Jump to content

Pohjalevyn maalaus, mitä olette laittaneet


Guest Roi

Recommended Posts

Guest Roi

Moro

 

Kysymys kuuluu, kun pohjalevy on hiekkapuhallettu ja ruosteet poistettu, niin mitä pohjamaalia + muita litkuja olette käyttäneet alustan suojaamiseen.

 

Tarvisi pohjamaalin, maalin ja massoista vinkkejä.

 

 

t.ROI

Link to comment
  • 2 years later...

En viitsi aloittaa uutta aihetta vaan jatkan vanhaa..

 

Elikkä todennäköisesti Doppeli menee hiekkapuhallukseen tällä viikolla jos säät vaan jotenkin suosii. Ja varmaankin kannattais heti sen jälkeen vetää jotain pohjamaalia päälle niiltä osilta mistä ei löydy peltisyöpää..

 

Mitä pohjamaaleja ehdotatte alustaan? Epoksia alle vai mitä?

 

Toi Inertta ei sano mulle mitään.. Mitä litkua se on? Mistä sitä saa?? Kaikki ylistää sitä kuin olis joku ihme aine vai onko se vaan siitä kiinni että on edullista? ;)

Link to comment

Inerta on Teknoksen maali, löytyy 1000 ja 1 erilaista inertaa....

 

Inerta 150

Inerta 160

Inerta 165

Inerta 200

Inerta 210

Inerta 250

Inerta 50 Pm1

Inerta 50 Pm2

Inerta 50 Pm3

Inerta 50 Pm4

Inerta 50 Pm5

Inerta 50 Pm6

Inerta 50 T-M

Inerta 51

Inerta 51 Miox

Inerta 70 An11

Inerta 70 An22

Inerta 70 An44

Inerta Mastic Alum

Inerta Mastic Miox

Inerta Mastic Muovi

Inerta Mastic/Winter

Inerta Pr 3

Inerta Pr3/51

Inerta Primer 3

Inerta Primer 5

Inerta Primer 5 An100

 

 

Edit: Itse laittaisin tuon Inerta Primer 5:n ja pintamaaliksi Teknodur.

http://www.teknos.fi/tseloste.nsf/($All)/4D82216D5D532DE8C2256F77004A995C/$File/FI_87_Tuoteseloste.pdf?OpenElement

Link to comment
Inerta merkki, 2k epoksia taitaa olla. Eli jotakin 2k pohjaväriä heti, siellä puhaltomassa varmaan luulis olevan vai onko se jonkun pihalla.

 

Se on kaverin metalliverstaan pihalla. :D

 

Inerta on Teknoksen maali, löytyy 1000 ja 1 erilaista inertaa....

 

Inerta 150

Inerta 160

Inerta 165

Inerta 200

Inerta 210

Inerta 250

Inerta 50 Pm1

Inerta 50 Pm2

Inerta 50 Pm3

Inerta 50 Pm4

Inerta 50 Pm5

Inerta 50 Pm6

Inerta 50 T-M

Inerta 51

Inerta 51 Miox

Inerta 70 An11

Inerta 70 An22

Inerta 70 An44

Inerta Mastic Alum

Inerta Mastic Miox

Inerta Mastic Muovi

Inerta Mastic/Winter

Inerta Pr 3

Inerta Pr3/51

Inerta Primer 3

Inerta Primer 5

Inerta Primer 5 An100

 

 

Edit: Itse laittaisin tuon Inerta Primer 5:n ja pintamaaliksi Teknodur.

http://www.teknos.fi/tseloste.nsf/($All)/4D82216D5D532DE8C2256F77004A995C/$File/FI_87_Tuoteseloste.pdf?OpenElement

 

Ok. Minäkin olin löytäny pitkän listan "intertaa" enkä tienny mitä niistä vois käyttää. :)

Link to comment

Ja Tema on kilpailevan yrityksen vastaava tuotelinja. Lienee samaa kamaa.

 

Ittellä vaan on ollut suhteita tuonne Tikkurilan suuntaan, siksi niitä on tullut käyteltyä.

 

Tää nyt ei varsinaisesti kuulu pohjamaali keskusteluun, mutta viime keväänä maalasin possuvanteet Temalacilla. Yksikomponenttinen metskuväri. Ihan kokeeksi ruinasin litran ja pikkasen olin epäileväinen maalattavuuden ja keston suhteen. Jos noihin vetäisi vielä lakan päälle niin ei 2k-värille häpeäisi yhtään. Ja onnistui hyvin vajavaisella taidolla ja huonolla ruiskulla. Hyvin on kestänyt.

 

Eli hyvin nuo teollisuusvärit vaan kehittyy.

Link to comment

Jep, Inerta 5 primer + Teknodur tai kilpailevan valmistajan vastaava yhdistelmä Temacoat gpl-s primer + Temadur on mulla ollut käytössä.

Eli pohjamaali 2-k epoksi, pintamaali 2-k polyuretaani.

 

Hyvin on kestänyt, ovat halpoja aineita ja niitä saa (ainakin tilaamalla) lähes joka rautakaupasta.

 

1-komponenttisella Temalac:lla maalailin penkkien rungot joskus, ei tunnu ihan samalla tavalla kestävän kolhuja kuin 2-komponenttiset... mutta onhan se silti parempaa kamaa kuin miranoolit ja spraymaalit, ja halvempaakin :)

Link to comment

Por 15 on hyvaa kamaa, kestaa kylla. Muutama reunaehto:

Ei pysy hyvin kiiltavalla puhtaalla peltipinnalla. Oltava ruostetta tai karhennettu pinta, tai etsattu Por15 pohjustusaineella.

Ei ole myoskaan helppo hioa. Ei siis oikein sovellu pintapeltien pohjamaaliksi. Alustan osiin mainio.

 

Mull aoli kayttoautossa takaluukussa kohta josta oli maali lahtenyt peltiin asti. Annoin sen ruostua jonkin aikaa etta sain siihen kunnon pintaruosteen, sitten hioin kevyesti suurimmat pois. POR15 pintaan, ja jatin sikseen yli vuodeksi, tuli talven suolamossossa-ajoakin sopivasti.

Tuona aikana ei maalatussa pinnassa nakynyt mitaan muutosta, ruoste ei tullut lapi eika maali edes haalistunut, vaikka vaittavat auriongonvalon haalistavan varia. (Musta).

 

Mulle kelpas todisteeksi.

 

jan

Link to comment
esimerkiksi tuolta :

http://www.mobitive.com/

 

itse maalasin käärmespesän black satinilla....hyvää tavaraa..

 

Saman firman pakoputkimaali on nimeltaan POR20. Ihan hyvin kestaa, paljon parempa akuin spraypurkkipaska mita kaupoista saa :)

 

Olen maalannut pakosarjoja seka pensselilla etta ruiskulla.

Pensselilla ei jaanyt paljoakaan sutin jalkia, kun maali kuivui. Positiivinen yllatys. Ruiskulla tuli kerrassaan mainiota jalkea. Maali on aika ohutta, en muistaakseni ohentanut lainkaan rusikua varten.

 

Jan

Link to comment
  • 3 months later...
Voiko tuota POR-15:aa vetää suoraan hiekkapuhallettuun pohjaan vai onko pakko vetää noi Marine Cleaner ja Metal Ready:t ekaks?

Sivuilla oli juttua, ettei ole pakko, mutta suositellaan parhaan lopputuloksen saamiseksi.

Huolellisen puhdistuksen jälkeen levitetään Metal Ready kohteeseen neutraloimaan ruoste ja karhentamaan kiiltävät kohdat. Näin saadaan POR-15 kiinnittymään entistä lujemmin. Voidaan myös käyttää minkä tahansa muun maalityypin tartunnan parantamiseen.

 

Laitoin meiliä firmaan, kyselin hintoja ja mistä nuita saa.. vai saako muuten kuin tilaamalla.

 

Edit:

Vastaus tuli nopeasti. Litkuja saa tilattua suoraan, ja hinnasto löytyy tästä.

Tuotteitamme voi tilata puhelimitse 019-614959, 0400-717434 tai sähköpostitse info@mobitive.com
Link to comment
Mä vedin por-15 ja kyllä tuli hyvä ja iskunkestävä pinta.Kallista kyllä on, jotain 35e purkki.

 

 

Nyt on varmaan jo tulosta että onko hyvin kestänyt?

 

Onko muita POR käyttäjiä?

 

Katon tällä viikolla ja otan kuvan mä tosin vedin sitä pohjan sisäpinnalle.Se oli kauttaaltaan ruosteessa. Neekerin tukalla ja rälläkällä isoimmat pois ja kaikki vanha maali sit metal ready noin 30min. ja vesipesu ja kuivaus. Sit kun pinta täysin kuiva esim. seuraavana päivänä, maalaus.

Ulkopuolelle kokeilen rust bullet merkkistä vastaavaa.(maali tulossa) Erona se et ei tartte kaikkea vanhaa maalia poistaa kuten por-15 .Hiekkapuhalluksen jälkeen tämähän ei ole ongelma.

Link to comment
  • 5 months later...
1 Gallona Automotive Rust Bulltettia maksaa 158,27€ kaikkine kuluineen. Mulle on tuommoinen pönttö tulossa nyt kotiin. Saa nähdä onko tuo niin hyvä kuin luvataan... :D

 

Juu mulla on kanssa tollanen rust bullet purnukka ja vielä käyttämättä. Tarkoitus olis maalata pohja ulkoapäin lähipäivinä.

Link to comment
  • 8 months later...
  • 1 year later...
Guest Tuoppi

Nostetaan vanhaa aihetta, oma rojekti kohta maalaus vaiheessa ja inertaa on ostettuna, mutta se on epäselvää, kestääkö inerta takalatoissa koska ne tapuvat jatkuvasti?

 

-Tuomas-

Link to comment

Mulla myös por-15 kestänyt moitteetta ja sihen on ko. puljulla vielä tarjolla tuon ruoste-esto maalin päälle vedettävä ns. pintamaali, jolloin kestää myös uv-valoa.

 

Voiko tuota POR-15:aa vetää suoraan hiekkapuhallettuun pohjaan vai onko pakko vetää noi Marine Cleaner ja Metal Ready:t ekaks?
mielipiteitä vaihdoin aikanaan Mobitiven setien kanssa ja hiekkapuhallettuun tuon voi vetää suoraan, kiiltävä/liukas pinta vaatii sittne tuon Metal Ready tuote käsittelyn ensin tai vaihtoehtoisesti karhennuksen muilla konsteilla.

 

Iten oon vetänyt puhallettuun suoraan ton, kuten neuvottiin.

Sekä nylon laikalla putsattuun pintaan Metal Ready käsittely ensin ja sitten POR-15 "rust preventive" päälle.

=> ton päälle sitten vielä se pinta maali jos niin haluaa (itse halusin).

 

Molemmat ovat pysyneet kiini esim. sisälokarissa tai lokarin sisäpinnassa, ei ole halkeillut tai lohkeillut.

Link to comment
Guest redbuggy-69

Peltikattomaalia pintaan ja ferrex tai oliko rostex? pohjamaaliksi.. käsin rälläkällä hiottu ja penssesillä maalattu maalia säästämättä.

Täytyy todeta että maalaus kohteena oli kirppu ja vuosienkaan jälkeen ei ole ruostetta näkynyt.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Totta. Maalattiin bussin pohja -99 pintaruosteen päälle, ruostetta siis joka paikassa. Ensin ferrex tai joku vastaava ja sitten päälle vissiin 5 eri kerrosta panssarimaalia ja peltikattokirjoa ja mitä nyt löyty tallista.

 

Autolla on oikeasti ajettu paljon eikä ole isommin putsailtu.

Ruostetta ei ole. ;)

Link to comment

Mä laitoin Hammeriteä puhallettuun alustaan n. neljä vuotta sitten, suoraan pellin päälle pensselillä reilusti.

Käytin kopan irti viime kesänä ja hyvin on hommansa hoitanu, ainoastaan kuskin polkimien vieressä oli jotain pientä pinta rustia mut sekään ei ollu alustasta vaan tieten jotain metallipölyä tms. Hammeriten päällä.

Putsasin pois ja vedin kostoksi vielä kerroksen sitä siihen päälle.

 

Kohtuu hintasta ainetta, oiskohanmuistaakseni jotain 12-14e litran purkki kiiltävän mustaa.

Link to comment
Guest Tuoppi

kiitoksia vastauksista...Eli laitan pohjaan ja tekniikka osille(mm. tukivarret ja takalatat) inerta primer 5 ja päälle teknodur 0190. Eiköhän noilla mene vähän aikaa ja kaikki osat on hiekkapuhallettuja puhtaita pintoja.

 

-Tuomas-

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...