KimmoH Posted September 1, 2022 Author Share Posted September 1, 2022 Bussia on tullut pääasiassa vain tankattua vapun jälkeen. 5900 kilsaa kelattu jo tälle kaudelle mittariin. Desi öljyä tonnilla ja 9,4L/100km 95E10:iä keskikulutuksella menty. Ennen juhannusta vaihdoin vetarin suojakumit, kun olivat aivan tiensä päässä. Elokuun puolivälissä säädin takajarruja pari napsua piukemmalle kun tuntui ettei käppäri ottanut enää niin hyvin kuin voisi ottaa. Hyvä tuli pikku säädöllä. Pariin vuoteen ei ole tullutkaan jarruihin koskettua! Samalla kun auton alla makoilin, totesin että takarenkaat alkoivat olla semi sliksit. Joten perä ilmaan ja hakemaan uutta kumia alle. Eiköhän tässä kausi jatku vielä kuukauden tai pari. Tänään kävin hakemassa jo päästölapun, kun puolessa kuussa pitäisi käydä konttorilla hakemassa lisää ajoaikaa. On tuo vakio kone vain kova, menee päästöistä heittämällä läpi. Itseasiassa olisi mennyt kirkkaasti läpi jopa 1986 jälkeenkin valmistettujen päästöistä. 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted September 16, 2022 Author Share Posted September 16, 2022 Leima tuli haettua taas pariksi vuodeksi. Samalla kun auton alla oltiin, niin todettiin että alapallot voisi vaikka vaihtaa tulevan talven aikana. Vintiltä löytyi muutama alatukivarsi ja hyllyssä sattui olemaan palloniveliä joten fiksasin tukivarret valmiiksi, niin ei talvella tarvitse kuin nypätä vanhat irti ja työntää uudet tilalle. Saakohan muuten näitä pallukan palloniveliä mistään rasvanippaversioina ? Quote Link to comment
hanski. Posted September 16, 2022 Share Posted September 16, 2022 (edited) Jos kuulan ja pesän välissä on yhtään tilaa, lisää itse nippa. Yksi uudempi vw konsernin tuote, jossa surullisen kuuluisa tukivarsiviidakko edessä, loppui tukivarsien vaihdot rasvanippojen lisäyksen jälkeen, suosittelen. Tuolla hyvät ohjeet nippojen laittamiseen, tiedän, on väärän mallin autot kyseessä, mutta älkää lukeko niin tarkasti.. https://www.audiclub.fi/audifinns/forum/tekniikka/kori-valot-renkaat/93697-rasvanippojen-asentaminen-tukivarsiin#post1432729 Edited September 16, 2022 by hanski. 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted December 18, 2022 Author Share Posted December 18, 2022 Pikkujoulupukki toi bambuhyllyt bussiin. Alkuun jänskätti joutuuko sulakerasiaa siirtämään kuskin puolelta mutta sinnehän ne istahti kivasti. Pari kiinnikettä piti tehdä itse. 4 Quote Link to comment
jrasi Posted December 22, 2022 Share Posted December 22, 2022 Onko tuo hyllyn kulma kuinka lähellä tuota ilmakanavan päätyä? Eli pitääkö sitä tehdä itse sopiva hylly, vai mahtuisko tuo kleinbussin ilmakanavien kanssa... Quote Link to comment
maza323 Posted December 23, 2022 Share Posted December 23, 2022 11 hours ago, jrasi said: Onko tuo hyllyn kulma kuinka lähellä tuota ilmakanavan päätyä? Eli pitääkö sitä tehdä itse sopiva hylly, vai mahtuisko tuo kleinbussin ilmakanavien kanssa... Ei mahtunut ainakaan itsellä suoraan mukana tulleilla kiinnikkeillä juurikin kun pääty törmää siihen bussimallin ilmakanavaan. Muistaakseni kiinnikkeiden modaamisella sopi. Quote Link to comment
KimmoH Posted December 23, 2022 Author Share Posted December 23, 2022 Muuten meni mukana tulevilla kiinnikkeillä heittämällä mutta tuonne keskelle eteen tein kaksi omaa kiinnikettä. Hannarin puolella sai raon jätettyä pieneksi mutta kuskinpuolella piti jättää vähän enemmän että mahtui nätisti myöhäispalliksen sulakerasian kanssa. Rattiputkeen en tehnyt vielä mitään lopullista kiinnikettä, nyt on parilla nippusiteellä siitä kiinni. 3 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 30, 2023 Author Share Posted January 30, 2023 Bussiakin pääsi vähän harrastamaan kun Fiamman pyöräteline tipahti tontille. Nyt saa reissu Jopot kyytiin. 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted February 23, 2023 Author Share Posted February 23, 2023 Matkustamon puolelta sai yksi istumapaikka lähtöpassit ja tilalle askartelin kaapiston uudelle jääkaapille. Enemmän tarinaa ja kuvia täällä. 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted March 3, 2023 Author Share Posted March 3, 2023 Syyskuussa uusilla nivelillä varustetut alatukivarret asentuivat tänään paikoilleen muutaman kirosanan kera. Apukuskin puolella meinas olla nivel hiukan piukassa mutta lopulta pamahti auki kun tarpeeksi antoi lekaa. Quote Link to comment
Paadre Posted March 3, 2023 Share Posted March 3, 2023 Tätä olen itse jo vuosia käyttänyt eikä ole jäänyt yksikään pallonivel irtoamatta, ei tartte hakata ja kiroilla. https://www.motonet.fi/fi/tuote/804058/MTX-Automotive-pallonivelen-ulosvetaja Quote Link to comment
KimmoH Posted March 4, 2023 Author Share Posted March 4, 2023 (edited) 13 hours ago, Paadre said: Tätä olen itse jo vuosia käyttänyt eikä ole jäänyt yksikään pallonivel irtoamatta, ei tartte hakata ja kiroilla. https://www.motonet.fi/fi/tuote/804058/MTX-Automotive-pallonivelen-ulosvetaja Täytyypä hakea tuollainen työkalupakkiin. Meneekö tuo myös alapallon ympärille pallukassa ? Mulla ei meinaan mikään ulosvetäjä passannut tuonne alapalloon ja piti modatulla irroitushaarukalla paukuttaa nivel irti, auton painoakin sai käyttää hyväksi. Jos olis ottanut jarrulevyn ja kilven irti, niin sitten olis saanut ulosvetäjän omasta hyllystä mahtumaan väliin. Edited March 4, 2023 by KimmoH Quote Link to comment
Paadre Posted March 4, 2023 Share Posted March 4, 2023 3 hours ago, KimmoH said: Täytyypä hakea tuollainen työkalupakkiin. Meneekö tuo myös alapallon ympärille pallukassa ? Mulla ei meinaan mikään ulosvetäjä passannut tuonne alapalloon ja piti modatulla irroitushaarukalla paukuttaa nivel irti, auton painoakin sai käyttää hyväksi. Jos olis ottanut jarrulevyn ja kilven irti, niin sitten olis saanut ulosvetäjän omasta hyllystä mahtumaan väliin. Muistaakseni mahtuu juuri ja juuri alapalloonkin. Omastani olen tukivarret irrottanu ja tuota työkalua väittäisin kyllä käyttäneeni. 2 Quote Link to comment
Urbantoy Posted March 5, 2023 Share Posted March 5, 2023 (edited) On 3/4/2023 at 1:23 PM, Paadre said: Muistaakseni mahtuu juuri ja juuri alapalloonkin. Omastani olen tukivarret irrottanu ja tuota työkalua väittäisin kyllä käyttäneeni. Kannattaa huolella sitten asemoida se ku rupee irrottaan, ite puolihuolimattosti irrottelin ja työkalu vinossa, "hammas" nasahti aika heleposti poikki.. Eli haarukan molemmille puolille paine kunnolla yhtä paljon, ei toiselle vaan.. Oma vika.. Edited March 5, 2023 by Urbantoy Quote Link to comment
Tanhis Posted March 6, 2023 Share Posted March 6, 2023 (edited) Viimeksi kun itselle tuli piukassa oleva vastaan niin pännäsin tämän tyyppisen ulosvetäjän https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/ulosvetimet/ulosvedin-0---100-mm-2000019462 niveleen. Ja sitten vasaralla kylkeen. Tuollainen nivelen ulospainaja ollut kyllä ostoslistalla mutta en ole halunnut ostaa jotain halpaa paskaa joka napsahtaa helposti poikki ja kunnolliset sitten maksaakin satasia. Edited March 6, 2023 by Tanhis Quote Link to comment
metake Posted March 7, 2023 Share Posted March 7, 2023 Vielä ei ole tullut vastaan niin piukassa ollutta niveltä ettei kahdella pajavasaralla olisi lähtenyt..Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted March 10, 2023 Author Share Posted March 10, 2023 (edited) Kaivein tuossa arkistoja ja syksyllä 2020 tuli viimeksi vaihdettua apukuskin puolelle alapallo. Silloin paikoilleen meni Lemförd (Made in China) ja nyt viime syksynä sekin oli kahden vuoden ajojen jäljiltä vaihtokunnossa. Hyllyssä ei ollut muuta kuin Lemfördiä joten sellaiset tuonne alle meni tälläkin kertaa. Katsotaampa kauanko kestävät. Pitää tilata jemmaan jotain toista merkkiä.... Aiemmin tähän ei ollut tullutkaan niveliä vaihdettua. Alla on tähän saakka olleet ne samat nivelet mitkä autossa alla olivat kun se talouteen 2012 vuonna tuli. Ilmeisesti jostain 80-90 luvulta peräisin olevat. Silloin tuli vaihdettua vain pelkät kumit ja sitten ajettiin kovaa monta kesää. Niin ja tänään tuli vähän harrastettua, säädin venttiilit + vaihdoin uudet venakopat kun uustuotantokoppien maalit olivat kadonneet. Edited March 11, 2023 by KimmoH 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted March 25, 2023 Author Share Posted March 25, 2023 Kevät ilmeisesti lähestyy vaikkei se siltä ikkunasta katsottuna täällä Keski-Suomessa näytä. Mitään ei bussiin pitänyt talven aikana tehdä mutta nyt on viime viikkojen aikana tullut nykerrettyä kaikenlaista. Hupisähköpuolelle tuli tehtyä pikkuisen päivityksiä ja liukuoven saranaakin tuli korjattua, kun pelkkä saranan maalaussuunnitelma eskaloitui rikkinäisten osien vaihtamiseksi. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted March 25, 2023 Share Posted March 25, 2023 Tuota saranaa kannattaa öljytä silloin kun öljyy muitakin saranoita. Kerran sain korjata kahdesta risasta yhden ehjän... Sarana oli ilmeisesti hajonnut voitelun puutteessa. Quote Link to comment
KimmoH Posted March 25, 2023 Author Share Posted March 25, 2023 Säännöllisesti on öljytty mutta tuo kovamuovinen liuku oli silti murtunut :( Quote Link to comment
KimmoH Posted April 8, 2023 Author Share Posted April 8, 2023 Ajokausi startattu Keski-Suomessa. Samalla selvis miksi toinen takarengas oli hieman vajaa talvisäilön jäljiltä. Pihalle kun peruutin, niin sattui silmään ruuvi takarenkaasta. Pääsi 8 vuotta keulalla roikkunut vararengas ajoon ja ruuvilla varustettu kumi jäi odottamaan paikkausta. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 8, 2023 Share Posted April 8, 2023 11 hours ago, KimmoH said: Ajokausi startattu Keski-Suomessa. Samalla selvis miksi toinen takarengas oli hieman vajaa talvisäilön jäljiltä. Pihalle kun peruutin, niin sattui silmään ruuvi takarenkaasta. Pääsi 8 vuotta keulalla roikkunut vararengas ajoon ja ruuvilla varustettu kumi jäi odottamaan paikkausta. Itsellä oli joskus kans kumi tyhjä kun aamulla olin töihin lähdössä. Sen sijaan että olisin kaivanut varapyörän niin ruuvasin ruuvin irti butyyliteippiä ruuvin varteen ja takas reikään. Sillä pääsi 20km eestaas työmatkan ja illalla vielä samoilla ilmoilla rengasliikkeeseen korjattavaksi. Sen jälkeen lisäsinkin kamelinpaskan+työkalut auton vakiovarusteisiin. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 8, 2023 Author Share Posted September 8, 2023 Päivitelläämpä tätäkin. Keväästä saakka on vain tankattu ja reissattu reilu 6000 kilsaa. Viikko sitten avainta kääntäessä ei kuulunut mitään, kunnes hetken päästä solenoidi naksahti ja startti pyörähti. Arvelin että temppuilisikohan starttirele. Uusi rele paikoilleen ja ongelmaa ei enää esiintynyt. Kunnes tänään taas oli aivan hiljaista startin suunnalla. Haalarit niskaan, startti irti ja se toimi pöydällä hienosti. Vaihdoin kuitenkin solenoidin kun se hieman arvelutti, joskus viime talvena kerran pari pakkasella olevinaan vähän oireili. Startti paikoilleen ja avainta kääntäessä oli edelleen aivan hiljaista. Tökkäsin yleismittarin akkuun kiinni ja sehän oli aivan kuollut. Apuvirtaa ja pyörähti iloisesti käyntiin. Tulipa tyhmä olo, noh, tulipahan harjoiteltua startin irroitusta pihamaalla 😂 2017 vuonna pohojosen reissulla vaihdettu akku oli näköjään tullut tiensä päähän. Ei yhtään varoitellut ja vielä eilenkin pyöräytti niin iloisesti koneen käyntiin ettei älynnyt sitä edes epäillä syylliseksi. Ceetekki kiinni ja katsotaan vieläkö se tuosta toipuisi sen verran että selviäisi kauden loppuun saakka. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.