Jump to content

Viisysiä viilaamaan


SePi

Recommended Posts

Tukiraudan alapään pitää olla ylempänä/keskemmällä ei sovi putki muuten.

 

Tosta varotetaan jo ohjeessakin. Se viistotuki vaan on minimissäänkin aika pitkä ja siihen pitää jättää väliä akselin liikkeellekin. Voi joutua joskus hitsaamaan siihen aisaankin, saas nähdä

 

edittinä vähän selvemmäksi tota tekstiä...

Link to comment

Pura kompensaattorista jousilatta irti, pulttaa kiinnike laatikkoon irrallaan ja sitten tunkilla tunkkaat latan paikalleen. Mut jos jousi napsahtaa tunkatessa otsaan, elä syytä allekirjoittanutta. Varotoimiksi voi vaikka pikkuliinoilla sitoa jousta vetarinpultiin tms.

Link to comment
Pura kompensaattorista jousilatta irti, pulttaa kiinnike laatikkoon irrallaan ja sitten tunkilla tunkkaat latan paikalleen. Mut jos jousi napsahtaa tunkatessa otsaan, elä syytä allekirjoittanutta. Varotoimiksi voi vaikka pikkuliinoilla sitoa jousta vetarinpultiin tms.

 

Täytyy olla varovainen, ne on yllättävän nopeita noi jousirautojen liikkeet!

Link to comment
Tukiraudan alapään pitää olla ylempänä/keskemmällä ei sovi putki muuten.

 

Tosta varotetaan jo ohjeessakin. Se viistotuki vaan on minimissäänkin aika pitkä ja siihen pitää jättää väliä akselin liikkeellekin. Voi joutua joskus hitsaamaan siihen aisaankin, saas nähdä

 

edittinä vähän selvemmäksi tota tekstiä...

 

Laita vaihdelaatikon taka rautaan.

Link to comment

Kuormaliinoilla iskarintolpista ja sitten tunkilla nostaen aika kevyestikin toi rauta meni paikoilleen. Toivottavasti pysyy kans, koska aika hintelät systeemit on ton raudan ja vaihteiston kiinnityksessä. Pelkät hahlot ja ruuveilla vain tiukkaus. Jousi kuitenkin painaa tavallaan irti, mutta täytyy pitää silmällä.

 

P1100856.JPG?gl=FI

 

Sitten olis pari pätkää kymppimillistä (sisältä 8mm) haponkestävää putkea p-ainelinjoiksi. Ensin meinasin tonne keskitunneliin, mutta rupesin epäilemään homman vaivalloisuutta. Vaan mitäs sanotte, jos ne vetäiskin tossa apparin jalkatilan ja tunnelin kulmassa ja perässä nostais sitten sopivalle hollille. Olis läpivientipaikatkin lähes valmiina

 

P1100852.JPG?gl=FI

Link to comment
Kuormaliinoilla iskarintolpista ja sitten tunkilla nostaen aika kevyestikin toi rauta meni paikoilleen. Toivottavasti pysyy kans, koska aika hintelät systeemit on ton raudan ja vaihteiston kiinnityksessä. Pelkät hahlot ja ruuveilla vain tiukkaus. Jousi kuitenkin painaa tavallaan irti, mutta täytyy pitää silmällä.

 

Hyvältä näyttää ja hommat etenee vaudilla

 

Kyllä tuo oma "camber compensaattori" on siellä pysynyt samalla systeemillä vuosikymmeniä, luulisi sinullakin pysyvän...

 

Dennis

 

20012009132.jpg

20012009133.jpg

Link to comment
Kokeile työntää keulaputkien välissä olevasta luukusta, saatat yllättyä.

 

Taskarilla yritin tihrustaa ja kaikenlaista rompettahan sieltä tunnelista näkyy. Sitä viimeistä haarautumista eniten eppäilen ja kuinka saan putkien päät näkösälle. No täytyy kokkeilla.

 

Uudet jarruputket on tehty, sen kun vetää taakse ja sitten enää pientä hipistelyä ja vois laittaa pyörilleen konetta ja koppaa odottelemaan.

 

Sellaistakin mietin kun sattui jonkun britin tekemiä kabrioletin vahvikkeita olevan kaupan, että onko joku kokeillu vahvistaa umpimallin koppaa pohjasta niillä? Hyvät kaarethan tukevoittais koko höskää, mutta nyt en tekisi niin kisavehkeen veroista ihan käytännöllisyys ja habitus syistä.

 

Tällaista bolt on meininkiä olis ilo jatkaa, mutta nyt kyllä alkaa paskamaisin työmaa korin kanssa. Todennäköisesti vasta vuoden päästä ollaan ikkunan tiivisteitä ja listoja kiinnittelemässä - hyvä jos silloinkaan!

Link to comment

Mulle kun ei ole koskaan auennut tuon camper compensatorin idea, niin valottakaas mulle joku viisas että mitä järkeä on rajoittaa pyörän ulosjoustoa eikä antaa sen pysyä tien pinnassa kiinni?

 

Vai onko tää taas niitä kikottimia kun joku heppu ameriikan mantereella sanoo että tällanen pitää olla, niin kaikki uskoo ;)

Link to comment

Swingin ulosjousto on vähän pitkä vaihdikkaaseen ajoon, lähinnä mutkatiellä tahtoo ulkokaarteen rengas taipua "alle" jos samaan aikaan on mutka ja nyppylä josta tulee ulosjoustoa, siitä sitten sivuvoimat painaa renkaan alle... pitoa on aika olemattomasti kun rengas on kyljellään "alla"

 

Kyllä tuo laitos tekee tehtävänsä, ihan omakohtaisia kokemuksia...

 

En laita mitään koska "pitää" olla, ja jos laitan ja siitä ei ole hyötyä niin poistan :-)

 

Dennis

Link to comment

Mullehan tää on vielä virtuaaliharrastusta ja uskon Denniksenkin kokemuksiin niiden kirjojen lisäksi. Toinen syy on myös se, että olen ymmärtäny (esson baarin pojilta...)takavakaajan lisäävän yliohjautumista, jos ei etupää ole todella jäykkä ja kun en meinannu laittaa taakse vakaajaa, niin tuo ajaa osin samaa asiaa, mutta lievemmin. Camberiahan tulee tarpeeksi, jos perä on matala, mutta aioin jättää tuon perän hiukka ylemmäks - ainakin aluksi.

Link to comment

Olis sieltä tunnelin kautta varmaan saanu jotain ohutta ja sopivan taipuisaa putkea saanu menemään, mutta tuo rst putki on noin paksuna liian hankala. Nyt se on tossa kupeessa ja toisella puolella menee jarruputket taakse. Vois vielä vaikka sikafleksimälleillä kiinnittää niin ei jää rämisemään, tosin lattiamattojen allehan nuo jää.

 

P1100858.JPG

 

Nyt on pohja pyörillään ja noilla vanteilla näyttää sopivan kesyltä. Seuraavaksi korin kimppuun. Onko jollain lainata sitä oven saranatapin irrotinta?

Link to comment
Nyt on pohja pyörillään ja noilla vanteilla näyttää sopivan kesyltä.

 

Hienoa, toinen asia on sitten vastaako renkaiden suorituskyky mitä auton muu potentiaali pystyy antamaan, lötköillä renkailla ei saa "kisa-alustasta" juuri mitään irti... kun renkaiden pito :-)

 

Dennis

Link to comment
Nyt on pohja pyörillään ja noilla vanteilla näyttää sopivan kesyltä.

 

Hienoa, toinen asia on sitten vastaako renkaiden suorituskyky mitä auton muu potentiaali pystyy antamaan, lötköillä renkailla ei saa "kisa-alustasta" juuri mitään irti... kun renkaiden pito :-)

 

Dennis

 

Jeps, nuo on vaan kuplan mukana tulleet pyörät. Mulla on tollaiset 5,5 tuuman umpivanteet 149834_01_med.jpg(klipseillä) odottamassa ja ne on tarkoitus maalata tolla samalla teemalla. Niille sitten nykykumit, mutta etupäästä en tiedä vielä kuinka leveet sopii kun noi levyjarrut levittää sentin puolelleen.

 

Ja Hebsterille, että kun joku ilmoittautuu lainaajaksi, ni voisko irrotin paluumatkalla koukata Mikkelin kautta?

Link to comment
Vai onko tää taas niitä kikottimia kun joku heppu ameriikan mantereella sanoo että tällanen pitää olla, niin kaikki uskoo ;)

 

Tuonhan on Jenkkipoika kopioinu Zuffenhausenin pojilta, niin kuin massahihnapyörän yms. Mut niitä on sit hyvä myydä omina keksintöinään. Åken kantsii ite kokeilla tuon toimintaa, jos ei muuten usko.

Link to comment

Niinpä, Super 90:seen se tuli ensin vakiovarusteeksi ja muihin malleihin sen sai myös jälkiasennussarjana joka sisälsi myös ohuemmat takajouset,sen ovat kopioijat unohtaneet.

Samaa ideaa käytti vajaa 10 vuotta myöhemmin myös VW,tosin monimutkaisemmin toteutettuna,ja myös VW:llä tasausjousen kanssa käytettiin aina ohuempia takajousia.

jos jousia ei vaihdeta ohuempiin ei camberkompensaattorista/tasausjousesta ole mitään hyötyä,ainakaan ajo-ominaisuuksien kannalta.

Link to comment
Åken kantsii ite kokeilla tuon toimintaa, jos ei muuten usko.

Meidän autokunta on tuollaisen(kin) härvelin kanssa joskus tempuillut vaatimattoman rata-ajon merkeissä. Saatiin auto ajettavaksi kun poistettiin tuo ja paksunnettiin etukallistuksenvakaaja. Tuo campercompensaattori on sellainen keksintö, että sillä varustettu auto kun lähtee lapasesta niin on sama irrottaa kädet ratista ja odottaa että vauhti loppuu. Ilman tuota voi rattimies saada auton vielä takaisin hallintaankin :)

 

Jos joustovara on liian pitkä, niin sitä lyhennetään lyhyemmillä iskunvaimentimilla, ja tietysti comboon sopivilla jousilla. Tosin kuplan ajo-ominaisuudet on mitä on, ja jos ei paremmasta tiedä niin tuokin voi tuntua ihan hyvältä ;)

Link to comment

Uskoisin että autot on aikalailla yksilöitä näissä asioissa kun on niin monta muuttujaa, jo pelkästään renkaiden vaihto erilaisiin (samankokoisiin) voi muuttaa auton käytöksen täysin.

 

Jokainen kokeilee vapaasti ja käyttää mitä parhaaksi kokee

 

Itse halusin kokeilla jotain muuta hankkimalla vaihteeksi projektiksi tuon vanhan Porschen (911 Carrera -86) ja kyllähän tuo on vähän erilainen ajaa kuplaan verrattuna varsinkin RUF/Bilstein alustasarjalla

 

Toisaalta on vaikka kuinka paljon hankalampi huoltaa / korjata, paljon enemmän ja kalliimpia osia jotka voi rikkoontua tekniikka puolella ja painoa tullut ikävästi paljon lisää kun mistä homma on lähtenyt liikenteeseen (356 ja kupla)

 

Onko tämä nyt sitten sen arvoista ja niin paljon hauskempaa?

 

Noh... kuutosen äänet "cat-bypassilla" ja RUF rosteripöntöllä pistää jo hymyn herkälle :-)

 

...sanoo mies joka on viikonlopun tutkinut 10 sivuista sähkökaaviota lämmitysjärjestelmää tutkiessa ja löytänyt 7 sähköflektiä moottorin puhaltimen lisäksi, on hieno tämä "autoheat" yhdistettynä AC:lla johon on kytketty jopa nopeusmittaritieto, käynnistysmoottoritieto y.m.s.

 

Onneksi löytyy yksinkertaisia autoja kuten vanhat volkkarit

 

En pilaa tätä hienoa projektikertomusta tän enempää...

 

Dennis

Link to comment

Mielipiteitä vaan lisää! Mä olen jo alunperin ollu siitä varma, että mun käyttis plussagolffi on ajettavuudeltaan joka tapauksessa paljon parempi teki tälle kuplalle mitä hyvänsä. Mutta jos edes sais tohon splittiin nähden vähän parannusta ja jos ne horsepowerit ja newtonit sais tiehen jotenkin säädyllisesti eikä savolaisilla mutkateilläkään ajelu normaalirajoituksilla hirvittäis ihan tolkuttomasti.

 

Eikös tuo vääntösauvojen ohennus ja lisäjousen käyttö merkitse saman suuntaista tavoitetta. Mulla nyt on 53 vuotta vanhaa alkuperäistä rautaa taipuilemassa ja täytyy aloittaa Konien säädöt pehmeästä. On muuten varsin laaja säätöalue noissa iskareissa. Sen kun laittaa tiukimpaan, niin ei meikäläisen painolla ja voimilla juuri liiku mihinkään ja täysin avattuna luulis sopivan mopoonkin.

 

Mutta tohon kysymykseen kabrion vahvikkeista alustan tukena olis kiva kuulla mielipiteitä. Häkki olis paras ja turvallisin, mutta jos vielä jättäis sen laittamisen kun se on niin ku kilpa-autosta

Link to comment
Mä olen jo alunperin ollu siitä varma, että mun käyttis plussagolffi on ajettavuudeltaan joka tapauksessa paljon parempi teki tälle kuplalle mitä hyvänsä.

 

Siinähän ei ole mitään haastetta ostaa valmista modernia kaupasta, onhan se mukavaa muutella ja saada tulosta omilla kätösillä, oli sitten parempaan tai huonompaan suuntaan, siperia opettaa :-)

 

Mulla on 21mm takajouset joille kuuluisi se "Z-bar" minkä olen poistanut, en haluaisi ainakaan pehmeämpää takapäätä vaan päivastoin haluaisin kokeilla mitä tapahtuu paksummilla jousilla kun tuntuu että niiaa liikaa tietyissä tilanteissa

 

Ilman Z-bar 70-lukuisissa 1200 malleissa taisi olla 22mm jos muistan oikein, ja eiks splitissä ole 25mm

 

Muistaakseni punaisissa Koneissa on vaan ulosjouston vaimennus säätöä

 

Dennis

Link to comment
Mä olen jo alunperin ollu siitä varma, että mun käyttis plussagolffi on ajettavuudeltaan joka tapauksessa paljon parempi teki tälle kuplalle mitä hyvänsä.

 

Siinähän ei ole mitään haastetta ostaa valmista modernia kaupasta, onhan se mukavaa muutella ja saada tulosta omilla kätösillä, oli sitten parempaan tai huonompaan suuntaan, siperia opettaa :-)

 

Mulla on 21mm takajouset joille kuuluisi se "Z-bar" minkä olen poistanut, en haluaisi ainakaan pehmeämpää takapäätä vaan päivastoin haluaisin kokeilla mitä tapahtuu paksummilla jousilla kun tuntuu että niiaa liikaa tietyissä tilanteissa

 

Ilman Z-bar 70-lukuisissa 1200 malleissa taisi olla 22mm jos muistan oikein, ja eiks splitissä ole 25mm

 

Muistaakseni punaisissa Koneissa on vaan ulosjouston vaimennus säätöä

 

Dennis

 

Nimenomaan tää on harrastetta. Sen lisäks nuo tavoitteet on selvästi ristiriitaisia kun ensinnäkin kupla on mikä on, sitten haluais topakasti ajettavan auton, kroppa ei tykkäis kivireestä näillä suomiteillä ja jos vielä onnistuis tekemään hyvin liikkeelle lähtevänkin. Sitten kun haluais sen verran turvallisenkin tehdä, että olis vielä muutaman vuoden viilailemassa näitä pelejä, niin on siinä tavoitetta. Ja se nyt on jo tullut selväksi, että näköjään saisin 911 porschen samaan hintaan tai jopa halvemmalla kuin mitä tämä varmaan lopulta tulee maksamaan. Valintoja valintoja...

Käsivaraisella mutumittauksella ei osaa sanoa noille välimuodoille isoja eroja ja tosiaan kun kiertää säädöt tiukkaan, niin ulosvaimennus on silloin tapissaan - eli ei liiku meikäläisen venyttämänä mihinkään. Miksi tuollainen toiminto haluttaisiin, että vain ulospäin suuntautuvaa voimaa voi säätää? Jossain kiihdytysauton keulassa sen vielä ymmärtäis

Link to comment
Miksi tuollainen toiminto haluttaisiin, että vain ulospäin suuntautuvaa voimaa voi säätää? Jossain kiihdytysauton keulassa sen vielä ymmärtäis

 

Kyllähän tuo kuitenkin vaikuttaa kokonaisuuteen, onhan joustoa kumpaankin suuntaan aina

 

Ja se nyt on jo tullut selväksi, että näköjään saisin 911 porschen samaan hintaan tai jopa halvemmalla kuin mitä tämä varmaan lopulta tulee maksamaan. Valintoja valintoja...

 

Jos nyt ollenkaan lohduttaa niin nimenomaan saa 911 porschen, mutta rupee vaan tekemään sille jotain kun on 10 kertaa enemmän osia jotka ovat 5 kertaa kalliimpaa, eli tavallaan on "helppoa" rakentaa volkkaria eikä tarvi kiroilla kun jotain hajoaa

 

Katoppa miten porschen insinöörit ovat jatkojalostaneet kuplan yksinkertaista lämmitysjärjestelmää, ja tämä vaan lämmityksen sähköt (jäähdytys erikseen)

 

Nauti vaan kuplan yksinkertaisuudesta :-)

 

Dennis

 

HeaterSytemWiring.gif

Link to comment

Ei tuo Z-bar taida kovin tehokkaasti tuota renkaan alle taittumista estää, vaan päin vastoin. Kun ulkokaarteen puoli painaa Ztaa ylöspäin, puskee se toisella puolella alaspäin. Sen alapäässähän on väljää melkolailla, että aika alas se pöyrän päästää, vaikkei painuisikaan alas korin kallistuessa. Vai olenko ymmärtänyt jotai väärin?

 

Toki näihin alusta hommiin vaikuttaa hurjan moni asia, renkaat, auto paino ja painopiste, erilaiset radat jne. Mut meillä '69 kuplassa, jossa vain keula tontissa, Camber Compensator rauhoitti takapään vatkaamisen, eli pyörän alle taittumisen nopeissa mutkissa. Rattimies tietty vie vatkaavaakin perää erilailla kuin sunnuntaiajelija.

Link to comment
Ei tuo Z-bar taida kovin tehokkaasti tuota renkaan alle taittumista estää, vaan päin vastoin. Kun ulkokaarteen puoli painaa Ztaa ylöspäin, puskee se toisella puolella alaspäin.
Jos "jacking-effect" työntää ulkokaarteen takapyörää ulosjoustoon niin silloin Z-bar kampeaa sisäkaarteen pyörää sisäänjoustoon. Z-bar siis vääntää ulkopyörän alletaittumista vastaan. Eli auttaa se jonniin verran, ei ainakaan haittaa. Z-barin yhteydessä olevat pehmeämmät jouset auttavat vissiin enemmän.

Sen alapäässähän on väljää melkolailla, että aika alas se pöyrän päästää, vaikkei painuisikaan alas korin kallistuessa.

Ulkomaan palstalla kirjoittavat joskus että rata-autosta on shimmattu väljät pois Z-barista.

 

"Jacking effectin" aiheuttama pidon huononeminen ei muuten teoriassa vaatisi Camberin muuttumista, se voi olla vaikka ideaali mutta jos paino on ulkopyörällä niin takapään pito huononee (käytännön elämässä taitaa kyllä camberikikin mennä väärään suuntaan).

 

Mielenkiintoista mutta mielestäni ulomman takapyörän alletaittuminen taitaa parantaa etupään pitoa ("wedge" painaa sisäpuolen etupyörää maahan sisäpuolen takapyörän kustannuksella... Sehän vaan pahentaisi yliohjaustilannetta). Tästä en ole ihan satavarma vielä, pitäs miettiä pitempään.

Link to comment
Ei tuo Z-bar taida kovin tehokkaasti tuota renkaan alle taittumista estää, vaan päin vastoin. Kun ulkokaarteen puoli painaa Ztaa ylöspäin, puskee se toisella puolella alaspäin.
Jos "jacking-effect" työntää ulkokaarteen takapyörää ulosjoustoon niin silloin Z-bar kampeaa sisäkaarteen pyörää sisäänjoustoon. Z-bar siis vääntää ulkopyörän alletaittumista vastaan. Eli auttaa se jonniin verran, ei ainakaan haittaa. Z-barin yhteydessä olevat pehmeämmät jouset auttavat vissiin enemmän.

Sen alapäässähän on väljää melkolailla, että aika alas se pöyrän päästää, vaikkei painuisikaan alas korin kallistuessa.

Ulkomaan palstalla kirjoittavat joskus että rata-autosta on shimmattu väljät pois Z-barista.

 

"Jacking effectin" aiheuttama pidon huononeminen ei muuten teoriassa vaatisi Camberin muuttumista, se voi olla vaikka ideaali mutta jos paino on ulkopyörällä niin takapään pito huononee (käytännön elämässä taitaa kyllä camberikikin mennä väärään suuntaan).

 

Mielenkiintoista mutta mielestäni ulomman takapyörän alletaittuminen taitaa parantaa etupään pitoa ("wedge" painaa sisäpuolen etupyörää maahan sisäpuolen takapyörän kustannuksella... Sehän vaan pahentaisi yliohjaustilannetta). Tästä en ole ihan satavarma vielä, pitäs miettiä pitempään.

 

Omat ongelmansa tolla swingillä on ollu mut ihmeen kovaakin sillä on uskallettu esim lokinsiipimersulla ajaa. Tuolla on aika hyvin kerrottu kyllä sekin, miksi siitä jouduttiin luopumaan. Mutta kuplan rakentajana en anna heti periksi, vaikka Ralph Nader todistaisikin toisin ;-) http://en.wikipedia.org/wiki/Swing_axle

Link to comment
Muhaha tuo wikin kirjoittaja ei ymmärrä mikä "jacking effect" on. Tuo värikkään kuvan teksti on erityisen huono.

Jacking effect tulee oikeasti vain kaarreajossa (jos tie on vaakasuorassa). Ei siis esim. suoralla ulosjoustossa. Jacking effect voi tulla myös sellaisissa erillisjousituksissa joissa camber ei muutu ollenkaan joustoliikkeen mukana.

Jacking = Tunkkaus. Auto tunkkautuu ylöspäin kaarreajovoimien vaikutuksesta.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Jarruja purkaessa löytyi yhtä jos toista epämääräistä fiksausta ja vaikka sidepultit näyttivät uusilta sekä mulle auton myynyt kaveri kertoi olkatappirempan olleen tehdyn, pieni epävarmuus väljyyden syystä kalvoi. Ja hyvä oli että kalvoi, koska olkatappeihin ei oltu koskettu vuosikymmeniin ja shimmauskin oli hoidettu rautalangalla! Se hämmästyttää, että joku näkee vaivaa, putsailee ja maalailee osia ja jopa vaihtaa joitain uusiksikin, mutta koko homman takia oleellisia asioita jätetään sitten tekemättä tai vähän sinne päin.

 

240320123511a.jpg

 

No sen tämä intoilu vanhan tekemisestä uuden veroiseksi sai aikaan, että -50 luvulla tehty simpukka ei muutu paremmaksi tai toimivammaksi vaikka sen kultaisi. Vähän jo tuolla Alexin alkamassa keskustelussa yritin saada tietoa ja kokemusta hammastankosysteemeiden soveltuvuudesta olkatappikeulaan. Kukaan ei tunnu tietävän tai ottavan kantaa, paitsi amerikkalaiset baja-hemmot, jotka laittaa mielellään hammastankoja olkatappisiin keuloihin. Ilmeisesti tää kuuluu sarjaan: "osta ja kokeile jos se toimii"... Katsastaja puolestaa hyväksyisi sen Classic Centrumin sarjan mielihyvin. Nyt en vaan saa kunnon yhteyttä firmaan ja näyttää heidän nettisivuillaankin olevan joku evoluutio meneillään - kun ei toimi kunnolla. Joo, osat sais varmaan satasella joltain romikselta ja rautakaupasta, mutta nyt on haussa kerralla valmis ja testattu ohjaussysteemi maantielle muun liikenteen sekaan.

 

Saimaan Soodapuhallus avasi hallin tohon vitostien varteen Uutelaan ja sinne täytyy viedä koppa lokareineen pääsiäisen jälkeen puhallettavaksi. Soodaa maalin poistoon ja lasihiekkaan ruosteeseen. Koneen teko etenee osaavissa käsissä ja saanee aikanaan hymyn huulille karehtimaan.

Link to comment
ja sinne täytyy viedä koppa lokareineen pääsiäisen jälkeen puhallettavaksi.

 

Ammattientisöijä/automaalari kertoi käyttäneensä peltiosaa soodapuhalluksessa, minkä jälkeen maalaus 'korkkasi' pienen ajan päästä. Sooda lähtee hänen mukaansa ainoastaan etikkapesulla ja runsaalla vesihuuhtelulla, minkä jälkeen pelti humahtaakin samantien hurjaan ruosteeseen. Piti koko soodajuttua epäonnistuneena ratkaisuna (teräspellille).

Link to comment
ja sinne täytyy viedä koppa lokareineen pääsiäisen jälkeen puhallettavaksi.

 

Ammattientisöijä/automaalari kertoi käyttäneensä peltiosaa soodapuhalluksessa, minkä jälkeen maalaus 'korkkasi' pienen ajan päästä. Sooda lähtee hänen mukaansa ainoastaan etikkapesulla ja runsaalla vesihuuhtelulla, minkä jälkeen pelti humahtaakin samantien hurjaan ruosteeseen. Piti koko soodajuttua epäonnistuneena ratkaisuna (teräspellille).

 

Puolensa ja puolensa. Tuon emäksisen pinnan takia keskeneräistä koria ei kuulemma tarviis heti edes maalata ja sais tehdä peltihommia rauhassa ilman maalinkäryä. Koepuhalluksia tehhään vanhaan lokasuojaan ja katotaan mitä tapahtuu. Kuiva lämmin talli on säilytys paikkana ja automaalari kuitenkin pesee korin ennen maalausta ja jos se uunissa kuivatetaan, niin jospa se onnistuis. Mutta tietoisia ollaan. Tilanne on sama jos tuolla Aurajoen altaassa hapolla otetaan maalit pois, niin kuulemma ruostuu just jos ei saman tien dipata sinkkialtaaseen

Link to comment
Ammattientisöijä/automaalari kertoi käyttäneensä peltiosaa soodapuhalluksessa, minkä jälkeen maalaus 'korkkasi' pienen ajan päästä. Sooda lähtee hänen mukaansa ainoastaan etikkapesulla ja runsaalla vesihuuhtelulla, minkä jälkeen pelti humahtaakin samantien hurjaan ruosteeseen. Piti koko soodajuttua epäonnistuneena ratkaisuna (teräspellille).

 

Eli ammattientisöijä ensimmäistä kertaa asian kanssa tekemisissä, ei tiennyt miten toimia soodapuhalletun pinnan kanssa? Mutta kukaan ammattilainen tai amatööri ei halua olla väärässä tai tehdä virheitä.

 

Oma projekti soodapuhallettiin ja nyt pari vuotta sen jälkeen maalattiin. Maalari kysyi auton saadessaan, onko kori soodapuhallettu. Koska näin oli tehty, auto pestiin varmuuden vuoksi vaikka oli kulunut noinkin pitkä aika puhalluksesta. Eipä ole korkannut eikä kukkinut vielä, maalauksesta muutama viikko. Sisältä ja alta auto maalatiin syksyllä, ilman pesua (epoksi+pinta), sama juttu ei ongelmia.

 

Tämä oli oma kommentti ja kokemus asiasta, koska tämä on projektitarina niin koitetaan pitää kuitenkin herneet ja muut turhautumisen oireet poissa tästä :)

Link to comment
-50 luvulla tehty simpukka ei muutu paremmaksi tai toimivammaksi vaikka sen kultaisi.

Uusi TRW:n simpukka maksaa 80 eur, mun mielipide on että ei paljon kannata edes koittaa painia sen vanhan kanssa.

 

 

Miten uusi simpukka istuu -50 lukuseen? Paikalleenhan se menee, mutta miten akselin pituus suhteessa vanhaan? Onko jotain mitä pitää huomioda?

Link to comment
Miten uusi simpukka istuu -50 lukuseen? Paikalleenhan se menee, mutta miten akselin pituus suhteessa vanhaan? Onko jotain mitä pitää huomioda?

Itse olen laittanut vain 60-lukuiseen, mutta eräs Turkulainen HC-harrastaja asensi tällaisen ovaaliin ja kertoi että rattiakselin vastakappaleelle on simpukassa 2 asennus kohtaa, uudempaa ja vanhempaa rattiakselia varten.

 

Edit: hämärän muistikuvan mukaan 50-lukuisissa on erilainen ohjausvarsi, eli jos vaihtaa uudemman simpukan pitää myös ohjausvarsi vaihtaa, kiinnityshalkaisija simpukan akselille taisi olla eri?

 

Edit 2: Ja näkyy TRW:llä olevan hintaa 120 eur

Link to comment
Miten uusi simpukka istuu -50 lukuseen? Paikalleenhan se menee, mutta miten akselin pituus suhteessa vanhaan? Onko jotain mitä pitää huomioda?

Itse olen laittanut vain 60-lukuiseen, mutta eräs Turkulainen HC-harrastaja asensi tällaisen ovaaliin ja kertoi että rattiakselin vastakappaleelle on simpukassa 2 asennus kohtaa, uudempaa ja vanhempaa rattiakselia varten.

 

Edit: hämärän muistikuvan mukaan 50-lukuisissa on erilainen ohjausvarsi, eli jos vaihtaa uudemman simpukan pitää myös ohjausvarsi vaihtaa, kiinnityshalkaisija simpukan akselille taisi olla eri?

 

Edit 2: Ja näkyy TRW:llä olevan hintaa 120 eur

 

Mulla kävi jo uudemman mallinen simpukka kotona, mutta palautin kun olis pitäny hommata se varsikin. No kait niitäkin olis löytyny, mutta sitten tuli nämä muut klapit ym:t esiin ja nyt on ollu yhteydenpitoa Classic Centrumiin. Eivät puhu lontoota, enkä minä germaania, joten nuo viestit ovat olleet lyhyitä konekäännöksiä puolin ja toisin. Aika lähellä yhteisymmärrystä ollaan, mutta vihoviimeinen varmistus hammastankosarjan sopivuudesta olkatappiseen odottelee vastausta ennen tilausta - tai mistä mä tiedän jos vaikka jo laittoivat postiin...

Link to comment
Miten uusi simpukka istuu -50 lukuseen? Paikalleenhan se menee, mutta miten akselin pituus suhteessa vanhaan? Onko jotain mitä pitää huomioda?

Itse olen laittanut vain 60-lukuiseen, mutta eräs Turkulainen HC-harrastaja asensi tällaisen ovaaliin ja kertoi että rattiakselin vastakappaleelle on simpukassa 2 asennus kohtaa, uudempaa ja vanhempaa rattiakselia varten.

 

Edit: hämärän muistikuvan mukaan 50-lukuisissa on erilainen ohjausvarsi, eli jos vaihtaa uudemman simpukan pitää myös ohjausvarsi vaihtaa, kiinnityshalkaisija simpukan akselille taisi olla eri?

 

Edit 2: Ja näkyy TRW:llä olevan hintaa 120 eur

 

Mulla kävi jo uudemman mallinen simpukka kotona, mutta palautin kun olis pitäny hommata se varsikin. No kait niitäkin olis löytyny, mutta sitten tuli nämä muut klapit ym:t esiin ja nyt on ollu yhteydenpitoa Classic Centrumiin. Eivät puhu lontoota, enkä minä germaania, joten nuo viestit ovat olleet lyhyitä konekäännöksiä puolin ja toisin. Aika lähellä yhteisymmärrystä ollaan, mutta vihoviimeinen varmistus hammastankosarjan sopivuudesta olkatappiseen odottelee vastausta ennen tilausta - tai mistä mä tiedän jos vaikka jo laittoivat postiin...

 

Eivät onneksi laittaneet postiin vaan kertoivat, ettei heidän sarjansa sovi olkatappiseen. Että se siitä modernisoinnista... Missäs ne simpukan säätöjutut nyt olikaan, taisin saada Antilta muutaman kymmentä sivua pdf sivuja ladattua jonnekin tänne läppärin uumeniin...?

Link to comment

Mulla olis 1 kpl -59:n simpukoita, purettuna ja kansi puuttuu, mutta sisuskalut melkoisen hyvässä kunnossa, purettu kolariautosta joskus vuonna miekka ja kirves. Siinä vois olla sulle aihio jos haluut vanhaa koittaa elvyttää?

Link to comment
Mulla olis 1 kpl -59:n simpukoita, purettuna ja kansi puuttuu, mutta sisuskalut melkoisen hyvässä kunnossa, purettu kolariautosta joskus vuonna miekka ja kirves. Siinä vois olla sulle aihio jos haluut vanhaa koittaa elvyttää?

Kiitos! Mulla on jo Närväsen Antilta ihan kokonainen tiukan oloinen simpukka odottamassa. Meen tästä saman tien purkamaan ja laittamaan sen kuntoon tai tekemään kahdesta yhden hyvän - tai edes melkein. Nyt on muut ohjausnivelet jo tikissään

 

Jatkampa edittinä, että ihmeen siistiä ja kulumatonta osaa sieltä simpukasta löytyi ja ainut vaihtoon menevä osa oli se pystyakselin stefa. Tuollaista on saksalainen rauta parhaimmillaan!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...