Jump to content

'78 pallokeula


KimmoH

Recommended Posts

10-36:sen paperillinen runko pitäis löytää. Tarjonta ollut vain aika hiljaista :(

Pahus kun en tiennyt että sellaista etsit..mulle tulee kaksi mt nepukan runkoo ,josta toiseen tehdään muutos vw koneelle, ja toinen tuli osamaksuksi työstä,,no kun en nyt lisää runkoja tarvinnut niin mä vaihdoin sen rungon maksuksi parvekkeen ikkunarempasta toiselle itäpyörämiehelle...

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 1 month later...

No on sulla noita jarrujudansseja ollut jo ihan yhdelle miehelle tarpeeks..

Kävin lukaseen ton sun blokin ja mä olen jo luovuttanut noiden resonointiräminöiden suhteen, mulla Westy sisusta ja aina siellä joku kiliseen kaapeissa tai alustassa.. 

En osaa sitä pakata niin että jostain ei joku kilinä tai kalina kuulus.. pahin sivuääni mikä kyrpii kunnolla on takalatan kitinä ku se säätölatan kumi siellä narisee- Tiedän että sekin loppu ku purkas ja talkin sinne sais tökättyä.. mutta arvaat että ei hidasta ajoa, eli jäänyt tekemättä, ikkunaa auki vaan niin sekin hukkuu muuhun suhinaan, ja sitä riittää ku westyakkunat on priimaa tavaraa tiivisteiden osalta eli humina taattua..

  • Like 1
Link to comment

Ku niitä ääniä rupee kuunteleen, tulee ihan mielipuoliseksi.. uus narahdus ja heti että mikä vittu tuo oli.. Niitä ruvetiin EBIn reissulla Pihliksen kanssa kuunteleen.. Poppikonetta päälle ku pelas vielä silloin ja Pihlikselle PopPeltorit päähän. Oli hytissä meteliä ku molemmat huuti ku hyenat että onko kohta pisutauko.. ei kuulunut narinat ja nitinät :-)

  • Haha 1
Link to comment

Mutta eihän tää ihan niin kuin strömmsössä mennyt. Nopeusmittarin vaijeri alkoi pitää rapinaa ja viisari heiluu hulluna. Taitaa vedellä vaijeri viimeisiään. Lisäksi menomatkalla lämmöt nasahti reilun puolen tunnin ajon jälkeen karvan päälle 120 asteeseen. Pois tullessa oli lämpöisempi keli kuin mennessä ja yksi matkustaja vielä lisää ja sit mentiin melkein 130 asteessa Jyväskylään :(

 

Koko kevät on tullut ajettua uudella koneella vain pikku pyöritystä kaupungissa eikä lämpöjen kanssa ole ollut siinä ongelmia. Näköjään matka-ajossa nostaa lämmöt tyhjälläkin autolla ajaen karvan päälle 120 asteeseen ja siinä se sitten tapittaa menemään. 

 

Ei käy laihalla. Tulpat nätin ruskeat ja käy OK. Kokeeksi käytin eilen toisia kaasareita koneessa ja vaihdoin suuttimia niin että kävi matka-ajossa rikkaalla mutta sillä ei ollut vaikutusta öljynlämpöihin. Sytkän tsekkasin mutta siinäkään ei ollut mitään säädettävää, 123 jakaja oli ihan kohdillaan. Tsekkasin venttiilien säädöt, niissäkään ei mitään moitteen sijaa. Termostaatti ja ilmaohjaimet toimivat niin kuin pitääkin ja koneen lämmittyä läppä ohjaa puhalluksen öljyjäähylle. 

 

Öljynpaineventtiilin käytin auki ja siellä oli mäntä jotenkin jumissa. Hetken sai herkutella, että sain lopsahtamaan ulos. Nappasin varakoneesta venttiilin verrokiksi ja tässä uudessa koneessahan näytti olevan normaalia pidempi mäntä, mikä oli vähän juntturassa. Type 4 koneeseen kuuluisi oikeasti kait tuo lyhempi. Olisikohan jumittanut mäntä ohjannut öljyt ohi jäähdyttimen ?!? 

 

Kaiken kun sain takaisin nippuun niin kello oli jo puoli yötä joten en kehdannut enää alkaa säätö/testihommiin pihassa. Tänään sormet ristiin ja kokeilemaan. Tämän jälkeen ei oikein tule muuta mieleen kuin viallinen öljyjäähy. Kennosto tosin oli kasatessa ihan OK kuntoinen ja mitään tukoksia ei kennossa ollut. 

 

IMG_7374.thumb.jpg.ce7161c1101b08a404a53fb775ab9c5d.jpg

 

IMG_7375.thumb.jpg.8d1a4f7d9e3d79487d773039a6459a2a.jpg

IMG_7376.thumb.jpg.da0c2c50e5dda204fe422e863e4361c1.jpg

 

Link to comment

Männän ja jousen kun vaihdoin, niin lämmöt pysyi alle 120 asteessa samalla testilenkillä millä eilen heilahti heti lähtöön yli 120 asteen. Ulkolämpötilakin oli kutakuinkin sama. Nähtävästi öljy ei saavuttanut jäähyä. Nyt koneessa on ollut 20W-50 öljyt joten täytyy vielä kokeeksi käyttää 10W-30 öljyt koneessa ja katsoa tipahtaako lämmöt ohkaisemmalla öljyllä.

Link to comment

Vaihdoin koneeseen 10W-30 öljyt ja taas tippui lämmöt pikkaisen. 20W-50 öljyt ei selkeästi kiertäneet kunnolla jäähyn kautta. Reilu pari tuntia ajelin menemään ja maantieajossa mäkisellä tiellä lämpömittarin viisari pysyi 115 asteessa. Nyt käyn sisäistä taistelua, vaihtaakko vielä kokeeksi öljyjäähy uuteen :)  

Link to comment

Eilen jumppasin koneeseen uuden öljynjäähdyttimen ja sain todeta että ei näillä tehdyillä tempuilla ollut mitään vaikutusta öljynlämpöihin :(

 

Pitääköhän sitä vielä palata niihin seoksiin matka-ajossa. Tulpat ovat olevinaan ihan OK näköiset kun niitä olen katsellut mutta eilen kun lämmönvaihtimet olivat irti, niin pakoventtilit olivat kyllä sieltä pakosarjan puolelta katsellessa aivan vaaleat. Tuossa testilenkin jälkeen yhtä räminän lähdettä kun metsästin, niin pakoputki vaikutti todella kuumalle, mielestäni se ei ole koskaan ollut näin kuuma. Nyt ei kärsinyt pitää kättä edes puskurissa kiinni, kun putki hohkasi siihen lämpöä.

Link to comment

123-jakaja, max ennakot on säädetty alipaineletku irti 3000rpm ja 28-30 astetta ja tuosta ei nouse vaikka enemmänkin antaa kierrosta. Letkun kun tökkää kiinni niin 900rpm tyhjäkäynnillä näyttää 8 astetta. Äsken säädin kaasareita hieman rikkaammalle ja vaihdoin kokeeksi pääsuuttimet 130 -> 135. Kulku olevinaan parani persdynon mukaan mutta edelleen lämmöt asettuu matka-ajossa 120 asteeseen. Edellisissäkin koneissa matkalämmöt ovat olleet lähellä 120 astetta mutta tällä hydraulinokalla varustettu tuntuu käyvän olevinaan kuumempana. Täytyy koneen jäähdyttyä tsekata miltä tulpat näyttää. 

 

Millään toimilla ei tunnu olevan vaikutusta öljynlämpöihin. Tuon VDO:n mittarin olen kyllä testannut kiehuvassa vedessä ja silloin se näytti 100 astetta mutta alkaa tuntumaan siltä että se näyttää lämpöisemmässä väärin tai sitten tuo öljytikkumalli ottaa itseensä kun pakoputki hohkaa niin lähellä tikun putkea. 

 

Taidan viritellä lambdan tuohon putkeen vielä kiinni ja tsekata mitä se näyttää seoksista ja sen jälkeen tökkään normi öljytikun paikoilleen. VDO saa lähteä ennenkuin järki lähtee. 

 

Täytyy tsekata öljyjäähy varasto mulla on sellainen kutina että yksi ylimääräinen voisi olla. Voisin tuoda näytille kun tuun aikoinaan sitä vauhtipyörää ja runkojigiä hakemaan ;)

Link to comment

VDO lähti nyt mäkeen ja tilalle normi tikku.

 

IMG_7391.thumb.jpg.fdb5c7212fccc8ba7d6c45a8c56d68c2.jpg

 

Ajoitusta rassasin kokeeksi, vaikka ennakoita tiputin, niin lämmöt olla möllöttivät samassa lukemassa. Eikä laite enää kulkenut kunnolla joten ennakot takaisin suositeltuun. Uudet Brosolitkin kertaalleen suutinjumppasin rikkammiksi, ei vittu mitään vaikutusta lämpöihin. Alkuperäinen suutincombo takaisin. Tökkäsin lambdan putkeen kiinni ja seokset on simplelambda mittarin mukaan OK kuten ne tulppien perusteella jo aiemminkin oli. 

 

Nyt liimataan hymynaamatarra lämpömittarin päälle ja ajetaan vika esiin, jos siellä nyt sellaista edes on. Saa mun puolesta vaikka sulaa koko paska, syksyllä vaihtuu tilalle mekaanisella nokalla varustettu vakiokone minkä tein bussiin aikoinaan ensimmäisenä. En nyt muuta keksi kuin että hydraulinokalla kone kävisi kuumempana kuin mekaanisella.

 

 

 

 

Link to comment

Vain se toinen öljynpaine venttiili uupuu.. Entäs jos laittaisi esim. Mocalin termostaattisen ulosoton öljynsuodattimen/jalan väliin ja tilaisi jostain

vw kauppiaalta vaikka 96rivisen kanadalaisen "syylärin" tähän jatkeeksi. Senhän tietysti voisi harkita asentavansa lähinnä ajoviimaan eduliiseen

paikkaan ja niinhän mä ainakin tekisin. Ja niin aikoinaan teinkin..

Link to comment
35 minutes ago, arvuuttaja said:

Vain se toinen öljynpaine venttiili uupuu.. Entäs jos laittaisi esim. Mocalin termostaattisen ulosoton öljynsuodattimen/jalan väliin ja tilaisi jostain

vw kauppiaalta vaikka 96rivisen kanadalaisen "syylärin" tähän jatkeeksi. Senhän tietysti voisi harkita asentavansa lähinnä ajoviimaan eduliiseen

paikkaan ja niinhän mä ainakin tekisin. Ja niin aikoinaan teinkin..

Samaa mieltä, tuossa on hyvä malli miten sen toteuttaa vaikka..

https://www.csp-shop.com/en/news/cagero-oil-cooler-117-025-167-29928c.html?cache=1529102809&sort=400041

Tuo on aika tyyris ostaa (se on vielä ilman syyläriä, letkuja ja muita härpäkkeitä mitä tarvii) mutta helppo tehdä itsekin, ku sulta nuo homma tuntuu onnisuvan.. 

Tulee vääntösauvaputkeen kiinni, sopiva pelti alle millä kaapata ajoviimaa syylärille.. Mulla tuo suunnittella sitten ku nykyinen kone porsii ja uus laitetaan paikalleen, toivottavasti ei hetkeen..

Link to comment
8 hours ago, hpa said:

Varaosakirjan mukaan hytikkanokallisen moottorin kampikammio on erilainen nimenomaa öljynkierron suhteen, liekö perää? Pakko oli tutkia kun töissä tietokone toimi.

 

 

Tää mun lohko on rakenteeltaan samanmoinen kuin "hytikka" lohkokin. Eli tämä ei ole syynä. Hytikka lohkot on vain yhdellä öljynpaineventtiilillä (kuten arvuuttajakin tuossa totesi) ja mulla kaikki lohkot ovat olleet yhdellä venttiilillä varustettuja. 

 

Mutta on tuon VDO:n mielestä nuo aikaisemmatkin moottorit käyneet kuumana. Viime kesänäkin toisella koneella, lisäjäähystä huolimatta VDO:n viisari asettui aina matka-ajossa siihen viisaria vaille 120 asteeseen. Mullahan oli viime kesänä toisessa koneessa just tollanen suodattimen jalassa oleva adapteri ja siinä lisäjäähy puhaltimella. Ei ollut VDO:n näyttämään käytännössä mitään vaikutusta.

 

Mitään oikeita oireitahan näistä lämmöistä ei ole ollut, ainoastaan tuo VDO:n näyttämä mikä on kuskia häirinnyt.

Link to comment

Nyt ei ollut enää mittatikku paikoillaan mutta kun kävin tuossa täyden kuorman hakemassa kaupungista, niin kotipihaan päästyä öljypohjasta ir mittarilla mitattuna oli tasan 100 astetta ja taco platen kohdalla 110. Eli ihan oikeita lukemia. Taitaa olla niin että tuo VDO:n anturi ottaa itseensä kun pakoputki hohkaa suoraan siihen mittatikun kohdalle. 

Edited by KimmoH
Link to comment

CSP:llä (csp-shop.de) on sovite, jolla anturin voi kiinnittää tuohon paikkaan. Omassa tyyppi 4 koneessa on anturi siellä, ja mielestäni lukemat aika realistisia.

Mutta yleensä mittareista... niitähän tekee aika monet valmistajat ja laatu vaihtelee. Itse olen omaksunut mittareiden lukemisessa sellaisen olosuhteellisen asenteen. Siis että neulan osoittama lukema ei välttämättä ole totuus, mutta kun vertaa lukemaa siihen mitä se on ollut aikaisemmin vastaavissa olosuhteissa, niin on jotenkin jyvällä tilanteesta.

  • Like 1
Link to comment
  • 5 weeks later...

Nyt on kone koeponnistettu lämpöjen suhteen. Ajoin viime torstaina Jyväskylästä Ristijärvelle, sellaiset 380 kilsaa. Keskellä päivää, +30 taisi olla vähintään ulkolämpötila koko päivän. Kyydissä leirivarusteet ja perässä kärry missä neppari pelastusveneenä ;) Taukoja en pitänyt, Kuopiossa tankkasin (sammuttamatta konetta) ja taas mentiin. 80km/h mittarissa kokoajan. Kuopiossa kurkkasin infrapunamittarilla öljypohjasta lämmöt, 105 astetta. Kajaania lähestyttäessä parin isomman ylämäen jälkeen kävin vielä kurkkaamassa ja sittenkin sain vain 115 asteen lukeman eli ei mitään hätää. Tällä voi työntää näköjään tuntikausia putkeen ilman huolen häivää vaikka ulkolämpötila on jatkuvasti helle lukemissa \o/

 

IMG_7900.thumb.jpg.be9b5b105307816519cbf4ede14319d8.jpg

  • Like 6
Link to comment
  • 2 months later...

Ajokausi taputeltu. 3055km tuli mittariin, kaksipyöräiset vei voiton tänä vuonna ;)

 

Pesu, pukeille ja purkuun! Jo alkukesästä ilmestyi mystinen sivuääni koneeseen tyhjäkäynnillä. Kirveelläkään, enkä stetoskoopilla kuunnellen äänen lähdettä pystynyt paikallistamaan joten nyt kone irti ja se äänen lähdehän löytyy vaikka joutuisin purkamaan koko laitoksen ;) Mulla on vahva tunne, että vika löytyy nokan painelaakerista...

 

IMG_8319.thumb.jpg.01a04636f7cb70696c8997398ce38020.jpg

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
51 minutes ago, KimmoH said:

Välipäiväprojektina askartelin pallukkaan hupiakun ja muutaman pistorasian kabiiniin/sikaosastolle.

 

Biffin paluu Ruovedelle aiheutti uuden kylmäkoneen hankinnan bussiin (Haapasaari on huippumesta, jos on omat sapuskat mukana) ja viime kesänä tuli juotua aivan liian monta lämmintä olutta reissunpäällä 😉 

 

Itse laitoin repullisen diodeja hupiakun lataukseen ja on toiminut jo vissiin 15 vuotta ainakin. Mulla on semmonen käsitys että alle 500A releet palaa tuossa kohtaa aina ennemmin tai myöhemmin.

Mulla on Schottky -diodit joissa ei pienillä virroilla ole mainittavaa jännitehäviötä eli akku latautuu täyteen (isoilla virroilla sitten max 0.5V jännitehäviö ei yleensä haittaa muuten kuin että jäähdytyssiilit pitää olla diodeille).

Link to comment

Mulla on tuossa nyt 30A rele ja perään ei tule kuormaa edes 15 ampeeria joten hyvin pitäisi kestää. Pääsulakkeeksi akun viereen laitoin 25A sulakkeen. Valmiissa myytävissä hupirele kiteissä on 15A releitäkin ja nekin kestää, kun ei perään kerää enempää kuormaa. Täytyy vielä mitata mitä tyhjä hupiakku yrittää imeä ja mitä sille ylipäätään sellaisessa tilanteessa on laturilla annettavissa.

 

Saa nähdä kauanko tuollainen normi akku kestää tuossa käytössä. Kylmäkoneella ajaa helpostikkin akun ihan tyhjäksi. Tosin tuskin tuota kylmäkonetta tulee muutamaa tuntia pidempään roikotettua hupiakun perässä kerrallaan. Siinä vaiheessa on jo teltta yleensä pystyssä ja 230V/kaasu käytössä. Jonkun kiinteän 230V ylläpitolaturin voisi vielä viritellä jahka jostain edullinen yksilö kävelee vastaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...