Jump to content

dellorto drla 40 suuttimen valinta?


Guest py_ry

Recommended Posts

Itsekin kaipailisin vähän näkymyksiä suuttimien kokoasioihin.

Juniksen 1600 kone vähän lasketuilla kaksreikäkansilla ja tupla DRLA36-kaasareilla. C25 nokka, 40/35 venoilla ja 1.25 keinuilla.

 

Tällä hetkellä seuraavanlainen setuppi:

Kurkut: 30

Pää: 122

Seos: 9164.3
Ilma: 180
Tyhjäkäynti: 56

 

EDIT: Pahoittelut, kun ei mene ihan orjallisesti topicin otsikon alle, mutta en viitsinyt aloittaa uutta aihetta lähes vastaavalle aiheelle.

Edited by mllks
Link to comment
On 5/20/2021 at 9:30 AM, DWL_Puavo said:

Käytännössä on havaittu että 30-32 sisäkurkuilla 125-130 pääsuuttimet jättää vielä vähän laihalle pienemmässäkin koneessa, vaikka ne kirjan mukaan olisivatkin sinänsä oikeat. 135-140 on miun veikkaus toimivimmasta pääsuuttimesta. Tämä voi johtua esim. nykybensasta jossa etanolia enemmän.

 

itekki oon huomannut että kirja missä on suuttimien laskukaavoja ja ohjearvoja suuttimien valintaa ni ei pidä paikkaansa nykybensalla. kaveri toi bemarin penkiin mikä säädetty viimeksi joskus -90 luvulla ni laihalla se kävi nyky bensalla.

Link to comment
  • 1 month later...

Säätöjä aloiteltu tuon 1915/c35/32-35,5/aukaistut kanavat koneeseen.

 

2x40drla, bensapaine vakiopumpulla 0,2bar.

 

Puawon ohjeiden mukaisesti laitoin 200 ilmat, kakkosputket, 150 pää, 62 tyhjäkäynti ja 55 kiihdytyspumpun suuttimet. Kone lähtee käyntiin ja paikallaan pelaa suht ok, seosruuveilla ei juurikaan vaikutusta. Afr näyttää tyhjäkäynnillä 18-21.

 

Laitan 65 tyhjäkäynnit, afr 16-20 ruuveilla jo jonkin verran vaikutusta. Maantiekokeiluissa 80km/h vauhdissa afr 13-14 mutta stumppaa kun yrittää kiihdyttää rajummin, säädelty kiihdytyspumpun vartta, ei juurikaan vaikutusta. Lähtee "tuplapolkaisulla" kiihtymään kunnolla ja sora lentää

 

Porattu itse .60 (vai olikohan .70) terällä yhdet suuttimet, seosruuveilla huomattava vaikutus jo puolen kierroksen alueella kiinniasennosta. afr tyhjäkäynnillä 12-14, maantiellä 80km/h 10-12, vieläkin yskii ja rötisee jos yrittää kiihdyttää rajummin. 

 

Vaihdettu 65 tyhjärit takaisin ja vaihdettu kiihdytyspumpun suuttimet kokoon 75, sama ongelma jatkuu, kiihdytyspumpuilta tulee kuitenkin reilusti evästä ja kanavat putsattu.

 

Sytkä ilman alipainetta ~10°, ei tietoa minne menee koska vakiohihnapyörä. Pertronix kärjetön 034.

 

Myöskin liikkeellelähdöt ovat hieman jännittäviä koska auto ikäänkuin imaisee liikkeelle, jos hipaisenkin poljinta niin lähtee kiihtymään voimakkaan kuminauhamaisesti kunnes alkaa moottorijarrutus, kaasuläpät palautuvat hyvin.

 

Jatkan tästä vielä kokeilemalla noita isoja tyhjäreitä ja isoja kiihareita mutta tuskin mitään radikaalia muutosta on luvassa.

 

...niin ja tietysti loppuriemuna se että hetken jäähdyttyään ei meinaa lähteä millään käyntiin, silloinkin vasta kun löysää avaimesta.

 

Vinkkejä viisaammilta? (Muuta kuin että laita ruisku tai nurkat, ei ole helppoa sekään)

 

Lämmin tulee mustissa vaatteissa kyykkiä tuossa koneen ympärillä kun aurinko paistaa selän takaa🥵

20210713_180905_copy_2016x1512.thumb.jpg.596f72afc494e3efca25777b81455f55.jpg

 

Edited by jarkki86
Link to comment

65 tyhjäkäynti ja iiiiiisot kiihdytyspumpun suuttimet tuollaisella imusarjalla ja 009 jakajalla....tai alipainesäätöinen jakaja... tai 009 jakajan sisällle toinen jousi ennakonsäätöpainoihin ja kaventaa kokonaisennakkoa jakajasta ja lisätä perusennakkoa. Asiaan ja toimivuuteen myös vaikuttaa paljon nokkaakseli,sisäkurkun koko ja pääseosputket. Itse laittaisin tuollaiseen kombinaatioon kadulle max 30mm sisäkurkut ja pääseosputki 2

Link to comment

30 sisäkurkuilla ja kakkosputkilla on, nokkana c35.

 

Asettelin nyt sytkän ~8 asteeseen, 65 tyhjärit, 75 kiiharit, kiristelin kiihdytyspumpun tankoa, otin alipaineen jakajalle molemmilta kurkuilta ja pyöritin seosruuveja kiinnipäin. Nyt auto pelaa ihan "ok"

 

Vieläkin siirtymävaiheessa on voimanpuute havaittavissa ja näkyy mittarin mukaan laihan puolella käyvän, sellainen potku uupuu mitä tuossa kohtaa odottaisi.

 

Laskee viiveellä tyhjäkäynnille ja edelleenkin meinaa rynnätä liikkeellelähdöissä.

Edited by jarkki86
Link to comment

Semmoinen huomio joka hyvinkin tähän vaikuttaa: missään DRLA:ssa ei ole virranjakajalle tarkoitettua alipainelähtöä kun yhdessä kurkussa, ja kuvasta katsottuna siulla ei ole kaasarissa sitä yhtäkään.

 

Ne ruuvit mistä oot ottanut alipaineen lähdön, on kaasarin synkronointia varten, ja niiden kuuluu olla aina kiinni. Niiden alipaine tulee käytännössä suoraan imusarjasta, ja kaasuläpän asento ei siihen juurikaan vaikuta. Eli nuo pitää tulpata, ja ottaa alipaine kokonaan pois käytöstä, ja säätää toki sit sytkäkin uudelleen.

 

Se kohta, missä jakajan alipainelähdön pitäisi olla, on siun kaasarissa 40-tekstin alapuolella, progressioreikien tulpan oikealla puolella. Tuossa se näyttää olevan tulpattu - tai jos siitä paistaa valo pienestä reiästä läpi kun kaasuläppää raottaa, niin sit sen saa käyttöön pienellä messinkiholkilla.

  • Like 2
Link to comment

Letkut irroitettu ja tulpattu, säädetty aavistuksen sytkää, pelaa yhä ihan ok mutta selvästi ylärekisteri on hukassa, vedättäessä antaa voimakasta nakutusta. Moottorijarrutus lähes olematonta kaupunkinopeuksissa.

 

Olisiko jotain karkeaa suuntimaa sytkälle? 

Link to comment



Olisiko jotain karkeaa suuntimaa sytkälle? 


Perusennakkoa 12-15 asteen välille ja jakajaksi 009 tai vastaava jossa ennakon pituus 21 astetta, eli kokonaisennakko tällöin 33-36.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
  • 2 weeks later...

Palataas taas suutinasioihin.

Näyttäisi olevan seokset vielä vähän laihalla FIM 1.2 mittarin mukaan. Täydessä kiihdytyksessä saan hädin tuskin ensimmäisen vihreän ledin syttymään.

Tämä siis kierrosalueella noin 3000 - 5000 rpm.

 

Moposportin valikoimista Puawon ohjeita mukaillen (edelliseltä sivulta) suuttimiksi on valikoitunut:

Pää 140 + Ilma 185 seosputkessa .2

Tyhjäkäyntisuutin on edelleen se 60 ja sisäkurkku 32.

Kurkkasin myös kiihdytyspumpun suuttimet, jotka on 50.

 

Nurkkatuplat kyseessä 1776 cc moottorissa jonka nokasta ei ole tietoa.

Bensalinja + (sähkö)pumppu uusittu ja paine säädetty: 0,2 bariin.

Kiihdytyspumppujen kalvot vaihdettu ja uimurikoho säädetty.

 

Mikä on se suutin jota kannattaisi lähteä muuttamaan, kun hakusessa on tehuja 2000-5000 rpm alueelle?

Pää- ja tyhjäkäyntiä vielä isommiksi?

Pitäisikö kiihdytyspumpun suuttimen olla suurempi?

Link to comment

150 rikastaa seosta 140 pääsuuttimeen verrattuna noin 15%, joten kun nyt se yksi vihreä jo syttyy niin joko 145 (+7%) tai 150 lienee juuri hyvä. Hätävarana tosiaan ihan käsin 1,5mm terällä suutinta varovasti lastuamalla seosta voi vähän rikastaa, vaikka reiästä ei välttämättä täysin pyöreä tulekaan.

 

Jos muuten oot ajanut 95:llä, seosta voi ihan hitusen rikastaa 98:lla. Ero ei ole iso, mutta ehkä se just sen toisen vihreän ledin sytyttäisi.
 

EDIT: ei tää nyt niin vaikeaa ollutkaan, kun se AFR-arvo on ilman ja bensan keskinäinen suhde. Jos nyt ollaan laihan rajalla (noin 16:1) optimi on 14,7:1 ja sopiva rikas seos kiihdyttäessä / täysikaasulla olisi 13:1, niin lopputulos on., että bensaa tarvitaan lisää just 10-15%. Eli 150 suuttimet. Toivottavasti se mittari sanoo sit samaa ettei menny hukkaan tämä nörtteily 😄

  • Like 1
Link to comment

Terve

Ei yhtään hassumpi investointi hankkia suutin kalvainsarja esim.https://www.moposport.fi/kalvainsarja-suutin-0-6-2-0-6-osainen-sarja

ja sitten suutin tulkki (reikätulkki) jolla voi mittailla (ja availla tukkeuteneita suuttimia) , silloin voi kokeilla helposti erilaisi kompinaatioita ilman että pitää aina tilailla ummikkona. Suosittelen.http://www.netkonttori.fi/tuotteet/11856653/suutintulkit

Edited by Matti-Pekka
  • Like 1
Link to comment
  • 1 year later...

Oisko vinkkejä millä kurkuilla ja suuttimilla lähtee kokeilemaan?

 

Kone on 2109cc (76x94) 9.1:1 w120 CB panchitot 40x35.5 ja kaasareiksi tulee tuplat DRLA 40. Jakajaksi ehkä SVDA tai 123...

 

Kaasareissa on nyt sisällä vähän outo yhdistelmä sisäkurkku 30, tyhjäkäynti 55, pääsuutin 180! ja lisäilma 170. Seosputkena se .2 päätteinen.

 

Nopean netin selaamisen perusteella ajattelin jotain 36/60/150/180 lähteä kokeilemaan, mielipiteitä?

Link to comment

Update kit vois olla kova,omia en oo vielä päässyt kokeileen et kokemusta ei ole 

On 12/16/2022 at 11:12 AM, Mikko S said:

Oisko vinkkejä millä kurkuilla ja suuttimilla lähtee kokeilemaan?

 

Kone on 2109cc (76x94) 9.1:1 w120 CB panchitot 40x35.5 ja kaasareiksi tulee tuplat DRLA 40. Jakajaksi ehkä SVDA tai 123...

 

Kaasareissa on nyt sisällä vähän outo yhdistelmä sisäkurkku 30, tyhjäkäynti 55, pääsuutin 180! ja lisäilma 170. Seosputkena se .2 päätteinen.

 

Nopean netin selaamisen perusteella ajattelin jotain 36/60/150/180 lähteä kokeilemaan, mielipiteitä?

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...