Guest Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 Nyt olis kaupat tekeillä tuommosesta Kuplasta -> http://www.nettiauto.com/volkswagen/kupla/4234760 . Mut mitenkäs tämmöstä autoa tuolla katsastuskonttorilla/ AKE:n hallinnossa kohdellaan, kun auton pohjalevy on vuodelta -67, ja kori vuodelta -52? Autohan on tällä hetkellä leimaamaton, mutta siis rekisterissä, ja on siis papereiltaan -67, mut miten noissa Kuplien korinvaihdoissa menee prosentit? AKE:n sivuilta löytyvän taulukon mukaan prosentit menis siten että - Kori varusteineen 34 % - Moottori apulaitteineen 26 % - Etuakselista 4 % - Istuimista 4 % - Takavalaisimista 2 % Eli yhteensä vaihdettuja osia olis 70 %, eli ei onnistuis rekisteröinti enää ilman veroseuraamuksia. Tämmösen laskelman esitti mulle paikallisen katsastuskonttorin virkamies, kun kävin asiaa häneltä kyselemässä. Ei kyllä nähnyt koneeltaan niitä prosentteja sieltä, eli auto on ilmeisesti tehty ”vanhaan hyvään aikaan”, ennen kuin prosentteja mihinkään laskettiin, tai jotain… Mut miten on, uskaltaako tommosen ostaa vieläpä semmoinen ajatus mielessä että sillä pääsis tulevaisuudessa jopa ajelemaankin, ihan laillisesti vieläpä ;-)? Eihän tää nyt näin voi mennä, eihän... :-( ? Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 toi kelta/musta avo mikä täällä on myynnissä on mun aikoinaan tekemä korinvaihto. Prosentteja tais mennä hitusen vaille 30 Tosin tekniikka oli kaikki kanta-autosta. Quote Link to comment
Guest Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 Juu, tää peli on viimeks leimattu 2006, ja ollu sitä ennen tuolleen rakennettuna kolmisen vuotta (?) liikenteessä. Sen jälkeen jäänyt seisomaan, ja nyt pikkuvikaisena leimaamatta myynnissä. Kun kyllähän ne nyt konttorilla tajuaa ettei toi kori mikään -67 ole, ja muutenkin nuo muutokset on vähän turhan helppo huomata. On se prkele kumma kun ihmiset ei saa autojaan parempaan/ turvallisempaan suuntaan parannella ilman hirveitä veromätkyjä... Quote Link to comment
mikan Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 Jaa-jaa, jos otetaan lähes mikä tahansa rantakirppu ja aletaan tarkkaan syynäämään mitä on kanta-autosta jäljellä, niin harvassa on yli 50%. t. Mika Quote Link to comment
Jiibee Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 Juu, tää peli on viimeks leimattu 2006, ja ollu sitä ennen tuolleen rakennettuna kolmisen vuotta (?) liikenteessä. Suurin osa autossa olevista erityisyyksistä taitaa olla peräisin jo varhaisilta 90-luvun vuosilta. Quote Link to comment
Guest Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 Juu, tää peli on viimeks leimattu 2006, ja ollu sitä ennen tuolleen rakennettuna kolmisen vuotta (?) liikenteessä. Suurin osa autossa olevista erityisyyksistä taitaa olla peräisin jo varhaisilta 90-luvun vuosilta. Ok, meinaaks tää nyt sit jotain, esim. että tää on tehty vanhojen sääntöjen aikaan ja saa ajella edelleen kunhan tuon leimaa...? Quote Link to comment
metake Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 Ok, meinaaks tää nyt sit jotain, esim. että tää on tehty vanhojen sääntöjen aikaan ja saa ajella edelleen kunhan tuon leimaa...? Saa ajella, mutta minkäänlaista muutosta joka vaikuttaa prosentteihin ei auta tehdä, koska silloin prosentit lasketaan alusta asti uudelleen. Quote Link to comment
Guest Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 Jos se on tuollaisena leimattu niin ei mitään hätää, ainakaan jos autoa ei ole poistettu rekisteristä. Jos sitä joudutaan käyttämään konttorilla rekisteröinti- tai muutoskatsastuksessa niin silloin on tiukempi paikka. Onko Trafin tietojärjestelmässä mitään mainintaa vaihdetuista osista? Nykyisiin otteisiinhan niitä ei enää tulosteta Trafin hienon järjestelmäuudistuksen myötä jonka sanottiin parantavan palvelun laatua... Onhan se hienoa kun asiakas ei enää voi olla varma mitä on ostamassa. Mutta Trafilta sen listan saa pientä korvausta vastaan. Siitä sitten vaan katsomaan mitä siinä härvelissä pitäisi olla alkuperäistä että se olisi laillinen myös jatkossa. Pitää myös muistaa että prossamääritelmät muuttuivat 2007 alussa, sen jälkeen muutoskatsastettavat lasketaan aina uuden taulukon mukaan. Myös ennen sitä tehdyt muutokset. Quote Link to comment
Guest Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 Ei nyt tähän aiheeseen ihan mene, mutta hauska nähdä, että jotkut asiat pysyvät. Näin tämän auton ekan kerran -90 luvun alussa Alastarossa VW nationals # jotain?? taisi olla tapahtuman nimi. Quote Link to comment
Guest Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 Jatketaan "off-topic" linjalla. Huomasin tuon kyllä. Hauskaa vain nähdä, että nämä silloin niin suuren vaikutuksen tehneet laitteet käy ja kukkuu edelleen. Olen usein miettinyt mitä näille upeille peleille kuuluu. Olin varmaan 10 vuotta pois näistä kuvioista ja kanta on hieman muuttunut niistä ajoista. Missä on se upea -57 ovaali väriltään pinkki? Quote Link to comment
DOODAH Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 Jatketaan "off-topic" linjalla. Huomasin tuon kyllä. Hauskaa vain nähdä, että nämä silloin niin suuren vaikutuksen tehneet laitteet käy ja kukkuu edelleen. Olen usein miettinyt mitä näille upeille peleille kuuluu. Olin varmaan 10 vuotta pois näistä kuvioista ja kanta on hieman muuttunut niistä ajoista. Missä on se upea -57 ovaali väriltään pinkki? Kaitsun ovaali on tallissa. Odottelee että pojat saa kortin. Quote Link to comment
Unkki Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 Hassua, mutta jos auton vie muuhun maahan ja rekisteröi sen siellä, sen voi tuoda takaisin Suomeen ja maksaa vähän veroja, ja auton prosentit ovat 100. Eräälle naapurille tuli käsiin Golf, josta oli paljon jäänyt välillä veroja maksamatta, ja ainoa järkevä keino saada se taas ajoon olisi ollut käyttää se Virossa tai Ruotsissa kilvissä ja tuoda takaisin (tämä oli ollut viranomaisilta saatu tieto). Quote Link to comment
Guest Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 Hassua, mutta jos auton vie muuhun maahan ja rekisteröi sen siellä, sen voi tuoda takaisin Suomeen ja maksaa vähän veroja, ja auton prosentit ovat 100. Eräälle naapurille tuli käsiin Golf, josta oli paljon jäänyt välillä veroja maksamatta, ja ainoa järkevä keino saada se taas ajoon olisi ollut käyttää se Virossa tai Ruotsissa kilvissä ja tuoda takaisin (tämä oli ollut viranomaisilta saatu tieto). Valitettavasti asia ei ole näin. Kun prosentteja lähdetään laskemaan, käytetään lähtökohtana ajoneuvoa sellaisena kuin se on tehtaan hihnalta rullannut. Ja kun lakia oikein tarkasti luetaan, on prosentteihin oikeuttavia osia AINOASTAAN ne palikat jotka ko. ajoneuvoyksilöön ruuvattu uutena. Tätä on kuitenkin käytännössä mahdotonta valvoa, joten jos vaihdat läpimädän oven tilalle toisen samanlaisen ei siitä prossia viedä ellet rehellisyyden puuskassa kerro vaihdosta katsastusmiehelle. Ihan sama uittaako auton vaikka Siperian läpi takaisin Suomeen, se ei muuta kanta-ajoneuvoa miksikään muuksi. Myös jos jo kertaalleen Suomessa rekisteröity ajoneuvo rekisteröidään ulkomaille, mutta jostain syystä tuodaankin myöhemmin takaisin Suomeen, ei siitä tarvitse maksaa autoveroa uudelleen. Quote Link to comment
Guest Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 Hiukan mietittyäni täytyy myöntää että Jouni V. ei ole aivan kokonaan väärässä. Nimittäin prossia lasketaan kahdella tavalla - auton identiteetin ja verotuksen näkökulmasta. Näistä identiteetti on se joka määräytyy kanta-ajoneuvon alkuperäisten osien mukaan, eli tehtaan alkuperäisiä osia pitää olla yli 50%. Jos vaihdettavien osien määrä ylittää puolet niin silloin ajoneuvo menettää identiteettinsä ja ainoa konsti saada se kilpiin on rekisteröidä se omavalmisteeksi - joka taas on käytännössä mahdotonta koska sen tulee täyttää rekisteröintihetkellä voimassa oleva tekninen vaatimustaso päästöineen yms. ja määräysten täyttymisen osoittaminen on varsinkin päästötestien osalta lähestulkoon mahdotonta (ja erittäin kallista). Omavalmisteen päästöt kun mitataan kokonaan eri tavalla kuin normaali vuosikatsastuksessa, testissä ajetaan autolla rullilla EU-direktiivin mukainen sykli jossa moottoria kuormitetaan eri käyttöolosuhteita vastaavasti. Pakokaasut kerätään isoon säkkiin jonka sisältö sitten analysoidaan erikoisvehkeillä testin päätteeksi. Mutta verotuksen kannalta prossia lähdetäänkin laskemaan maahantuontikunnosta. Jos tuot maahan ajoneuvon josta on ennen rekisteröintikatsastusta vaihdettu vaikka 23% osia, saat tähän päälle muuttaa sen 49 pinnaa ilman että autovero lankeaa uudelleen maksuun. Tästä ei tosin ole käytännössä mitään iloa johtuen tuosta edellä käsitellystä identiteetin menetyksestä - joutuisit joka tapauksessa rekisteröimään laitteen omavalmisteeksi heti kun yli puolet auton alkuperäisistä osista on vaihdettu. Quote Link to comment
mikan Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 Valitettavasti asia ei ole näin. Kun prosentteja lähdetään laskemaan, käytetään lähtökohtana ajoneuvoa sellaisena kuin se on tehtaan hihnalta rullannut. Ja kun lakia oikein tarkasti luetaan, on prosentteihin oikeuttavia osia AINOASTAAN ne palikat jotka ko. ajoneuvoyksilöön ruuvattu uutena. Tätä on kuitenkin käytännössä mahdotonta valvoa, joten jos vaihdat läpimädän oven tilalle toisen samanlaisen ei siitä prossia viedä ellet rehellisyyden puuskassa kerro vaihdosta katsastusmiehelle. Ihan sama uittaako auton vaikka Siperian läpi takaisin Suomeen, se ei muuta kanta-ajoneuvoa miksikään muuksi. Mutta kun auto tuodaan suomeen ja rekisteröidään täällä, niin eihän siitä silloin aleta oletusarvoisesti prosentteja laskemaan. Jälleen viittaan vaikkapa rantakirppuihin joita on tuota ruotsista. t. Mika Quote Link to comment
Guest Posted September 25, 2011 Share Posted September 25, 2011 Onkos kellään tietoa missä V8:n numerossa tuo juttu tuosta Kuplasta on? Menee ainakin ittellä tuo lukeminen tuosta skannatusta jutusta niin vaikeeks kun ei meinaa saada selvää tekstistä... Quote Link to comment
Guest Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 kun auto tuodaan suomeen ja rekisteröidään täällä, niin eihän siitä silloin aleta oletusarvoisesti prosentteja laskemaan. Jälleen viittaan vaikkapa rantakirppuihin joita on tuota ruotsista. t. Mika Olen ehkä viran puolesta vähän prosenttineuroottinen kun touhuan lähinnä prätkäpuolen ongelmien kanssa, ehkä autoja sitten katsotaan enemmän sormien lävitse. Mutta kyllä rekisteröintikatsastuksessa pitäisi merkitä alkuperäiset ja vaihdetut osat jos kyse on rakennetusta ajoneuvosta. Tässäkin tietysti huomattavia konttorikohtaisia eroja, näitä kuulee lähes päivittäin kuinka siellä ja siellä menee mikä vaan läpi ja taas toisella konttorilla ei mikään. Omat kommenttini perustuvat lain kirjaimeen, ei siihen miten jollain konttorilla sitä sovelletaan. Quote Link to comment
Mika Vainio Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 Tuota samaa prosentti-jutustelua on käyty bmw-forumilla, että saako tehdä enää M3:sta M5:n tekniikalla. Itselläni sellainen oli ("viimeinen laillinen") ja pojat väittivät, että helposti saa ilman prosentteja, kun kierrättää Hollannin kautta. En kyllä todellakaan tiedä paikkaansapitävyyttä, mutta saisi ainakin nähdä puukenkiä ja tulppaaneja. Quote Link to comment
Guest Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 Laki on tässä kohtaa yksiselitteinen - kanta-ajoneuvon osiksi lasketaan ne osat jotka siihen on uutena tehtaalla ruuvattu. Kaikki muu menee sitten ketkuilun piiriin. Mutta hyvä jos jollain on konsti millä vekottimia saa rakenneltua vähän ohi lain kirjaimen, toivottavasti vippaskonstit ei iske jossain vaiheessa vastapalloon. Quote Link to comment
Unkki Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 Laki on tässä kohtaa yksiselitteinen - kanta-ajoneuvon osiksi lasketaan ne osat jotka siihen on uutena tehtaalla ruuvattu. Kaikki muu menee sitten ketkuilun piiriin. Mutta hyvä jos jollain on konsti millä vekottimia saa rakenneltua vähän ohi lain kirjaimen, toivottavasti vippaskonstit ei iske jossain vaiheessa vastapalloon. Voisitko vinkata, mistä tuo laki- tai asetusteksti löytyy? Olisi kiva lukea ihan mielenkiinnon vuoksi. Olisi myös kiva tietää jonkun juristin mielipide siitä, miten EU:n periaate tavaroiden vapaasta liikkuvuudesta sopii siihen, jos Suomessa ei saa rekisteröityä ajoneuvoa, jonka saa rekisteröityä jossain muussa EU-maassa. Quote Link to comment
Kujis Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 En osaa tätä macciä oiken käyttää niin.. Kirjoita googleen -> trafi kanta-ajoneuvo -> sieltä yllimäinen Quote Link to comment
Guest Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 ...Olisi myös kiva tietää jonkun juristin mielipide siitä, miten EU:n periaate tavaroiden vapaasta liikkuvuudesta sopii siihen, jos Suomessa ei saa rekisteröityä ajoneuvoa, jonka saa rekisteröityä jossain muussa EU-maassa. En ole jurristi mutta toi perustuu aika pitkälle direktiivien vaatimuksiin ja niistä poikkeaviin kansallisiin poikkeussäännöksiin. Eli esimerkiksi vaikka Ruotsi on EU-maa niin siellä omavalmisteeksi rekisteröityä prätkää ei saa kohtuuvaivalla kilpiin täällä koska se ei täytä joko direktiivin vaatimuksia tai sitten meidän omaa kansallista poikkeussääntöä. Ruotsilla on oma kansallinen poikkeuslainsäädäntönsä joka ei siis ole voimassa maan rajojen ulkopuolella. EU on suuressa viisaudessaan päättänyt antaa jäsenmailleen mahdollisuuden poiketa direktiivitason vaatimuksista mutta se vaatii erityisen kansallisen poikkeuslainsäädännön. Tästä hyvänä esimerkkinä prätkäpuolella 1.1.2010 voimaan tullut laki moottoripyörien rakenteesta - siinä on monta juttua jotka ei direktiivissä menisi läpi. Kaivan jossain vaiheessa kun on aikaa ton pykälän esiin missä puhutaan kanta-ajoneuvon määritelmästä. Quote Link to comment
Guest Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 Finlexistä löytyy: Liikenne- ja viestintäministeriön asetus vaurioituneen ajoneuvon kunnostamisesta ja ajoneuvon kokoamisesta osista 19.12.2002/1258 Siellä sanotaan: "Tässä asetuksessa tarkoitetaan kanta-ajoneuvolla ajoneuvoyksilöä, josta peräisin olevat osat muodostavat kunnostetusta tai kootusta ajoneuvosta enemmän kuin 50 prosenttia." "Ajoneuvoyksilö" on se taikasana jolla edellytetään osien olevan peräisin tehtaan kasaamasta härvelistä. Quote Link to comment
joksa Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 Jos pitää kohtuullisena vaivana ulkomaillemuuttoa ja asumista, niin muuttoajoneuvojahan kohdellaan lievemmin maahantuotaessa. Eli vuodeksi Ruotsiin ja paluukuormassa muutama mukava omavalmiste (yhdenhän saa verotta, mutta tarpeeksi vanhojakaan ei veroteta kovin). Quote Link to comment
mikan Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 Finlexistä löytyy: Liikenne- ja viestintäministeriön asetus vaurioituneen ajoneuvon kunnostamisesta ja ajoneuvon kokoamisesta osista 19.12.2002/1258 Siellä sanotaan: "Tässä asetuksessa tarkoitetaan kanta-ajoneuvolla ajoneuvoyksilöä, josta peräisin olevat osat muodostavat kunnostetusta tai kootusta ajoneuvosta enemmän kuin 50 prosenttia." "Ajoneuvoyksilö" on se taikasana jolla edellytetään osien olevan peräisin tehtaan kasaamasta härvelistä. Millähän ihmeellä Suomeen on saatu rekisteröity "Lotus Seven" autoja? Näistä suurin osa on tietääkseni kuitenkin harrastajien rakennussarjasta kokoamia autoja, eikä tehtaan kasaamia. Näin ollen kanta-autoprosentti olisi nolla!? Ei auta vaikka olisi rekisteröity jossain EU-maassa 60-luvulla. t. Mika Quote Link to comment
Guest Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 Noi Lotukset on käsittääkseni tehty kuitenkin kymmeniä vuosia sitten? Laki on silloin ollut armahtavaisempi rakennussarjoja kohtaan. Pystythän nytkin tekemään ajoneuvon tyhjästä mutta homma kaatuu käytännössä tämän päivän teknisen vaatimustason (päästöt, jarrut) täyttymisen todisteluun. Puhumattakaan "pienestä" rakentelupalkinnosta autoveron muodossa. Quote Link to comment
Guest Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 No niin, täällähän on keskustelua aiheesta ihan enemmänkin, ja hyvä niin. Mutta alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, jos joku keksii jotain syitä miksi minun ei kannattaisi tuota "äyriskuplaa" käydä hakemassa kotiin, sanokoon sen nyt, tai vaietkoon iäksi... Eli auton tiedoissa on että autoon on vaihdettu -52 kori, eikä muuta. Kaikkihan sen nyt näkee että muutakin sille on tehty, mutta kun autoa ei tarvitse rekisteröidä uudelleen eikä siihen ole tulossa mitään muutosta nykyisten lisäksi, niin muutoskatsastustakaan ei tarvita. Eli laittelen talven aikana jarrut yms. kuntoon ja vien normaalisti leimalle keväällä, ja ajelen onnellisena "zwitterilläni" koko kesän, eiks je? Quote Link to comment
mikan Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 Noi Lotukset on käsittääkseni tehty kuitenkin kymmeniä vuosia sitten? Laki on silloin ollut armahtavaisempi rakennussarjoja kohtaan. Pystythän nytkin tekemään ajoneuvon tyhjästä mutta homma kaatuu käytännössä tämän päivän teknisen vaatimustason (päästöt, jarrut) täyttymisen todisteluun. Puhumattakaan "pienestä" rakentelupalkinnosta autoveron muodossa. Näitä "lotuksia" on tehty jostain 60-luvun alusta lähtien tähän päivään asti. Eli voi periaatteessa olla lähes minkä ikäinen tahansa ja suurin osa niistä mitä suomessa on, on tuotu muutaman viime vuoden aikana. Viittasin tuohon aiempaan kommenttiisi, kun kirjoitin ulkomailta tuoduista rantakirpuista ja niiden prosenteista. t. Mika Quote Link to comment
-AP- Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 ja vien normaalisti leimalle keväällä, ja ajelen onnellisena "zwitterilläni" koko kesän, eiks je? Jos auto on kilvissä eikä muutoksia suoritettu, niin näin juuri se tapahtuu. Ota vaikka lehtijuttu mukaan 'todisteeksi', niin ei kenelläkään ole asiaan mitään sanomista. Quote Link to comment
Guest Posted September 28, 2011 Share Posted September 28, 2011 Näitä "lotuksia" on tehty jostain 60-luvun alusta lähtien tähän päivään asti. Eli voi periaatteessa olla lähes minkä ikäinen tahansa ja suurin osa niistä mitä suomessa on, on tuotu muutaman viime vuoden aikana.... Onko jossain päin saatavilla tyyppihyväksytty rakennussarja? Prätkäpuolella esim. Custom Chrome Europe myy rakennussarjapyörää jossa kaikki palikat tulee yhdellä tuotenumerolla. Asiakas kasaa pyörän, firman edustaja käy tarkastamassa sen ja kun kaikki on ok luovutetaan pyörän tyyppikilpi asiakkaalle ja hän voi käydä rekisteröimässä laitteen. Tällainen ajoneuvo menee kilpiin Suomessa että heilahtaa ilman mitään testauksia kun rungosta löytyy riittävä määrä numeroita E-merkin perässä (tyyppihyväksyntänumero). Pätee varmasti myös nelipyöräisiin. Esimerkiksi Saksassahan on aivan helvetisti paljon tiukemmat rakentelupykälät kuin meillä, toisaalta markkinat ovat niin paljon isommat että pajoilla on intressejä hakea hyväksyntiä tällaisille rakennussarjoille. Tuo tyyppihyväksyntänumero ilmoittaa sen, että ajoneuvo täyttää valmistus/rekisteröintiajankohtanaan voimassa olleen teknisen vaatimustason. Valmistaja on rakentanut yhden tuollaisen laitteen jolle on teetetty kaikki tyyppihyväksynnän edellyttämät testit, ja loput saa sitten rekisteröidä käyttäen samaa numeroa. Tietysti on käytettävä samoja osia kuin hyväksytyssäkin yksilössä niiltä osin kuin ne vaikuttavat tyyppihyväksyntään. Quote Link to comment
mikan Posted September 28, 2011 Share Posted September 28, 2011 Onko jossain päin saatavilla tyyppihyväksytty rakennussarja? Prätkäpuolella esim. Custom Chrome Europe myy rakennussarjapyörää jossa kaikki palikat tulee yhdellä tuotenumerolla. Asiakas kasaa pyörän, firman edustaja käy tarkastamassa sen ja kun kaikki on ok luovutetaan pyörän tyyppikilpi asiakkaalle ja hän voi käydä rekisteröimässä laitteen. Tällainen ajoneuvo menee kilpiin Suomessa että heilahtaa ilman mitään testauksia kun rungosta löytyy riittävä määrä numeroita E-merkin perässä (tyyppihyväksyntänumero). Pätee varmasti myös nelipyöräisiin. Tuo kuulostaa mielenkiintoiselta. En tiedä noista tyyppihyväksynnöistä, mutta rakennussarjoja kyllä on tarjolla: http://www.caterham.co.uk/ http://www.westfield-sportscars.co.uk/ Molemmat nuo englannissa, jossa ei varmaan olla niin tarkkoja näistä eu-pykälistä vaan mennään kansallisilla säännöillä, jos olen oikein ymmärtänyt. t. Mika Quote Link to comment
Guest Posted September 28, 2011 Share Posted September 28, 2011 Englanti on vekkuli maa, heidän rakentelupykälistään olisi paljon opittavaa meillä Suomessa. Sen sijaan että etsitään osista mitättömiä e-leimoja niin siellä opastetaan tutkimaan kuinka osan voidaan todeta täyttävän vaatimukset ilman erillistä hyväksyntää. Ehkä mielenkiintoisimpia kohtia brittilaissa on pykälä jonka perusteella ajoneuvo voidaan hyväksyä tieliikenteeseen ilman ajovaloja - otteeseen tulee vaan merkintä joka sallii sen käytön vain päivänvalolla :) Quote Link to comment
Guest beex64 Posted October 8, 2011 Share Posted October 8, 2011 Näitä "lotuksia" on tehty jostain 60-luvun alusta lähtien tähän päivään asti. Eli voi periaatteessa olla lähes minkä ikäinen tahansa ja suurin osa niistä mitä suomessa on, on tuotu muutaman viime vuoden aikana. Viittasin tuohon aiempaan kommenttiisi, kun kirjoitin ulkomailta tuoduista rantakirpuista ja niiden prosenteista. t. Mika Nuo maahantuodut "Lotus Sevenit" on tuotu maahan joko valmiiksi rakennettuina tai ns. Q-plate autoina eli rakennusarjasta koottuina. Valmistajina yleensä joko Westfield tai Caterham. Jokunen Robin Hood on myös tuotu. Ohessa linkkivinkkejä briteistä joista selviää paikallinen säännöstö Q-plate kitcar-kärryistä: http://7faq.com/owbase/ow.asp?EmissionsAndTheMOT_Test http://webarchive.nationalarchives.gov. ... G_10014246 Lisäksi uudet Trafin Museotarkastus-ohjeet joissa myös mainitaan hiekkakirput. http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/5DE473EC ... ksessa.pdf Quote Link to comment
-tipi- Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 Mites tämmönen hommeli kun mulla on '64 stanun raato, josta on kori palasteltu varaosiksi siten että ei ole jäljellä kuin takakyljet ja katto B/C-tolppineen. Runko on kuitenkin paperillinen. Aina silloin tällöin käy mielessä että tuon rungon voisi hyödyntää jossain kirppu- tai korinvaihtoprojektissa (vaikka Wartpurgin tai Porschen kori). Onko järkeä kun kanta-autotarkastusta ei pystyne tekemään, kun tekniikkaa tahi mittareita/sähköosia ei ole juuri jäljellä? Vain onko prosenttilaskujen takia halvempi ostaa kokonainen auto ja silpoa siitä? Jos tuosta tekisi paksutolpan korilla auton, tuskin olisi ongelmia leimaamisessa prosenttien kanssa, oli vaihdelootat yms. osat mistä tahansa, kun vain näyttelisi tietämätöntä. -tipi- Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 eikös kanta-autotarkastus loppunut joitakin vuosia sitten? Quote Link to comment
Unkki Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 eikös kanta-autotarkastus loppunut joitakin vuosia sitten? Näinhän se taitaa olla. Quote Link to comment
metake Posted April 20, 2012 Share Posted April 20, 2012 Mites tämmönen hommeli kun mulla on '64 stanun raato, josta on kori palasteltu varaosiksi siten että ei ole jäljellä kuin takakyljet ja katto B/C-tolppineen. Runko on kuitenkin paperillinen. Aina silloin tällöin käy mielessä että tuon rungon voisi hyödyntää jossain kirppu- tai korinvaihtoprojektissa (vaikka Wartpurgin tai Porschen kori). Onko järkeä kun kanta-autotarkastusta ei pystyne tekemään, kun tekniikkaa tahi mittareita/sähköosia ei ole juuri jäljellä? Vain onko prosenttilaskujen takia halvempi ostaa kokonainen auto ja silpoa siitä? Korinvaihdothan on nykyään sallittuja ainoastaan mallisarjaan kuuluvien kesken, eli kirppuja, possuja, bonitoita tai muita vastaavia ei tarvii enää rakennella ilman poikkeuslupia. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.