Jump to content

95E10 käyttö volkkarissa.


Guest Jussinbussi

Recommended Posts

Guest Jussinbussi

En löytänyt tästä topikkia.

Eli: Mitä muutoksia tarvii esim. bussiin tehdä jotta toimisi. Ongelma ilmeisesti kumiosien kestäminen. Mulla on bensa tankki irti ja ajattelin että voisi uusia kaikki letkut nyt samalla ja päivittää ne vaikka jo viinan kestäviksi.

Kuinkas tuo kaasari ja bensapumppu?

 

Ja mikähän mahtaa olla 95 bensalle korkein puristus jolla ei nakutusta ilmene. 1600:n vakio menee vielä ainakin hyvin.

 

Eikös tuo 98:kin muutu E10:ksi tulevaisuudessa? Vai onko nää nyt jotain Esson baarin huhuja?

 

Edittiä. Olihan tuolla parin vuoden takaa keskustelu johon olin itekkin kirjoittanut, onkohan tää vakavaa?

 

-Jussi

Link to comment

Tuskin se noin 10% etanolia mitään vaikuttaa siellä bensan seassa paikkojen kestävyyteen. Itse olen tosin tankannut 98E5 ja lisännyt vielä venttiilien suoja-ainetta. Kilsoja tulee kuitenkin niin vähän, että harrastuksen kokonaiskuluissa ei bensojen pieni hintaero tunnu missään.

Se on sitten eri juttu kun aletaan polttamaan RE85:a.

 

t. Mika

Link to comment

Kyllä se E10 pehmittää vanhat bensaletkut. Itse vaihdoin kuplaan kaikki kumiletkut alkoholia kestäviin. Vanha bensansuodatinkin pehmeni joten vaihdoin senkin. Kaasuttimen osat tuntuvat kestävän E kymppiä, bensapumppua en ole tutkinut, mutta ei kohokammioon pahemmin ole jäänteitä tullut. Pääsuuttimen kaasuttimessa vaihdoin kovimmille helteille suurempaan. Bussissa se on toki tarpeellinen toimi mutoinkin. Jos rahat riittää eikä ympäristöstä ole huolta voi toki tankata Shellin Formulaa ja laittaa siihenkin oktaaniboosteria.

Link to comment
Kyllä se E10 pehmittää vanhat bensaletkut. Itse vaihdoin kuplaan kaikki kumiletkut alkoholia kestäviin. Vanha bensansuodatinkin pehmeni joten vaihdoin senkin. Kaasuttimen osat tuntuvat kestävän E kymppiä, bensapumppua en ole tutkinut, mutta ei kohokammioon pahemmin ole jäänteitä tullut. Pääsuuttimen kaasuttimessa vaihdoin kovimmille helteille suurempaan. Bussissa se on toki tarpeellinen toimi mutoinkin. Jos rahat riittää eikä ympäristöstä ole huolta voi toki tankata Shellin Formulaa ja laittaa siihenkin oktaaniboosteria.

 

Oktaanibuusterista, noita mitä saa varaosapuljuista, ei ole mitään hyötyä ellei jopa haittaa.

Link to comment
Mites ootte käyttäny tota venttiilien suoja-aineita

Kaatamalla bensan sekaan :D

 

Mulla on toisessa kuplassa 1200 vakiokone alkuperäisillä kansilla, 70-luvun alusta, siihen tulee joka tankkauksella sekotettua lisäaine. Toisessa on ei-vakiokone uusilla scatin kansilla, joista vakuutettiin että kestää lyijytöntä, niin sillä olen ajellut normi 98:lla.

  • Like 1
Link to comment
Guest Jussinbussi
Kyllä se E10 pehmittää vanhat bensaletkut. Itse vaihdoin kuplaan kaikki kumiletkut alkoholia kestäviin. Vanha bensansuodatinkin pehmeni joten vaihdoin senkin. Kaasuttimen osat tuntuvat kestävän E kymppiä, bensapumppua en ole tutkinut, mutta ei kohokammioon pahemmin ole jäänteitä tullut. Pääsuuttimen kaasuttimessa vaihdoin kovimmille helteille suurempaan. Bussissa se on toki tarpeellinen toimi mutoinkin. Jos rahat riittää eikä ympäristöstä ole huolta voi toki tankata Shellin Formulaa ja laittaa siihenkin oktaaniboosteria.

 

No hyvä jos nuin pienin muutoksin selvii. Täytyy vaihtaa letkut ja suodatin sitten. Mistähän tota viinan kestävää letkua saa?

Olen ymmärtänyt että seosta rikastamalla saadaan moottoria jäähtymään mutta onko siitä oikeasti pienellä suutin vaihdolla hyötyä?

Hyvä siis jos on. Ennemmin vähän kalliimmalla kuin koko ajan tien poskessa.

 

Sitten vielä sille -95:lle riittävän alhanen puristus niin eiköhän se siitä.

Link to comment
Kyllä se E10 pehmittää vanhat bensaletkut. Itse vaihdoin kuplaan kaikki kumiletkut alkoholia kestäviin. Vanha bensansuodatinkin pehmeni joten vaihdoin senkin. Kaasuttimen osat tuntuvat kestävän E kymppiä, bensapumppua en ole tutkinut, mutta ei kohokammioon pahemmin ole jäänteitä tullut. Pääsuuttimen kaasuttimessa vaihdoin kovimmille helteille suurempaan. Bussissa se on toki tarpeellinen toimi mutoinkin. Jos rahat riittää eikä ympäristöstä ole huolta voi toki tankata Shellin Formulaa ja laittaa siihenkin oktaaniboosteria.

 

No onpas hyvä että olen käyttänyt omassani 98E5:ta, jos kerran tuo 5% lisäetanoli 95E10:ssä tekee noin pahaa jälkeä. Toki mulla on puristuksiakin sen verran, että parempi käyttää korkeampioktaanista.

 

t. Mika

Link to comment
  • 8 years later...

Hola!

Mitä bensaa käytätte volkkareissanne ja miksi?

 

Itsellä alla -79 pallis 4-tyypin pannukakkukoneella. Tähän asti (viime syksystä kun tuli hankittua) menty 98E5 bensalla. Pohdituttaa voisiko tässä käyttää myös 95E10? Ymmärtääkseni tuo etanolin lisäys syö letkuja, mutta tekeekö sitä jos reissussa tankkailee 95 ja sitten kun auto enempi seisoo niin täyttää 98:lla... nyt huidellaan norjassa niin täällä on niin suolaisen hintaista 98 😅

Link to comment

En ole huomannut mitään erikoista letkuissa 95 llä ajaessa. Uusia hommatessa pitää ottaa laadukkaat. Letkujen laatu vaihtelee vuosia kestävistä vuodessa hapertuviin. Muovista bensansuodatinta en laita enää moottoritilaan. Bensan kanssa pitää pelata varman päälle. esim. Kaasuttimen ruuveihin kierreliimaa.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Re85 kanssa leikitty helmikuusta, ei vielä havaintoa ongelmista. Leikki jatkunee kun omalta kylältäkin voi nyt tankata re85. Pitää varmaan muutoskatsastaa ja ottaa tukipaketti kotiin. 

  • Like 1
Link to comment

Itse olen nyt 5 vuotta työntänyt menemään pallukalla ja nelkulla 95E10:lla eikä kumiosien keston kanssa ole ollut mitään ongelmia. Letkut kannattaa vaihtaa oikeasti viinabensaa kestäviin mutta hyvin tuolla on kestänyt orggis bensapumppukin. Yli 40 vuotta vanhat kalvot ja muovinen sisäinen suodatin ovat edelleen ehjät, tosin viime viikolla tilasin varuilta Limebugilta uuden nelkun pumpun mikä on tehty nykybensalaadut mielessä. 

 

Ruohonleikkurilla olen ajanut jo 15 vuotta ja kokoajan 95:sta käyttänyt. Viimeiset 10 vuotta on tainnut saada vain E10:iä ja silti leikkurin pumpun kalvot ovat ihan OK kunnossa vaikka kaikki höyrysivät aikoinaan että muoviosat hajoaa, tankit ruostuu ja maailmanloppu tulee 😄

Link to comment
On 7/13/2020 at 9:28 AM, pas2 said:

Re85 kanssa leikitty helmikuusta, ei vielä havaintoa ongelmista. Leikki jatkunee kun omalta kylältäkin voi nyt tankata re85. Pitää varmaan muutoskatsastaa ja ottaa tukipaketti kotiin. 

 

Kas niinpä pitäisi tehdä miunkin kun olen nyt kans kesän ajanut re85:llä. Ainoa ongelma lienee se, miten todennetaan ajoneuvon muutetun etanolikäyttöiseksi. Muutoin traficomin sivuilta luettuna "Konversion hyväksymiseen liittyvät vaatimukset on annettu Traficomin määräyksessä ”Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen”. ja kun tuon dokumentin kaivoin (traficomin linkki ei toimi), ainoa vaatimus olisi että ei tule OBD-virheitä (tuskin ilmajäähyyn...) ja että muutoskatsastuksessa mitattujen päästöjen tulee täyttää ajoneuvon alkuperäiset päästönormit.

 

Eipä sillä, kyllähän ne isommat suuttimet ja yhden bensaletkun vaihto maksoi varmaan sen mitä siitä tuesta saisi 😄

Hakemuksen kohtaan "Käytetty muutossarja" niin kai siihen voi kirjoittaa että 2 x Dellorto DRLA 45 -kaasuttimet...

Link to comment

Saabeista saa suureen osan muutettua flexifueleiksi vain moottorinohjauksen softan vaihtamalla. Tämän vuoksi niihin on noita muutoskatsastuksia tehty aika paljon. Kellään ei tietääkseni ole ollut vaikeuksia todentaa tehtyä muutosta, ovat vain katsastajalle todenneet että ohjelmisto on muutettu Saabin Biopower-softaksi itse tehden.

 

Eli en usko että volkkarinkaan kanssa tulee ongelmia, vaikkei mitään dokumenttia muutoksesta olisikaan. Mutta ainahan voi katsurille heilutella kuittia suuttimista ja bensaletkuista😃

Link to comment

Etanolimuunnoksesta ei muistaakseni rahaa valtiolta saa suuttimia vaihtamalla.
 

Auton pitää muunnoksen jälkeen pystyä käyttämään bensaa tai etanolia (flexifuel)

sen voi toki muutoskatsastaa etanolile, mutta valtio ei harrastamista sponssaa vain suutinjumppaa tekemällä.

 

Itse sain tuen joku vuosi takaperin, tuon linkatun postin alimmalle riville olin jotain maininnut. Siitäkään ei linkki trafiin enää toimi.

 

 

edit. Tässä toimiva linkki, en lukenut sisältöä https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/muuntotuki

 

Edited by peruskallio
Link to comment

Suoraan lainattu Traficomin sivuilta:
 

Quote

Etanolikonversiolaitteita myyvät useat eri tahot, ja etanolikonversion voi teettää tietyillä autokorjaamoilla. Konversion hyväksymiseen liittyvät vaatimukset on annettu Traficomin määräyksessä ”Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen”.


Katsoin tästä erilaisia dokumentteja läpi, ja kaikki muutkin linkit lakiin mitä löysin, tosin hyvin pintapuolisesti hakemalla "etanoli" tai "muutos" tai ylipäätään polttoaineisiin liittyviä asioita. Eipä missään ollut mainintaa miten konversio tulee toteuttaa, tarkin äkkiseltään löytämäni määritelmä on juuri tuossa yläpuolella olevassa quotessa,  sana "Etanolikonversiolaitteita". Mistään en löytänyt tämän tarkempaa. Miusta menis ihan hyvin määritelmään "Tämän auton etanolikonversiolaitteet on myynyt Mopo-Sport ja ovat malliltaan kaasuttimet" 😄

Kai tätä joutas googaamaan lisääkin, kyllä miulle 200e kelpais toista kertaa, eka oli ihan eflexfuel-laitteella tehty viime vuonna ja eri autoon, joten nekin määritelmät täsmäisivät.

Hra Peruskallio oli tosiaan esittänyt etanolianturin ja ostokuitin todisteeksi, että se ohjaa Megaa. Mutta edellytetäänkö että päästöt pysyy normin sisällä riippumatta mitä polttoainetta käytetään, vähänhän tuo paksulla käy bensalla mutta eiköhän se käy kuitenkin, mutta voidaanko se vaatia todennettavaksi? Elokuussa pitäs hakea kahden vuoden leima, sehän olis pelkkää tienestiä tuen kanssa...

  • Like 1
Link to comment

Kyllä se menee läpi. E85 jos ei saa niin säätää seosruuveja kolme varttia kiinni. Ainakin mulla toimi 1622 koneen kanssa näin.

Ja minullahan on jakajassa re85 ohjelma erikseen niin onhan se hyvinkin flexifuel.

Ja kun taisi puristuksia vähän lipsahtaa ylimääräistä niin taitaa ihan joutua pysymään re85. 

Edited by pas2
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...