Jump to content

'78 pallokeula


KimmoH

Recommended Posts

Olen yllättynyt noista öljyvuodoista, erityisesti letkujen ja nippeleiden välistä. Mulla on kokemusta kahdesta tyyppi 1 moottorista ja yhdestä tyyppi 4 moottorista, joissa öljy on otettu ulos letkuilla, jotka on kiristetty letkunkiristimillä. Tyyppi ykkösissä letkuihin tulevaa painetta on rajoitettu öljypumpun kannessa olevalla paineenrajoitimella, ja tyyppi nelosessahan paineenrajoitin on vakiona paikassa, johon öljynsuodatin ruuvataan. Ei ole ollut öljyvuotoja; tosin letkujen kovenemisen myötä letkunkiristimiä on kiristetty hieman. Tyyppi neloseen laitoin varmuuden vuoksi kaksi kiristintä per nippeli. Estääköhän sun 'sandwich' jotenkin öljynpaineen rajoittimen toiminnan?

 

Tarkoitukseni ei ole esittää, että letkunkiristimien käyttö olisi parasta tai ammattimaista; mun käyttööni, jossa waunulla ajetaan normaalisti, ne vain ovat paineenrajoittimien kanssa riittäneet ja toimineet ongelmitta.

Link to comment

Nuo mukana tulleet klemmarit olivat aika kauheaa kuraa, eikä letkunkaan laatu vakuuttanut. Vaikka klemmarit kiristi, niin letku pyöri silti nipassa. Enemmän kun kiristi, niin klemmari alkoi syödä letkua ja mennä muutenkin mutkalle. 

 

Tuskin tuolla painetta oli, lämmin öljy vain tiputteli letkujen välistä ulos kun letku ei tiivistynyt nippaan tasaisesti.

  • Like 1
Link to comment

Liian isot letkut sisähalkaisijaltaan ja turhan paksut seinämältään.

 

Itselläni klemmariliitoksilla ollut letkut Juniksessa aina ja hydrauliliikkeestä olen käynyt letkut ostamassa. Eivät ole tippasseet koskaan vaikka yhdessä koneessa oli korkeat paineetkin.

 

Päinvastoin, kun on tullut tarve ottaa joskus letku irti, on ollut työn takana saada letkua irti nipasta vaikka klemmari kokonaan pois. Olenkin jättänyt yleensä letkuun pariksi irroituskerraksi lyhentämisvaraa ja viiltänyt letkun halki sentin matkalta nipan päältä että olen saanut irti.

Link to comment

Olen yllättynyt noista öljyvuodoista, erityisesti letkujen ja nippeleiden välistä. Mulla on kokemusta kahdesta tyyppi 1 moottorista ja yhdestä tyyppi 4 moottorista, joissa öljy on otettu ulos letkuilla, jotka on kiristetty letkunkiristimillä. Tyyppi ykkösissä letkuihin tulevaa painetta on rajoitettu öljypumpun kannessa olevalla paineenrajoitimella, ja tyyppi nelosessahan paineenrajoitin on vakiona paikassa, johon öljynsuodatin ruuvataan. Ei ole ollut öljyvuotoja; tosin letkujen kovenemisen myötä letkunkiristimiä on kiristetty hieman. Tyyppi neloseen laitoin varmuuden vuoksi kaksi kiristintä per nippeli. Estääköhän sun 'sandwich' jotenkin öljynpaineen rajoittimen toiminnan?

 

Tarkoitukseni ei ole esittää, että letkunkiristimien käyttö olisi parasta tai ammattimaista; mun käyttööni, jossa waunulla ajetaan normaalisti, ne vain ovat paineenrajoittimien kanssa riittäneet ja toimineet ongelmitta.

 

Olen tyrmistynyt että mies jonka moottorit toimii "niin kuin Saksalainen insinööri on sen suunnitellut toimivan" olisi käyttänyt ulkoista jäähdytintä!   :)

Täytyy olla jonkinlainen trolli :)

  • Like 1
Link to comment

Liian isot letkut sisähalkaisijaltaan ja turhan paksut seinämältään.

Olen kanssa huomannut että mitkään letkut ei saa olla yhtään liian isoja, mieluummin vaikka hieman liian pieniä. Ison letkun kun kiristää väkisin niin sisäpintaan muodostuu "ryppy" josta vuotaa.

 

Nyt kun jäähdytin on irrallaan kannattaa myös miettiä mistä ja miksi suuri määrä ilmaa menisi jäähdyttimeen sisään. Ja mistä tämä ilma tulee ulos. ... Tätä varmaan parikin palstalaista mielessään pohdiskelee.

Link to comment

Heh-he... Mulle vakiomoottori (tai "niin kuin Saksalainen insinööri on sen suunnitellut toimivan") merkitsee muuttamatonta runkomoottoria (longblock). Tyyppi ykkösissä öljy otettiin ulos, jotta se saatiin suodatettua paperisuodattimella. Tyyppi nelosessa se otettiin ulos jotta öljyä saatiin jäähdytettyä. Virranjakajatkin mulla on kärjettömiä tai digitaalisia... Mutta mitään tehovirityksiä - nokka, korkeampi puristus tms. - runkomoottoreihini en enää virikoneen hajoamisen jälkeen halua.

 

KimmoH; anteeksi että sotketaan sun ketjua, mutta toi trolli Kemistä tämän aloitti...

  • Like 3
Link to comment

Ei ollu Sebroja palloon tarjolla, "vain" nuo orggis rummut mutta nekin on hyvät. 

 

Kohta alkaa olla kaikki pari vuotta sitten asennetut jarruosat vaihdettu uusiin ja oikeasti toimiviin. Ummikkona tuli ostettua mitä sattuu, kun ei osannut kyseenalaistaa osien laatua :( 

Edited by KimmoH
Link to comment
  • 4 weeks later...

 

Ihan mielenkiinnosta, mikä oli vanhojen rumpujen valmistaja/toimittaja? 

 

Nyt oman pallon kamat kasattuna en huomannut Febin laakereissa ongelmia enkä väljyyttä, mutta pitää seurata vähän tarkemmin kun muilla on ongelmia ollut.

Link to comment
  • 2 months later...

Jäähy piti öljyt sisällään \o/ Eli tuolla suunnataan kesää kohti.

 

Mutta sitten vastoinkäymisiin. Syksyllä kahteen otteeseen käytin koneen irti, kun öljyä tiputteli lohkon ja kytkinkopan välistä. Tuolloin tuli vaihdettua kytkinakselille ja vauhtipyörälle stefat ja ongelma näytti silloin poistuvan mutta edelleen näyttäisi tiputtelevan moottoriöljyä. Vika ei siis ollut stefoissa tai sitten uusikin stefa vuotaa. Kai se on vielä kerran purettava kone pois ja tällä kertaa ruuvattava koekäyttöpenkkiin kiinni, jotta saisi selville tuon vuodon lähteen. Kele! 

Link to comment

Nyt kun lohko oli stefojen vaihdon jäljiltä puhdas ja alla vain pari koekäyttöä, niin vuodon paikallistaminen oli huomattavasti helpompaa. Sieltähän se öljykanavan tulpasta tihkuttelee läpi. 

 

post-1830-0-32253900-1485170924_thumb.jpg

 

Alempi tulppa on alareunasta kostea ja tuonne alle oli kerännyt ihan tipan roikkumaan merkiksi. Myös tuo toinen tulppa näytti hieman kostealta eli molemmat pitänee vaihtaa.

 

Mikäs tässä nyt olisi oikea tapa toimia, miten tulpat irti ja mikä olisi hyvä vaihtoehto tilalle ? Tuo reikä oli noin 13mm halkaisijaltaan kun mauseria reiän huulille sovittelin.

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Pihassa ei ole kiveystä, juurikin harrasteajoneuvoista johtuen. Niin se Niva, Dodge ja Dneprikin tippasee :D

 

Harrasteautoista johtuen pihaamme laitettiinkin asfaltti...
  • Like 3
Link to comment
  • 2 weeks later...

Aamulla kertaalleen kehin, koeajo, lämpeni vähän. Kolme napsua vielä auki ja nyt ei lämmennyt enää kun töihin kurvasin. Pitääpä seurailla, välillä jo jarruletkujakin aloin epäilemään kun koskaan ei ole jarrukenkien säätäminen ollut näin työlästä.

Link to comment

Ja paskat, motaria pyyhkäisin kotia ja taas oli kuskinpuolen takarumpu jumissa. Vähän kun pyöräytti käsin taas ja eteen, niin yhtääkkiä alkoi taas pyöriä ilman vastusta. Vaihdoin jarruletkun uuteen mutta edelleen jumitti rengasta kun koeajolla kävin ja ei tuo vanhakaan tukossa ollut. Jarrusylintereitä ei ollut hyllyssä joten menee huomisaamulle sen kanssa. Just viime syksynä tälle puolen vaihdoin uuden jarrusylkän kun kaksi kesää ajettu alkoi silloin vuotamaan. Todennäköisesti tuo uusi sylinteri oli jo valmiiksi rikki :(

Edited by KimmoH
Link to comment

Just kävin vaihtamassa tuon laakerin ja kurkkasin samalla oikeanpuolenkin. Meni vaihtoon sekin, aavistuksen rohisevalta tuntui kädellä pyöritellen joten olisi varmaan poikinut viimeistään kesällä johonkin jeeraan. Vaihdoin molemmille puolin takaisin Febin laakerit. 

 

Nämä rallattamaan alkaneet olivat nämä , taisi olla jotkut "nimettömät". Syksyllä ostin kokeeksi, kun silloin alla olleiden Febien pientä välystä ihmettelin. Näillä "nimettömillä" ei ollut tuntuvaa välystä ollenkaan mutta ehkä sitä Febeissä aavistuksen on just sen takia etteivät rullalaakerit korkkaa...

 

Jotenkin mulla on sellainen muistikuva, että Febit oli aikoinaan ainakin tuplaten kalliimmat kuin nämä "nimettömät".

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...