Jump to content

58 Kranken eli siis amppari Wilma


Tanhis

Recommended Posts

Mun kapeeluukkusessa roikkui kanssa alaviistoon. Suoristin sen ketjuja lyhentämällä aivan samasta alkoholipoliittisesta syystä.

 

Ketjujen päällä on suojana sellaista taipuisaa ohutseinäistä muoviletkua. Päistä niitattu ketjulenkin läpi että pysyy paikoillaan.

Voi se olla ketjun kolinoitakin vaimentamassa.

Link to comment

Vedenpoisto putket tuli tänään rävellettyä ambulanssi luukun kourulle korissa.
8986.jpg

Tämä on varmaankin alunperin mennyt toiselta puolelta luukun aukipitolirpaketta mutta en ottanut riskiä ettei se sitten enää sopisikkaan paikalleen niinpä tein tuollaisen ryssävinkkelin tuohon putkeen niin meni näppärästi.
8987.jpg

Sit tuli tuollaiset vahvikkeet väsättyä kourun päihin vedenpoisto reikien päälle kun sellaiset on tehdas versioissakin.
8988.jpg

Edited by Tanhis
Link to comment
  • 3 weeks later...

Taka-alanurkasta tuli sheivattua palliksen puskurin kiinnitys nystyrä pois ja sitten tina päälle.

 

8992.jpg

 

Vähän pitää vielä korin saumakohtaa hioda jollain kun lamelli ei mahtunut väliin.

  • Like 1
Link to comment
  • 5 months later...

Pientä motivaation puutetta taas ollut ja ajattelin tehdä jotain pientä että pääsisi taas autotallissa hengailuun kiinni.

 

Putsasin hyllyjä ja bongasin hakuvalon eli siivoaminen jäi siihen ja rupesin hiomaan rokkoista kromia irti maalausta varten.

 

Uudelleen kromauttamiseen en halunnut lähteä kun auton vanhassa kuvassakaan se ei krominen ollut.

6923.jpg

 

Lähtökohta oli aika rokkoinen

8118.jpg

 

Purkamisen jälkeen kuulapuhalsin lampun ja hioin rokot pois dremelin virsikirjalaikalla.

 

Sitten pohjamaali pintaan ja hiomaväri pensselillä kun en jaksanut ruveta ruiskua putsaamaan näin pienen palikan takia.

Äsken se oli sitten tän näköinen

9022.jpg

 

Hiominen siis vielä kesken ja muutama osakin pitäisi vielä hioda loppuun kun täytyi vähän rokkoa paikata beltzonalla.

 

Linssikin putsaantui ja kiillottui aika hyvin vaikka vähän pelkäsin että syvä syöpymät estäisi hopeoimisen.

9023.jpg

Edited by Tanhis
  • Like 2
Link to comment
  • 1 year later...

No kait tämänkin rakentamista on taas jatkettava.

 

Pelkääjän b-tolppa on joskus aikoinaan vaihdettu jonkun sortin kolarin seurauksena ja kuten voi kuvitella 70-80 luvun korjaukset ei ollut ihan samaa tasoa kuin nykypäivänä.

 

Eli aloitin vanhan irroituksen ja samalla menee myös doglegi vaihtoon niin rajulla kädellä voi irroitella vanhat pois.

 

 

Myös kone tuli hommattua projektia varten.

post-219-0-27015400-1442605664_thumb.jpg

post-219-0-13992900-1442605699_thumb.jpg

post-219-0-51235200-1442606171_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

B- tolppa saatu irti ja vanha doglegi myös ja nyt kylmäsovitus että miten vihreä sisäpelti istuu paikalleen.

 

Seuraavana vuorossa olisikin parioven helman irroitus että b-tolppaa voi ruveta mallaamaan paikalleen. Samalla tietty tarttee sovittaa myös pariovi paikalleen.

 

 

B- tolppa saatu irti ja vanha doglegi myös ja nyt kylmäsovitus että miten vihreä sisäpelti istuu paikalleen.

 

Seuraavana vuorossa olisikin parioven helman irroitus että b-tolppaa voi ruveta mallaamaan paikalleen. Samalla tietty tarttee sovittaa myös pariovi paikalleen.

post-219-0-28828800-1443688537_thumb.jpg

post-219-0-77499200-1443688746_thumb.jpg

Edited by Tanhis
Link to comment

Rikoin sitten eilen vielä päivänpäätteksi yli15 vuotta palvelleen makitan rälläkän. No ensiksi marssin lähellä olevaan honkkariin katsomaan tarjontaa 34€ olisi saanut einhell rälläkän. Mietin että tuo on vähän liikaa halpis rälläkästä ja googlasin nopeasti mitä makitan rälläkät maksaa. No jäi einhell hyllyyn ja ajelu makita kauppaan 50€+alv makitan pikkurälläkkä joka oli parisataa wattia tehokkaampi kun vanha.

Eniten hommassa harmitti se että meni harvinaista talliaikaa hukkaan kun sompaili ympäri kaupunkia uuden rälläkän perässä.

Link to comment

Mitä tehdään kun ei ole sopivaa ulosvetäjää 4-pultti rummuille. No tietty rumpu palasiks. Nyt näyttää siltä että pikkunapasen juniksen jarrukilpeä pitää modata kun keskireikä on 5mm pienempi. Sit kun se on suurennettu pääsee shimmailemaan rumpua ja nopeen mittailun tuloksena katoin että 17mm pitäisi juniksen rummusta koneistaa pois että mahtuu irs vetarin tynkään.

post-219-0-95111500-1443963631_thumb.jpg

Edited by Tanhis
Link to comment

Nonni kilpi sopii laakeripesän reijän suurennoksen jälkeen mutta uudemmassa kilvessä on parin millin vahvike niin joko pitää uudemmasta kilvestä ottaa tarvittava shimmi tai ihan ekaksi testaan olisiko eri laakerinkansista ratkaisijaa ongelmaan.

Link to comment

post-219-0-69016200-1444062520_thumb.jpg

Nonni vanhasta kilvestä sai shimmin ettei juniksen kilpi pääse liikkumaan.

 

Kun kilpi asia oli ratkaistu niin sovitin rumpua ja sinnehän se sujahti ja stefasarjan mukana tullut 1mm shimmi välissä rumpukaan ei ottanut enää kiinni kilpeen.

 

Nyt vaan pitäisi kiikuttaa kasa kamaa hiekkapuhallukseen ja sen jälkeen sorvarille että saisi sipaistua 17mm pois rummusta että saisi napamutterinkin vielä kunnolla kiinni. Samalla mietin että voisi olla fiksua sorvata vararumpukin samalla jos jostain tuollaisen yhden juniksen rummun helpolla löytää.

post-219-0-31648000-1444062944_thumb.jpg

Edited by Tanhis
Link to comment

Sopii kuplan booreihin ja rummussa tuo svirl vahviste.

 

Ja nyt kun rupesin tätä juniksen jarrukilven käyttöä pohtimaan niin ehkä sille on syynsä miksi kuplan jarrukilvessä on 2mm vahvike säätömuttereilta työsylinterille. No tietty siksi kun jarrutuksen aiheuttama kiertovoima kohdistuu siihen vahvikkeeseen. No miksi juniksen kilvessä ei ole tätä vahviketta no tietty siksi kun säätömutterit ja sylinteri pultataan suoraan alennusvaihteeseen. Eli nyt vaihtoehtona on ottaa kuplan jarrukilvet käyttöön ja hommata käsijarru vaijereille adapterit että ne saa toimimaan kuplan kilven kanssa tai sitten hitsata laakeripesän valuun/tukivarteen vaadittava tuki.

 

Ehdotuksia...

 

Hitsaamalla saisi käytettyä enemmän aikakaudelle kuuluvia jarrupalikoita ja myös vaijerit. Kun taas kilvenvaihdolla sinne menisi helpommin saatavissa olevat 70-luvun jarrukamat sisään mutta vaijereiden kanssa tarvitsisi ihmetellä ja tilata adapterit (tai näin olen lukenut)

Edited by Tanhis
  • Like 1
Link to comment

Mulla on Juniksen kilpi tuollaisella toisesta kilvestä leikatulla shimmillä. Juniksen jarrukamat ja rumpu. Ainakin 61/62:ssa omat käsijarruvaijerit menee ilman mitään adaptereita kun laittaa kilvet puolelta toiselle silleen että sylinteri tulee ylä ja säätömutterit alapuolelle. Eroavaisuutena tietenkin mulla on swing eikä IRS.

 

Käsittääkseni noita käsijarrun adaptereita ovat käyttäneet leveäluukkusissa juniksissa swing lootissa.

  • Like 1
Link to comment

Mulla on Juniksen kilpi tuollaisella toisesta kilvestä leikatulla shimmillä. Juniksen jarrukamat ja rumpu. Ainakin 61/62:ssa omat käsijarruvaijerit menee ilman mitään adaptereita kun laittaa kilvet puolelta toiselle silleen että sylinteri tulee ylä ja säätömutterit alapuolelle. Eroavaisuutena tietenkin mulla on swing eikä IRS.

 

Käsittääkseni noita käsijarrun adaptereita ovat käyttäneet leveäluukkusissa juniksissa swing lootissa.

Miten sulla toteutettu se että säätömutterit tai työsylinteri ei väännä jarrukilpeä se tietty on selvää että juniksen käsijarruvaijerit menee juniksen vakio rumpuun. Pitääkin kurkata että kuinkamonta eri käsijarruvaijerivaihtoehtoa junikseen on ollut. Ja eikö ilmaaminen ole melkein mahdotonta perinteisin menetelmin jos sylinteri on väärinpäin. Eli miksi kilvet pitää kääntää puolelta toiselle? Onko tukivarsi/vetari edessä.

Link to comment

Mulla leveäluukkusessa 20mm jatkoholkit (adpterit?) käsijarrun kuoressa muuten ei käsijarrun säätö ei riitä siellä kepin päässä.

Eli tätä tarkoitin adapterilla en vain muistanut mitä sinne väliin piti laittaa.
Link to comment

Ei minulla ole tuota shimmiä kummempaa kilvessä enkä ole huomannut jarrukilven kanssa ongelmia. En ole varma onko minulla tuo shimmi hitsattu kilpeen, ei jaksa muistaa.

Pitää talvella tarkastella jos tulee laatikko vaihdettua harvempaan ja jarrut purettua.

 

Kilvet taisin laittaa puolelta toiselle kun käänsin sylinterit ylös ja säätömutterit alas jotta käsijarruvaijerit sai lähtemään kilven läpi normisti eteenpäin. Tällöin vaijerit tulee mukavasti madalletussa swing juniksessa latan alta. Vakiokorkusessa juniksessa ne taitaa mennä latan yli (?)

 

Jarrujen ilmaamisessa no problemo.

Link to comment

Ei minulla ole tuota shimmiä kummempaa kilvessä enkä ole huomannut jarrukilven kanssa ongelmia. En ole varma onko minulla tuo shimmi hitsattu kilpeen, ei jaksa muistaa.

Pitää talvella tarkastella jos tulee laatikko vaihdettua harvempaan ja jarrut purettua.

 

Kilvet taisin laittaa puolelta toiselle kun käänsin sylinterit ylös ja säätömutterit alas jotta käsijarruvaijerit sai lähtemään kilven läpi normisti eteenpäin. Tällöin vaijerit tulee mukavasti madalletussa swing juniksessa latan alta. Vakiokorkusessa juniksessa ne taitaa mennä latan yli (?)

 

Jarrujen ilmaamisessa no problemo.

Ok pitäävielä miettiä että onko omat teoreettiset huolet siis turhia.

 

Ja mitä noihin vaijereihin tulee niin täytyy varmaan nekin katsastaa ennen lopullista kokoonpanoa että miten ne sitten loppupeleissä tekee.

Link to comment

Mites väki on tehnyt etuovien väljien saranatappien uusimisen.

 

WW myy ns ekan ylikoon sarana tappeja .317" ja toisen ylikoon .321" nyt vaan mietin että riittääkö mulle tuo eka ylikoko ja jos tilaan samalla 50€ kalvaimen niin mietin kuinka löysille saranoille tuo eka ylikoko on tarkoitettu.

Link to comment

Sit löyty sopivat 1 1/2" lämmönvaihtimetkin. Onko hyviä ehdotuksia millä noihin saisi oikeasti hyvän ja toimivan pinnoitteen päälle.

No jos vaikka käyttäsit Aurajoella, jossa hapottavat ekaks maalit sun muut pois ja sitten pistävät sinkkikylpyyn. Tulee ehkä rumat, mutta luultavasti kestävät

Link to comment

Oliko olkien flippaamiseen olemassa katsastuksellista estettä.

 

Ja amppariseinän raami laseineenkin tuli ostettua. En sit tiedä tuleeko tuota koskaan asennettua kun tuossa on omat hyötynsä ja haittansa mutta onpahan olemassa.

post-219-0-13885000-1444632315_thumb.jpg

Edited by Tanhis
Link to comment

Tuohon pakosarjojen pinnoitukseen on olemassa myös keraaminen pinnoitus. Kotikonsteilla tehtävästä on hyviä ja huonoja kokemuksia, mutta pääosin hyviä, jos pohjatyöt on hyvin tehtyjä.

Myrkyllisyydestä ei sitten mitään tietoa, mutta voisi kuvitella että kysymyksessä on jonkin sortin "emali" eli metallioksideja kuumetessa syntyy. Ainakin halpamaista tuotuja lasitettuja astioita ei tulisi käyttää kuumassa, koska niiden lasitteessa saatettu käytetty lyijyä.

Link to comment

Mites väki on tehnyt etuovien väljien saranatappien uusimisen.

 

WW myy ns ekan ylikoon sarana tappeja .317" ja toisen ylikoon .321" nyt vaan mietin että riittääkö mulle tuo eka ylikoko ja jos tilaan samalla 50€ kalvaimen niin mietin kuinka löysille saranoille tuo eka ylikoko on tarkoitettu.

 

Itsellä ohjelmassa kuplan ylikokotapit 8,1/8,2/8,5 ja tuo viimeinen korjaa jo todella väljän saranan.

Link to comment

Voi nyt hitto nyt vasta kurkkasin että mitä tuli laitettua tilaukseen aircooledin kautta. Meinasi mennä väärä tappi ja kalvain tilaukseen.

 

Eli ww myy ekan ylikoon kalvainta joka oikeasti taitaakin olla vakiokoon kalvain.

 

.317 inches = 8.0518 millimeters
 
Ja toka ylikoko on
.321 inches = 8.1534 millimeters

 

Ja tokan ylikoon kalvain on taasen

.3220 inches = 8.1788 millimeters
Link to comment

Noni nyt kun pariovien helman sain irti niin pääsin testaamaan uuden b-tolpan pohjapeltiä paikalleen. Eli itseporautuvilla ruuveilla laitoin kiinni kun on niin paljon muuttujia mitä pitää ottaa huomioon ettei voi vaan hepata kiinni ja toivoa parasta.

post-219-0-12312500-1445104362_thumb.jpg

Myös ilmanputsarien kansien siipimuttereihin tein joskus tälläiset modaukset ettei tartte hampaat irvessä vääntää siipimuttereita kiinni.

post-219-0-13989700-1445104378_thumb.jpg

Räpläsin myös vähän bensasuodattimen kanssa kun ajattelin etta sopisi hyvin aikakaudelle kyseinen härveli konehuoneeseen.

post-219-0-74582100-1445104391_thumb.jpg

 

Oikeanlainen bensahanakin tuli hommattua. Korjaussarja tuohon pitää joskus asentaa että saa varmasti toimimaan tiiviisti ja herkästi. Avaamalla ja rasvaamalla rupesi toimimaan kohtuu herkästi mutta kun suojakumikin on rikki niin pakko se korjaussarja on hommata.post-219-0-12733600-1445104405_thumb.jpg

Link to comment
  • 3 months later...

Noni taas kaikki muut hommat vieneet ajan eli vähän hiljaista ollut tallissa.

 

Eli b-tolpan aluspellin ja päällipellin sain sovitettua ja sivupelti ptäisi vielä hitsata ja ennen sitä varmaan pitää ruiskia tolpan sisään maalia.

post-219-0-70974200-1454760933_thumb.jpg

post-219-0-37011200-1454761042_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...