Jump to content

Viisysiä viilaamaan


SePi

Recommended Posts

Talliprojekti alkaa näyttää siltä, että ensi talven - ja ehkä parin seuraavankin työmaan saattoi hakea pihalle. Keväällä hankittu viisysi oli alustaltaan aika valmis, mutta korityöt pahasti kesken. Tämä sopi suunnitelmiin hyvin, koska tietty perusalusta rakentelulle on jo tehty.

Tosin edellisen omistajan ajatukset tehdä tuosta suht hyvästä aihiosta maata raapiva restowagen muuttui omissa tavoitteissa joksikin aivan muuksi. Ulkonäöltään yritän pitää kuplan niin paljon alkuperäisenä ja vaatimattomana kuin mahdollista, mutta tekniikka päivittyy aika lailla uusiksi. Varmaankin tuo 50 + villitys on pahimmillaan ja oman testosteronin tuotannon vajetta täytyy korvata esimerkiksi Isolla ja vääntävällä koneella. Sitä varten on jo löytynyt lohko sekä sopivia sisuskaluja, DRD kannet DellOrtoilla, MSD sytytystä ym ym. Konepuoli täytyy teettää kerralla kuntoon osaajalla, mutta onneksi sellainen löytyy naapurikunnasta.

Nykyinen matala menoasento nousee sen verran, että jousitus saattaa alkaa jopa toimia. Odottamassa on vakaajaa, säädettävät Konit, CSP:n levyt joka nurkkaan, Ranchon harvavälityksinen Pro-Street laatikko, jne.

Korissa on työmaata varmaan yhdeksi talveksi, koska verhoilusta ei ole ovipahveja ja takapenkkiä lukuunottamatta paljoakaan jäljellä. Oikean kyljen alaosassa on vielä paljon hapanta, mutta onneksi korjauspaloja löytyy.

Tossa muutama kuva nykytilanteesta:

P1100608.JPG Hankintalistassa on lokarit - varmaan joka nurkkaan

P1100609.JPG Vasen kylki on jo aika valmis

P1100612.JPG Oikea takahelma kaipaa eniten uutta peltiä - taustalla edellinen projekti - 52

P1100613.JPG melko rapeaa, mutta auton pohja on jo tehty hyvin!

P1100614.JPG roinaa ja heikkokuntoiset etupenkit. Etuistuimet pitäis varmaan tehdä joillekin nykyrungoille, kun noita palksutolpan penkkejä ei parempana näytä löytyvän? Vanhaa kangasta ja sinistä vinyyliä saa luultavasti edelleen Saksasta Himmelserviceltä.

 

Näillä mennään ja päivitetään aika ajoin - kun alkaa tapahtua mainittavaa...

Link to comment
  • 1 month later...

P1100638.JPG

Siellä ovat VW:t ja valot alkavat iltaisin palaa lämpimässä tallissa yhä myöhempään :-)

 

Vielä siivousta, hyllyt ja työkalut ja -pöytä paikoilleen ja kunhan paikalle sattuu riittävä määrä vahvoja uroksia, niin viisysin koppa saadaan heivattua pukeille odottelemaan vuoroaan. Ensin konevanhus laatikoineen kiertoon ja uudet levyjarrut sun muut päivitykset paikoilleen. Sitten jousituksen ja tuentojen kimppuun ja uusi ranchon vaihdelaatikko kannattimilleen. Johan siinä onkin tälle vuodelle tekemistä. Keväällä toivottavasti passaillaan konetta, sähköjä ja aika näyttää alkaako korityöt ennen kesää.

 

Jep jep, näyttää siltä, että kynnenaluset pysyvät mustina vielä kauan - ja palstallekin alkaa tulla kysymyksiä montako napsua tai shimmiä nyt tarvitaan ja miksi sähkö ei kulje vaikka johto näkyy...

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ranko löytyi kopan alta ja saman tien alkoi arviointi, voiko tosiaan ohjaussimpukan jättää sellaisenaan, vai pitääkö selvälle väljyydelle tehdä jotain radikaalimpaa. Olkatapit näyttävät kokeneen remontin, mutta mutta - jos joka niveleen jäisi tuollainen välys niin on turha kuvitella kuplan joskus halukkaasti seuraavan haluttua ajolinjaa. Jotain tarttis tehdä. Oliskohan hammastanko systeemien vaihto saman tien jäkevää. Minkäslaiset kokemukset niistä valmiista ja hyväksytyistä sarjoista olivat? Soveltuuko ne edes tollaiseen olkatappiseen rakenteeseen? Se pieni mahdollisuus, että nokkakolarissa tuon kanssa säilyisi hengissä, tekisi mieli varmistaa kokoonpainuvalla ohjausakselilla. Onko sellaisen soveltaminen vanhaan rattiakseliin ihan pulttaa kiinni juttu? Siis tällaisia tarkoitan ja niistä joku aika sitten keskusteltiin - mutta tuliko loppupäätelmää paremmuudesta tai toimivuudesta - tai hyödystä ylipäätään? http://www.classic-centrum.de/Kaefer_Lenkung_1.htm

 

P1100653.JPG

Runkotunneli ja pohjapellit sentään näyttävät kiiltävällä maalilla maalattuna varsin kannustavilta.

Eipähän tässä mitään, uutta projektia halusin ja tekemistä näyttää piisaavan.

Link to comment

Uudemmat rattiakselit, joissa on tuo kokoonpainuva osa, on lyhyempiä kuin 59:n alkuperäinen. Joten ei mene ihan heittämällä. Itse tein uudemmasta ja vanhemmasta yhdistämällä, mutta en ole sitä vielä autoon kiinni saanut.

 

Kerran harkitsin tuollaista hammastanko-ohjausta, mutta minusta näytti siltä, ettei mahdu alkuperäisen tankin kanssa. Minun kiinnostus loppu siihen. Muuten ois varmaan ollut sovellettavissa olkatappikeulaan.

Link to comment

Mitäs jos sen turvallisuuden parantamisen aloittaisi kunnollisesta penkistä ja vöistä? Äkkiseltään ajateltuna rattiakselin parantamisesta ei ole mitään iloa jos kuskilla ei ole vyötä tai pelkkä hapantunut lantiovyö.

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... =68&a=9583

 

Hammastangon suhteen lähtisin liikkeelle siitä, että pistät alkup. ohjausosat huolellisesti kuntoon siten, että välyksiä ei ole missään. SItten kun ajellut sillä ja ei edelleenkään riitä, niin voisi miettiä sitä hammastankoa.

Link to comment

'58 kori ja tankki '73 pohjalla, niin ei ottanu uudempi rattiakseli kiinni.

 

Tuossakin on toi takakyljen korjauspala vaihdettu toiselle puolelle kokonaisena vaikka varmaan tarve on ollu vaan alimmalle 5cm. En sano että tassä ois niin, mutta liian usein näkee että tuo on tehty päin /$että, ja koko kylki vinksottaa alareunasta mihin sattuu.

 

Hyvät vyötkään ei tosin estä rattiakselia keihästämästä kuskia. Mutta toisaalta jos näillä vehkeillä alkaa pelkäämään kolareita, niin parempi ehkä jättää trailerikuningattariksi. Ja jos raidetanko simpukkaa huonompi olisi, tuskin se sitä olisi syrjäyttänyt?

Link to comment

Ehkä täydennän omaa kommenttia: Se kokoonpainuva rattiakseli on hyvä, sitä ennen minusta kannattaa hoitaa se vyö ja penkkiasia kuntoon. Tai ainakin hommata se Enskan suosittama lierihattu :) Hammastankokin on hyvä, mutta ehdotus oli ensin katsoa riittääkö kunnossa olevat orggis-palikat omaan käyttöön. Jos ei riitä, sitten hammastanko ja vaikka sitten samalla koko Mendyn alusta.

Link to comment

Näyttää siltä, että -61 vanhempaan ei löydy helpolla tarvikekaupoista uutta simpukkaa. Tossa tosin on jostain toisesta olkatappisesta tehty säädettävä keula ja saattaa olla että se olis alkujaan tätä uudempaa. Mikähän lie ero viisysin ja vaikkapa kuuskakkosen akseleissa? Sekin selvis, että nuo muutamat valmiit hammastankosarjat on pallonivel akseleille. Joka tapauksessa vaikkapa tuohon nykykäyttikseen verrattuna kuplan ajo-ominaisuudet tulevat olemaan aika järkyttävät - hyvässä ja pahassa

Mulla on hyvät Recarot jo hyllyssä ja jos jotenkin sais integroitua ja kadotettua verhoilujen sisään turvakaarisysteemit, tai edes tuennat niin se olis jees. Sais vyöt kunnolla kiinni. Toisaalta tällaista miinaa ei olisi ruvennu rakentamaan jos pelkäis kuolemaa, tai laskis kaikki riskit elämässä. Hengittäminen on vaan helpompaa jos rintakehä näyttää ehjältä :-)

Peltityöt taitavat mennä aika lailla uusiksi jos viimeisen päälle tulosta vaatii. Tekisi mieli käyttää hapotettavana tuo kori johonkin vyötärölinjaan saakka. Tosin aika varmaa on, että ikkunoiden poistamisen jälkeen löytyy monta uutta rupea ylempääkin. Noiden kauan sitten tehtyjen peltien heppauksen jälkeen kosteus on varmaan tehny saumojen alla jo hyvää alkua ruosteelle. Ei tuu edes muuta konstia kuin uittaminen mieleen, miten ne raot muuten edes vois saada puhtaaksi ilman rälläköintiä ja kokonaan uusia peltejä. No onhan tuossa korissa silti lujaakin peltiä yllin kyllin, eikä minkäänlaisia kolarikittauksia missään!

Link to comment
Mikähän lie ero viisysin ja vaikkapa kuuskakkosen akseleissa?

Hataran muistikuvan perusteella viisysissä ei ole ohjausiskaria, eikä akselissa sille kiinnikettä, ja -59:n akseli taisi olla vielä puslilla ja -62:n jo neulalaakereilla.

 

Hyvin se uudemman simpukka sopii siihen -59n akseliin, etenkin jos meinaat laittaa kokoonpainuvan ohjausakselin.

Link to comment

Oikein metake muisteli. 59:ssä ei ole ohjausiskaria. Joten tuo lienee uudempi akseli. Tosin se ei vaikuta simpukkaan. Ero johtuu ohjausakselista. Mulla uudempi simpukka sopi vanhan ohjausakselin kanssa kun laittoi pienen täytepalan akselin päähän ennen rättiniveltä. Muistaakseni 1 - 1,5 senttiä jäi rakoa.

Link to comment

CSP:n levyt näyttävät etuakselilla tosi hyvältä ja varmaan ovat sitä myös käytännössä.

Nähty on sekin, että hyvin siistin oloiset kunnostetut jarrut/jarrukilvet olivat kiinni olka-akseleissa ilman minkäänlaista pulttien varmistuslankaa ja varsin löysässä. Molemmat pyörän akselit olivat myös kasattu vanhoilla lukitusprikoilla, joissa ei ollut enää kynttä akseliin ja ne lipatkin olivat jääny taittelematta.

Kunnostettu etuakseli oli rungossa kiinni alkuperäisillä rupisilla pulteilla, eikä ruuvilukitetta tosiaan ollut tarvittu kun ruosteisia ja paskaisia kierteitä ei oltu viitsitty tai ymmärretty mitenkään siivota. Pieniä juttuja, mutta jos olis jostain syystä jääny huomaamatta - esim en olis vaihtanu jarruja, ni tietämättään aika isoja vahinkoja olis voinu tapahtua. Eli vaikka ostatte "täysin rempatun" upealta näyttävän auton, niin kannattaa silti käydä ainakin turvallisuuteen tai muuhun liikkumiseen vaikuttavat asiat itte läpi.

Kummastelin terävää välystä tuossa yllä, mutta vika tais olla siinä, että kasaamisen jälkeen ei oltu laitettu ilmeisesti lainkaan vaseliinia. Sain nimittäin pumpata prässillä melkoisen kauan, ennen kuin tirskahti ensimmäistäkään pursetta. Nyt tuntuis välys olevan niinkuin pitääkin. -No uusi korjaussarja tuli tilattua, mutta ehkä sen saa myytyä jollekin jos tuo tosiaan on oikeasti nyt tiukka.

Kivaa silti kauan jatkuneen virtuaaliremppaamisen jälkeen saada työkalut ja osat oikeasti käsiinsä :-)

 

lisätty kuva päivitetystä akselista: P1100665.JPG

Link to comment
  • 1 month later...

Yhtä jos toista pientä viilaamista on tapahtunu. Castershimmien takia piti noita etuakselin tukiakin muokata, että sai reiät porattua uusille paikoilleen. Nyt laitettu pohjalevyn alapuolelle odottelemaan...

 

Takaa lähti vaihteisto paloiteltavaksi ja onneksi tasauspyörästön vetopäät puolikuineen näyttäis kohtuullisilta ja täytyy ainakin yrittää Ranchon askiin. Tuli ostettua CSP:n jarrut noille -59 navoille ja sopivia Karpiolan akseleita ja vaihdelaatikon kiinnitys- ja tuentapalikoita tässä odotellaan tulevaksi - vaikka kiirehän tässä ei ole minnekään.

 

Takajousituksen puslat ja kannet paikoillaan, mutta koska tosta oli alettu tekemään reippaasti madallettua, niin alkuperäisistä lattojen asennoista ei ollu mitään hajua. Ne oli purettaessa niin, että ilmassa ollessaan ulosjoustoa ennen toppariin osumista oli reilu sentti. Täsmäsin pooreja passailemalla molemmat samaan kulmaan niin, että ennen siihen toppariin ottamista molempia piti nostaa reilu sentti ja sitten kannet tiukkaan. Eli nyt sitä kuuluisaa aasin potkua tärähtäisi tyvessä sentin verran ja päässä varmaan viisi - kuusi. Mikähän lie oikea mitta, jos vain lievää tai kohtuullista perän laskua tavoitellaan?

 

Onhan tuossa tallissa toinenkin potilas odottelemassa öljyvuotoineen. Toivottavasti joulun välipäivinä saa jotain viisasta tehtyä.

Link to comment
CSP:n levyt näyttävät etuakselilla tosi hyvältä ja varmaan ovat sitä myös käytännössä.

 

Näyttäis jarrusatulat olevan edessä samat kuin junisbussiin laittamassani CSP setissä.

Ensmäinen viikko meni ihmetellessä kun eivät tuntuneet riittävän tehokkailta. Lopulta tuli pääsylkky vaihdettua

pykälää isompaan 22milliseen ja sitten tuntuma korjaantu (bussi kyllä painavampi). Sen kesän loppu menikin kirotessa setin Lucas-palojen vikinöitä kaupunkiliikenteessä.

Onnistuin selvittämään satuloiden "alkuperän", eli Opel ascona. Jolloin kokeilin erilaisia jarrupaloja.

Motonetistä Ferodo-merkkiset palat osanumerolla 22-1402 vastasivat CSP setin paloja.

Vähän piti sisempien palojen navan puoleista metellireunaa siistiä rälläkällä kun pääsivät hipaisemaan napaa.

 

Mutta jarruteho parani rutkasti ja kitinät oli historiaa.

Link to comment

Mä laitoin tollaisen 3298.jpg pääsylkyn ja toivottavasti sillä pärjää.

Hyvä tietää tuo vikinä- ja tehokkuusongelman ratkaisu. Olipa aikoinaan Ascona ittelläkin, mutta ei jääny jarrut mieleen. Lucas tosiaan lukee etusatuloissa, mutta nuo takalevyjen satulat olis logoista päätellen jotain VW konsernikamaa.

Mä voin joutua sovittelemaan eri kovuisia paloja jarrujen tasapainon takia. Tai voihan se sattua tuurilla niinkin, että menee kerralla hyvin.

Sen kyllä oon nyt huomannu, että auton pysäyttämisestä löytyy vähän faktaa tai jaettua kokemusta. Nimittäin jos kysyisin, miten saisin muutaman heposen koneesta vielä irti tai sekunnin kymmenyksen rivakampaa kiihtymistä niin vastaajia olis jonoksi. Mutta jos kysyn, kuinka kupla saadaan parhaiten pysähtymään, niin lähinnä jarrujen ulkonäköseikkoihin (jollaisena minä pidän noita isoja porssen jarruja, jne) liittyvää tietämystä ja kantaa löytyy täältäkin runsaasti.

Link to comment

Alapuolelle tietty että saa korin tiiviisti! Noi tuli jotenkin mittojen hahmotuksen takia pantua lähinnä vaan etuakseliin kiinni ennen kuin merkkasin uusien reikien paikat ja pääsi kaveri täyttämään alumiinilla entiset. Onko noista sitten todellista hyötyä? CSP:n sivuilta sain käsityksen, että jossain "huonon tien paketissa" vastaavat tangot pistettiin aikoinaan avuksi. Tuohan se jotain tukea varsin kaposelle etuakselin kiinnitykselle

Link to comment
Castershimmien takia piti noita etuakselin tukiakin muokata, että sai reiät porattua uusille paikoilleen.

Kahteen paksutolppaan olen tuollaiset laittanut, eikä tarvinnut kuin löysätä pultteja ja ujuttaa shimmit väliin ja kiristää pultit. Mikäs sulla tuossa tökki ettei mennyt pultit paikalleen?

Link to comment
Castershimmien takia piti noita etuakselin tukiakin muokata, että sai reiät porattua uusille paikoilleen.

Kahteen paksutolppaan olen tuollaiset laittanut, eikä tarvinnut kuin löysätä pultteja ja ujuttaa shimmit väliin ja kiristää pultit. Mikäs sulla tuossa tökki ettei mennyt pultit paikalleen?

 

 

Ne tuet siinä vähän vaati uusien reikien tekoa. Akseliin laitoin alas pidemmät pultit ja se onnistu kerralla.

 

P1100669.JPG

Tosta täytettiin reiät ja tehtiin uudet kohilleen

Link to comment
  • 3 weeks later...

Vetoakseleita odotellessa sovittelin Ranchon askia CB:n kannakkeisiin ja pientä säädettävää tulee. Kyse on vaan neljästä - viidestä millistä, mutta tekisin mieluummin kokeneiden neuvoilla oikein. Ilmeisesti tuo etupään kiinnike aiheuttaa sen, että laatikko jää ton verran liian taakse. Vaihteet tuntuu löytyvän, mutta ykkösellä ja kolmosella liitoskappale on jo tosi lähellä kolahtaa keskitunneliin.

Eli uskaltaisko tuosta etutuen metallikappaleesta poistaa hiomalla pari milliä ja laittaa takakannattimen ja aisojen väliin pari milliä prikkoja shimmeiksi? Muutakaan en nyt keksi. Akselilinjan pitäis kans tulla entisille kohilleen, koska noissa viisysin latoissa on pyöreet reiät ja tuloksena syntyisi lievää aurausta takapyörillä - joka toisaalta taitaa parantaa suuntavakavuutta.

 

ehkä pari kuvaa selventää tätä pientä onkelmaa...

P1100741.JPG?gl=FI

 

P1100744.JPG?gl=FI

 

P1100745.JPG?gl=FI

Link to comment

Kun ei neuvoja hätäselle tullu, niin rälläkkä, mirkeli ja viila auttoivat kummasti. Nyt uskallan laittaa ne millin paksuiset prikat shimmiksi aisojen päihin ja niillä sitten saa laatikon riittävään toleranssiin. Kummastelin että millä se vaihdelaatikon nokkakappaleen ylempi mutteri pitäis kiertää kun ei siihen sovi 17 millinen mutterikaan juuri pyörimään. No siitähän saa hiottua 16 millisen ja piippuavaimen muuten tarpeeton vastaavan kokoinen hylsypää on nyt sipistelty työkaluksi. Kait niitä sitten on M 10 muttereita 14 - 15 millin kannalla muitakin kuin messinkisiä?

Ajattelin uusia bensalinjat RST tai haponkestävällä 8 millin sisähalkaisijaisella putkella ja saahan tuota vaikkapa Cronvallilta Vantaalta. Meni vaan hankalaksi kun myisivät vain 6 metrisenä. Eikä sekään haittaa jos tulee joku metri liikaa, putki ei paljoa maksa, mutta pakkaaminen ja kuljetus Mikkeliin tekee pelkästään 75,- €. Joten nyt sitten täältä haravoimaan jos sais vähän pienemmillä sivukuluilla.

Link to comment

Alkuperäiset nokkakappaleen mutterit on juurikin 15mm kannallla.

Näitä vehkeitä kunnostaessa kannattaa aina varastoida vanhat pultit ja mutterit, sillä vastaavien(laadultaan ja

mitoiltaan) löytyminen jostain måtånetin valikoimista voi olla työlästä.

Link to comment

Näin mä epäilinkin et pienempi mutteri olis pakko olla ja mulla on lähes kaikki vanhat tallessa :-) Siellä joissain pulteissa lukee kamax, mutta aika herkästi tulee vaihdettua uutta tilalle - osin ulkonäkösyistäkin.

 

Karvanopalle: kävi se valojen sivuseinillekin laitto mielessä, mutta kun tuo ei oo maalaamo eikä valokuvastudio, ni kattoon sai mukavasti. Ja näkeehän noista muutamista akseli- ja alustakuvistakin, että valoa piisaa ja salamaa ei oo tarvinnu käyttää. Jä nämä ledlenserit sun muut otsalamput ja valaisimet on loistavia keksintöjä kun pitää kuikuilla koloihin tai varjokohtiin

Link to comment

Totta, karvanoppa. Nuo valot olis varmaan olla parhaat just noin, mutta vaaleista seinistä vielä heijastuu mukavasti.

 

Korin rakennustyöt saattavat päästä jonkun ajan päästä alkuun ja sitä varrasta jo etsiskelen. No tekishän sen jonkinlaisen varmaan ittekin, mutta toisaalta. Moottorin pellit ja hilppeet olis mukava laitella pukissa ja sellaista kattellessa kävi mielessä, että kaksi tollaistahan saattais toimia sovitteilla myös kuplan korissa. 53393%20Motorstod.jpg Aika edullisia ovat Toraforssilla (55,- kpl)ja olis hyötykäyttöä grilliä enemmän. Onko kokemuksia?

Link to comment
  • 3 weeks later...

Kylläpä osia odottavan aika on ollu pitkä, mutta nälkä tekemiseen saakin kasvaa.

Karpiolalla viimeistellään akseleita ja seuraavaa kirjeenvaihtoa on käyty Helsingborgin suuntaan:

 

Johannes,

 

Please quote Raptor camshaft kit for my customer engine.

 

 

I already have following customer delivery parts:

 

-84mm Bugpack, 94mm Mahle, 5.5" rods, shufflepinned case with piston oil squirters

 

-044 DRD L7 heads, http://www.drdracingheads.com/xcart/DRD ... heads.html

 

-45 DRLAs with 36mm venturis

 

vastaus saapui viipymättä:

 

I would recommend JPM00806(263deg at 0.05” , 9.64mm cam lift and 106LC) very strong low and midrange with decent top end.

 

I also recommend 7075 billet dual taper PR, makes the engine less noicy and nicer to the valvetrain.

 

 

Parts are in stock.

 

 

Thanks

 

Johannes

 

...ja saatuihin suositteluihin vastattiin myöntävästi!

 

Saattaapi papparaisen kuplaan tulla ihan riittävä moottori arkiajeluun

Link to comment
Totta, karvanoppa. Nuo valot olis varmaan olla parhaat just noin, mutta vaaleista seinistä vielä heijastuu mukavasti.

 

Korin rakennustyöt saattavat päästä jonkun ajan päästä alkuun ja sitä varrasta jo etsiskelen. No tekishän sen jonkinlaisen varmaan ittekin, mutta toisaalta. Moottorin pellit ja hilppeet olis mukava laitella pukissa ja sellaista kattellessa kävi mielessä, että kaksi tollaistahan saattais toimia sovitteilla myös kuplan korissa. 53393%20Motorstod.jpg Aika edullisia ovat Toraforssilla (55,- kpl)ja olis hyötykäyttöä grilliä enemmän. Onko kokemuksia?

 

On hyvä, vielä kun pulttaa tuohon kytkinkopan saa helposti koneen kiinni myös vauhtipyörän kanssa, eli on tarvittaessa pukissa koekäytettävissä...

  • Like 1
Link to comment

Asiallinen projekti :) Luulen että nuo CSP:n levyt ovat wilwoodin tekemät, onko ne kuudella pultilla napaan kiinni? Levy ilmeisesti vakiokokoinen n. 280mm? Ainakin jäähdytetyt levyt noissa CSP:n sarjoissa näyttää ihan wilwoodin levyiltä.

 

http://www.wilwood.com/Rotors/RotorList1.aspx

 

http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ ... al%20items

 

 

Sinällään varmaan hyvät jarrut noikin, varsinkin kun satulat ovat painavemmasta autosta, mutta harmi ettei markkinoilla ole paljoa ns. valmiita sarjoja joissa 4-mäntäiset satulat ja jäähdytetyt levyt - ilmeisesti ei ole kysyntää, kun suurin osa autoista on restocustomeja tai cal-lookereita :)

Link to comment
53393%20Motorstod.jpg Aika edullisia ovat Toraforssilla (55,- kpl)ja olis hyötykäyttöä grilliä enemmän. Onko kokemuksia?

 

Mulla on toisen merkkisen 60-lukulaisen auton etupää kiinni moottoripukissa ja toiseen päähän on rakennettu omatekoinen pukki/nivel. Ei ollut loppuviimeksi niin näppärä keksintö kuin äkkiä kuvittelin, lähinnä kääntökulma jäi liian pieneksi pukkien sijoituspaikasta johtuen. Toki huomattavasti parempi ratkaisu tuo on ollut kuin ei mitään...

 

Kuplan pohjalevyä väkästäessä olen käyttänyt moottoripukkia etuakselin paikalla ja se on olut ihan jees apu yksin väkästäessä.

Link to comment
Asiallinen projekti :) Luulen että nuo CSP:n levyt ovat wilwoodin tekemät, onko ne kuudella pultilla napaan kiinni? Levy ilmeisesti vakiokokoinen n. 280mm? Ainakin jäähdytetyt levyt noissa CSP:n sarjoissa näyttää ihan wilwoodin levyiltä.

 

http://www.wilwood.com/Rotors/RotorList1.aspx

 

http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ ... al%20items

 

 

Sinällään varmaan hyvät jarrut noikin, varsinkin kun satulat ovat painavemmasta autosta, mutta harmi ettei markkinoilla ole paljoa ns. valmiita sarjoja joissa 4-mäntäiset satulat ja jäähdytetyt levyt - ilmeisesti ei ole kysyntää, kun suurin osa autoista on restocustomeja tai cal-lookereita :)

 

Eipä oo kauheesti väliä kenen tekemiä osat on jos ne toimii ja ilmeisesti CSP on ns. laatufirma. On kyllä saksalaisella tarkkuudella tehtyjä osia ja hyvät ohjeet varoituksineen mukana.

Tällaisen original-cal-resto-germanlookerin kanssa voi joutua keskustelupalstoilla hylkiöksi puritanistien kanssa, mutta ei haittaa. Ehkä tavoite on vähän sama kuin sinisestä lenkistä haluais tehdä pippuripihviä...?

Link to comment
Onko kokemuksia?

Tuu kattoo miten mulla roikkuu tallilla, sain just ripustettua vihdoinkin kun muutaman kuukauden odotteli ;o)

 

Tuossa vielä kuva. Meinasin kyllä laittaa tuohon vielä yhdistävän palkin pukkeihin pulteilla kiinni, tekee hieman tukevammaksi liikutellessa.

Pohjalevykin irtoo vielä kun ehtii, oli vain eräs peltiseppä hitsannut sen niin hyvin koriin että joutuu kaivaa isommat työkalut ennen kuin irtoo...

 

full

 

Soittele vaikka niin kattellaan joku ilta?

050 527 6996 Sami

Link to comment
No niin, Mikkelin miehillä on samat aatokset ja tekeleet! Tulen käymään ja tulehan poikkeamaan Kiurunkujallakin

Juu kattellaan, mulla ei taida olla sun numeroo niin kilauta mulle joku päivä klo 16 jälkeen (kun pääsen töistä) niin sovitaan reffit. Mun ronttonen seisoo rantakylässä nykyisin, siellä uus talli ;o)

Link to comment

Vähin erin edetään. Karpiolan akselit putkissaan, kumitötteröt vielä kiinni ja alkaa vaihteisto olla asemissaan ottamaan haasteita vastaan. Melkoista soveltamista näyttää olevan noiden tukipantojenkin kanssa - liekö olleet edes tarpeellisia? Mikäs se on parasta vaihteistoöljyä tommoseen Ranchoon, jossa ei oo lukkoa?

 

Pikkasen piti hahmottaa noiden perän tukirautojenkin kiinnityksiä, mutta ensin täytyy saada moottori sidewindereineen paikoilleen. Sekin hetki lähenee lupaavasti! Camber compensaattoria saakin sitten viritellä paikoilleen oikein tuumailemalla, koska jousitus ilman koria ja moottoria on hieman kökkyrällään. Ehkäpä lankku ja pari kuormaliinaa riittää suoristamaan akselit niin, että osat saa pultattua lootaan.

 

P1100850.JPG?gl=FI

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...