Jump to content

Täytelanka migit?


Recommended Posts

En tiedä onko näistä laitteista jo omaa palstaa, mutta kiinnostais tietää kokemuksista. Meikäläisen pienillä hitsaustarpeilla lähinnä pellin kanssa tuntuu turhalta ja kalliilta pelata pullojen kanssa.

Fixus näyttäis kauppaavan lankoineen päivineen 179,- maksavaa Decastar 130:ia - onko siitä mihinkään? Ja onko samasta(-kin) firmasta löytyvä 863,- maksava Kemppi todellakin niin paljon parempi?

Link to comment

Halpaa ydintäyte lankakonetta ei kannata hommata edes pieneen hitsaus tarpeeseen,

ja jos et usko käy kokeilemassa kuinka paska se oikesti on.

Ja vastaavasti kokeile mainitsemaasi Kemppiä, niin tiedät millainen on hyvä kone.

Kempiltä uusi Evo Minarc ja se on paras.

Link to comment

Reilu vuosi sitten pähkäilin samaa asiaa, mutta ONNEKSI päädyin kempin minarc 180seen. Olo on kuin luokkahitsarilla kun kone tekee kaiken työn. Hitsaaminen on tuolla koneella oikeasti helppoa kun tietää vaan ainevahvuuden. Ja neljään milliin asti voi hitsailla koneen omalla ohjelmalla.

Link to comment
Reilu vuosi sitten pähkäilin samaa asiaa, mutta ONNEKSI päädyin kempin minarc 180seen. Olo on kuin luokkahitsarilla kun kone tekee kaiken työn. Hitsaaminen on tuolla koneella oikeasti helppoa kun tietää vaan ainevahvuuden. Ja neljään milliin asti voi hitsailla koneen omalla ohjelmalla.

Heps, komppaan kyllä täysin, samanlainen kemppi itsellä, ja hiilidioksidi kaasuna, ei oo kallista.

Link to comment

Saan ujutettua tällaiset vehkeet (ainakin mielessäni... ) uuden tallin "sähkölaitteiden hankintoihin", joten se sumentaa mukavasti hinnat :-)

Mulla kun on oikeasti niin vähän hitsattavaa, että haluais vaan just riittävän ja toimivan laitteen kerralla. Käytetyn laitteen ostossa pelkään häviäväni lopulta kaikkein eniten.

Link to comment

Tosiaan unohda täytelanka jos oikeasti jotain jälkeäkin haluat aikaiseksi.

 

Esim mulla ja kaverilla oli sama esabin semihalpa kone ainut ero oli että mulla oli kaasuversio ja kaverilla täytelanka. Sitten yks kerta olin auttamassa kaveria ja piti joku pikkulappu hitsata periaatteessa samalla koneella ja ei hitto soikoon en saanut mitään aikaiseksi täytelanka koneella. Kun taas vastaavalla kaasukoneella sain hyvää jälkeä aikaiseksi.

Link to comment
Tosiaan unohda täytelanka jos oikeasti jotain jälkeäkin haluat aikaiseksi.

 

Esim mulla ja kaverilla oli sama esabin semihalpa kone ainut ero oli että mulla oli kaasuversio ja kaverilla täytelanka. Sitten yks kerta olin auttamassa kaveria ja piti joku pikkulappu hitsata periaatteessa samalla koneella ja ei hitto soikoon en saanut mitään aikaiseksi täytelanka koneella. Kun taas vastaavalla kaasukoneella sain hyvää jälkeä aikaiseksi.

 

OT: Täytelangalla hitsataan kyllä ihan aikuisten oikeasti vaativiakin paikkoja, omassa työpaikassani täytelankaa käytetään joissain työvaiheissa mm. paremman tunkeuman vuoksi. Kone vaan pitää (osata) säätää täytelangalle oikein. En silti suosittele sitä ohutlevy töihin.

 

Historiaa on myös se, että hyvä kone on voimavirralla toimiva. Nykyaikainen valovirta laite on huomattavasti parempi valinta autopeltitöihin kuin vanhanaikainen voimavirta masiina, jo pelkästään pienemmän kokonsa vuoksi.

 

Tuo on hyvä masiina, miinuksena siihen ei sovi iso lankakela, mutta se nyt ei ole kovin suuri haitta: http://www.kemppiweldingproducts.com/fl ... mig_fi.pdf

Link to comment

OT: Täytelangalla hitsataan kyllä ihan aikuisten oikeasti vaativiakin paikkoja, omassa työpaikassani täytelankaa käytetään joissain työvaiheissa mm. paremman tunkeuman vuoksi. Kone vaan pitää (osata) säätää täytelangalle oikein. En silti suosittele sitä ohutlevy töihin.

 

Tottatoki sillä hitsataan vaativiakin paikkoja mutta autopeltihommiin (ruostekorjaukset) se ei omasta mielestäni sovellu

Link to comment

OT: Täytelangalla hitsataan kyllä......

...mutta autopeltihommiin (ruostekorjaukset) se ei omasta mielestäni sovellu

Jep, samaa mieltä olen. Ketjun keskusteluista helposti sai käsityksen, että ydintäytelangalla ei ole mitään tekoa missään, siksi asiasta höpisin :)

Link to comment

Itselläni on tuollainen pikkunen Esab C151. Yksivaihe virralla ja kaasuna hiilidioksidi.

Autopeltihommissa erinomainen juurikin pienen koon puolesta. Kaasusuutinkin on sopivan pieni, niin sopii joka onkaloon.

Ainoastaan kaapeli saisi olla pidempi, niin ei tartteisi konetta siirrellä niin paljoa.

Putelin ostin oman, vanhasta sammuttimesta tehty 6kg:n pullo, jonka täyttäminen maksaa 25€ ja hoituu odotellessa.

Jotain 4mm peltiä tuolla vielä ehken menee, mutta sitten puikkokoneella paksummat.

Link to comment

Juu kyllä voimalaitoksissakin olen nähnyt täytelankaa kaytettävän, mutta luulen, että laitteet on vähän eri hintaluokassa kuin ne laitteet mistä täällä puhutaan.

 

Markalla saa markan laitteen, ydinlangalla tai ilman.

 

Vanha kemppi on siinä mielessä hyvä laitos, että huoltoa ja varaosia saa. Ja ihan järkevissä hinnoissakin. Kaasu pitkällä juoksulla taitaa se suurin kuluerä kumminkin olla?

 

Kun kerran ostaa hitsin, on vaikea kuvilla tulevansa sitä ilman enää toimeen, että varoituksen sanana tähän loppuun.

Link to comment

Juu, osta niin hyvä kuin lompakko antaa periksi.

Parempi ostaa yksi hyvä. Itellä ollut Telwinistä , kopion kautta nyt Kemppiin Minarcciin.

Ei tule ikävä "halppis" koneita. Olis pitänyt heti sijoittaa, kun toi Telwin heti kymmenen vuoden aktiivisen käytön jälkeen hajos mokoma.

Link to comment
Juu kyllä voimalaitoksissakin olen nähnyt täytelankaa kaytettävän, mutta luulen, että laitteet on vähän eri hintaluokassa kuin ne laitteet mistä täällä puhutaan.

 

Markalla saa markan laitteen, ydinlangalla tai ilman.

 

Vanha kemppi on siinä mielessä hyvä laitos, että huoltoa ja varaosia saa. Ja ihan järkevissä hinnoissakin. Kaasu pitkällä juoksulla taitaa se suurin kuluerä kumminkin olla?

 

Kun kerran ostaa hitsin, on vaikea kuvilla tulevansa sitä ilman enää toimeen, että varoituksen sanana tähän loppuun.

 

Joo, Aluksi kirveli hiukan tuon kempin osto, mutta kun on hyvä kone niin yllättävän paljon sitten löytyykin hitsattavaa :)

Link to comment

Itse kommentoin HALPAA ydintäyte lankakonetta paskaksi, en niitä millä telakoilla hitsataan laivoja (ilman aivoja:)

 

Metaken linkittämä Kemppi huippu peli harraste/ammatti käyttöön, jos haluaa oikeen hifistellä niin saman mallin uusi Evo..

Hinta ero n. 100€ luokkaa, ja takuulla made in Finland

Link to comment
Telwin heti kymmenen vuoden aktiivisen käytön jälkeen hajos

 

Hyvin se sitten on kestänyt. Pientä sarkasmia oletan tuossa olleenkin.

 

Mulla itellä myös todella vanha Telwin. Välillä hitsattu paljon ja välillä seissyt pitkään käyttämättömänä. Joutsenkaulaa ja letkuja on uusittu pariinkin kertaan. Nyt se alkaa jo olemaan melko loppu, joten uus pitäis hommata. Tämä oli siihen oikein hyvä keskustelu. Vahvasti tuntuu äänet menevän Kempille.

 

Ydintäytelankahitsaus ei munkaan vaatimattoman kokemuksen perusteella sovellu autopeltihommiin. Paksummissa (yli 3mm) materiaaleissa toimi paremmin, mutta räiski todella paljon. Parhaimmillaan ehkä ulkona jossain "tallin takana traktoria" korjatessa, mihin kaasupulloa ei jaksa kantaa ja missä kova tuuli veisi kaasun.

Link to comment

 

Historiaa on myös se, että hyvä kone on voimavirralla toimiva. Nykyaikainen valovirta laite on huomattavasti parempi valinta autopeltitöihin kuin vanhanaikainen voimavirta masiina, jo pelkästään pienemmän kokonsa vuoksi.

 

Komppaan kyllä vaikka ennakkoluulot olivat kovat.

Hommattiin vaimon velipoikien kans alkukesästä kolmeen pekkaan Esab C200i;

http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=179794

On kyllä ollu pirun hyvä vekotin kun pääsee säätöihin sinuksi.

Tämmönenki hitsaajan alku ku mä veti soiroo pienellä harjottelulla ihan kivasti. Aluhitsauskin onnistu vaan langan vaihdolla (ei oo kokeiltu). Helkatin hyvät säädöt ja ennenkaikkee noi automaatti säädöt tekee täys tumpelosta ihan kohtuu räkijän :-)...

 

Suosittelen ja eniten meistä hitsannu suosittelee kans.

 

Edit: jokohan tuosta linkistä sais selvän...

Link to comment

Tätä on volkkaripalsta parhaimmillaan! Olen itseasiassa aika varma, että ne muutaman pellinpalan hitsaukset onnistuessaan aiheuttavat minussa pienen metallimiehen esiintulon ja kolvi alkaa rätistä aina vaan useammin. Kemppi taisi saada eniten ääniä ja näyttäähän tuota olevan tarjolla täällä mikkelstaadissakin - ja oliko tosiaan niin, että vanhat sammutin pullot toimii hiilidioksidin kans ilman kummempaa turaamista?

Link to comment

Kemppi saa vankkumattoman kannatuksen myös täältä - kyllähän se vaan niin on että hitsauskoneet ja moottorisahat on oransseja :). Mulla on se vanhempi Minarcmig 150 ja en parempaa harrastevehjettä voisi toivoa - kyllä vanha 180 Kempomat voimavirtavehjekin oli hyvä mutta kauhea rohjo. Piti ihan väkisin ostaa pisin letku mitä sai kun ei sitä viittiny eestaas juuri siirrellä.

 

Mutta kyllä niillä halvemmillakin vetää, meillä on kerhon pajalla joku mikäliemerkkinen halpis valovirtamigi jota kaikki haukkuu - on vielä hiilaripullolla. Kyllä se kuitenkin kummasti kelpaa kun pitää joku saada heftattua kasaan, olenpa sillä onnistunut saamaan oikein kaunistakin saumaa. Vähän tuntuu tosin palko jäävän korkeammaksi kuin seoskaasulla hitsatessa.

Link to comment

Ihan pakko hiukan osallistua senverran, että pääsen oikaisemaan asiaa mikä ei varmaan kiinnosta ketään... Täytelankahitsaus ei ole synonymi ilman suojakaasua tapahtuvalle hitsaukselle.

http://www.esab.fi/fi/fi/education/processes-fcaw.cfm

 

 

My First Kemppiä monet tuntuu hehkuttavan.

 

Minarcmig, eikä tarvitse säätää kahdesta nappulasta arvoja... Kaksi on aivan liian monta. Ai prkl kun on helppoa, yhdestä vaan vääntelee ja kapistus haistaa ilmeisesti kuun asennosta minkä sorttista saumaa alat hitsata. :P

 

Sony_SoundPad_SOP-1000.jpeg

Link to comment
Aluhitsauskin onnistu vaan langan vaihdolla

 

Ei onnistu ihan noin helpolla. Suojakaasuna alumiinilla pitää olla argon.

 

Muutenkin kannattaa suhtautua tuohon lupaukseen hieman skeptisesti. Alumiini vaatii paljon virtaa, tuossa koneessa ei ole vesijäähdytystä, poltin kuumenee aikas kovaa ja alumiini tarvii muoviputken langanjohtimeksi koneesta polttimeen. Myös lankasuutin tarviis vaihtaa alumiinille sopivaksi, kun perusteräkselle tarkoitettuun lankasuuttimeen alumiini tuppaa palamaan kiinni.

Link to comment

Tohon Kempin Minarmig 180 koneeseen pitää vaihtaa teflonlanganjohdin jos meinaa alumiinia hitsata, periaatteessa se käy myös teräslangalle mutta kuluu nopeasti. Eli melkoinen jumppa ees taas jos vaihtaa materiaalien välillä. Muuten sillä on kyllä helkkarin helppo hitsata myös alumiinia, en olisi uskonut ellei koulutuspäivänä Kempin ukot olisi pistäneet kokeilemaan.

Link to comment
  • 3 weeks later...
Guest VenaCavaInferior

Kun kerran nuo täytelanka migit saavat niin huonoa palautetta niin kysytäämpä näin. Olen huono muutenkin hitsaamaan, mutta itse täytyy tehdä! Niin kun ajattelin peltikohtia korjata nin että teen korjauspalasta hieman isomman ja reijitän sen reunoista ja hitsaan sitten reiistä umpeen. Ikään kuin pistehitsaamalla. Niin kannasttaako hommata (kumpikin olisi saatavilla) halpa täytelanka mig vai halpa puikkokone?

 

Ja tähän en kaipaa vastaukseksi anna jonkun joka osaa tehdä, tai osta se kunnon kemppi. Vaan ihan mielipidettä kysyn että kummalla se on helpompi tehdä.

 

Pahoittelen kun menee hiukan offtopic

Link to comment
Tätä on volkkaripalsta parhaimmillaan! Olen itseasiassa aika varma, että ne muutaman pellinpalan hitsaukset onnistuessaan aiheuttavat minussa pienen metallimiehen esiintulon ja kolvi alkaa rätistä aina vaan useammin. Kemppi taisi saada eniten ääniä ja näyttäähän tuota olevan tarjolla täällä mikkelstaadissakin - ja oliko tosiaan niin, että vanhat sammutin pullot toimii hiilidioksidin kans ilman kummempaa turaamista?

 

Sammutinpullo ei muistaakseni käy suoraan, vaan sen sisällä olevaa putkea piti jotenkin modifioida. Itse tilasin sammutinliikkeen kautta ihan uuden 7kg:n hiilidioksidipullon ja hinta oli muistaakseni 170e täytettynä. Täyttö on alle 20€.

Link to comment

Aika kova hinta suhteessa kokoon tuo pottupullo. Ite ostin jokunen vuosi sitten 30kg pullon täytettynä 200e.

Miinuksena tietty tuo iso koko. Ei ole enään oikein kannettava, mutta sitä varten taas löytyy vanha 5 kg Misonin

oma puteli.

30kg täyttö olikohan 50-70e, ei muista enään.

Hiilidioksidi tarttee eri mutterin ja niitä saa kans sammutinhuollosta. Sen vaihtaa vaan argon säätimeen, niin sopii.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...