Jump to content

Keulan madallus. Neuvoja kaivataan.


Guest marsku

Recommended Posts

Mulla on kuplassa säätökeula, mutta en ole siihen vielä kajonnut. Nyt olisi aikaa, mutta ei mitään hajua, kuinka se säädetään.

Nyt ohjeita tulemaan, niin saa nokan alas.

Laitanpa kuvan säätösysteemistä.

akseli.jpg

Link to comment
Guest Mika Raussi

Löysää säteen suuntaisien pulttien päällä olevat mutterit, mutta älä ruuvia. Ne pitää olla kireellä. Sitten ruuvaat tuota toista ruuvia löysemmälle, niin tulee alas. Tämän jälkeen toki tiukkaat ne mutterit.

Link to comment
Säädä ne raidetangot muuten voi olla jännä ajaa.

Eli millaseksi muuttuu ajo? Tuossa on pirun jäykkä alusta, on kuin microautolla ajais.

Ja mihin suuntaa tarttis säätää?

Jos koeajossa tuntuu ajettavalta ja en sitten säädäkkään, niin mitkä on seuraukset?

Link to comment
Säädä ne raidetangot muuten voi olla jännä ajaa.

Eli millaseksi muuttuu ajo? Tuossa on pirun jäykkä alusta, on kuin microautolla ajais.

Ja mihin suuntaa tarttis säätää?

Jos koeajossa tuntuu ajettavalta ja en sitten säädäkkään, niin mitkä on seuraukset?

 

Aurauksen säädön voi toteuttaa vaikka niin että mittaat rullamitalla vanteen sisäreunasta sisäreunaan (oikea vasen) vanteiden etu ja takapuolelta ja säädät raidetangot niin että etupuolelta mitattaessa on millin verran vähemmän kun takaa näin saat aurauksen edes sinnepäin. Ja jos säädät tasaisesti molemmat puolet niin rattikin pysyy suorassa.

 

Mutta jos sinun raidetankoihin ei koskaan ole edes koskettu niin voi olla vähän jäykässä noi säädöt.

 

Ja tosiaan tulee ihan kököksi ajaa jos on auraukset päin persettä ja syö renkaat.

Link to comment

Tyhmä kysymys aiheeseen liipaten, mutta menkööt. Yhdestä rytöläjästä löyty tämmönen (huono kuva... kaksi 13mm mutteria ja keskellä kuusiokolo sieltä löytyy). Ei näytä vakiolta, mutta ei oikein perinteiseltä säätöakseliltakaan kun nuo ruuvit ympäristöineen on niin "yksinkertaiset" kun tuossa mutterin reunoilla ei mene mitään avis tyylistä pykälää yms.

 

Onko tämä säätöakseli vai ei, jos on niin samat säätöohjeet akselille ja aurauksen säädölle pätee?

post-2675-13888364910998_thumb.jpg

Link to comment
Vakioakseli ilman säätöjä, jousilattojen lukituspultti lukitusmutterilla.

 

No niin mä vähän aattelin, internettikuvien perusteella noita muttereita ei uusissa vakioakseleissa näy joten siksi piti kysyä asiantuntijoilta. Kuvan kotteron myyjä oli väittänyt että autossa olisi säätökeula joten tästä sekaannus :)

Link to comment
Onhan tietysti mahdollista että akseli on katkaistu ja keskipaloja käännetty, en muista mihin suuntaan pultit vakiossa sojottaa, näin saatu alustaa madallettua

 

Ei tuossa yksilössä keula mitenkään matala ole, toisaalta liekkö katsastuskorkeudessa...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...