Jump to content

Dellorto drla 40 alipaine


Recommended Posts

Kyseessä drla 40:set tuplat, toisessa kaasuttimessa alipaine liitin valmiina ja toisesta kaasuttimsesta ei ole porattu auki sitä. Kysymys: tarviiko molemmista ottaa alipaine vai riittääkö vain yhdestä. Miten tulee toimimaan jos vain toisesta ottaa alipaineen?

 

-Pasi

Link to comment

Ei riitä vakiojakajalle, mutta et saa vakiojakajaa muutenkaan toimimaan tuplakaasareiden kanssa kunnolla, joten asialla ei ole merkitystä. Vakiojakajaa käytettäessä et saa perusennakkoa riittävästi ilman että kokonaisennakko kasvaa liian suureksi. Toisekseen täytös tuplakaasareilla maantieajossa on jotain ihan muuta kuin vakiokaasarilla, joten vakiojakajan alipaine-ennakko tuskin olisi oikea, vaikka alipaine olisikin sama.

 

Mulla on tarkoitus mitata vakiomoottorin (1600 + pict 34) antama alipaine talven/kevään aikana, samoin kuin em. Dellorton 40 tuplien yhdestä kurkusta antama alipaine. Olen vaihtamassa omaani jakajaksi 123-tunen, jossa alipaine-ennakon voi säätää, niin saa hiukan lähtötietoja mistä aloittaa. Tai jos jollain on em. arvot tiedossa niin ilolla otan vastaan.

Link to comment

En usko että alipaine on riittävä yhdestä kurkusta, mutta uskoisin että tyhjää parempi. Kun ei tiedä koneesta muita speksejä niin menee arvauksen puolelle, mutta tuplilla uskoisin että tarviit perusennakon sinne 12 - 15 astetta tuntumaan, mutta kokonaisennakko ei saisi nousta yli 32 - 35, riippuen koneesta. Joten käytännössä sun pitää laittaa perusennakkoa 12-13 astetta, ja valita jakajasta 009:n käyrä joka antaa ennakkoa 21 astetta ja näin sulla on kokonaisennakko 33-34 astetta. Ja jos 123:sta valitsee käyrän 009:n mukaisesti niin en tiedä käyttääkö se alipainesäätöä lainkaan, orkkis 009:ssä kun ei tuota alipainesäätöä ole, pitääpä tutkia asiaa.

 

Jos sulla on muuten vakiokone, mutta ainoastaan lisätty nuo tuplat, niin pärjäät ehkä hieman pienemmällä perusennakolla, eli sen voisi säätää johonkin 9-10 astetta ja sitten voisit kokeilla multispark-käyrää (olikohan käyrä nr. 2. ?), ja kokonaisennakko pysyisi vielä aisoissa.

 

Jos et aja maantieajoa pitkiä matkoja niin alipainesäädön puuttuminen ei haittaa, jos taas ajat niin maantiellä sytkä on hiukan myöhäisellä mutta sillä pärjää kyllä ilman ongelmia. Itse olen ajanut 2 kesää 123:lla pitkiäkin matkoja ilman alipainesäätöä (ja 40 mm:n tuplilla) ilman ongelmia, mutta nyt meinasin ensi kesäksi siirtyä 123-tuneen juurikin jotta saisin em. alipainesäädön ja myös säädettyä käyrän haluamakseni.

Link to comment

Muistaakseni alla oleva on nykyään käyttämäni käyrä ja olen siihen tyytyväinen enkä ole sen koommin ehtinyt säätää. Alipaine tulee yhdestä pytystä jota ruokkii 45 drla:t. Eli maximi alipaine on se joka on käyrässäkin eli 0,25bar, ohjelman mukaan näyttää alipainetta 0,2 tai 0,25bar, en muista tarkalleen.

post-3036-13888364143682_thumb.gif

Link to comment

daniel: Mikä sulla on jakajan staattinen ennakko, oletko laittanut sen "vakion" 7,5° eykk? Ja lisännyt sitten jakajalla perusennakkoa toiset 7,5°, vai onko sulla jakajan staattinen ennakko 0°.

 

Mulla pitäisi tehdä omaan koneeseen käyrä 123-tuneen, niin kaikki etukäteisinfo olis tervetullutta. Olisko sulla kertoa lisää sun koneen spekseistä? Itselläni 1835 + C35 + 2x40 DRLA:t.

Link to comment
daniel: Mikä sulla on jakajan staattinen ennakko, oletko laittanut sen "vakion" 7,5° eykk? Ja lisännyt sitten jakajalla perusennakkoa toiset 7,5°, vai onko sulla jakajan staattinen ennakko 0°.

 

Mulla pitäisi tehdä omaan koneeseen käyrä 123-tuneen, niin kaikki etukäteisinfo olis tervetullutta. Olisko sulla kertoa lisää sun koneen spekseistä? Itselläni 1835 + C35 + 2x40 DRLA:t.

 

Taitaa olla just näin eli mulla on se 10 staattinen ennakko ja siksi mulla on vain 21 ast ennakkoa koska muistaakseni jos oli enemmän niin ajossa mittari näytti aivan liikaa ennakkoa 35+ astetta. Tosiaan käyrä on suoraan 123tunen valmiista, hiukan olen sitä muuttanut. Keväällä tarkoitus kokeilla enemmän säätöä, mulla oli vaikeuksia usb:n kanssa ajossa eli meni usein yhteys poikki läppärin ja jakajan väliltä. Luultavasti läppärin asetukset vaikutti siihen eli virransäästö teki sen että kone sammutti usb-portin. Kone on 2180, 9,5:1 puristuksilla ja w120 nokka 45 dellortoilla. Jos joillain löytyy enemmän kokemuksia niin minuakin kiinnostaa.

Link to comment
  • 4 years later...

Kyseessä drla 40:set tuplat, toisessa kaasuttimessa alipaine liitin valmiina ja toisesta kaasuttimsesta ei ole porattu auki sitä.

 

Kysymys: Jos DRLA:ssa tuota ei ole "auki" niin voiko ihan vaan porata, kierteyttää (?) ja asentaa alipaineliitin?

Link to comment
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...