Jump to content

mitä kannattaa ruveta hitsaamaan?


Recommended Posts

Elikkäs moi vaan.

Olen aina haaveillu juniksesta ja nyt sellai käveli vähän niinku vahingossa vastaan..tekivät uuden tien ja siellä peltotien vieressä olevassa metsässä seiso sellai "raato" missä oli takana kummallakin puolella pariovet..

katto painunu 2 kohdasta lommolleen, kuskin ovi vähä sisäs takana apparin puolella monttu ja keula vähä painunu sisään.

 

sit ruosteet.. kuski etulasin alla reikä,

lattia puuttuu käytännössä kokonaan

runkopalkit tuntuu keskeltä pikkuise haperoilta

pariovista puuttuu noin 1cm alhaalta

kuskin puoli takarenkaan kohdilta puuttuu peltiä kovasti

 

sit moottori puuttuu

eikä siin kyl varmaa oo mitää säilytettävää

lamput löytyy

lasien tiivisteet löytyy

etupenkit löytyy

akselit on uski tekee niil mitää

nykyinen omistaja ei tiedä papereist mitää, tietää edellisen omistajan

raado sais hakea ilmaiseksi pois..

olisko helpompaa ettiä vaa jostai rullaava kori ja maksaa vähä enemmi..?

 

että tälläist kuumetta,oliss kiva kyl noide kummanki puolen pariovien takia ja muuten kyl kori olis "hyvä"

 

Terveisin aloittelija Jaku

Link to comment

Onnee löydöstä! Sehän riippuu ihan mistä itte tykkää: Esim. itte raksasin viime talvena kuplan ja sit valmiina huomasin etten tykkää ajellla sillä, toisilla voip olla just toisinpäin...

 

Mut jos et ala ite sitä junista rakentamaan ni täältä löytys innokas "ostajaehdokas" ;)

 

Petteri

Link to comment
Onnee löydöstä! Sehän riippuu ihan mistä itte tykkää: Esim. itte raksasin viime talvena kuplan ja sit valmiina huomasin etten tykkää ajellla sillä, toisilla voip olla just toisinpäin...

 

Mut jos et ala ite sitä junista rakentamaan ni täältä löytys innokas "ostajaehdokas" ;)

 

Petteri

 

 

yritin tuolt katella mallia nii oliskoha tämä kastenwagen.

Suomessa monista Kastenwageneista tehtiin ikkunoituja. Mm. linja-autovalmistaja Wiima teki Kastenwageneihin perustuvia ns. Wiima-Busseja.

 

eli täs on kummallaki puolel takana 3 ikkunaa

Link to comment

Itse sanoisin näin että jos pitkittäiset runkopalkit on kunnossa niin kannattaa ruveta pelastamaan. Tietty lommot on aina pahoja varsinkin jos on myös vääntänyt runko rakennetta. Yksi hyvä asia kertomaan korin pelastettavuudesta on ovet eli jos ovet istuu korissa hyvin niin kannatta ruveta väsäämään mutta jos ei niin varauksin riippuen auton iästä. Mutta sitten taas toisaaltaan jos on alkuperäinen kombi eli tehtaalta kolme neliö ikkunaa per kylki ja vielä tupla ovet niin on se nyt osittain jopa harvinainen malli.

 

Tässä muutama esimerkki kuva josta erottaa alkuperäisen ikkunamallin ja jälkikäteen puhkotun.

Esimerkki puhkotusta

http://www.nettiauto.com/volkswagen/kleinbus/4435288

 

Esimerkki alkuperäisestä ikkunamallista

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/876052.jpg

 

Hyvä paljastin on myös kylkien ylä takanurkissa olevat ritilät eli alkuperäisessä ritilöitä ei ole mutta umpinaisissa pakettiautoissa ritilät on.

 

Täältä saa myös hyvää vinkkiä lammen takaa että millaisista aihioista näitä aletaan yleensä rakentamaan.

The Samba sivusto

 

Ja tiettu kuva kertoo huomattavasti enemmän kuin aloittelevan harrastajan sana. Mutta kuulostaa siltä että ei kannata ruveta tekemään.

Link to comment

Riippuu vuosi-/ mallista ja tahtotasosta. Kaikkea ei kannata säästää, eikä pilkkoa.

 

Valmiin osto tulee aina halvemmaksi, jos se on se juttu.

 

Jos et itse viitsi tehdä, niin laita paprut kuntoon ja harrastusrahaa fikkaan.

Link to comment
"raato" missä oli takana kummallakin puolella pariovet..

 

Tämä on tässä nyt taikasana jonka takia tuo varmaan kannattaa jo fiksata. Ei niitä niin paljoa näe.

Eli tuplaovet, kuten esim tässä:

573986.jpg

 

Joku vois suomessa sanoa että läpijuostava, mutta ehkä parempi jättää läpijuostava ns. walkthroughmallille, jossa etupenkkien välistä pääsee kulkemaan matkustamoon/tavaratilaan.

 

Hyvä paljastin on myös kylkien ylä takanurkissa olevat ritilät eli alkuperäisessä ritilöitä ei ole mutta umpinaisissa pakettiautoissa ritilät on.

 

Tuohonkin toki poikkeuksia olemassa, mutta varmaan hyvin epätodennäköistä että löytyis jotain aussimalleja Suomen pelloilta.

 

Valmiin osto tulee aina halvemmaksi, jos se on se juttu.

 

Kai näitä vielä joku _harrastaakin_. Mutta joo, jos laskee omalle työlle oikeaa hintaa saman kuin ulkopuolisella teetettynä maksais, niin valmiin saa ehkä halvemmalla. Mutta jos laskee vain osat ja kulut (mukaan lukien tallioluet) niin halvemmalla tekee itse. Tai jos joku myy mulle halvemmalla valmiita saman tyyppisiä autoja kuin mitä itsellä työn alla itse tehden, niin ostan kaikki.

Link to comment

onha tässä se juttuki mut tahtoki..se vaan on ettei oo 15000€ pistää HYVÄÄN.

 

eli jos kilpea oikein katselen niin vasemmassa ylälaidassa on 09 3 -> eli maaliskuun 9päivä

sit FJ 2152 414183 6------

niin vuosmalli on 1966?

sit tässä on ritilät myös ylhäällä eli on puhkottu,alkuperäiset on pikkuise sisempänä?

sitten aiinä kuskipuolella toinen ovi roikkuu mut voisko johtua ku takana oleva pelti on alhaalta ruostunu puhki

lattiaa löyty aikas paljon ku vaneria otti eest mut lie helpompi ku kokonaan vaihtaa

keulassa oli jonku verra hitsattavaa

vaihdelaatikko löytyy ja ratti ja viikset nopeusmittari renkait jotai puskurin osii toinen vaihdelaatikko akselit vaidekeppiki toimi,pääs kokeilee joka vaihdetta etee valot ja vilkut

sit hieno alkuperäinen tuhkakuppi :)

Link to comment
"raato" missä oli takana kummallakin puolella pariovet..

 

Tämä on tässä nyt taikasana jonka takia tuo varmaan kannattaa jo fiksata. Ei niitä niin paljoa näe.

Eli tuplaovet, kuten esim tässä:

573986.jpg

 

Joku vois suomessa sanoa että läpijuostava, mutta ehkä parempi jättää läpijuostava ns. walkthroughmallille, jossa etupenkkien välistä pääsee kulkemaan matkustamoon/tavaratilaan.

 

.

 

jep..eli juuriki tälläi mut puhkottu..jos siistin tekee nii liekkö kuitenkaan arvossa näkyy

Link to comment

No ehdottomasti säilöön! Jos vaan paperitkin löytyy ja ei itse uskalla moiseen urakkaan lähteä niin eiköhän joku sen itselleen lunasta työn alle, sen verran harvinaisempi. Onkos noita tupla ovellisia suomessa miten paljon, varsinkin liikenteessä olevia?

Link to comment
Jos on aikaa+intoa+paikka+työkalut niin kaikkihan kannattaa pelastaa. Näitä ei enää tuu uusia....

Täähän on vaan harrastus. Eikös harrastus määritetty jotenkin näin: Aktiviteetti joka vie sekä rahat että vapaa-ajan.

tilat on tässäpä viel omalla pihalla n.35nelioinen lämmin talli..hitsauskone puuttuu...

Link to comment
Niin, ja vaikka onkin puhkottu, niin voihan ne ikkunat laittaa umpeenkin. Tai esim takimmaiset aukot umpeen ja hankit oikeilla ikkunoilla olevat ovet tilalle. Tai ovetkin umpeen. Aloittelee niistä muista hitsauksista ja katsoo myöhemmin mitä tuon suhteen tekee.

heh..ehkä ei tuu laitettuu...

Link to comment

Häh, missä hyvä prokkis? Oliko täällä jo jotain kuvia?

 

Laardiperä, tod näk. katkipoikki. No ei, vaik voi se tietty olla ihan hyväkin.

 

Mut nyt hei jotain realismia niihin exceleihin.

Link to comment
Häh, missä hyvä prokkis? Oliko täällä jo jotain kuvia?

 

Laardiperä, tod näk. katkipoikki. No ei, vaik voi se tietty olla ihan hyväkin.

 

Mut nyt hei jotain realismia niihin exceleihin.

 

 

nii no kuva on tuolla http://www.facebook.com/home.php?sk=lf# ... =1&theater

 

siit ei paljoa nää ku työpuhelimessa niin huono kamera

 

saas nähä vaan että kui huonossa kunnossa oikeasti on..

TraFilla on tiedustelut menossa

kyl siin on paljo hitsi hommia mut onneks on hotcars olemassa jos ei ite saa peltii väännettyy..heh

Link to comment
mut onneks on hotcars olemassa jos ei ite saa peltii väännettyy..heh

 

Voi olla että Hotcars ei ole paras vaihtoehto hankkia osia. Kannattaa katsella täältä palstalta muitakin suosituksia. Esim myös Neoretro, Keiteleen Kone, Aircooled, Paruzzi/Oberschlachter jne. Hyviä juniksen peltejä jos tarvii niin niistäkin on täällä puhetta ollut. Esim autocraft ja Klassik Fab.

Link to comment
mut onneks on hotcars olemassa jos ei ite saa peltii väännettyy..heh

 

Voi olla että Hotcars ei ole paras vaihtoehto hankkia osia. Kannattaa katsella täältä palstalta muitakin suosituksia. Esim myös Neoretro, Keiteleen Kone, Aircooled, Paruzzi/Oberschlachter jne. Hyviä juniksen peltejä jos tarvii niin niistäkin on täällä puhetta ollut. Esim autocraft ja Klassik Fab.

 

juuh..kiitos. pitää katsella!

Link to comment

Tuo on kyllä aika pahan näköinen onko se vielä renkaillaan tai makaako maassa. Ja näytti vähän siltä että olisi puhkottu uudemman mallinen junis. Ja tuo kertoo jo aikapaljon että ovet on auki ja ikkunat puuttuu. Eli luultavasti olisi todella paljon hitsaamista edessä. Mutta silti kaikki junakeulat taitaa olla pelastamisen arvoisia jos ei muuten niin kiskot sen sieltä pois ja laitat parilla sadalla myyntiin tänne niin joku saa siittä hyvän varaosa-auton tai sitten projektin.

Link to comment
Tuo on kyllä aika pahan näköinen onko se vielä renkaillaan tai makaako maassa. Ja näytti vähän siltä että olisi puhkottu uudemman mallinen junis. Ja tuo kertoo jo aikapaljon että ovet on auki ja ikkunat puuttuu. Eli luultavasti olisi todella paljon hitsaamista edessä. Mutta silti kaikki junakeulat taitaa olla pelastamisen arvoisia jos ei muuten niin kiskot sen sieltä pois ja laitat parilla sadalla myyntiin tänne niin joku saa siittä hyvän varaosa-auton tai sitten projektin.

 

 

uudemman mallin junis? ei iha sano mitää tuo..onko uudemmassa nuo mollukka vilkut ja vanhemmassa ne töröt?

juu renkailla seisoo..

no oon varautunu että runkoa joutuu hitsaamaan ja vanereit ku purin lattiasta niin oli siel kovaaki peltii mut kaiken kyl revin pohjasta pois, jää koritina hommia vähemmä ku isompia länttejä kerralla hitsaa..

kyl olis valtava halu tehä täst ja niinku tääl yks kaveriki hitsas tälläkylällä 14neliöö nii oon itekki varautunu paljoon..

tällä ei mahdoton kiire oo..kyllähä nuo jo kerholta kysy acs tätä ku on meil ilmaiset paikat joka vuos mut ei tää iha heti sinne jouda...

Link to comment
Tuo on kyllä aika pahan näköinen onko se vielä renkaillaan tai makaako maassa. Ja näytti vähän siltä että olisi puhkottu uudemman mallinen junis. Ja tuo kertoo jo aikapaljon että ovet on auki ja ikkunat puuttuu. Eli luultavasti olisi todella paljon hitsaamista edessä. Mutta silti kaikki junakeulat taitaa olla pelastamisen arvoisia jos ei muuten niin kiskot sen sieltä pois ja laitat parilla sadalla myyntiin tänne niin joku saa siittä hyvän varaosa-auton tai sitten projektin.

 

 

uudemman mallin junis? ei iha sano mitää tuo..onko uudemmassa nuo mollukka vilkut ja vanhemmassa ne töröt?

juu renkailla seisoo..

no oon varautunu että runkoa joutuu hitsaamaan ja vanereit ku purin lattiasta niin oli siel kovaaki peltii mut kaiken kyl revin pohjasta pois, jää koritina hommia vähemmä ku isompia länttejä kerralla hitsaa..

kyl olis valtava halu tehä täst ja niinku tääl yks kaveriki hitsas tälläkylällä 14neliöö nii oon itekki varautunu paljoon..

tällä ei mahdoton kiire oo..kyllähä nuo jo kerholta kysy acs tätä ku on meil ilmaiset paikat joka vuos mut ei tää iha heti sinne jouda...

 

Juu kullä sen vilkuistakin näkee mutta takaluukun leveys on vielä selkeempi kun sitä ketään ei halposti vaihda. Eli uudemmassa levee luukku ja vanhoissa moottoriluukun levyinen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...