Jump to content

Viisysiä viilaamaan


SePi

Recommended Posts

Laskinko oikein 2.3X8000 tekee rapiat 18 kuutiota minuutissa? Suppilot on kyl hyvä olla.

 

Mut eiks se imutahti ole joka neljäs ja sitten kun niitä tuplakaasareita on vielä molemmilla puolilla.

Taitaa tuo Ram-Flown pohjalevyn toispuolisuus aiheuttaa sen että tilaa ei jää tötterölle. Mutta minäpä voisin varmaan käyttää noita CB:n pohjia, joissa kurkut tulee symmetrisesti keskeltä.

Sain Eurocarbiltakin tietoa, että DRLA tarvii jonkinlaiset torvet, mutta 30 mm:kin vois riittää

Link to comment

Jos yhden sylinterin tilavuus on 575cc ja imutahti on joka toisella koneen kierroksella niin ilmaa tarvitaan /1000rpm seuraavasti: 575cc*1000r/min/2 = 287500cc eli n.10 kuutiojalkaa minuutissa. 8000 kierroksilla virtaus siis 80 cfm/putsari.

Samalta putsariltahan ei imetä ilmaa kuin yhteen sylinteriin kerrallaan, joten teoriassa tuo viereinen sylinteri ei vaikuta max. ilmavirtaukseen, ainostaan kokonaisvirtaukseen, eli tuplaa tietysti likaantumiseen.

 

Pienen kokonsa vuoksi tuollaisen putsarin suodatusteho tuskin on kovin hyvä. Tai sitten suodatinta saa pestä jatkuvasti. Suodattimen valintahan tieteysti riippuu siitä kuinka ahkera suodattimen puhdistaja on, ajokilometreistä ja siitä onko moottoria tarkoitus suojata hienojakoiselta pölyltä vai kiviltä, oravilta ja kärpäsiltä :)

 

Hieno projekti!

Link to comment

Meinaatte sit ajella kaksi sylinterisellä moottorilla kun ette laske kun yhden sylinterin tarvitseman ilmamäärän puhdistinta kohti... :) kyllä ne molemmat sylinterit per puoli vetää samanaikaisesti ilmaa sen puhdistimen läpi vaikka peräkkäisessä tahdissa ovatkin.

Link to comment

Meinaatte sit ajella kaksi sylinterisellä moottorilla kun ette laske kun yhden sylinterin tarvitseman ilmamäärän puhdistinta kohti... :) kyllä ne molemmat sylinterit per puoli vetää samanaikaisesti ilmaa sen puhdistimen läpi vaikka peräkkäisessä tahdissa ovatkin.

Piti ihan käydä tallissa katsomassa nokka-akselia ja n. 90 asteen kulmassahan toisiinsa nähden nuo imunokat näyttäisivät olevan. Eli saman puolen pytyt imevät samalla kampiakselin kierroksella, mutta eivät kokonaan samaan aikaan vaan suurimmalta osin peräkkäin (nokasta riippuen ovat tietysti samaan aikaan avoinna jokusen asteen verran), mutta koska ovat kuitenkin samalla kampiakselin kierroksella niin edellisen laskelman tulos pitää kertoa kahdella, kuten tutkija huomauttikin.

Link to comment

Piti ihan käydä tallissa katsomassa nokka-akselia ja n. 90 asteen kulmassahan toisiinsa nähden nuo imunokat näyttäisivät olevan. Eli saman puolen pytyt imevät samalla kampiakselin kierroksella, mutta eivät kokonaan samaan aikaan vaan suurimmalta osin peräkkäin (nokasta riippuen ovat tietysti samaan aikaan avoinna jokusen asteen verran), mutta koska ovat kuitenkin samalla kampiakselin kierroksella niin edellisen laskelman tulos pitää kertoa kahdella, kuten tutkija huomauttikin.

Olen jo luopunu ajatuksesta käyttää Ram-Flo filttereitä ja kääntynyt K&N myyjien puoleen. Jos sieltäkään ei löydy, niin sitten alkaa alumiiniseppien etsintä ja asiallinen kustomointi.

Link to comment

Olen jo luopunu ajatuksesta käyttää Ram-Flo filttereitä ja kääntynyt K&N myyjien puoleen. Jos sieltäkään ei löydy, niin sitten alkaa alumiiniseppien etsintä ja asiallinen kustomointi.

 

Noihin onkin sitten helppo vetää painetta kestävää putkea ja kierukka pakoputkeen...

Link to comment

Pitää ARTO saada tämä ekaks takasin kilpiin ja vasta sitten kun teho-painosuhde alkaa olla liian lällyä niin palataan asiaan.

Mutta sitä odotellessa sähkötyöt meneillään. Onneksi tässä ei ole kovin montaa piuhaa laitettavana ja aika äkkiä tuli peruskaapelit paikoilleen. Nyt niille täytyy alkaa laittaa kohteita ja mm tohon pyörylään menee aika monta johtoa

 

P1120304.JPG

Link to comment

Onpa tämä nyt tyypillistä. Olisi ollut vkl vapaata ja sähkötarvikkeita muovipussillinen. Lauantaina klo 14 käy kuitenkin selväksi, että abikonartut loppuu pahasti kesken, koska sulakerasiat ja takapään liitinpalikat viekin niitä tuplasti arvioitua enemmän. Mistään ei sitten enää tällä kylällä löydy vastaavia. Ja kun vielä luottopoltin, sellainen pikkusytkärin kokoinen kapine lakkaa vartin jälkeen toimimasta ja tinaukset sekä kutistesukkien laitto loppuu kans, siirryn rattiakselin laittoon. Mutta se onnistui paremmin kuin uskoinkaan! Mitoitukset lähes millilleen ja tosi hyvä tuntuma ainakin paikoillaan pyöritellessä. 2½ kierrosta edelleen laidasta laitaan taitaa olla normaali, en muista.

P1120312.JPGP1120311.JPG

Edited by SePi
Link to comment

Oli pakko kokeilla sopiiko 5,5" vanne etulokarin sisään ja sopihan se - niukasti, mutta silti. Jos taakse laitan 195/65-15, niin mitä suosittelette eteen? 175/70-15 löytyy ja 185/65-kokoja runsaammin. Oliskohan renkaan vauhtiluokitusta myös tarkkailtava :-?

 

P1120323.JPGP1120319.JPGP1120322.JPG

Edited by SePi
Link to comment

Jotta saisit ajettavuudesta edes jotain irti olisi suotavaa pysyä 60 tai pienempi profiilisissa renkaissa. Jos haluat käyttää 15 tuuman renkaita niin ulkohalkaisija tulee naurettavan pieneksi joten suosittelen suurempaa vannekokoa. BFG: n g-forset on aika hyviä.

Link to comment

Jotta saisit ajettavuudesta edes jotain irti olisi suotavaa pysyä 60 tai pienempi profiilisissa renkaissa. Jos haluat käyttää 15 tuuman renkaita niin ulkohalkaisija tulee naurettavan pieneksi joten suosittelen suurempaa vannekokoa. BFG: n g-forset on aika hyviä.

Kyllähän mä näitä haluaisin, mutta on tuo hinta nyt tähän saumaan aika paljon. Ehkä joskus. Joku muuten sanoi, että matalaprofiiliset renkaat tekis kuplan aika hurjaks ajaa ja siks tuumin että tuo 65 olis hyvä kompromissi. Pitää tarkastella BFG:t. Ne on mulle tuttuja (ja loistavia renkaita) vaan A/T ja M/T näköisinä

Link to comment

Mä laittaisin tolla vanne/Etuakseli/Lokari yhdistelmällä maksimissaan 165 renkaan. 175 pullottaa jo niin paljon 5,5"(Huom 139,7mm) vanteella et varmasti osuu kaaren reunaan ja jos viel korkealla profiililla. Ajo-ominaisuuksista en ota kantaa 165 tai kapeammalla renkaalla...

Link to comment

Selkärankainen rengaskauppias sanoi että hän ei edes myy renkaita jotka ei olis katsastuksessa hyväksyttäviä kokovaihtoehtoja. No sehän tarkoittais 185/65-15 eteen jos 195/65-15 on takana. Saan kuulemma kokeilla jollain renkaalla kuinka se sinne sopii ennen kuin tehdään heidän kans kauppoja. Tosiasiassa auton mukana tulleet uudet 165/80-15 kävis, mutta ajo-ominaisuuksille sanotaan ilmeisesti moro.

 

Mutta mikäpä olisi hauskempaa kuin uusien sähköjen veto. Onneksi tuon ikäinen kupla on splitin jälkeen ehkä helpoin, mutta kyllä maallikkona saa olla ihmettelemässä mitä johtosarjan tekijä kaavioillaan oikein tarkoittaa. Ilman sambasta löytyvää US malli kaaviota ei hommasta tulisi tätäkään vertaa. Vilkkuviiksestä tulee tuplamäärä johtoja ja toivottavasti se tarkottaa, että takavalot rupee toimimaan ihan alkuperäisellä systeemillä.

 

Kuvassa vielä johtosumppua irrallaan, mutta eiköhän ne kohta löytyne siististi niputettuna kojelaudan takaa

 

P1120329.JPG

Link to comment

Selkärankainen rengaskauppias sanoi että hän ei edes myy renkaita jotka ei olis katsastuksessa hyväksyttäviä kokovaihtoehtoja. No sehän tarkoittais 185/65-15 eteen jos 195/65-15 on takana.

Laissa ei ole määritelty mitään kokoeroa etu- ja takarenkaan kesken.

Link to comment

Laissa ei ole määritelty mitään kokoeroa etu- ja takarenkaan kesken.

Oisko rengaskauppias tarkoittanut rekisteriotteeseen merkittyjä vaihtoehtoisia rengaskokoja. Muutoskatsastuksessa tätä listaa voi täydentää, mulla otteeseen lisätty takaset 215/65-15 ja etuset 185/65-15.

Link to comment

Oisko rengaskauppias tarkoittanut rekisteriotteeseen merkittyjä vaihtoehtoisia rengaskokoja. Muutoskatsastuksessa tätä listaa voi täydentää, mulla otteeseen lisätty takaset 215/65-15 ja etuset 185/65-15.

Rekisteriotteeseen merkitystä saa poiketa 30 mm, joten ilman muutoskatsastusta saa olla etu ja takarenkaissa vähintään 60 mm:n leveysero

Link to comment

Rekisteriotteeseen merkitystä saa poiketa 30 mm, joten ilman muutoskatsastusta saa olla etu ja takarenkaissa vähintään 60 mm:n leveysero

Enkä mä tästä tee ongelmaa, renkaita saa muualtakin vieläpä halvemmalla. Ja tuo lienee muutoskatsastuksen yks hoidettavia juttuja. Koetetaan nyt silti tota 185/65 kokoa ja täytyy jättää sitten keulaa korkeammalle. Itseasiassa mun silmää miellyttää ajatus lokarin reunan linjassa olevista renkaista. Nuo kavennetut ja matalat etupäät on jotenkin vammaisia jo näöltään IMHO.

Jännä ilmiö, kun on asentavinaan täydellistä johtosatsia ja sitten ryhtyy etsimään etuvilkuille meneviä johtoja (tuo on siis jenkkiversio). Ensimmäisen tunnin verran syyttää itseään, että mites mä en nyt tajuu tätä ja sitten vasta uskoo, että sellaisia johtoja ei ole joko muistettu tai viitsitty laittaa tohon johtosarjaan ollenkaan. Vaikea uskoa että ne olis jääny kaimalle Lahteen, vaan ne on jääny jo amerikkalaiseen autotalliin, josta tuo sarja lienee peräisin. Eli tarkkana pitää olla näidenkin kanssa. Kohta pääseekin ihmettelemään MSD:n boxia josta lähtee monta johtoa jonnekin

 

Vielä vilkkurele ja sulakeboxit kiinni, sitten tämäkin pää alkaa olla valmis:

 

P1120331.JPG

Edited by SePi
Link to comment

Tulipa tehtyä LED takavalotkin valmiiksi. Piirilevyn taustalle pari millinen kerros epoksia suojaksi, lumihiutalelinssi piirilevyyn kiinni parilla kierroksella vulkanoituvaa teippiä ja lopuksi NOS kromirinkulaan kiinni. Kiinnitysrauta vanhaa mukaillen ja eiköhän tuo kelvanne.

 

P1120337.JPG

Edited by SePi
Link to comment

Enää bensapumpun johdotus ja tämänkertaiset perussähköt on vedetty. Mitäänhän ei ole vielä testattu, mutta ohjeita uskollisesti ja luovasti seurattu. Sitten pääsee koria kokoamaan ja verhoiluja pohtimaan. Kevättä kohti!

 

P1120342.JPG

Link to comment

Coroplastia noiden johtonippujen päälle? Itsellä hyviä kokemuksia ko. teipistä... Osanumero taisi olla: 000-979-950

 

Voin ottaa tuon rullan mukaan seuraavaan kokoontumiseen...

Kaikki teipit menee ajan kanssa paskaksi siksi itse olen suosinut aina kutistesukkaa. Käyttökohteen mukaan sitten liimallinen tai liimaton tai jopa kaksi päällekkäin.

Link to comment

Tuo MSD:n nippu jää verhoilun alle tohon uraan, joten ei sen teipin funktio oikeastaan ole muuta kun auttaa verhoilun asettumisessa. Sitten se joko pysyy tai ei. Mulla on sellaista järkyttävän tehokasliimaista rakennusten muovikalvon saumauksiin käytettävää teippiä, joka taitais tehdä tossakin tehtävänsä. Oletettavasti senkään liima ei kuivu ihan lähivuosina.

Muuten oon käyttänykin kutistesukkaa jo monta metriä ja nippusiteitä pitämään kaapeliniput siististi kohillaan.

K&L Partners täisi löytää oikeaa verhoilukangasta penkkeihin, mutta ammattilaisten aikataulut vie homman huhtikuulle. Mikäpäs kiire tässä ja saahan tuota muuta sisustusta alkaa jo kohdistella paikoilleen.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kyllä on ähräämistä kun ei valmistu vaikka kuinka monta tuntia viettäis vapaa-aikaansa tallissa. Tsiljoona pientä juttua, jotka pitää vaan tehdä - ja toisaalta siksipä siellä haluaakin olla.

 

Pieni tilannekuva nyt kuitenkin projektista joka alkaa taas näyttää autolta!

P1120372.JPGP1120650.JPG

Edited by SePi
Link to comment
  • 1 month later...

Tänään verhoilija kävi kattomassa projektia ja - ensi kuuhun menee ennen kuin mitään tapahtuu. Toivottavasti sitten myös tapahtuu. Päätin, että ammattilainen saa laitella myös kattoverhoilun, kun ei ole tuota(kaan) oppia missään vielä saanu ja nuo kankaat oli rittävän kallis peloke omalle turaamiselle.

 

Imusarjat lyhenivät ammattitaitoisissa käsissä tuuman verran, mutta vieläkin oikean puoleista CB:n putsaria joutui vähän modaamaan. Nyt menee kuitenkin luukku kiinni joten kuten.

 

P1120678.JPG

Link to comment

No niin, pyysin maalikauppiaalta satiininhimmeää mustaa, ettei tulis liian bling blingiä. Mutta jotain jäi lisäämättä, koska lopputulos on tässä:

 

P1120685.JPG

 

Toisaalta onnistui niin hyvin, että taidan jättää. Samalla kiillolla tuli sitten maalattua myös se kojelaudan taustapahvi, joten onpahan nättiä - tai sitten ei. Katotaas nyt

Link to comment

Tuo optiikka varmaan vääristää ja puskurittomuus. Mä yritin mittailla tota jo pelkän tarvikelokarin kanssa jossa oli nuo reijät valmiina enkä sitten ruvennu hitsailemaan alemmaks kun lamppu näytti olevan heijastimestaan pystyssä. Ne on nyt niin alhaalla kun tuo ylin ruuvin reikä antaa myöten.

 

P1120696.JPG

Link to comment

Kokeilussa ollut 185/65 x 15 rengas pysyi hienosti lokarin reunojen sisäpuolella, eikä sovitus tuota muutakaan ongelmaa. Korkeutta on vielä maasturimaisesti, mutta se on onneksi säädettävissä niin edestä kuin takaa. Taakse menee 195/65x15 ja vaikka isommatkin, mutta eipä liiotella. Toisaalle ilmestyy pian ajamattomat 165 hankookit vanteineen myytäviksi...

 

P1120699.JPG

 

P1120700.JPG

 

Onpas muuten surkeeta laatua noi lamppujen kehykset. Oliskohan Hellalla tuo ruuvijako lähelläkään osuvaa? H4 umpioita parkeilla löytyi vaan tilaamalla ja niitä odotellessa

Link to comment

Pyhinä täytyy hifistellä: Löyty vanha kirjekuori ameriikasta, jossa oli VW tarroja pölykapseleihin. Ne oli vielä elossa ja lämmittämällä taipuivat kapselin koristeeksi. Taisi olla alunperinkin, että tuolloin 50 - 60 luvun vaihteessa ne logot maalattiin mustiksi. Nyt oli käsissä ainakin kolmea erilaista kapselia ja jokaisessa vähän erilainen stanssi.

 

Tekisköhän kaima tällaisia tarroja muillekin - jos kapselilogon maalaus ei kiinnosta mutta jotain vois olla

 

P1120744.JPG

Link to comment

Taas opittua ja neuvoksi muillekin kaltaisilleni:

Kokeilin tota 185 leveetä rengasta vasempaan etukulmaan ja se meni hyvin kaaren suojaan. Siispä tilaamaan. Tänään renkaat sitten paikoilleen ja mitä ihmettä. Oikealla puolella on nyt lähellä pitää tilanne, ettei vaadi lokasuojan levikettä tms. sliparetta kaunistukseksi. Akseli on ok ja ihan keskellä, mutta oikea - se alkuperäinen lokasuoja on sentin kapeampi kuin vasen, joka tuli jostain ovaalista ja oli ilmeisesti tarvike. Näillä mennään - jos mennään katsastuksesta läpiP1120762.JPG

Edited by SePi
Link to comment

Eipä tossa pakkelia ole mutta kuka ton osais ja uskaltais tehdä täällä päin maanosaa. Ja mitä tapahtuu kun se rantti siinä kaaren sisäpuolella taittuu, jokohan maali lohkeaa 4 kk vanhana? Mua toi ei haittaa, mutta katsuria tai polliiseja varmaan enemmän.

Link to comment

Tuo on niin raivostuttava ongelma, minulla sama ongelma aina ollut tuossa punaisessa -74ssa paitsi se on päinvastoin...

 

Ongelma ollut yli 20 vuotta ja siihen on tottunut ja saanut vanteita alle vähän isommalla offsetilla ja asia ei niin hyvin näy (nyt et36)

 

Kyllä tuo menee leimasta läpi, eikä auton tarvi olla niin matala jos meinaa vähän ajella lujemmin mutkateillä suomessa

 

Dennis

Taas opittua ja neuvoksi muillekin kaltaisilleni:

Kokeilin tota 185 leveetä rengasta vasempaan etukulmaan ja se meni hyvin kaaren suojaan. Siispä tilaamaan. Tänään renkaat sitten paikoilleen ja mitä ihmettä. Oikealla puolella on nyt lähellä pitää tilanne, ettei vaadi lokasuojan levikettä tms. sliparetta kaunistukseksi. Akseli on ok ja ihan keskellä, mutta oikea - se alkuperäinen lokasuoja on sentin kapeampi kuin vasen, joka tuli jostain ovaalista ja oli ilmeisesti tarvike. Näillä mennään - jos mennään katsastuksesta läpiP1120762.JPG

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...