Jump to content

Nyyh, mätä pohja


Guest htahvana

Recommended Posts

Sain ikävän puhelun korjaamolta johon vein kuplani (-65) hitsattavaksi, koko pohja on kuulemma niin mätä ettei sitä kannata hitsata. Vaihtoehdot taitavat olla vähissä, kuntoonhan se pitää saada :) Osaatteko suositella pääkaupunkiseudulla paikkaa missä pohjan voisi uusia ja mitä hintaluokkaa se on? Korjaaja puhui 2000-3000 eurosta, se on varmaan työn osuus..?

 

Voihan itku sentään.

Link to comment
Sain ikävän puhelun korjaamolta johon vein kuplani (-65) hitsattavaksi, koko pohja on kuulemma niin mätä ettei sitä kannata hitsata. Vaihtoehdot taitavat olla vähissä, kuntoonhan se pitää saada :) Osaatteko suositella pääkaupunkiseudulla paikkaa missä pohjan voisi uusia ja mitä hintaluokkaa se on? Korjaaja puhui 2000-3000 eurosta, se on varmaan työn osuus..?

 

Voihan itku sentään.

 

Hinta riippuu ihan täysin siittä miten homma tehdään ja mitä on tehtävänä. Eli kuvaa reijistä niin hinta arvio on huomattavasti helpompi tehdä.

Link to comment

No korjaamon mukaan hitsaus ei auta koska ei ole tervettä peltiä mihin hitsata kiinni. En ole mikään ekspertti näissä asioissa mutta ymmärsin että alustan (peltien?) vaihto olisi ainoa mahdollisuus, vai onko vielä muitakin keinoja jos paikkaus hitsaamalla ei onnistu?

Link to comment

Siis luultavasti järkevintä tosiaan olisi tehdä pohjalevyn puolikkaiden vaihto. Mutta mulla mielessä oli että tarvitseeko siihen vaihtaa ja/tai lämpökanavat.

Ja molemmat hommat alkaa ainakin yhdessä olemaan sen verta työläitä/kalliita hitsauttaa jossain firmassa että alkaa olemaan järkevämpää etsiä kovapeltinen kupla. Ja näitä hommia varten olisi viisasta irrottaa kori pohjalevystä.

 

Mutta sitten tulee eteen tämä juttu että jos auto on mummun yms vanha ja siittä ei sen takia voi luopua niin voisi olla järkevää kysellä jos joku harrastaja suostuisi ottamaan auton pitkällä aikataululla työn alle.

 

Mutta tosiaan kannattaa kysäistä myös muista firmoista mitä homma voisi tulla maksamaan.

Link to comment

Kannattaa kysyä jos ei tarkemmin kerrottu, ovatko pelkät lattipeltipuoliskot huonot, vai myös kynnyskotelot ym paikat. Sen jälkeen voi miettiä ( jos ei ole omaa hitsitaitoa/mahdollisuutta ) kunnostuttaako vai tökkää "parkkiin"

 

Hintaehdotelma 2000-3000e kuulostaa kovalta ja silti ei kerro korjaustyön laadusta. Tämän johdosta suosittelen tarjouskierroksen suunnittelua.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Tota harrastetaan meilläkin, että jos homma ei oikeen kiinnosta, niin tarjotaan, mutta niin reilusti yläkanttiin, ettei juuri haittaa jos se joutuu sittenkin tekemään.

Link to comment

Itse en osaa hitsata, mutta vanhoja harraste- ja käyttöautoja on ollut, niin jonkin verran kokemusta hitsauksien teettämisestä on. Edellä selitetty pohjan korjaus on sen verran iso työ, että sun pitää arvioida onko kuplasi muutoin säilyttämisen arvoinen. Jos on, niin sitten päätät miten tasokkaasti työn teetät. Taiteen kaikkien sääntöjen mukainen hitsaus maksaa, mutta jos kupla on muutoin hyvä, niin ehkä sellainen panostus on paikallaan. Jos kupla on muutoinkin ajan hampaan purema, niin silloin voisi riittää halvempi, vähemmän hieno, mutta tukeva hitsaus, jonka hyväksymisessä katsastusmiehellä ei ole vaikeuksia. Hyvä olisi luoda suhteet johonkin korjaamoon, tai sitten harrastajaan, jolle sitten vie kaikki hitsaukset. Olet ajallisesti liikkeellä hyvässä vaiheessa siinä mielessä, että joku harrastaja voisi ottaa työn tehdäkseen alkavan talven aikana, jolloin pääsisit taas ensi kesänä kuplalla kurvailemaan. Se kannattaa muistaa, että hitsaustyöt vaativat ruostesuojauksen ja sen jälkiseurannan, vähintään kerran vuodessa.

 

t. Tuomo

Link to comment

Mulla on sellainen tunne, että tuo hinnoitteluperiaate koskee kaikkia töitä korjaamoissa. Vaihdatin kaksi kumipuslaa poloon ja hiukan alta 300 maksoi.

 

Tuntityövelotus 85 euroa. Tämmösen paskapalkkasen pikkuvirkamiehen kannattaa ottaa töistä palkatonta ja korjata noi romut itte, ei oo mitään järkee viedä korjaamoon.

 

Pohjan hitsaaminen on aika ikävää puuhaa. Siksi ketään ei kiinnosta. Ei siinä sen kummempia. Pistä pahna paaliin ja osta tonnin nissani. Ei tarvii miettiä mitään. Kusari hoitaa renkaan vaihdot sun muut korjaukset.

Link to comment
Mulla on sellainen tunne, että tuo hinnoitteluperiaate koskee kaikkia töitä korjaamoissa. Vaihdatin kaksi kumipuslaa poloon ja hiukan alta 300 maksoi.

 

Tuntityövelotus 85 euroa. Tämmösen paskapalkkasen pikkuvirkamiehen kannattaa ottaa töistä palkatonta ja korjata noi romut itte, ei oo mitään järkee viedä korjaamoon.

 

Pohjan hitsaaminen on aika ikävää puuhaa. Siksi ketään ei kiinnosta. Ei siinä sen kummempia. Pistä pahna paaliin ja osta tonnin nissani. Ei tarvii miettiä mitään. Kusari hoitaa renkaan vaihdot sun muut korjaukset.

 

Tonnin nissani helposti yhtä mätä! :)

Link to comment
Se kannattaa muistaa, että hitsaustyöt vaativat ruostesuojauksen ja sen jälkiseurannan, vähintään kerran vuodessa.

 

t. Tuomo

 

 

Siis ei kunnolla tehtyjä töitä tarvitse jälkikäteen seurailla. Mutta jos hitsaat ruosteen päälle lätkän poistamatta ruostetta niin niitä tarvitsee seurata.

Link to comment

Tänään pakkelia doppelin kyljestä hioneena - maalipinnan lohkeilu kertoi hyvin mistä kohti oli aiemmin korjattu. Jokaisesta pintapellin maalin halkeamasta tai rokamasta löytyi alta aikaisempi paikka. Onneksi ei ollut montaa, ja nekin siihen malliin tehtynä että taidanpa vetästä sinänsä ehjät aiemmat paikat hemmettiin ja tehdä uusiksi.

 

Mutta tosiaan hitsaamisen/hiomisen jälkeen kannattaa kyllä saumat suojata ennen pakkelointia ja maalausta. Itse ajattelin kokeilla tuossa Fertania saumoihin ennen pohjamaalia ja pakkelointia.

 

Puavo

Link to comment

Yksi hyvä kikka jos tinailla ei halua saumoja on vetästä 2K-pohjaepoksia pensselillä hitsisaumoihin reilusti.

Ja sit alkaa pakkeloimaan ja varoo ettei riko pohjamaalia peltiin asti rikki saumoissa.

Tälläin saadaan huokoset umpeen saumoista joita silmällä ei huomaa. Tietty jos vastapuolelle kans saa maalia.

Näin tein junikseen kun yksi maalari kertoi neuvoja.

Nyt ollaan menty 13 vuotta ja paku seissyt pihalla kesät sateessa ja ajeltu sateessa.

Vielä ei ole mistään maali korkannut tai lohkeillut. Pakkelimäärää kannattaa minimoida.

Link to comment

Niin, nämä meidän harrasteautot ovat olleet todellisia käyttöautoja, kansanautoja, joiden korjauskustannuksien suuruus on ollut tärkeä tekijä omistajille. Ymmärrän toki, että hitsausammattilaisia nykyään voi potuttaa korjata halvalla tehtyjä monenkertaisia päällekkäisiä paikkauksia. Mutta kun ne korjaukset on aikanaan tehty, niin vaihtoehtona on voinut olla romuttamo - halpa korjaus on siis yksinkertaisesti pitänyt volkkarin hengissä... siten että meillä nyt on kalustoa, jolla harrastaa. Ja kyllä nytkin useimmat harrastajat suhteuttavat korjauskulut kyseisen volkkarin arvoon nähden.

 

Terveisin Tuomo

Link to comment

Harmi, näytti sitten lentävän pyyhe kehään. Olis vaan tehny mieli kannustaa, että nyt hitsausvehkeitä ja peltiä ostamaan. Tuolla helmoissa ja piiloon jäävissä paikoissa on oikein mukavaa opetella liittämään rautaa yhteen. Kun on esimerkiksi viiskyt tuntia turannu ja sen kun kertoo vaikka kolmellakympillä niin alkaa olla jo voitolla!

Link to comment

Jep! Aika siistin näköinen ainakin päältä, mikähän korjaamo tuon arvion on tehnyt?

Kuvista olisi nähnyt kuinka paha tuo pohja on.. Kannustaisin selvittämään tarkemmin tuon laittamista... Josko se siitä iloksi muuttuisi!

Link to comment

Toivottavasti joku hitsaustaitoinen harrastaja ostaa siitä projektin, jotta päällisin puolin noin hyvän näköinen kupla säilyy hengissä. Itse olen luovuttanut harraste-VW:n kerran. Se oli 2-ovinen 412 vuosimallia 1974... jo ostettaessa haistoin 'palaneen käryä', enkä siitä paljoa maksanutkaan. Kun katsastus sitten lähestyi, rupesin tutkimaan alustaa, joka osottautui pop-niiteillä, alumiinilevyillä ja reippaalla mustan ruostemassan käytöllä kokoon kyhätyksi... Otin moottorin ja vaihdelaatikon ja muita osia. Myin sen sitten toiselle harrastajalle, joka otti haluamansa osat ja toimitti romuttamolle. Moottori on vieläkin käytössä... Muut harraste-VW:ni olenkin onnistunut pitämään elossa, vaikka hitsauksia onkin joskus täytynyt teettää. Korostaisin kyllä ruostesuojauksen ja sen seurannan merkitystä näissä vanhoissa harrasteautoissa.

 

T. Tuomo

Link to comment
Netti täynnä kuvia autoista jotka päältä karamellejä ja kitin alta paljastuu karu todellisuus.

 

Kuvia tosiaankin pohjasta/helmoista, jos tää oliskin positiivinen poikkeus.

http://www.kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=6206&highlight=

 

Esim tästä saa vähän osviittaa miltä ns entisöity auto voi näyttää pinnan alta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...