Urpo Hönö Posted March 17, 2012 Share Posted March 17, 2012 Kyselen tässä onko kukaan löytänyt puristussuhde suosituksia eri nokka-akseleille? Valmistajat kun kovin nihkeästi antavat mitään suositusta ko.asiasta. Hakusessa olis nyt tuommoset "viralliset" myyjien/valmistajien ilmoitukset. Harrastajien omat kokemukset ja huomiot kyllä kiinnostaa,mutta niille lienee parasta joskus järjestää oikein oma topic. Quote Link to comment
JM Posted March 17, 2012 Share Posted March 17, 2012 Lasket dynaamisen puristussuhteen ja pidät huolen ettet ylitä 8. Netistä löytyy laskureita. Esim tää http://188.40.48.150/~sportste/Laskuri.html Quote Link to comment
Guest Pesone Posted March 17, 2012 Share Posted March 17, 2012 Moottorisi tiedot olivat seuraavat: Sylinterin halkaisija 3.622 tuumaa, iskunpituus 2.7165 tuumaa, kiertokangen c-c pituus 5.4 tuumaa, staattinen puristussuhde: 9 :1. Imuventtiilin sulkeutumis kohta 42 astetta ABDC (after bottom dead center). Palotilan koko 57.33 cc. Tällä nokalla sinun dynaaminen tai tehollinen isku on 2.44 tuumaa. Dynaaminen puristussuhde on 8.19 :1 laskettuna nokan ajoituksen, ilmanpaineen ja kiertokangen pituuden perusteella. Sinun dynaaminen puristuspaine, laskettuna nokan ajoituksen ja ilmapaineen mukaan on 163.88 PSI. Sinun dynaaminen ahdonalainen puristussuhde, riippuen staattisesta puristussuhteesta, nokan ajoituksesta, ilmanpaineesta ja ahtopaineesta 0 PSI on 8.19 :1. Tieto on voimaa!! Mitäs sitten jos on yli 8? Ehkäpä antamani tiedot ei ollu miulla ihan oikein, mutta sinne päin. Kyllähän tuosta dynaamisesta on ollu täällä juttua, mut oon ohittanu ne vähän tollasina joo joo juttuina, et ei oo oikein jääny mieleen... Quote Link to comment
JM Posted March 17, 2012 Share Posted March 17, 2012 Kasin jälkeen (8,4 oli ainakin mulla liikaa) normibensalla alkaa volkkarin kone nakuttaa/ei pysty käyttämään parasta mahdollista ennakkoa. Quote Link to comment
Urpo Hönö Posted March 18, 2012 Author Share Posted March 18, 2012 Niin no, hakusessa tällä kertaa oli enemmänkin valmistajien mahdollisesti julkaisemia ohjeita/rajoja näille erilaisille nokille. Ottavat varmaan monenlaisia asioita huomioon suunnittelutyönsä aikana.Niitä vain ei tahdo normiharrastaja mistään löytää. Quote Link to comment
JM Posted March 18, 2012 Share Posted March 18, 2012 Niin no, hakusessa tällä kertaa oli enemmänkin valmistajien mahdollisesti julkaisemia ohjeita/rajoja näille erilaisille nokille. Ottavat varmaan monenlaisia asioita huomioon suunnittelutyönsä aikana.Niitä vain ei tahdo normiharrastaja mistään löytää. Valmistaja useimmiten ilmoittaa mihin käyttöön heidän mielestään nokka soveltuu, eikö tämä riitä? Ohjeita/rajoja tuskin valmistajan sivuilta löytyy. Yhtälössä on liikaa muuttujia kuten varmaankin huomaat. Ei tuon asian laskemisen pitäisi kenellekkään olla ylivoimainen työ. Quote Link to comment
SimpleMan Posted March 18, 2012 Share Posted March 18, 2012 JM: Jos moottori nakuttaa on paras mahdollinen ennakko kyseiselle kombinaatiolle ohitettu? ;) Jossain jutussa joskus oli, että 98 bensalle korkein dynaaminen ruttusuhde 8,7 ja 95 tietysti pienempi, olisko ollut 8,4 luokkaa... Noin ainakin teoriassa. Mut juu, ei kai nokille valmistajat anna ohjeistuksia puristusten suhteen. Kasin paikkeilla tai alle dynaamiset lienee melko turvallinen alue nokasta riippumatta. Quote Link to comment
Ketsa Posted March 18, 2012 Share Posted March 18, 2012 Mulle joskus isot pojat moottoriradan varrella antoi ohjeeksi, että lähtökohtana 8v koneelle max. 8,0:1 ja 16v koneelle 8,5:1 olisi passeli arvo endurance käyttöön (normi mittaribensalle). Quote Link to comment
VW-63 Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 Löytyisikö luettua tai kokemusperäistä tietoa mikä olisi sopiva (min - max) dynaaminen puristussuhde E85 ilmajäähymoottorille? Ja jotta joku ei heti vastaa, "kaikki vaikuttaa kaikkeen, ei tohon voi vastata" niin oletetaan, että palotilan muoto, dekki yms. asiat olisivat "kunnossa". Quote Link to comment
Guest Janne.H Posted January 27, 2015 Share Posted January 27, 2015 Entisessä mk1 golffissa ei ollut mitään haittaa puristuksista 15,4:1, normi bensalla ja E85 ajelin eikä kone nakuttanut ollenkaan, sytkä normaalissa. Quote Link to comment
mikko k Posted January 28, 2015 Share Posted January 28, 2015 Entisessä mk1 golffissa ei ollut mitään haittaa puristuksista 15,4:1, normi bensalla ja E85 ajelin eikä kone nakuttanut ollenkaan, sytkä normaalissa. Puristussuhde vai paine? Puristussuhteeksi järjettömän korkea, ainakin vakiolle katuautolle ja bensalle. Quote Link to comment
Guest Janne.H Posted January 29, 2015 Share Posted January 29, 2015 Mikko k. paine, kone oli tai on vieläkin ajossa, toki alussa oli hiukan lämpöjen kanssa ongelmaa koska ruttua oli paljon. kantta oli tiputettu 4,2mm, isommat venat, nokka 305, nostoa oli 14,2mm lohkona oli siis 79,5 porauksella 1.5l golffin kone. Quote Link to comment
Simo Posted January 29, 2015 Share Posted January 29, 2015 Ulkomaan kauppiailta/foorumeilta löytyy jonkunverran suosituksia. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.