lisäksi siellä on myös merkkihuoltamon oikaisurungon ja etupalkin vaihdonjigin piirrustukset sekä ohjeet eturungon vaihdon ohjeet pdf:nä jonka latasin sinne 10 vuotta sitten.

 

Eturungonpalkin vaihto-ohjeet.pdf

(tämä sekä olkatappi malleille että pallonivelkeulaisille käypä)

 

Siitä tee-se-itse-miähille niin voitte tehdä omat jigikin. 😉

Moi, linkit ovat näemmä vuosien varrella särkyneet, mutta mahtavatko kuvat olla vielä tallessa?

Link to comment
  • 2 years later...

Totesin oman vm 68 etupalkin ja sen pohjan siltä osin niin työlääksi korjata, että ostin neoretrolta uuden täydellisen palkin.

 

Löytyykö kuvia edellä mainitusta jigistä? Tai ohjetta kyseiseen työhön?

 

Google haku vei ulkomaan foorumeille ja sieltä jotain löytyikin, mutta lisäohjeet ei olisi pahitteeksi, että saisi varmuutta vaihtoon...

Link to comment

Hommaat vaikka kolmimetrisen putkenpätkän jonka paat puristimilla tms kiinni akseliputken paikkaan jämptisti keskelle ja sit rullamitalla putkenpäistä vaikka pohjalevy takakulmiin mitta samaksi ja siin se on. Taitaa alle 2 m putkea riittää...

 

Mittaa pariin paikkaan ja pariin kertaan et on suorassa. Muutamaan tolla metodilla vaihtanut ja suorassa kulkevat edelleen.

Edited by tolvana
Link to comment

Kerran homman tehneenä en voi väittää olevani ekspertti, mutta vastaan silti.

 

Mitat kannattaa ottaa tarkkaan, itse käytin laser mittaa ja merkkasin mittauspaikat maalarin teipillä molempiin päihin niin että mitat tulee joka kerta samaan paikkaan. sekä suoraan etuakselista taka-akseliin ja vastaavat mitat ristiin.

 

Myös etupään korkeus pitää saada oikealle tasolle, itse laitoin korokkeen runkotunnein alle niin että se pysyy samalla korkeudella ja taka-akselin vatupassiin. Sitten mittasin etäisyyden lattiaan etuakselin keskeltä.

 

Sitten kun alkaa irrottaa edellistä runkopalkkia, niin kannattaa mitata leikkauskohtakin (runkopalkin katkaisukohta) tarkkaa että se on helppo hitsata. Itse jätin ensin hieman ylimääräistä mittasin niin että katkaisukulma tulee oikeaksi (etu-akselin korkeus).

 

Minäkin käytin putkenpätkää mittaamaan suunnilleen oikean kohdan, mutta laitoin akselin paikalleen kun palat oli hepattu kiinni ja väänsin sen sitten tarkalleen oikeaan paikkaan (ja vatupassiin) ennen kunnon saumojen vetämistä.

 

Uuden runkopalkin ja runkotunnelin leikkauskohdan muoto ei ollut ihan sama, siinä joutui käyttämään vasaraa.

 

Liitteenä on pohjelevyn mittoja (ainakin -64 pitivät paikkansa), printtasin tuon ja merkkasin kaikki mitat ja paikat siihen kun olen niin turkasen huono piirtämään. Itse vaihdoin samalla napoleonin hatun ja pohjalevyt.

pohjalevy.jpg

Link to comment

Kiitos kommenteista, sain hyvin kiinni miten olette tehneet työn. Täällä on myös menossa vaihtoon etupalkin lisäksi napoleonin hattu ja molemmat pohjalevyt.

 

Neoretro toimitti IGP:n osan. Ilmeisesti tuo on mitoiltaan samaa kokoa nykyisen runkotunnelin kanssa eikä mene esimerkiksi sen sisälle?

 

 

Link to comment
  • 2 weeks later...

Etupalkki vaihdettu. Tein kuitenkin vielä jigin jonka pulttasin vaihdekepin sekä polkimien paikkoihin. Tarkastusmittauksissa oltiin 1mm sisällä lähtökohdasta.

 

Leikkauskohta olisi pitänyt osata mittailla ja leikata hieman tarkemmin. Vaikka katkaisin ensin tarkoituksella n. 20mm päästä oikeasta katkaisukohdasta niin lopulta oli vähän turhan isoa rakoa hitsattavana.

Link to comment

Igp palkki ihan ok ja materiaalivahvuus ok mutta kyllä sitä parannella piti monesta paikkaa reunoja täyttöhitsailla aukkoja umpeen jne ja kierteet käydä pakalla läpi jne. Liitoskohdassahan alunperin liitoksen alla on runkotunnelin pala johon tulee vähän matkaa päällekkäin ja sitten sauma. Monet on varmaankin katkaistu vaan jostain ja hitsattu uusi. Ei yhtään huono idea olisi tehdä tällöin siihen vahvikepala vaikka päälle ja hitsata kiinni.

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...