Jump to content

ilma jarruissa/pitkä liike


Guest Raggare

Recommended Posts

Guest Raggare

kuinka pieni määrä riittää siihen että poljin on löysä?

tuossa tuli vaihettuu etupäästä letkut/putket/sylkät, rakensin hienon ilmauslaitteen limsapullonkorkista (hienoa saksalaiset insinöörit) letkunpätkästä ja pikkuruisesta kompurasta :D eiku apparaatti pörisemään ja letku kii nippaan rupes pullo pohjalla kuplimaan eli laite toimi(!) ees taas ku kävi puolel toiselle ni ei paljoo enää kuplia näkyny, välil joku rypäs tirahti mut loppuvaihees puhasta nestettä. (jarrunestekki loppu kesken ja pysäytti hommat isompia tutkimuksia varten)

eiku kabiiniin fiilistelee uusii hienoi osii ja kovaa poljinta, ja paskanmarjat >:/ löysää on, onkohan siel edes viel paljonki ilmaa pääsylkässä, putkien mutkissa jossain.., taaksekki menny jo ilmaa vaikka auto onki ollu keula ylhäällä jo viikkoja..?

 

kuhan haen uuden purkin fluidii ni pääsee viel kokeilee tuleeko mitään..

post-8-13888357890878_thumb.jpg

Link to comment
Guest migi

Eiköhän sen tuollakin aparaatilla saa ilmattua. Onhan kengistä säädetty tyhjät pois, eli pitäisi hipoa rumpuja? Mulla ainakin kun ilmasin etupäätä niin vasta kenkien säädön jälkeen alkoi poljin ottamaan tarpeeksi ylhäällä. Luulin kanssa että siellä on ilmaa, kun poljin meni pohjaan asti vaikka kuinka ilmaili.

Link to comment

Ja jos ei omista kompuraa niin Bilteman tyhjiö-öljynvaihdin on myös oiva apu jos joutuu ilmaamaan jarruja yksin. Luulin kans että nyt meni jarrut lopullisesti kun ilmasin tyhjiöpumpulla, mutta se olikin vain imaissut paskat pois sylintereistä niin että ne meni kasaan kunnolla taas. Vähän säätöä ja taas mentiin.

 

36_190iso.jpg

Link to comment

Voi göggö, mulla alkaa poljin painua lattiaan, eikä jarrut paljoo menoa hillitse. Neste ei kuitenkaan katoa, joten taitaa olla pääsylkkä káput. Edessä siis pääsylkän kunnostus ja massiivinen ilmausoperaatio...

 

Tää ominaisuus ilmeni siis varsin äskettäin, ja on myös tarkastettu et hihnat on säädöissään. Piti ne jarrut katsastuksessa.

Link to comment

Mä voin Kane lainata sulle nestesäiliön korkkia, jossa on tubeless-venttiili kiinni. Siihen kun lykkäät 0,5-1 baria kompuralla ja auot samalla vuorotellen ruuvit hanttarin puolen takafillarista aloittaen niin ei pitäis olla kauaa ilmaa.

 

Itse oon tuolla ilmannut kerran kokonaan kuivan systeemin kerrasta ja sen jälkeen muutaman kerran huoltanut. Melkoisen helppo, halpa ja tehokas systeemi.

Link to comment

Minullakin on jarrujen ilmaus edessä; harkitsin ensin Motonetin ilmauslaitetta jossa on jarrunestesäiliön kanteen ruuvattava korkki joka letkun kautta ottaa painetta auton renkaan venttiilistä. Olisi varmaan ollut hyvä laite mutta päädyin sitten Biltema "ilmausletku pulloon"-systeemiin. En ole ennen ilmannut jarruja ja kuulin että kumiset ilmausnippelit katkeavat helposti eli kannattaa varmaan olla varovainen. Syy ilmaamisen on että vasen etujarruputki on poikki ja pitää vaihtaa. Haynes suositteleekin "muovinpalasta jarrunestesäiliön korkin alle" jotta syntyisi ilmalukko niin että säiliössä oleva jarruneste ei valuisi pois. Siis mitä? Neuvoja kaipaisin tuohon ilmalukkohommeliin ja sen toimivuuteen. Ja muuhunkin, vähän epäillyttää tämä homma.

Link to comment
Guest Raggare

korkki kireelle ja teippi ilmareijän päälle ni ei mul ainakaan valunu nesteet ulos.. se ilmausnippa voi olla joskus kireellä mut oikeet työkalut (yleensä 7mm lenkki) ni pitäs aueta, jos meinaa olla heikossa hapessa ni vasaralla naputus kylmäkuuma hoito yms voi auttaa.

uus sylkkäkin on halpa nipan katketessa jos vertaa pari eskoo uus nippa ja yritys kaivaa vanhaa ulos. satulassa vois jo kokeillakkin mutta rummuilla ei, toki jos on tosi low budget ni ilmataan putken liitoksesta... :P

Link to comment

Sellainen kysymys vaan, että onko joku käyttänyt esim Bilteman jarruilmauslaitetta. Siis sellainen purkki missä on takaiskuventtiili letkunpäässä kiinni. Mulla on sellainen mutta kun en ole kertaakaan saanut tarpeeksi painetta poljettua jotta se venttiili päästäisi mitää läpi. Ehkä se toimii vain autoissa missä on jarrutehostin...

Link to comment
Guest fastghia
Haynes suositteleekin "muovinpalasta jarrunestesäiliön korkin alle" jotta syntyisi ilmalukko niin että säiliössä oleva jarruneste ei valuisi pois. Siis mitä?

 

Tarkoittaa, että elmukelmua korkin alle ja korkki tiukkaan.

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Guest Raggare

pläh, mistähän vois johtuu polkimen aika pitkä liike (10cm) ennenku se rupee ottamaan kunnolla, ilmaa ei kyl pitäs missään olla ja kengät o säädetty pinnalle et vähän kahisee jo.

tämä "freeplay" 5mm on kyl jota epäilin et pitäskö sitä polkimesta sylkälle menevää kepukkaa säätää mut kädellä ku poljinta painaa ni tuon verran siinä on vielä sitä liikettä ennenkuin pääsylkkä rupee pelaamaan. takana kyl kuuluu et liikettä ois tuolla matkalla mut menossa ei paljoo tunnu :S

mahtaakohan inssikään hyväksyä moista, vaikka itse siihen voikin tottua..

jarruvalokin syttyy vasta tuon 10cm jälkeen.. hmh kannattaako leikkiä sittenkin tuon tangon kanssa

lattiassa oleva stoppari joka sit liikuttas kytkintä ja jarrua etemmäs lienee aiheuttaa saman tilanteen kuin se tangon siirto, tuossa harjan varren kanssa painoin jarrua ja kokeilin mitenkä se vaikuttaa takapyörissä niin ei tuolla 10cm matkalla kyllä tuntunu paljoo jarrut ahistavan :O

Link to comment

Säädä se tanko niin että polkimessa tuntuu noin milli pari väljää ennenkun tappi rupeaa ottamaan mäntään pääsylkässä,eli millin parin vapaaliike järkeä käyttäen en osaa tuota mittaa nyt tarkasti sanoa mutta aivan pieni välys pitää olla. Eli säädä vain tankoa niin johan rupeaa jarrut löytyyn!!!

Link to comment
Guest Raggare

noni, nyt o kaik kulmat säädetty ilmattu pääsylkkää myöten, polkimen säätöihin en koskenu mut sain mä reilu pari cm pois tosta tyhjästä, works for me ja sellanen se oli kyl viime syksynäki..

Link to comment

mie oon hyväksi ja helpoksi ilmauslaitteeksi havainnut pätkän kirkasta muoviletkua ja fillarin kuulaventtiili. Letku kiinni nippaan (toinen pää pulloon ventiilin kera) ja nippa raolleen ja sitten kabiiniin polkemaan - lisäillään välillä nestetä säiliöön ja edetään nippa kerrallaan.

Link to comment

Tuli mieleen tuosta polkimen tangon säädöstä, siitä tietää että se on liian pitkällä kun takajarrut alkaa lämpimänä kantaa ja lopulta lämmettyään jumittaa ihan kokonaan.

 

Ja jos on vasta asentanut uutta jarruhilua (rumpuja, kenkiä) niin aika normaalia on että kun ne kerran saa pitämään, niin viikon sisään saa taas säätää kun ovat hyvästi asettuneet.

 

Puavo( at )dwl.fi

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...