Jump to content

Katsastuksen lottovoitto


Recommended Posts

Pakko avautua:

Olin tänään työpäivän jälkeen katsastamassa vaimoni nimissä olevaa käyttautoamme (Audi A2 - sori vähän off-topic mutta konsernin tuote). Teknisesti ei muuta moitetta kuin takavilkkujen väri liian vaalea, korjauskehotus => vaihda polttimot.

 

Tähän asti kaikki hyvin. Sitten etsitään valmistajan tekemä tarra, jossa auton tiedot ovat (ensin toki tarkastettiin stanssattu numero, eli auto oli yksilöity). Rekisteriotteessa lukee teknisesti sallitun suurimman kokonaismassan kohdalla 1525 kg, mikä löytyy myös pelkääjänpuolen maton alta paljastuneesta tarrasta. Mutta kappas: rekisteriotteessa lukee suurimman tieliikenteessä sallitun kokonaismassan kohdalla 1526 kg. Hylsy siis tuli. Nyt vaihtoehdot ovat, että maahantuojalta uusi tarra autoon tai auton uudelleenkatsastus. Aika orpo olo, mutta kaipa tästä sitten yrittää ensin maahantuojan juttusille.

 

Mutta kysymys on tietysti myös se, että kummasta ruudusta pitää katsoa? Kuvassa katsastusmiehen kuulakärkikynällä kirjoittamassa paikassa lukee siis 1526 eikä 1525. Siksi autoa ei voi hyväksyä ja se on vaaraksi muille tielläliikkujille. Eli varokaa punaista Audi A2:sta, siinä on kuskin lattialla tarrassa väärä numero!

post-1755-13888365684074_thumb.jpg

Link to comment

Katsastusasema on sama, jossa auto on saman tarransa kanssa katsastettu pari kertaa aikaisemminkin, eli Heikinlaakson Katsastus Oy, joka kuuluu suomalaiseen HelppoKatsastus -asemaketjuun. Ajattelin, että kotimaisessa omistuksessa on kivampi pitää katsastuksen rahat, etteivät valuisi eteläeurooppalaisille sijoittajille, niin kuin isommissa ketjuissa menee. Virheellinen ajatus, ehkä espanjalaisia olisi kuitenkin pitänyt tukea.

 

Eniten mietityttää, että katsotaanko tässä nyt ihan varmasti oikeaa ruutua, kun se pelkääjän mattojen alle liimatun tarran numero vastaa ruudussa F.1 olevaa tietoa.

 

Täytyy varmaankin ottaa toinen kalja ja nukkua yön yli.

Link to comment

Ei ole mitän omaa tai yksittäisenä tehtyä tuontia. Auto on Vv-auton aikanaan maahantuoma ja Stockmannin autokaupan Herttoniemessä myymä. Nykyään kyseinen myymälä ei ole enää Stockmannia vaan Audi-center tms, mutta samassa talossa myydään konsernin kärryjä edelleen. Kaiken pitäisi olla mennyt ihan niin kuin tässä maassa menee - alvit ja autoverot ja kaikki maksimoituna...

Link to comment

VV-autoon vaan puhelua ja faksaavat paperit katsastuskonttorille. Itsellä kävi samoin carsport-bussin kanssa muutama vuosi sitten, auto oli liikenteessä sen 8v jo kerinnyt olla ennen kuin huomasivat leimalla. Katsastus keskeytettiin niin ei tarvinnut edes maksaa sen loppuun saattamisesta.

Link to comment

itsellä -06 Fabiassa oli edellisessä katsastuksessa sama juttu, auto oli kyllä katsastettu jo aiemminkin pari kertaa.(ilmeisesti kukaan muu katsastaja ei ollut vilkaissut tarraa,joka on siis skodan moottoritilassa) Tämä tarina sai onnellisen lopun eli katsastusasema hoiti yhdessä maahantuojan kanssa asiat siihen malliin että olisi ollut tarve vain ajaa konttorille hakemaan uusi rek. ote noin viikkoa myöhemmin. Koska en juuri kyyseisenä päivänä töiden takia ehtinyt, löytyi lappu seuraavana päivänä postilaatikosta. Ei siitä hylsyä pitäis tulla?

Link to comment

Niin siis minullakin herra ingenjööri yritti ensin saada kiinni VW-autosta asiasta vastaavaa heppua, mutta kun ei saanut, niin soitin itse ja homma hoitui sillä välin kun kävin hakemassa uuden sammuttimen ja sumarin polttimon jotta meni läpi huomautuksitta...

Link to comment
saanko mä kans tälläin oman auton kokonaismassaksi tyypikilvessä olevan 3600kg :D

otteessa on 3100kg.

 

Ihan mahdollista jos välttämättä haluat siitä C-kortilla ajettavan. Mersuista Veholla infottu ainakin, että toi autoon merkitty on suurin sallittu kokonaismassa ja sen alle voi kyllä rekisteröidä, myös se kevytkuorma-auto/pakettiauton kokonaismassan 50kg ero menee tehtaan papereilla. Mulla on ollut Sprintereitä rekisterissä muistaakseni tyyppikilpi 3550kg/otteessa 3500kg, 3500kg/3550kg, ja 3880kg/3500kg. Noi on kaikki sellaisia painoja, millä on joku idea verojen, ajokortin tai ajoneuvoluokan kannalta.

Link to comment

Osa 2.

Vv-auto toimi ripeästi ja sain uuden tarran, jossa on ihan samat numerot kuin autossa olevassa. Jumppa ja pähkäily siis jatkuvat. En oikein edes ymmärrä sitä, että auton valmistajan ilmoittamaa massaa olisi pitänyt katsastusmiehen mukaan muuttaa tyyppitarraan, koska sitten kohdan F.1 luku ei enää täsmäisi ja olisin samassa ongelmassa varmaan ensi vuonna.

Kai tämä sitten menee sen yhden numeron muuttamisen takia uudelleen rekisteröitäväksi - tai siis niin ainakin Helppokatsastuksen mies ratkaisuksi esitti. Haluaisin vain olla ihan varma siitä, että onko noiden kahden eri kokonaismassan (teknisen ja liikenteessä sallitun) oltava samat? Ja jos on niin miksi sitten pitää olla kaksi eri kohtaa otteessa!?

Link to comment

Trafin tai muun viranomaisen näppäilyvirhehän tuo on selkeästi, useasti törmännyt vastaaviin ja oikaisu hoituu yleensä asiallisen kärkkäällä soittokierroksella mm. Trafille, kyllä tuollanen pitää korjaantua ilman mitään maksuja tai katsastuksia kun ei ole sinun virhe. Sikäli ihan hyvä että inssi huomasi asian -ja palvelua olisi ollut korjata se samoin tein mutta sensijaan on näemmä kivempi hieman pompottaa "alempiarvoisiaan" kun soittaa pari puhelua ja naputtaa hetki koneella... F1 massa on aina sama tai suurempi kuin F2, yleisimmin ero on tyyliin 5 kiloa.

Link to comment

Tästä tulee lähinnä mieleen että mitä seuraavaksi, alla muutama mielikuva.

 

-Hitsauslangan määrä nostanut auton painoa 2 kg

-Autossa on kuppipenkit alkuperäisten paikalla

-Alumiini vanteet nostaneet painoa

-Puskurien poisto vähentänyt painoa

-Monta maalikerrosta päällekkäin nostanut auton painoa kilon

Link to comment
Tästä tulee lähinnä mieleen että mitä seuraavaksi, alla muutama mielikuva.

 

-Hitsauslangan määrä nostanut auton painoa 2 kg

-Autossa on kuppipenkit alkuperäisten paikalla

-Alumiini vanteet nostaneet painoa

-Puskurien poisto vähentänyt painoa

-Monta maalikerrosta päällekkäin nostanut auton painoa kilon

 

Kokonaispaino ei muutu, omapainon muutokset on poissa/lisää kantavuudesta.

Link to comment
Tästä tulee lähinnä mieleen että mitä seuraavaksi, alla muutama mielikuva.

 

-Hitsauslangan määrä nostanut auton painoa 2 kg

-Autossa on kuppipenkit alkuperäisten paikalla

-Alumiini vanteet nostaneet painoa

-Puskurien poisto vähentänyt painoa

-Monta maalikerrosta päällekkäin nostanut auton painoa kilon

 

Kokonaispaino ei muutu, omapainon muutokset on poissa/lisää kantavuudesta.

 

Lähinnä mielessä kävi että kohta mittaavat omamassaa vaa'an kanssa konttorilla.

Link to comment
Tästä tulee lähinnä mieleen että mitä seuraavaksi, alla muutama mielikuva.

 

-Hitsauslangan määrä nostanut auton painoa 2 kg

-Autossa on kuppipenkit alkuperäisten paikalla

-Alumiini vanteet nostaneet painoa

-Puskurien poisto vähentänyt painoa

-Monta maalikerrosta päällekkäin nostanut auton painoa kilon

 

Kokonaispaino ei muutu, omapainon muutokset on poissa/lisää kantavuudesta.

 

Lähinnä mielessä kävi että kohta mittaavat omamassaa vaa'an kanssa konttorilla.

 

iskaritesti koneessa on vaaka, ainakin meillä päin näkee kulmapainot.

Link to comment

Osa 3: Onnellinen loppu

Loppu ratkesi hyvin, olin yhteydessä katsastuskonttorin esimieheen ja hän toi äsken kotiovelle (!) uuden rekisteriotteen, jossa virhe on korjattu. Lohdutukseksi pompotuksesta ja harmaista hiuksista sain vielä yhden ilmaisen katsastuksen. Sama virhe on konttorin mukaan kaikilla 1.6 Fsi-koneisilla A2:illa - lottovoittoja voi olla tarjolla siis muillekin.

Link to comment

Taaraattekste ittenne veke siinä kulmapainokoneessa ettei mee ylipainon puolelle jos on katsarille ehtoolla maistunu olut ja maggara?

 

Täytyy ruveta leimaleen tyhjällä tankilla.

 

Hyvä kun valvotaan, ollaan sen sortin konnia koko kansa. Kai tohon jonkun painoveron vois Jykke Käteinen kehitellä että saa hornetteihin löpöö lentää Islantiin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...