Jump to content

'78 pallokeula


KimmoH

Recommended Posts

Kannattaa laminoida vahvikkeet siellä muotissa nii ei sitten muuta muotoaan. Vaikka sulla on sen kokonen kärry että saat melko jäykän kuomun ihan vaan laminoimalla muutaman kerroksen kuitua päällekkäin.

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tota happoa tässä olen pari tuntia miettinyt mutta hyvin mulla on toi temadur pysynyt aiemminkin kevytmetalleissa kiinni ilman sen kummempia pohjamaaleja. Tosin just tuollaista alumiinilevyä en ole sillä kertaakaan maalannut. Pitää käydä vielä huomenna "temadurkaupassa" kysymässä vinkkejä.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Aika jäätävää alkaa olemaan tämä osien laadun kanssa pelleily kun edes uuteen ei voi luottaa.

 

Ja laakerikauppias mulle joskus opetti että laatumerkin laakereillakin on kahta eri laatua ja laatu on erotettavissa varaosanumerosta. Sitä en muista miten se oli mutta tyyliin jos viimeinen numero on 0 tai 1 niin erotti valmistusmaan tyyliin saksa tai kiina.

Edited by Tanhis
Link to comment

Tanhiksen jutusta tuli mieleen vahva OT:

 

Entiseen hyvään aikaan Porissa pannun Karhun (kyllä, se o Suomen kieltä kauneimmillaan) erotti keravalaisten kusivedestä etiketin reunasta löytyneestä sarjanumerosta joka alkoi P-kirjaimella...:)

 

Eli varaosakauppiaat vois tätä hieman enempiki avata osien ostajille voisi palaute vähentyä tai parantua.

Link to comment

Taisin täälläkin joskus ihmetellä takapyörissä tuntuvia välyksiä heti uutuudeltaan. Uusilla, eri valmistajan laakereilla välykset katosivat ja nyt tuo tuntuu omaankin käteen normaalilta.

 

Samaa takapyörän laakerien klappia ihmetellään tasaisin väliajoin Tölkkifoorumillakin (Tölkissä samat kamat kuin Pallossa). Siellä ratkaisuksi tarjoillaan yleensä laakerimerkin vaihtoa ja laakerien väliholkin tarkastelua ettei ole tyssääntynyt jolloin klapin määrä kasvaa.

Edited by Jiibee
Link to comment

Mulla oli kahta eri väliholkkia, alla oli alkuperäiset vw osat ja ne olivat 0,1mm lyhemmät kuin nämä uudet tarvikeosat. Mutta tässä tapauksessa väliholkki ei vaikuta asiaan, kun klappi poistui akselin päästä vaikken ole vielä edes mutteria paikalleen laittanut. Se ulompi Febin laakeri oli vain liian väljä.

Link to comment

Lisäjäähyä mallailin auton alle ja ainoat vapaat paikat asennukselle vaikuttaisivat olevan joko keskivaiheilla autoa runkopalkkien välissä tai sitten tuohon kuskinpuolen takakulmaan. Tilaa olisi ja letkut saisi tuotua helposti kohteeseen. Mahtaako olla järkevä paikka asennukselle ? Ensin ajattelin kokeilla ilman puhallinta ja jos vielä kaipaa lisäjäähdytystä, niin sitten kaveriksi termostaattiohjattu puhallin.

 

post-1830-0-51852400-1473877240_thumb.jpg

Link to comment

Lisäjäähyä mallailin auton alle ja ainoat vapaat paikat asennukselle vaikuttaisivat olevan joko keskivaiheilla autoa runkopalkkien välissä tai sitten tuohon kuskinpuolen takakulmaan.

Täältä ääni kuskin puolen takakulmalle konehuoneessa. Kaksi junista tiedän missä on jäähy tuossa paikassa, flektillä varustettuna, ja oikeastaan en edes keksi miksi se pitäisi koettaa asentaa jonnekkin muualle?

Link to comment

Täältä ääni kuskin puolen takakulmalle konehuoneessa. Kaksi junista tiedän missä on jäähy tuossa paikassa, flektillä varustettuna, ja oikeastaan en edes keksi miksi se pitäisi koettaa asentaa jonnekkin muualle?

Em. Juniksissa on ilmeisesti tehty jäähyn kokoinen reikä konehuoneen nurkan pohjapeltiin jotta ilma on saatu vaihtumaan. Jos et tee reikää niin sitten laittaisin jäähyn loivaan kulmaan pohjapeltiin nähden ja lisäisin ilmanohjaimen.

 

Jos reikä niin sitten flekti.

Link to comment

Em. Juniksissa on ilmeisesti tehty jäähyn kokoinen reikä konehuoneen nurkan pohjapeltiin jotta ilma on saatu vaihtumaan.

Jep, jäähyn kokoinen reikä ja jäähy siihen tiiviisti. Joko puhaltava flekti jäähyn päälle tai imevä alle. Jäähy on hyvin suojassa ja tulee melko lyhyet letkuvedot.

Link to comment

Täältä ääni kuskin puolen takakulmalle konehuoneessa. Kaksi junista tiedän missä on jäähy tuossa paikassa, flektillä varustettuna, ja oikeastaan en edes keksi miksi se pitäisi koettaa asentaa jonnekkin muualle?

 

 

Hmm, letkut tulevat lähtemään koneelta suodattimen jalan sandwich adapterilta (type 4 kone) eli konehuoneen puolelle letkuille pitäisi tehdä läpiviennit ja letkujen pituus tuplaantuisi tuosta takakulmasta mihin kuvassa jäähyä mallailin. Konehuoneessa tuo takakulma on lisäksi varattu toiselle akulle mikä on joskus tulevaisuudessa tulossa asennusvuoroon eli siellä suunnalla alkaa olla aika täyttä ja tuo pohjan reiittäminen ei tule kysymykseen. 

 

Täytyypä tuumailla, jos tuohon nurkkaan saisi jonkun ilmaohjaimen viriteltyä... tai purkaa öljynlämpömittarin pois häiritsemästä :D

Link to comment

Takakulma on hyvä paikka palliksessa ja ei tosiaan mahda tointaa konehuoneen puolelle yrittää jos on kakkosakku ja nelostyypin sandwich :) Sandwichin sopivaan asentoon asentamalla + varmaankin 45-90 asteen lähdöillä sekä sandwichistä että jääystä varmaankin, tulee lyhyet ja siistit vedot. Ilman puhaltimiakin varmasti jo jonkun verran tuolla ilma kiertää ja jäähdytystä tulee lisää, välttämättä puhaltimia ei edes tarvita. Miunkin pitänee viritellä lisää jäähdytystä kun doppelissa ilmanotot on vain kyljissä ja se ei tunnu parilitraiselle riittävän vaan joudun ajamaan vähänkin pidemmät matkat aina moottoritilan / lavan päällä oleva luukku auki - vaikutus on noin 20-30 astetta öljynlämpöihin reippaassa matka-ajossa.

Link to comment

Paikka taisi jäähylle eilen illalla löytyä mutta mistä letkulähtöjä 90 asteen kulmalla ? Tuossa kennossa taitaa olla 1/2 reiät, suoran nipan kierteen päältä mitattuna 21mm. Mukana tulleilla suorilla nipoilla ei saa nättiä asennusta suoritettua :(

 

Ehdotuksia kivijalkakaupoista mistä voisi käydä kyselemässä ? Pitäisi saada vähän niinku heti että pääsisi testaamaan miten öljyt lentää pitkin lattiaa ;)

Link to comment

Hydrauliikkakaupoista löytyy sopivat osat, jos et AN-liittimiä halua alkaa tilailemaan. Osat tosin ihan eri paineille tarkoitettuja, joten kannattaa kiinnittää huomiota osien sisäreikien kokoon ja valita ne sen mukaan tai avartaa aukot. Samalla voi letkut teettää prässätyillä päillä vaikka teräspunosteflonletkusta niin ei tarvitse jännittää vuotaako:)

Jyväskylässä kannataa käydä kyselemässä esim. Salhydrosta.

 

Jos sandwich adapteri ohjaa kaiken öljyn ulkoisen jäähyn kautta niin kannattaa varmistaa, että paineen eivät laske pääöljykanavassa. Joskus nämä ulkoiset jäähdytyskierron osat ovat niin huonoja virtausominaisuuksiltaan, että kuristavat reilusti virtausta.

Link to comment

Sopivia nippoja kierre/letkuliitännällä ei tuntunut löytyvän tähän hätään joten otin pelkät mutkat hydrauliikkaliikkeestä. Pääsee nyt edes testaamaan ja jos tuosta on iloa, niin tehdään sitten pysyvämpi asennus prässätyillä päillä. 

 

Tuoss EMPI:n sandwichissä ei kaikki öljy kierrä jäähylle tai ainakin joku ohjaussysteemi siinä on sisäänrakennettuna. Katsotaan kuinka käy.... 

 

Rautakaupassa kun satuin ohimennen katsomaan 90 mutkien hintoja, niin jäi vähän sellainen maku, että apinaa koijataan. Tuollainen 90 mutka maksoi rautakaupassa reilu 13€ kun hydrauliikka kaupasta samaisia mutkia sai kaksi alle kuudella eurolla...

Link to comment

Ai, olis Biltemasta pitänyt osata AN:llä hakea. En onnistunut löytämään Biltsun nettisivuilta mitään sopivaa roinaa. Jossain kuvissa nuo mustat vilahtivat mutta ohitin heti, kun silmä käsitti tuon muoviseksi puutarhaletku, tms. viritykseksi :)

 

Tuossa EMPI:n voileivässä taitaa olla ihan termostaatti mikä ohjaa virtausta, kun vehjettä tarkemmin eilen tutkin.

Link to comment

Hyvältä näyttää tuo lisäöljynjäähdytin. Kerrohan sitten kuinka paljon öljynlämpö aleni. Itse virittelin viime talvena 914:ssä olevaan tyyppi 4 moottoriin lisäöljynjäähdyttimen. Vaikuttaa siltä että öljynlämpö - vedettäessä CombiCampia - aleni reilut 5 astetta, mutta se on vain yhdeltä verrattain lyhyeltä reissulta, joten varma tuo luku ei ole.

Link to comment

Eilinen koekäyttö päättyi siihen kun kennon pään letkuliittimien ja mutkien välistä tihkui öljyt pihalle :( Kaikki muut liitokset tiivistin aiemmin eri aineella ja nämä viimeiset letkunipat tuli jostain mielenhäiriöstä johtuen tökättyä kiireessä kiinni Hylomarilla ja Hylomar ei tuossa välissä toiminut alkuunkaan.

 

post-1830-0-38203800-1474261253_thumb.jpg

 

Osien putsaus ja vedin väliin samat tiivisteaineet mitä muuallekkin eli Permatexin Form-A-Gasget 3:sta. Tänään iltapäivästä uusi koekäyttö.

Link to comment

Nonni, sellaisen vartin verran pysyi öljyt sisällä kunnes alkoi tiputtelemaan. Nyt ei vuotanut mitkään kierteet eli gasget 3 hoiti tehtävänsä mutta ongelmakohta siirtyi kennon päässä letkun ja nipan väliin. Klemmari kiristys ei näköjään tuossa enää toiminut, todennäköisesti alkaa jossain vaiheessa vuotamaan myös adapterin päästä :( 

 

Nyt odotellaan, että öljyt jäähtyvät käsinkosketeltavaan muotoon ja letkut irti. Saisi nyt sen verran pysymään kasassa, että pääsisi testaamaan kuorman kanssa vaikutusta lämpöihin... Toisaalta ulkolämpötilatkin alkavat olla jo lähempänä pakkasta kuin hellelukemia joten mitään kovin virallista tulosta on turha odottaa.

 

Ainakaan tällaisilla liitoksilla en tuota uskalla pysyvään käyttöön jättää, pakko teettää kunnon letkut jossain hydrauliikka liikkeessä.

Link to comment

Samalla voi letkut teettää prässätyillä päillä vaikka teräspunosteflonletkusta niin ei tarvitse jännittää vuotaako:)

 

Itseäni lainaten. Mitä minä sanoin:)

 

Hyrdauliitiivisteliimojen lisäksi myös kierreteipillä voi kätevästi tiivistää nuo kartiokierteet. Niissä hyvänä puolena on myös se, että avataessa (jos tarvitsee jostain syystä avata) kanaviin ei pääse kuivia liimakokkareita, kuten liimatusissa liitoksissa.

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...