Jump to content

Vaihdelaatikon huohotus


Guest jukka81

Recommended Posts

  • 6 years later...

Lainataan tätä ketjua. Löytyykö junakeulan laatikosta vastaavaa? Nyt kun tässä on koejaeltu tuota hippibussia, niin vaihteistosta meinaa työntää öljyä ulos kuumetessaan. Ensin puski vetoakselista vasemmalla ja kun se saatiin tukittua, rupesi työntämään kytkinakselilta kytkinkoppaan ja päästään tekemään kytkinrempaa. Meinasi jäädä eilen tielle, kun alkoi kytkin luistaa Mäntsälän takana. Pienen jäähdyttelyn jälkeen päästiin kyllä takaisin Vantaalle. 

 

Tosiaan puski kunnon lammikoita kytkinkopasta ulos ja öljysi kaiketi kytkinlevyt samalla oireista päätelleen.

 

Katsotaan mikä on stefan kunto ja uusitaan, mutta nyt tuntuu, ettei laatikko huohota kuin stefojen läpi johonkin...

Miten ja mihin sen pitäisi huohottaa?

Kyseessä siis 60-luvun speksien mukainen Brasilian junakeula.

 

Link to comment

Kiitos! Huomenna pudotetaan moottori alas ja vaihdetaan stefat. Tutkitaan se reikä. En yhtään ihmettelsi, vaikka olisi tukossa, kun Brasilian Pepe on ruiskinut maalia alustaan 😕

 

Taitaa se kytkinlevykin olla entinen, joskushan noita on elvytelty vähäisistä rasvoista ihan etikalla putsaamalla. Mutta löytyyköhän näihin kytkimiä esim. Motonetista, niin saisi nopeammin kasaan, kuin tilaamalla Paruzzilta. Onko joku kytkinlevy sattumoisin yhteensopiva?  Paruzzilta olen saanut osia kivasti, mutta tilaamisessa on aina toimitusaikaa 1-2 vko käytännössä, kun vain tiistaisin noita hoitelevat.

Link to comment

Tuo sitten pikkusen hankaa tutkia ku se on nokkakappaleen päällä, sinne ei oikein pää mahdu väliin vaikka ois pienikin pää.. Huonoimassa tappauksessa laatikko veks..

Mutta eihän se iso homma sitten enää olla jos kone on pois.. vääntölattojen pultit irti, laatikon kumin pultit irti, vaihdetankosiirtäjä irti.. niin ja kytkin vaijeri tietty  sitten vetää laatikkoa ulos, korvatopsulla reikä auki tai nokkakappale irti.. semmonen käsitys mulla on tosta.. 

 

Kato sieltä hesan mätänettien sivuilta, ja pitäs varmaan tietää onko levy 180mm vai 200mm levy, hytösellä on noita varmaan Käikäleen Koneessa hyllyssä siellä ihan teidän huudeilla

 

EDIT: vaihda samalla uudet laatikon kumit, ne ku ei ole hinnan kiroissa jos laatikon irrotat, sitten saa ajaa taas pitkät tovit eikä tarvi niitä murehtia, vaikka sinne auringon laskuun.. Ja jotain muuta kuin pinpongia sinnekin

Edited by Urbantoy
  • Like 1
Link to comment

Eiköhän peruskytkinlevyjä ole jokaisella osakauppiaalla hyllyssäkin.

 

Eli edellämainittuja on:

 

Aircooled.fi (Akaa)

Paruzzi.fi (Launonen)

Neoretro.fi (kokkola)

Hotcars.net (Vaasa)

Keiteleen Kone (pk-seutu)

Kuplapajaltakin saa varmaan levyn ostettua

  • Like 1
Link to comment

Kiitoksia vinkeistä. Keiteleen koneesta haettiinkin jo vetarin stefa ja pyörän navan mutteri. Moottorin pudotukseen ei vielä ehditty tehdä. Sittenhän se kytkimen kokokin nähdään. Motonetin sivuilla puhutaan 200mm kytkimestä

Link to comment

Moottori pudotettiin pois ja kyllä sitä öljyä oli reilusti tullutkin. Levy oli uusittu, samoin paineasetelma, mutta laatikon pään stefa näytti vanhalle. Vauhtipyörän stefa O-renkaineen menee myös vaihtoon varmuuden vuoksi. Samoin kytkinlevy ja varoiksi varmaan painelaakerikin.

 

Kaveri löysi huohotusreiän ja tökki sitä rautalangalla, joka meni kyllä reikään. Sitten puhallettiin paineilmaa öljyntäyttöaukosta ja nyt suhisi reiästä mukavasti.

 

Kysymys stefoista, tarjolla kun näyttää olevan silikonistefaa ja kaksihuulista stefaa jne. tuonne avihtipyörän päähän. Mitä sinne suosittelette? 

 

Laatikon päähän ei taida olla erikois stefoja, vaan ihan vakiota. Vai onko siihen jotain parempaa?

Link to comment
10 minutes ago, Joe Cool said:

Kysymys stefoista, tarjolla kun näyttää olevan silikonistefaa ja kaksihuulista stefaa jne. tuonne avihtipyörän päähän. Mitä sinne suosittelette? 

Kuulemma vähän makuasioita keltä kysyy, omaa en ole vielä vaihtanut tai joutunut,  CSP:ltä muiden rojujen kera tullut jokunen varastoon:

Flywheel Seal Type-1 12-1600 Silicone
105 245 113FS

 

Edited by Urbantoy
Link to comment
  • 3 weeks later...

Pitäjänmäeltä Keiteleeltä löytyivät kaikki osat. Se kytkinakselin stefa oli todella väljä. Huonotusreikäkin löytyi. Pienellä rautalangalla rassasuata varoiksi ja sitten paineilmaa täyttöpropusta. hyvin puhalsi huohotusreiästä.

 

Eli suurin epäily oli se täysoin loppu stefa. Nyt vehkeet kasassa ja ajettu perjantaina Vantaa - Lahti - Vantaa, reilut 200 km  ja hyvin pelasi. Ei tullut lammikoita ja kytkin piti.

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...