Jump to content

Stroker + Rotrex


Recommended Posts

Tuli hankittua Rotrexin C30-94 ja sen ympärille olisi tarkoitus alkaa konetta kasaamaan.

Katukäyttöön tulossa, mitään maximitehoja ei tarkoitus (ainakaan vielä ;) tavoitella. Ahtamisen kanssa en ole ollut missään tekemisissä, enkä kyllä kuplan moottorin alakerrankaan. (pari purkanut atomeiksi) Lähipiiristä saa apua kyllä tuon ahdon kanssa, mutta koneen alakerta pitäisi ennen sitä saada kasattua. Oppia ikä kaikki ja sitärataa.

 

Ajattelin kysellä, että millaisella iskulla (vakiota pidempi jokatapauksessa) / sylinterinhalkaisijalla / nokalla, kannattaisi alkaa osia tilailemaan. Haulla yritin katsella, mutta enpä tuntunut oikeita sanoja löytävän.

 

Tosiaan, painotetaan kestävyyttä ennemmin kuin maksimaalista voimaa ja myös sitä että se voima olisi tarjolla suhteellisen alakierroksilla. Suorasytkä ja ruisku hoitavat kipunan ja polttoaineensyötön.

 

jos näkemyksiä veiveistä, kansista ja nostajista sun muista himmeleistä, ovat myöskin tervetulleita, budjetti tulee jossainkohtaa vastaan, mutta katsellaan sitten mitä alakerran jälkeen jäljellä on. Sylintereitä myöten kun alkuun saisi kasaan. tavoitteena saada ajoon kesäksi 2013.

 

Lohkoksi katsellut tuota Cb Badass mallia, riittänee tänhetkisiin tavoitteisiin?

 

Kiitoksia jo etukäteen tietäjille!

Link to comment

väkevä rojekti

 

Sylinteriputkia saa sellaisina ylipitkinä aihioina joissa paksut seinämät eli sopivaan mittaan voi sorvata ja muuttaa vahvempana,

wiseco, JE, Wösner, yms.. yms.. yms....... oikeita kisamäntiä panostaen ei mee het rikki jos muut osaset arvokkaampaa parempaa ja kestävyys ajatuksena

Edited by Jarmo Lummi
Link to comment

Ei kai väärää ehdotusta ole olemassakaan..

 

Tuo nokka näin alkuvaiheessa eniten askarruttaa, Engle tcs10 tai 20, niin osaisiko joku vääntää rautalangasta mitä käytännön eroa näillä on? turbonokan overlappi ilmeisesti lyhyempi kuin "tavan" nokassa. Nythän ei ole pakopesää ahdistamassa putkessa, niin onko eroa turbo ja "tavallisen" nokan välillä? Eli mitähän mahtaa tapahtua jos overlappia löytyy? Luulisi ainakin kuumien kaasujen poistuvan hätäseen kun puhaltaa läpi. Alavaantö ja polttoaineenkulutusko tässä sitten kärsii?

 

 

Wisecon 94, pitkistä aihiosylttyputkista sorvauttaa mahd paksuseinäset

 

Tämä lause jäi myös hieman askarruttamaan, sorvauttaminen ei ole ongelma, mutta mitähän tässä nyt sorvataan, Sylinterin sisäreikääkö?

Link to comment

TSC10 ja 20 suurin ero on siinä että 20 on järeämpi eli tehokkaampi. Noin 10 astetta enemmän aukioloaikaa ja vähäsen enemmän tais olla nostoa. Mitä isompi kone sulla on, niin sitä kovempaa nokkaa voit käyttää.

 

Turbonokassa on aina vähemmän overlappiä, eli imu- ja pakoventtiilien yhtäaikaista aukioloaikaa. Jos sitä on paljon, niin polttoaine vaan puhaltaa läpi koneen, eikä tehoa synny. Näin siis karkeasti ottaen, koska monet kuitenkin käyttää vaparien nokkia myös ahdetuissa. Itse en käyttäisi vaparin nokkaa ahdetussa. Makuasioita!

 

Jampan maininta sylttyputkista tarkoittanee sekä syltyn halkaisijaa että pituutta. Vaihtoehtojahan löytyy, mitkä aihiot sitten lieneekään. Mutta ahdetulle jokatapauksessa paksummat sylinterin seinät on hyväksi.

 

Mielestäni myös vanha totuus pitää paikkansa! Eli mikään ei voita kuutiotuumia!! Mutta siihen päälle ahdin, niin jeeeees!!!! ;-D Itse en hankkisi ahdettuun volkkarinkoneeseen kuin laippakampiakselin. Miksi? No miksi tyytyä heikompaan kuin parempaa on saatavilla! Kun se nälkä kuitenkin kasvaa syödessä ja mitä enemmän joudut ostamaan tavaraa, niin sitä kalliimmaksi se lopulta tulee... Budjettihan tässä lopulta ratkaisee. Kannattaa miettiä, että paljonko on tähän mahdollista rahaa laittaa haisemaan! Tonni toisensa perään on todella helppo kuluttaa...

 

Minkähänlaisiin tehoihin tuo ahdin mahtaa riittää? Sekin ratkaisee monenlaista.

 

Näkemyksiä kansista ja veiveistä voi antaa kun budjetti on selvillä...

 

"Lohkoksi katsellut tuota Cb Badass mallia, riittänee tänhetkisiin tavoitteisiin?"

Mitkä noi tavoitteet oikeasti on?

 

PS. Vaihteisto ja voimansiirto vaatii myös helposti 2-3000 ekua...

Link to comment

Budjettina noin karkeasti moottorille ilman sytkäkamoja, ruiskuhilppeitä ja jo hankittua ahdinta voisi pitää karkeasti jossain max. 5 tuhannen nurkilla. Tämänhetkinen kone olisi tarkoitus nostaa hyllyyn sellaisenaan, eli mitään jäähypeltejä tai muutakaan siitä ei tarkoitus hyödyntää.

 

Itse omistan aikas laajan arsenaalin kaikennäköisiä metallintyöstöön liittyviä laitteita (sorvi, jyrsin, tig ym...) eli kauheasti ulkopuolella ei osia tarvinne koneistuttaa. painotukset tarvinnee teetättää toisaalla.

 

Tuo voimansiirtoasia on käynyt mielessä, mutta katsotaan nyt ensin kone kuntoon ja sen jälkeen aika keskittyä vaihteistoon. yksi ylimääräinen vaihdelaatikko löytyy, arpamalli kun ei mulla käytössä koskaan ole ollut. Siitä sitten tarkoituksena hyödyntää ainakin kuoret :)

 

valmistajan mukaan ahdin tarkoitettu 2-4,5 litran koneisiin ja tuottoa aina 400 Hv asti. Tietoa täällä Mulla ei tehotavoite "Kovin" korkealla ole, jos nyt johonkin 200 Hv (tämä tietysti vain suljetulla alueella;) nurkille pääsisi. Nykysen 80 takapyöräpollen jälkeen riittänee, pelottaa jo nyt ajaa tolla laitteella.

 

edit. Tyhmä kysymys, laippakampiakseli=vastapainokampiakseli?

Link to comment

Laippakammessa tosiaan on vauhtiksen kiinnitykselle iso laippa kuten tuossa csp:n linkin kuvassa näkyy. Csp vaan muutoin on tyyris paikka. Tässä on yx hyvä paikka jenkeissä. Sieltä on hyvä katsella tarpeita, esim. lohko, kampi, h-profiili veivit, jne. http://www.piersideparts.net/

 

Täältä taasen löytyy parhaat kannet, jotka mä laittaisin tähän koneeseen. http://www.jpmotorsport.se/ Sieltä produkter ja sitte MS230.

 

Arpavaihteistolla ei oikeastaan tee tässä mitään. Vakiokuoretkin on heikot. 200-400hv tehoilla vakiovoimansiirrossa ei ole muuta kuin heikkoja osia! Joudut sijoittamaan siihen oikeasti sen 2-3000€. Kannattaa alkaa sitäkin kuitenkin jo miettiä.

Link to comment

http://www.aircooled.fi/tuote/307/kampi ... ykauloilla

 

Tollasella kammella pärjää aika pitkälle ja sopii bad assiin suoraan, nokkaa voi joutua ohentelemaan joistain kohdin. Toisaalta jos koneita on käytössä niin hankkisin wasserboxerin lohkon ja siitä vesitilat pois sekä holkittaa nostajat T-1 sopiviksi. Väittäisin jopa paremmaksi vaihtoehdoksi kuin Bad Ass ja itse koneistamalla aika paljon edukkaammaksi.

 

Toisaalta jos budjetti on 5ke niin sillä ei saa juuri muuta kun Mikko K:n mainitsemat kannet ja keinut+muut hilppeet niihin. :)

Link to comment

Täällähän on ollut asiaa!

 

Rahalla tietysti saa ja katukonetta tässä tosiaan ollaan tekemässä. Pidettäköön nyt hyvänä puolena sitä että vauhtipyörä ei tässä laitteessa vie nilkkoja mennessään jos irtoaa. Tingin tässäkohtaa ennemmin hevosvoimista kun sijoitan tuollaisen 2000€ kiertokankeen ja reilusti yli toisen mokoman kansiin..olihan http://www.piersideparts.net/ tuolla bugpäkin laippakampi n. 700€, mutta taisi olla typ4 kauloilla.

 

Toisaalta, helpottaa kummasti rakentelua kun osat saisi ihan tästä suomenmaalta, varsinkin nuo isot/painavat.

 

Lisäksi, kuten aiemmin kerroin niin ensimmäinen kone tässä lähtemässä rakentumaan, niin tuollainen typ4 lohkon tekeminen kuulostaa alkuunsa vähän työläältä, verrataen tuollaiseen "blug and play" vaihtoehtoon. Varsinkin tällä tietotaidolla ;) Lisäksi näpertelyä tulee tuon ruiskun, remmiahtimen, coolerin ja monen muun vielä ymmärtämättömän asian kanssa ihan riittävästi. Coolerin meinasin tehdä jäähdyttämään vedellä ilmaa. Autossa flippikeula niin nokalla kivasti tilaa syylärille. vesi siis kiertämään nokan kautta ja ahdettu ilma jäähtymään sitten vedellä.

 

Jos nyt siis näillä opeilla ottaisi varmanpäälle, on tyytyväinen jos tehoja löytyy 150hv ja tilaisi ihan aircooledin pojilta badass lohkon, tuon markon ehdottaman kammen 82mm iskulla (onko käytännön merkitystä millä kauloilla, chevy vai vw) ja nokaksi Engle tcs10, alavääntö katukoneessa arvoonsa. nokkaa nyt ei tainnut aircooledilta löytyä. bauterin 1.3 keinut ja kansiin palataan sitten myöhemmin kun näkee paljonko budjetista jäljellä. öljypumppu 30mm ja tuo paineventtiilikansi. mites tuo veivien mitta, H-profiilit 5,5" toimiiko? Nokkapyörästä tuli vielä mieleen, onko säädettävästä iloa vai käykö tuo kiinteä. Entäpä hammastus, onko suora/tavallinen? vauhtipyöräksi Tämä

Tämä siis aika pitkälle mukaillen tuota ensimmäistä ehdotusta.

ollaanko kuinka pitkällä metsässä?

 

 

 

Sylintereistä vielä lisää tyhmää kysymystä, näistä pitkistä aihioista, mitä seinämänvahvuutta tässä nyt jätetään vahvaksi? halkaisijaa vai pituudesta joku kohta? ja oliko joku sylinterinhalkaisija mitä ei kannata ylittää?

Link to comment

Ilmanmuuta kannattaa kotimaasta näitä osia hankkia! Kuten esim. Aircooledin pojilta. Tuon jenkkilinkin laitoin siksi, että voit edes vähän haarukoida tarjontaa, koska sitähän riittää!!

 

Markon mainitsema Wasseri ei ole typ4 lohko. Eikä bongaamasi pukpakin laippakammen typ4 kaulat tee siitä typ4 kampea. Rahalla toki saa ja hevosvoimilla pääsee... ;-D Vauhtiksen irtilähteminen särkee sen verran tavaraa, että mua ainakin vit*ttais aivan helvetisti!!

 

82 akseli chevy kauloilla siksi, että jää enemmän veiveille tilaa lohkoon ja nokka-akselin ohitukseen. Jos tehotavoite on n.150hv, niin hommat 94 mäntä/sylttysarjan ja teet vaparin. 2,3L:n kone riittää siihen mainiosti. Ahtimesi tuotot oli skaalassa 250-400hv, joten sehän on vähän turha laite, jos haussa on vain 150hv?

Link to comment

Noh, myönnettäköön että se on todellakin vähän turha mun tavoitteisiin nähden, mutta minkä sitä voi jos sen sinne autonperään haluaa, niin sinne se menee!

 

Eihän se haittaa jos tehoa enemmänkin löytyisi, mutta ennakkokuvitelmana oli että tuollainen vastapainokampi riittäisi ihan kohtuudella sinne 200 hv nurkille. Miltään liimaradalta tätä autoa ei matkaan tosiaan olla lähetämässä. Tai eihän kukaan sanonut etteikö sillä pärjäisi, mutta mielenrauhaa ilmeisesti se laippakampi antaisi. Pitää miettiä minkä tien tässä nyt valitsee.

 

No, eipähän voi sanoa, ettei ole varoitettu, kun tuonne ahistaako ketjuun joskus tulevaisuudessa kirjoittelee...

Link to comment
Guest fgronlun

Vastapaino kampi, 8 tapitus, hyvä kytkin ja takomännät niin niillä tulee se sopiva 200hv kone. Ahdettuna niin 1.6-2l kone ok. Katoin tuota kartaa ja vaikuttaa olevan ok noin 1bar ahtoihin joten peruskoneen ei tartte olla 100-120 heppasta kummosempi.

Jos tavotteena 200hv niin 1776 kone kelpaa hyvin. Kansiksi jotku 40-42mm imuvenoilla ja pako noin 36. Nokaksi tuo TCS 20 ja siihen 1.25 keinut niin siinä se on.

 

Jos laatikon kestävyys askarruttaa niin pidä kone pienenä niin max väännöt jää pieneksi ja laatikko säästyy.

3l mörkö mosat on taattu laatikon tappaja ja silloin tarttee kaikki mikon vaatimat osat.

Link to comment

Otsikon mukaisesti stroukkeri ja ahtaminen. Saadaan erittäin kestävä rakennettua kun pidetään tavoitteista kiinni eli maltillisilla paineilla ja 200hv, kestävillä osilla jotka ei välttämättä tarvi olla sikakalliita, kaikki tasapainoittaa tarkistaa ja yhteensovittaa huolella sekä kootessa käyttää järkevästi lukkoliimaa yms. Suuri öljytilavuus, suodatinyksikkö, öljynjäähdytys lisää käytettävyyttä ja kestävyyttä.

Link to comment
Noh, myönnettäköön että se on todellakin vähän turha mun tavoitteisiin nähden, mutta minkä sitä voi jos sen sinne autonperään haluaa, niin sinne se menee!

 

Eihän se haittaa jos tehoa enemmänkin löytyisi, mutta ennakkokuvitelmana oli että tuollainen vastapainokampi riittäisi ihan kohtuudella sinne 200 hv nurkille. Miltään liimaradalta tätä autoa ei matkaan tosiaan olla lähetämässä. Tai eihän kukaan sanonut etteikö sillä pärjäisi, mutta mielenrauhaa ilmeisesti se laippakampi antaisi. Pitää miettiä minkä tien tässä nyt valitsee.

 

No, eipähän voi sanoa, ettei ole varoitettu, kun tuonne ahistaako ketjuun joskus tulevaisuudessa kirjoittelee...

 

No onhan se ahdin toki sinne laitettava, jos kerran on niin päättänyt. Siitä ei sinänsä tarvi keskustella!

 

Varmasti myös pärjää hyvin kaikilla edellämainituilla osilla. Mutta mun pointti on se, että AINA se nälkä kasvaa syödessä!! Ja miksi ensin särkeä heikkoja osia? (niin toki, kantapään kautta voi oppia...) Ja sitten vasta ostaa hieman kalliimpia ja parempia osia. TAI, toisaalta, miksi ostaa kahdet moottorinosat kun tarvii vaan yhden moottorin... Okei! Mä siis olen särkenyt jo riittävästi moottorin- ja vaihteiston osia, eli halvat ei enää tule kysymykseen. Kun ostaa kerralla kunnollista, niin säästää rahnaa... Toki budjetti ratkaisee.

 

Ja kenenkään ei kannata vetää herneitä nenuun mun mielipiteiden takia! ;-D

Link to comment

Tämä porwoon moottorihan muistuttaa kovin omaa suunnitelmaani.

Kuutiot jätän kyllä pienemmiksi. päätymässä 90,5 poraukseen ja 82 iskuun. Nokka saa olla Engle TCS10.

Tehoja tulee sitten mitä tulee, sanotaanko että harmittaa jos alle 150 jää, muuten kaikki sen yli vaan levittää hymyä.

Tuo type 3 puhallin alkoi kiinnostamaan, mahtuuko kuplan perään, kaikki tila koneen yläpuolella olisi tarpeen..

 

Pitää laittaa viikon lopulla osatilausta vetämään, voin tuonne projekti osioon sitten raportoida miten alkaa etenemään.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Palataas taas tänne kysymyksien kera, pitäisi nyt saada osatilausta sisään, mutta homma kaatuu tietämättömyyteen..

 

eli lohkon dekkiasiaa, (aircooledin badass) pari iltaa palstaa selannut, enkä oikein viisastunut.

eli jos paketiksi hankkii 5,6 veivit ja http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=168 wisecot 94x82 paljonhan pitäisi lohkossa olla dekkiä jotta pääsisi oikealle hehtaarille? jos ottaa lohkon 9,5mm dekillä ja osoittautuu että on liikaa voiko putkia sorvata lyhyemmiksi vai pitääkö lohkoa työstää?

 

En siis ole onnistunut löytämään mikä on std dekki (kampiakselin keskilinjasta lohkon ulkopintaan), tai toisaalta kuinka pitkät nuo putket oikeastaan ovat... jos putkia ei pysty lyhentämään, mieluummin laittaisin vähän tavaraa putkien alle, kuin alkaisin lohkosta pois jyrsimään.

Link to comment

9,5mm dekki on melko varmasti liikaa 82mm iskulla.

 

Meillä badass "0-dekillä" + 94mm AA-sylinterit, wisecon männät ja 52cc kannet. Veivit meillä 5,5" (2,5mm lyhyemmät). Aircooledilta on nuokin kaikki joten esim. männät lie saman korkuiset männäntapista männänlakeen.

 

Sylinterien alle laitettiin 5mm rikat joilla staattiseksi puristussuhteeksi tuli 8.2:1.

 

Helpompi on rikoilla leventää konetta kun sorvata sylinteriputkia. Samaa voi tehdä myös kannen ja sylinterin väliin tulevilla kuparirikoilla jotka ei varmaan turbokäytössä ole muutenkaan niin huono juttu.

 

Tsekkaa kasatessa badassista vauhtiksen puoleisen laakeripukin öljykanava, meillä se oli laakerin öljyuraan nähden liian reunassa - työstettiin dremelillä laakeriin uraan levennys tuohon kohdalle.

 

Puavo

Link to comment

 

Tsekkaa kasatessa badassista vauhtiksen puoleisen laakeripukin öljykanava, meillä se oli laakerin öljyuraan nähden liian reunassa - työstettiin dremelillä laakeriin uraan levennys tuohon kohdalle.

 

Puavo

 

Tuntuu olevan kaikissa BAD Ass lohkoissa tuo ongelma, mulla oli ihan sama probleema omassani.

 

-Puide-

Link to comment

Laitoin eilen tämän projektin osasia tilaukseen.

Pääosat seuraavanlaiset:

Lohko badass 3,5mm dekillä

82 iskunen kampi, vw kauloilla

94 sylinterit

wisecot männiksi

5,6 kammet

engle tcs-10 nokka

Näistä siis suurin osa aircooledin valikoimista. Laippakampi sai jäädä, tietääpähän sitten mitä olisi pitänyt ostaa kun etsii vauhtipyörää jostain näreestä.

 

Vähän kirjallisuutta otin vielä kylkeen, Koneen kasaamisesta ja turbomania eepoksen.. tulee tälle rakentajalle tarpeeseen;)

 

Näkee sitten tulevaisuudessa mitä tästä lopulta tulee.

Kannet, keinut, jäähypellit ym. jää vielä ihmeteltäviksi, saa nyt ensiksi nämä osat pajalle ja ahtimen nurkista löytyvien vanhojen jäähypellien kera soviteltua paikoilleen.

 

Ja pidetään öljykanavat mielessä, olisihan se hyvä saada öljyä sinne minne sitä kaivataan... josko "maanantaipäivän" kappaleet olisi jo ehditty maailmalle jaella.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Palataas taas tänne, uusin kysymyksin.

 

Pannun osia alkaa olemaan talli väärällään, lohkoa, nokkaa ja jotain pienenpiä osia vielä odottelen.

 

Tuli kirjallisuuttakin matkassa, turbomaniaa luettu pikkuhiljaa. Jämädin ahdinkartan tulkitsemis kohtaan. eli mikäli laskutoimitukset osuivat lähellekään oikeaa (helkutin yksikkömuunnokset!) osuisi ahdin suurinpiirtein kartalle. Turbomanian ja

tämän nettisivun tiedot tosin osin vähän risteää.

 

Yrittäisin siis saada selville miten välittää tuo ahdin, ei kai sitä kannata max. kierroksille huudattaa, jos pienemmilläkin pärjää.. Tosin alapään ahto tietysti kärsii samassa suhteessa. Tuskin moottorin elinikä ainakaan kasvaa jos ahtoa on jo suunnilleen tyhjäkäynnilla.

 

Eli jos koneen kierrokset olisivat max. 6500 ja ahto 0,8bar tulisi kartan täpästä mielestäni jokseenkin kuvankaltainen (punainen).

 

Kaava siis CFM = (2.276(KONEEN KOKO )x 6500(RPM) x 80(HYÖTYSUHDE) x 1.79(PRESSURE RATIO) / 5660 = 374.3CFM or 26.22lb/min. To convert this value to lb/min take CFM and divide by 14.27

 

Tästä sitten muuntamalla 26.22lb/min -> Kg/s (kerroin 0,0075598....) tulee 0.198Kg/s

 

Pressure ration sain kaavasta (14.7+11.603 (0,8Bar) / 14.7 = 1.79

 

Noh, jos tuon nettisivun ohjeen mukaan laskee puolella koneen maksimi kierroksista (3250 Rpm) toisen täpän, hyppää se yli "left surge linen". Tosin ahtimen kierroksetkin pitäisi tippua puoleen tuosta 70 000 jotka ovat lasketun täpän mukaan yhä 70 000 (vihreä)

 

Siis jos koneen kiertäessä 6500 välittää ahtimen kiertämään tuon 70 000 tuottaako se tämän kokoiseen moottoriin tuon 0,8 ahdon?

 

Entä jos ahtimen välittää kiertämään tuolloin vaikka maximin (100 000) ja hukkaa ylimääräisen paineen ulkoilmaan muuttuuko täppien sijainti ahdinkartalla? jos muuttuu, muuttuuko oikeaan suuntaan?

 

Tämä varmasti tarpeeksi sekavaa tekstiä, toivottavasti joku asiasta ymmärtävä osaa jotain kommentoida. Sama tunne kun koulun matikantunnilla, kirjoittaa lukuja, eikä todellakaan ymmärrä mitä on laskemassa...

 

En ole edes satavarma päteekö nämä laskelmat remmiahtimeen. Luulisi, samanlainen ahdinpyörä kun turbossa tässä mallissa pyörii. Kierrokset ainakin pääsee itse valitsemaan.

post-1154-13888364888875_thumb.png

Link to comment

Eipä tuo ylläoleva kommentti kauheasti asiaa avaa... noh, myöhemmin nähdään kuinka "Huti" on...

 

Kirjoitan nyt tähän perään nykyisen pannun ongelmasta, hihnapyörä alkanut jostainsyystä hieromaan sen takana olevaan jäähdytyspeltiin. Onko hihnapyörän takana jotain ruuveja joilla pellit kiinni? ei näe taakse mitään vaikka mistä yrittäisi tiirailla. Sopivaa ulosvetäjää ei käsillä että pääsisi helposti tarkastamaan.

Link to comment
Eipä tuo ylläoleva kommentti kauheasti asiaa avaa... noh, myöhemmin nähdään kuinka "Huti" on...

 

Kirjoitan nyt tähän perään nykyisen pannun ongelmasta, hihnapyörä alkanut jostainsyystä hieromaan sen takana olevaan jäähdytyspeltiin. Onko hihnapyörän takana jotain ruuveja joilla pellit kiinni? ei näe taakse mitään vaikka mistä yrittäisi tiirailla. Sopivaa ulosvetäjää ei käsillä että pääsisi helposti tarkastamaan.

 

Sorry, se huti tuli mun kesäloma-aivojen ja nakkisormien aikaan saannoksena. Tarkoitus oli pohtia mahdollista ahtimen välityssuhdetta ja lopputulosta täysin tietämättömän näkökulmasta ja päätin poistaa...

Link to comment
Guest Pesone

jäähypelti kahdella m6 pultilla kiinni lohkossa, pääsee välistä tiukkaamaan jos oikein kovin yrittää ja purkaa ekana sen koneen takimmaisen pellin pois tieltä, mutta helpompi konsti on mennä koneen alle ja jollain pitkällä ruuvimeisselillä tai vastaavalla painaa sitä peltiä koti öljypumppua, siinä pellissä on normaalisti sellanen tippa kouru jonka kautta pääsee myös hyvin sitä peltiä vähän muotoilemaan jos on solmussa.

Link to comment
Sorry, se huti tuli mun kesäloma-aivojen ja nakkisormien aikaan saannoksena. Tarkoitus oli pohtia mahdollista ahtimen välityssuhdetta ja lopputulosta täysin tietämättömän näkökulmasta ja päätin poistaa...

 

En epäile etteikö voisi olla huti, selvitän siis kokeilemalla kun ahdin nyt on. Perimmäinen tarkoitus olis selvittää mitä tässä oikein lasketaan. asiaa ei yhtään helpota nuo CFM/Lb min muunnokset. Löytyisi kaavat edes yksiköillä joista jotain ymmärtää.

 

Selvää ainakin on, että pienemmällä ahtimella osuisi paremmin kartalle täpät. Se paljonko tälläisten laskelmien varaan laskee (varsinkin noiden muuntojen jälkeen) jää vähän epäilyttämään.. Turbomania kirja oli kyllä mielenkiintoista luettavaa, monta asiaa selvisi, vaikkei ihan tähän projektiin kauheita apuja ollut, osat kun tuli kirjan kanssa samaan aikaan...

 

Persaus edellä puuhun on kiva kiipeillä, yleensä lopputulos kuitenkin ollut ihan tyydyttävä, jos ei sitten säädetään niin kauan että toimii edes jotenkin :)

 

jäähypelti kahdella m6 pultilla kiinni lohkossa, pääsee välistä tiukkaamaan jos oikein kovin yrittää ja purkaa ekana sen koneen takimmaisen pellin pois tieltä, mutta helpompi konsti on mennä koneen alle ja jollain pitkällä ruuvimeisselillä tai vastaavalla painaa sitä peltiä koti öljypumppua, siinä pellissä on normaalisti sellanen tippa kouru jonka kautta pääsee myös hyvin sitä peltiä vähän muotoilemaan jos on solmussa.

 

Näin vähän kuvien perusteella epäilin, muistikuvia pellien kasauksesta ei tuon kohdan suhteen ole.

Taidan tehdä lattaraudasta vetimen ja irrottaa sen pyörän. Näyttää niin ahtaalta että säästän rystysiä ja hermoja tässäkohtaa.

Vääntelyä koitettu eilen, kahnaus-äänen sävy vähän muuttui, muuten lopputulos ei ollut kovin tyydyttävä. Heiluu pelti senverran että tainneet ruuvit kadota sen kourun kautta maantielle..

Link to comment
  • 4 months later...

Noniin, viimein saa tämänkin kasauksen vauhtiin, lohko saapui kuukausien odottelun jälkeen tallille.

 

Hihnapyötää pitäisi alkuun tehdä, moniurahihnalle. Ajattelin alumiinista tehdä itse pyörän ja navan jostain vahvemmasta. Lähinnä jotta stefalla olisi kovempi materiaali mihin alkaa kaivautumaan ja saa samaan settiin triggeripyörän.

Stefallinen siis oli mielessä, olisikohan kenelläkään mittaa minkäkokoinen stefa on noissa kaupallisissa hihnapyörissä?

 

Toisena asiana askarruttanut nokka-akselin asento. Jos yrittäisi hankkiutua hukkakipinästä eroon, mistä nokalle asentotieto? käsittääkseni riitäisi 1-pulssi/kierros.

Miten olette toteutteuttaneet? virranjakajan romut olisi tarkoitus jättää tyystin pois, jotenkin öljypumpun läpi tulevalla akselilla olisi mahdollista, mutta mieluiten tietysti suoraan nokkapyörältä. Olisko kuvaa tai tietoa miten onnistuisi tarjolla?

Vaikka anturin saisi paikalleen, ei taida liiemmin jäädä tilaa öljypumpun alle mitään tappia laittaa sinne pyörimään.

Link to comment
Noniin, viimein saa tämänkin kasauksen vauhtiin, lohko saapui kuukausien odottelun jälkeen tallille.

 

Hihnapyötää pitäisi alkuun tehdä, moniurahihnalle. Ajattelin alumiinista tehdä itse pyörän ja navan jostain vahvemmasta. Lähinnä jotta stefalla olisi kovempi materiaali mihin alkaa kaivautumaan ja saa samaan settiin triggeripyörän.

Stefallinen siis oli mielessä, olisikohan kenelläkään mittaa minkäkokoinen stefa on noissa kaupallisissa hihnapyörissä?

 

Toisena asiana askarruttanut nokka-akselin asento. Jos yrittäisi hankkiutua hukkakipinästä eroon, mistä nokalle asentotieto? käsittääkseni riitäisi 1-pulssi/kierros.

Miten olette toteutteuttaneet? virranjakajan romut olisi tarkoitus jättää tyystin pois, jotenkin öljypumpun läpi tulevalla akselilla olisi mahdollista, mutta mieluiten tietysti suoraan nokkapyörältä. Olisko kuvaa tai tietoa miten onnistuisi tarjolla?

Vaikka anturin saisi paikalleen, ei taida liiemmin jäädä tilaa öljypumpun alle mitään tappia laittaa sinne pyörimään.

Tee pyörä jostain painavammasta materiaalista,2,5-3,2 kiloo on hyvä.

Link to comment

Tee pyörä jostain painavammasta materiaalista,2,5-3,2 kiloo on hyvä.

 

Eilen stefan kokoa etsiessäni törmädin tähän paino-asiaan. Ei kai siinä mitään häviäkään. Se kuinka painava tulisi pyörän olla jäi mysteeriksi...

Pyörään tulee kuitenkin napa ja kampiakselin asennon hammaskehä raudasta, niin uskoisin, että tuonverran painoa tulee jokatapauksessa. En nyt turhaa ala mistään sitten keventelemään.

Link to comment
Tappi hitsattu rattaaseen yhteen sen omista reiän kohdasta.

 

Mites painotuksen laita, onko tietoa aiheuttaako myöhemmin murheita? Omassa rattaassa reiät kuitenkin aikas isoja... en yt ulkoa muista osuuko edes vastakkain.

 

Onnistuuko tämän tiedon hankkiminen keinuvivuilta?

Huomattavasti mieluummin alkaisi puhkomaan venttiilikoppaa kuin lohkoa. Tulee tuossa lohkossa vielä tuo anturin pituus vastaan, kun hihnapyörä pitäisi saada melko lähelle konetta pyörimään.

 

Tämä saa hautua nyt pari päivää, eiköhän sitä ajatus synny miten touteuttaa. prkl. kun se nokan ratas on niin hankalassa paikassa...

Link to comment

Laitetaan nyt kuva vähästä etenemisestä.

Eli kone saatu pukkiin kiinni, hihnapyörälle napa tehtynä ja stefalle pesä.

 

Sain laturinjalan tänään postissa ja itse hihnapyörää pääsee tekemään, kun näkee vähän linjaa mihin pitäisi saada hihna asettumaan.

 

Kytkin pitäisi tilata, saisi sitten hihnapyörän valmistuttua romut painotukseen. Herää kysymys, minkäläista tähän sitten hankkisi...

Tosiaan, katuato tästä tulossa, saisi silti pitää, ennemmin savut renkaista kun kytkimestä. Ei mitään kauheeta ylilyöntiäkään haluaisi tehdä. olisiko viisaammilla ehdotuksia?

post-1154-13888365884803_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...