Jump to content

'78 pallokeula


KimmoH

Recommended Posts

Bussia on tullut pääasiassa vain tankattua vapun jälkeen. 5900 kilsaa kelattu jo tälle kaudelle mittariin. Desi öljyä tonnilla ja 9,4L/100km 95E10:iä keskikulutuksella menty. Ennen juhannusta vaihdoin vetarin suojakumit, kun olivat aivan tiensä päässä. 

 

image.thumb.jpeg.c98599519f5ee49a6e5118bc109e7779.jpeg

 

image.thumb.jpeg.09118e2a8ad9a9aa8a13471c2dc7f08e.jpeg

 

Elokuun puolivälissä säädin takajarruja pari napsua piukemmalle kun tuntui ettei käppäri ottanut enää niin hyvin kuin voisi ottaa. Hyvä tuli pikku säädöllä. Pariin vuoteen ei ole tullutkaan jarruihin koskettua!

 

image.thumb.jpeg.0c23525527d67777a27c1ea6758212e1.jpeg

 

Samalla kun auton alla makoilin, totesin että takarenkaat alkoivat olla semi sliksit. Joten perä ilmaan ja hakemaan uutta kumia alle. 

 

image.thumb.jpeg.aada3526f65d88f88bcdbd11af2820d6.jpeg

 

Eiköhän tässä kausi jatku vielä kuukauden tai pari. Tänään kävin hakemassa jo päästölapun, kun puolessa kuussa pitäisi käydä konttorilla hakemassa lisää ajoaikaa. On tuo vakio kone vain kova, menee päästöistä heittämällä läpi. Itseasiassa olisi mennyt kirkkaasti läpi jopa 1986 jälkeenkin valmistettujen päästöistä. 

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
  • 2 weeks later...

Leima tuli haettua taas pariksi vuodeksi. Samalla kun auton alla oltiin, niin todettiin että alapallot voisi vaikka vaihtaa tulevan talven aikana. 

 

Vintiltä löytyi muutama alatukivarsi ja hyllyssä sattui olemaan palloniveliä joten fiksasin tukivarret valmiiksi, niin ei talvella tarvitse kuin nypätä vanhat irti ja työntää uudet tilalle. Saakohan muuten näitä pallukan palloniveliä mistään rasvanippaversioina ? 

 

image.thumb.jpeg.a4cf1efa7ed64bd8dc4e308cbe6e2515.jpeg

 

image.thumb.jpeg.91946bda3d277a0d9bb0f453dc07bdb0.jpeg

 

image.thumb.jpeg.cd80388dce9410366b74414ffbb3b3f1.jpeg

 

image.thumb.jpeg.0f4ca613224356b1195981308926b2cc.jpeg

Link to comment

Jos kuulan ja pesän välissä on yhtään tilaa, lisää itse nippa.

Yksi uudempi vw konsernin tuote, jossa surullisen kuuluisa tukivarsiviidakko edessä, loppui tukivarsien vaihdot rasvanippojen lisäyksen jälkeen, suosittelen.

 

Tuolla hyvät ohjeet nippojen laittamiseen, tiedän, on väärän mallin autot kyseessä, mutta älkää lukeko niin tarkasti..

 

https://www.audiclub.fi/audifinns/forum/tekniikka/kori-valot-renkaat/93697-rasvanippojen-asentaminen-tukivarsiin#post1432729

Edited by hanski.
  • Like 2
Link to comment
  • 3 months later...
11 hours ago, jrasi said:

Onko tuo hyllyn kulma kuinka lähellä tuota ilmakanavan päätyä? Eli pitääkö sitä tehdä itse sopiva hylly, vai mahtuisko tuo kleinbussin ilmakanavien kanssa...

Ei mahtunut ainakaan itsellä suoraan mukana tulleilla kiinnikkeillä juurikin kun pääty törmää siihen bussimallin ilmakanavaan. Muistaakseni kiinnikkeiden modaamisella sopi. 

Link to comment

Muuten meni mukana tulevilla kiinnikkeillä heittämällä mutta tuonne keskelle eteen tein kaksi omaa kiinnikettä. Hannarin puolella sai raon jätettyä pieneksi mutta kuskinpuolella piti jättää vähän enemmän että mahtui nätisti myöhäispalliksen sulakerasian kanssa. Rattiputkeen en tehnyt vielä mitään lopullista kiinnikettä, nyt on parilla nippusiteellä siitä kiinni.

 

image.thumb.jpeg.b921b5f1e9844d70d5f87e345743a7f1.jpeg

 

image.thumb.jpeg.a6138daff83c6903d768b57a811ee092.jpeg

 

image.thumb.jpeg.4e9c544261bfaa19a9c343075b20658b.jpeg

 

image.thumb.jpeg.d9924aec0a14de7bcc403013cdbd04e2.jpeg

 

image.thumb.jpeg.21b9cbc196891a9ae973a0e690f83b0f.jpeg

 

image.thumb.jpeg.081e720c7f98c2d79f72f5e768c415b7.jpeg

 

image.thumb.jpeg.38f82ed17455dd401a859793595a18e0.jpeg

 

  • Like 3
Link to comment
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
13 hours ago, Paadre said:

Tätä olen itse jo vuosia käyttänyt eikä ole jäänyt yksikään pallonivel irtoamatta, ei tartte hakata ja kiroilla. 

 

https://www.motonet.fi/fi/tuote/804058/MTX-Automotive-pallonivelen-ulosvetaja

 

Täytyypä hakea tuollainen työkalupakkiin. Meneekö tuo myös alapallon ympärille pallukassa ? Mulla ei meinaan mikään ulosvetäjä passannut tuonne alapalloon ja piti modatulla irroitushaarukalla paukuttaa nivel irti, auton painoakin sai käyttää hyväksi. Jos olis ottanut jarrulevyn ja kilven irti, niin sitten olis saanut ulosvetäjän omasta hyllystä mahtumaan väliin. 

Edited by KimmoH
Link to comment
3 hours ago, KimmoH said:

 

Täytyypä hakea tuollainen työkalupakkiin. Meneekö tuo myös alapallon ympärille pallukassa ? Mulla ei meinaan mikään ulosvetäjä passannut tuonne alapalloon ja piti modatulla irroitushaarukalla paukuttaa nivel irti, auton painoakin sai käyttää hyväksi. Jos olis ottanut jarrulevyn ja kilven irti, niin sitten olis saanut ulosvetäjän omasta hyllystä mahtumaan väliin. 

Muistaakseni mahtuu juuri ja juuri alapalloonkin. Omastani olen tukivarret irrottanu ja tuota työkalua väittäisin kyllä käyttäneeni.

  • Like 2
Link to comment
On 3/4/2023 at 1:23 PM, Paadre said:

Muistaakseni mahtuu juuri ja juuri alapalloonkin. Omastani olen tukivarret irrottanu ja tuota työkalua väittäisin kyllä käyttäneeni.

Kannattaa huolella sitten asemoida se ku rupee irrottaan, ite puolihuolimattosti irrottelin ja työkalu vinossa, "hammas" nasahti aika heleposti poikki.. 
Eli haarukan molemmille puolille paine kunnolla yhtä paljon, ei toiselle vaan.. Oma vika..

Edited by Urbantoy
Link to comment

Viimeksi kun itselle tuli piukassa oleva vastaan niin pännäsin tämän tyyppisen ulosvetäjän https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/ulosvetimet/ulosvedin-0---100-mm-2000019462 niveleen. Ja sitten vasaralla kylkeen.

 

Tuollainen nivelen ulospainaja ollut kyllä ostoslistalla mutta en ole halunnut ostaa jotain halpaa paskaa joka napsahtaa helposti poikki ja kunnolliset sitten maksaakin satasia.

Edited by Tanhis
Link to comment

Kaivein tuossa arkistoja ja syksyllä 2020 tuli viimeksi vaihdettua apukuskin puolelle alapallo. Silloin paikoilleen meni Lemförd (Made in China) ja nyt viime syksynä sekin oli kahden vuoden ajojen jäljiltä vaihtokunnossa. Hyllyssä ei ollut muuta kuin Lemfördiä joten sellaiset tuonne alle meni tälläkin kertaa. Katsotaampa kauanko kestävät. 

 

Pitää tilata jemmaan jotain toista merkkiä....

 

Aiemmin tähän ei ollut tullutkaan niveliä vaihdettua. Alla on tähän saakka olleet ne samat nivelet mitkä autossa alla olivat kun se talouteen 2012 vuonna tuli. Ilmeisesti jostain 80-90 luvulta peräisin olevat. Silloin tuli vaihdettua vain pelkät kumit ja sitten ajettiin kovaa monta kesää. 

 

Niin ja tänään tuli vähän harrastettua, säädin venttiilit + vaihdoin uudet venakopat kun uustuotantokoppien maalit olivat kadonneet. 

Edited by KimmoH
  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Kevät ilmeisesti lähestyy vaikkei se siltä ikkunasta katsottuna täällä Keski-Suomessa näytä. Mitään ei bussiin pitänyt talven aikana tehdä mutta nyt on viime viikkojen aikana tullut nykerrettyä kaikenlaista. 

 

Hupisähköpuolelle tuli tehtyä pikkuisen päivityksiä ja liukuoven saranaakin tuli korjattua, kun pelkkä saranan maalaussuunnitelma eskaloitui rikkinäisten osien vaihtamiseksi. 

 

 

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ajokausi startattu Keski-Suomessa. Samalla selvis miksi toinen takarengas oli hieman vajaa talvisäilön jäljiltä. Pihalle kun peruutin, niin sattui silmään ruuvi takarenkaasta. Pääsi 8 vuotta keulalla roikkunut vararengas ajoon ja ruuvilla varustettu kumi jäi odottamaan paikkausta. 

 

image.thumb.jpeg.b0feef9092f5dd5a169d9ff4a178e6bb.jpeg

Link to comment
11 hours ago, KimmoH said:

Ajokausi startattu Keski-Suomessa. Samalla selvis miksi toinen takarengas oli hieman vajaa talvisäilön jäljiltä. Pihalle kun peruutin, niin sattui silmään ruuvi takarenkaasta. Pääsi 8 vuotta keulalla roikkunut vararengas ajoon ja ruuvilla varustettu kumi jäi odottamaan paikkausta. 

 

 

Itsellä oli joskus kans kumi tyhjä kun aamulla olin töihin lähdössä. Sen sijaan että olisin kaivanut varapyörän niin ruuvasin ruuvin irti butyyliteippiä ruuvin varteen ja takas reikään. Sillä pääsi 20km eestaas työmatkan ja illalla vielä samoilla ilmoilla rengasliikkeeseen korjattavaksi. Sen jälkeen lisäsinkin kamelinpaskan+työkalut auton vakiovarusteisiin. 

Link to comment
  • 4 months later...

Päivitelläämpä tätäkin. Keväästä saakka on vain tankattu ja reissattu reilu 6000 kilsaa. Viikko sitten avainta kääntäessä ei kuulunut mitään, kunnes hetken päästä solenoidi naksahti ja startti pyörähti. Arvelin että temppuilisikohan starttirele. Uusi rele paikoilleen ja ongelmaa ei enää esiintynyt. Kunnes tänään taas oli aivan hiljaista startin suunnalla. 

 

Haalarit niskaan, startti irti ja se toimi pöydällä hienosti. Vaihdoin kuitenkin solenoidin kun se hieman arvelutti, joskus viime talvena kerran pari pakkasella olevinaan vähän oireili. 

 

image.thumb.jpeg.7d6062b1fbb9e5457e8479200060b567.jpeg

 

Startti paikoilleen ja avainta kääntäessä oli edelleen aivan hiljaista. Tökkäsin yleismittarin akkuun kiinni ja sehän oli aivan kuollut. Apuvirtaa ja pyörähti iloisesti käyntiin. Tulipa tyhmä olo, noh, tulipahan harjoiteltua startin irroitusta pihamaalla 😂 2017 vuonna pohojosen reissulla vaihdettu akku oli näköjään tullut tiensä päähän. Ei yhtään varoitellut ja vielä eilenkin pyöräytti niin iloisesti koneen käyntiin ettei älynnyt sitä edes epäillä syylliseksi. Ceetekki kiinni ja katsotaan vieläkö se tuosta toipuisi sen verran että selviäisi kauden loppuun saakka. 

 

image.thumb.jpeg.69d44e86ab6166c00b5d3f661488a6e9.jpeg

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...