Jump to content

Donin kupla


don

Recommended Posts

Moro kaikille, tuli hommattua vaihteeksi uusi projekti...Muutama kupla aikoinaan on ollut ja tuli jälleen pakottava tarve hommata moinen kun tuli sopivasti vastaan. Eli kyseessä on vw 1300 vm-72, orkkis kunnossa. Auto on kertaalleen maalattu, mutta alkulkuperäisellä sävyllä ja auton kunto on ihan ok. Auto oli edellisellä omistajalla muistaakseni vuodesta 81 tai 83 --> viime jouluun saakka... Nyt on aikomus olla niin tylsä, että auto säilyttää orkkis kuosin ja jos siihen hankkisi museo leiman. Tarkoitus on vaihtaa lokasuojat, etuhelmapelti ja puskurit. Ainakin yhdessä peruspaikassa on ruostehitsattavaa eli kuskinpuolen takalokarin etuosan alakulmassa... saa nähdä kuinka paljon muuta löytyy kun purkamaan aloitetaan.

 

Vinkit ja neuvot ovat tervetulleita, kun on joku vuosi aikaa kun kuplaa on viimeksi ruuvattu...

 

Tässä pari kuvaa lähtökohdasta:

post-6901-13888367177034_thumb.jpg

post-6901-1388836717729_thumb.jpg

post-6901-13888367177384_thumb.jpg

post-6901-13888367177643_thumb.jpg

Link to comment

Niinhän tuo edellinen puhui, että se on käyty läpi noin 10v. sitten. Ootte vissiin tehnyt sen huolellisesti, kun mitään hälyttävää ei tullut pikaisessa tarkastelussa esiin. En tosin ole vielä kovin tarkkaan koko autoa tutkinut, osto hetkellä auto ei edes lähtenyt käyntiin. Eli auto on tutkittu lähinnä ympäri kävellen ja tyyppipaikkoja hieman koluutellen. Tuossa pari päivää sitten laitettiin akku paikalleen ja bensaa tankkiin... lähti suosiolla käymään ja positiivinen yllätys oli, että se kävi todella hyvin.

 

Lokasuojat on suhteellisen hyvässä kunnossa, mutta kiitos 2 viimeisen viikon ja kahden eri aurakuskin toimien --> keula sai hieman lommoja... ihme kyllä syylliset löytyi molempiin osumiin --> yhden lokasuojan uusimistarpeen myötä päädyin, että vaihdetaan kaikki suosiolla. Etuhelmapeltiä on ainakin hitsattu --> laitan suosiolla uuden. Etupuskurin kiinnityskohdat näyttävät myös sille, että vähemmällä pääsee kun suosiolla uusii. Pitää varmaan siirtää auto lähiaikoina talliin ja tutkia kunnolla, että tietää kuinka suuri savotta on edessä ja alkaa laittamaan sitä kuntoon. Jos vaikka muija pääsis sillä sitten kesällä ajelemaan, sille se hommattiinkin fiilistely/kesäautoksi. Vielä ei vaan tiedä, että mikä kesä se on valmis :)

Link to comment

Pitkäänhän se on ulkona seissyt, ettei ihme jos ei heti käynnistynyt.

Auto oli hyvä jo meille laittoon tullessa. Toki varsin kuluneen näköinen, niinkuin 20v

aurinkoa ottaneet punaiset yleensä on. Vaihdeltiin:tiivisteitä, puskurit, loksut, astinlaudat.

Purettiin ja maalautettiin. (tuossa takana olevan tallin yläkerrassa)

Ehkä jotain koneen perus huoltoa kytkimen ja äänenvaimentajan vaihdon lisäksi.

Ei enää muista tarkasti. Olin tätä varaillu itelle, mutta en sitten lauantaitarjottimen ilmoon muistanu soittaa,

vaikka opetuspolkimet/soveltuu opetus käyttöön heti paljastikin mistä fläkästä oli kyse. Taitaa perheen kaikki lapset ajanu korttinsa tuolla.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Pääsin aloittamaan kuplan tutkimisen. Ruostevauriot on nyt kartoitettu eli uusiksi menee tyypillisiä kohtia: varapyöräkotelo, etusisälokasuojan takaosa, astinlaudan kiinnityskohdat/kynnyksen ala-osa, takalokasuojien etualakulmat/sivupelti, takalokasuojien takaosa/puskurinkiinnitys, takalokasuojien kiinnityspellit sekä pohjasta kuskinpuolen takajalkatilan kohta.

post-6901-13888367173451_thumb.jpg

post-6901-13888367174203_thumb.jpg

post-6901-1388836717487_thumb.jpg

post-6901-13888367175546_thumb.jpg

post-6901-13888367176266_thumb.jpg

Link to comment

Auto edistyy hitaasti, mutta varmasti. Sisuta on purettu, etupenkit olivat totaalisesti jumissa kiskossa, kyllä ne lopulta irtosi kun vasaran kanssa pikku hiljaa naputteli (tiesin ns. lukituksen eli ei olleet sen vuoksi jumissa). Ikävä kyllä penkin alaosan putket hieman kärsi :( ... kuskin kylki on hieman vielä vaiheessa. Keula vaihdettu...kiitos ohjeista/vinkeistä Neoretroon. Vinkit todella helpotti keulan sovitusta. Tuo keulan vaihto oli muutoinkin sen verran haastava, joten kyseisen operaation suoritti asiansa osaava kaveri ja itse toimin apupoikana. Itse hitsaukseen kuluin 1/10 ajasta...mittaamista, sovitusta, muokkausta ja taas sovitusta--> siinähän se päivä kului. Kuva uudesta keulasta tulee myöhemmin...No kunhan korin hitsaukset saadaan valmiiksi --> kaikki pistehitsatut ns. näkyvät saumat tinataan.

post-6901-1388836715756_thumb.jpg

post-6901-13888367159857_thumb.jpg

post-6901-13888367161898_thumb.jpg

post-6901-13888367164351_thumb.jpg

post-6901-13888367166733_thumb.jpg

Link to comment

Tässä uudesta uljaasta keulasta kuva :) sekä tyypillinen paikkaus...sorruin pienentämään uutta palaa... vit***si tietty meni kun paloi reikää ja lopulta joutui kuitenkin laittaa osan pois leikatusta pellistä takaisin sauman kera :(. No laitetaan tinaa päälle näkyvään kohtaan. Toisella puolella suosiolla uusi pala kokonaisena paikalleen.

post-6901-13888367153407_thumb.jpg

post-6901-13888367155682_thumb.jpg

Link to comment
  • 10 months later...

Projekti jatkuu tauon jälkeen... Veli poika heppaili apukuskin takasisälokasuojaa kasaan, kun se jäi sairastelun vuoksi kesken. Vielä pitää toki tehdä vaikka mitä, mutta homma etenee, vaikkakin hitaasti...ihan ei ole ensi vappuna ajossa...

post-6901-13888366696044_thumb.jpg

post-6901-13888366697255_thumb.jpg

post-6901-13888366698467_thumb.jpg

post-6901-13888366699684_thumb.jpg

post-6901-13888366701404_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kysyn paremmin tietäviltä, kun en itse tiedä : 1) millaiset alumiinivanteet / erikoisvanteet / renkaan leveys+profiili hyväksytään, jos yrittää museo-leimaa tämän projektin autoon (nimet ja mallit ei sano mitään eli kuva+vanteen nimi helpottaa etsintää) 2) Entä sallitaanko maltillinen madallus museo-leimalle mennessä? Nämä kaksi asiaa tekisi mieli toteuttaa, mikäli ne ei estä museo-leimaa.

Link to comment

Ensimmäisiä kuvia kun katsoo, niin heti arvaisi millainen palapeli tästä tuli. Eli korjauspaloja menee iso kasa vaikka näin kaukaa katsoen lähtökohta näyttää ihan hyvältä.

 

Oman aikakauden erikoisvanteet pitäisi kelvata. Tuolla on hyvä kuvakavalkadi, vaikka suurin osa onkin 5-pulttisia.

 

t. Mika

Link to comment
Ensimmäisiä kuvia kun katsoo, niin heti arvaisi millainen palapeli tästä tuli. Eli korjauspaloja menee iso kasa vaikka näin kaukaa katsoen lähtökohta näyttää ihan hyvältä.

 

t. Mika

 

Jep...paskan myivät ja retkuun menin kun hirveää kupla kuumetta podin. Totuus valkeni siinä vaiheessa, kun sen ajoi talliin sisään. Märät sanomalehdet lattiamaton alta sulivat ja totuus läpimädästä pohjasta tuli esiin. Eikä siinäkään vaiheessa naurattanut kun lokasuojat irroitettiin... No onneksi kori on suurinpiirtein hitsattu kuntoon.... viimeistelyä ja muutama paikka viellä :(. Tarkoitus on nostaa kori irti kun ulkopinnat on hitsattu. Se pitää olla pyörillä kesään saakka, että sitä on helpompi liikutella kun vaihdamme tallipaikkaa...

Link to comment
  • 3 weeks later...

Miusta tuo osottautui yllättävän hyvä kuntoiseksi aihioksi. Mulla ois aikakauden erikoispeltivanteet jouten jos kiinnostaa, ei pitäis olla ongelmaa museoleimalla. Eikö Heikkilän Mikko joskus maininnu et säätöpalat on esitelty GuteFahrt lehdessä joskus viiskytluvunlopulla, joten keulan madaltaminen samanlaisilla saattaisi hipoa jopa museohyväksynnän rajoja? Oma henkilökohtainen mielipide on kuitenkin moista vastaan, pidetään ne museoautot alkuperäisinä.

Link to comment
Miusta tuo osottautui yllättävän hyvä kuntoiseksi aihioksi. Mulla ois aikakauden erikoispeltivanteet jouten jos kiinnostaa, ei pitäis olla ongelmaa museoleimalla.

 

Vanteet kiinnostavat! laita vaikka yv:tä niistä tarkemmin, hinta....

 

Oma henkilökohtainen mielipide on kuitenkin moista vastaan, pidetään ne museoautot alkuperäisinä.

 

Itse ajattelen seuraavasti: Täysin alkuperäinen linja, ainut poikkeus tuohon olisi maltillinen madallus eli makuasia, jota ei kannata nostaa isoksi asiaksi... Alkuperäisessä asennossa keula näyttää olevan korkeammalla kuin perä... keulaa kun tiputtaisi 40-60mm niin miellyttäisi enemmän omaa silmää. Jos se ei ole museoleimaan mahdollista niin sitten se jää toteuttamatta ja tämä osuus omalta kohdaltani on turhaa pohdiskelua...

Link to comment

Itse ajattelen seuraavasti: Täysin alkuperäinen linja, ainut poikkeus tuohon olisi maltillinen madallus eli makuasia, jota ei kannata nostaa isoksi asiaksi... Alkuperäisessä asennossa keula näyttää olevan korkeammalla kuin perä... keulaa kun tiputtaisi 40-60mm niin miellyttäisi enemmän omaa silmää. Jos se ei ole museoleimaan mahdollista niin sitten se jää toteuttamatta ja tämä osuus omalta kohdaltani on turhaa pohdiskelua...

 

Yleensä perä rupeaa ajamyötä roikkumaan mikä on korjattavissa takapään booreja kääntämällä.

Eli kyllä ne tehtaalta on vaaterissa lähtenyt.

Link to comment
Kohotan virtuaalipäähinettä. Ite yritin vähän saman tapaista juttua ja kesken jäi, ainakin toistaiseksi.

Pohditko kertaakaan että jätät kesken?

 

Aika ajoin KYLLÄ, tosin kesken jättö ajatus on useimmiten liittynyt tuohon omaan sairasteluun kuin loputtomaan savottaan :). Samaisesta syytä johtuu tuo tauko projektissa. Toisaalta ajattelen, että kun homma kerran aloitettiin niin luonto ei anna periksi keskeyttää, ainakaan vielä. Nyt kun äijä ja kupla on yhtä huonossa hapessa niin onneksi velipoika ja kaveri ovat auttaneet projektia edistävästi. Tosin koko projektin ajan käytäntö on ollut niin, että kun koko homman on alkanut jurppimaan niin edellä mainitut ovat tulleet apuun... tai liian vaikea kohta omille "taidoille" :).

 

Kaveri on käynyt tässä parina päivänä puurtamassa auton parissa ja korin hitsauksista on käytännössä lähes valmiina 8.5/10. Kuskin sisälokari, apukuskin takapuskurin kiinnityskohta (uusi tilalle) ja "etutulipelti" (en tiedä millä nimellä kuplassa tuota norm. auton tulipeltikohtaa kutsutaan) kaipaavat vähän hitsausta. Pohja onkin sitten eri asia, kuten viimeisestä kuvasta voi todeta :(. Eilen kaveri teki takapenkin "stoppari pullistukset" sisätiloihin... lähipäivinä tulee kuva niistä valmiina.

post-6901-13888367186257_thumb.jpg

post-6901-13888367188128_thumb.jpg

post-6901-13888367189627_thumb.jpg

Link to comment

Tänään vuorossa oli: etukulman putsaus. Lokarien kiinnityskohdat hiekkapuhallettiin samoin pokkaus etuoven edestä (siitä pokkaus avattiin ennen puhallusta. Kaikki tänään maaltatut otettiin peltipuhtaaksi.

post-6901-13888367359711_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 years later...

Niin viime päivityksestä on aikaa, projekti on vielä hengissä, mutta alkuperäinen suunnitelma on hylätty. Väri vaihtuu ja auto madaltuu, mutta ulkokuori ei suurempia muutoksia koe. Etuvilkut lokarin päältä siirtyvät puskuriin. Ensi vaiheessa pyritään saamaan liikenteeseen vakiokoneella ja myöhemmin lisätään tehoa. Tässä muutama kuva viimeisistä vaiheista... eli pohja uusittu, alustan osat, jarrut, vaijerit jne uusittu samalla kun kori on irti...lähiaikoina otetaan ikkunat korista irti ja ihan kaikki muukin...aloitetaan korin työstö maalausta varten. Huomio Vaasa/lähialue, olisi muutamalle osalle tarvetta mm. takasivulasit, etuoven lasi + "tupakkalasi" ja tietysti halvalla eli jos nurkissa pyörii tiellä niin tarjoa yv:llä. Noi omat kun ovat hitsauksesta hieman kärsineet, kun ei tullut suojattua eikä otettua pois ajoissa...

post-1382-0-55897000-1457290275_thumb.jpg

post-1382-0-53452000-1457290538_thumb.jpg

post-1382-0-84470100-1457291100_thumb.jpg

post-1382-0-99480400-1457291233_thumb.jpg

post-1382-0-62644300-1457291277_thumb.jpg

post-1382-0-43500300-1457293545_thumb.jpg

post-1382-0-33255700-1457293561_thumb.jpg

Edited by don
Link to comment
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...