Jump to content

'78 pallokeula


KimmoH

Recommended Posts

Öljyn lämpötiloista... Gene Berg asetti öljyn lämpötilan varoitustikun raja-arvoksi 108 Celsius. Siis sillä tavalla, että kone voi ohimenevästi käydä siinä lämpötilassa muttei pysyvästi. Jos tyyppi 4 käy pysyvästi 120 asteisena, niin kyllä se sitten käy liian kuumana.

 

On tullut nukuttua muutama yö pallokeulassa. Päädyin makuupussiin, jossa voi nukkua pakkasessakin. Jos sitten on lämmin kesäyö, niin voi siitä kuoritua ulos... Kylmänä "nukuttu" yö on lievästi sanoen epämiellyttävää. Kunnon patjaan kannattaa panostaa. Tosin se on hieman vaikeampaa bussissa, jonka takatiloja käytetään myös matkustamona.

Link to comment

Pitääpä katsoa mihin nuo lämmöt asettuvat jahka saan tuon lämpösuojan huomenna. Laihalla tuo ei ainakaan tulppien mukaan eikä pakokaasuanalysaattorin mukaan käy, joten siitä ei pitäisi olla kyse. Mitään muuta syytä ei nyt äkkiseltään tule mieleen kuin tuon viimoisen lämpösuojan puuttuminen.

 

Pitää nyt vielä kokeilla kalibroida tuota mun mittaria ihan kiehuvan veden kanssa, tuonne "tappiin" kun lämmöt nostan ja otan öljyisen tikun käteeni, niin ei se öljy sormia polta. Kärsii napata ihan hyvin tikun päästä kiinni. Tuon perusteella se mun aikaisempi vanhoilla munkkirasvoilla tekemäni kalibrointi alkoi epäilyttämään tai sitten mulla ei vain ole enää tuntoa sormissa ;)

 

 

Alla oleva löytyi maailmalta eli tuon mukaan menisi nyt "motari" nopeudella High-Normalin ylärajalla. Ja tuonne 110-120 paikkeille nousee tosiaan vasta, kun on päästänyt menemään sen vajaa pari tuntia. Ennen alkuputken lämpösuojanauhaa lämmöt kipusivat tuonne jo reilun puolen tunnin ajolla, joten odotukset ovat korkealla viimeistä pellin palaa odotellessa.

 

------------------------------------

Temperature Readings

 

180F (82C) = Cold Running

 

180F-210F (82 – 99C) = Nominal

 

210F-250F (99 – 121C) = High-Normal, For Type 1 engine running High-Normal is tolerated especially in the summer when the ambient temperature is higher. This is a normal temperature for a Type 4 or Type 1 performance engine.

 

250F-280F (121– 138C) = High; the engine should be investigated for cooling and mechanical issues. The viscosity of good synthetic oil will not be reduced. This temperature can be tolerated for short periods of driving i.e. to make it to a safe place for recovery.

 

280F> (138C >) = Critical; If the oil pressure light is on, shut down immediately. If not pull over at a safe location and leave the engine to idle, this will cool the engine down, do not rev it or try to drive once the temperature has reduced.

-----------------------------------------------

 

Sateessa tehdyt vuotojen paikkailut ja kylmässä nukkuminen teki sitten temput ja nyt kärsitään kunnon miesflunssaa. Pitää ottaa seuraavalla kerralla oikea makuupussi matkaan. Tämä oli vähän soitellen sotaan lähtö mutta opittiin paljon. Ei tarvitse kesällä lapinreissulla sitten kärsiä ;)

 

Perjantai - lauantai aikana tuli aika monta autoa vastaan missä oli lapa pystyssä, samoin teiden varsilla näkyi vilkuttelijoita. Bussi herättää positiivista huomiota nähtävästi !

Link to comment

Otimpa ja kalibroin tuon öljynlämpömittarini nyt ihan aikuisten oikeasti, näin sairaslomapäivän kunniaksi. Kannatti nukkua märkänä kylmässä bussissa ;) Aikaisempi munkkirasvoilla tekemäni testi taisi tosiaankin mennä ihan persiilleen. Nyt tuli se väärin näyttänyt kinkkumittarikin kalibroitua samalla.

 

Keittelin bussin takana kattilallisen vettä ja mittatikku kiehuvassa vedessä ollessaan kabiinin mittari näytti tasan 100 astetta. Eli tuo aikaisemmin luulemani 120 astetta olikin maksimissaan 110 astetta eli missään vaiheessa ei oikeasti ole käytykkään sadassa kahdessakympissä. Ja nyt kun saan loputkin jäähypellit paikoilleen, niin kaikki taitaa loppujenlopuksi olla sittenkin ihan OK. 

 

Ihan niinkuin olisin joskus lukenut, että öljynlämpömittarin tuijottelu tekee hulluksi :D

Link to comment

Se on totta että "tieto lisää tuskaa". Kun kuitenkin uskon siihen että meidän ilmajäähdytteisten suosikkimoottoroiden pahin vihollinen on perusteellinen ylikuumeneminen, niin en omalta osaltani luovu öljyn lämpötilan seurannasta. Mutta öljynpainemittareita mun harraste-VW:eissä ei nähdä. Sen viisarin seuraaminen on tosi turhaa puuhaa - merkkivalo saa sitten hälyttää, jos sillä saralla jotain tapahtuu.

  • Like 1
Link to comment

No maantiellä täys poka päällä lämpimänä kesäpäivänä näet mikä on lämmöntuoton ja -hukkaamisen suhde. Usein siinä käy niin, että lämmöt pikkuhiljaa nousee ja nousee. SItten pakko pitää paussia tai parannettava jäähdytystä.

 

Kyllä mittarit mulle puolustaa paikkaansa. Ainakin näkee kun asiat alkaa mennä pieleen, eikä vasta sitten kun ne on jo pielessä. Jos öljyvalo syttyy ajossa niin peli on jo menetty. Ajat sitten.

Link to comment

Siis oma kommenttini oli lähinnä viitaten huonosti kalibroituihin mittareihin ja sairaalloiseen mittarien kyttäämiseen.

 

Eli luet jostai arvon mitä ei missään nimessä saisi ylittää ja elät sen mukaan jopa ajamisen mukavuutta rajoittaen kun silmä kovana seuraa esim 5C nousua öljyn lämmöissä.

 

Kun taas naapurissa (kuvannollisesti) ajetaan samanlaisella vehkeellä ilman ongelmia vuosikaudet ilman mittaria.

 

Tottahan se on että on hyvä olla kartalla milloin kone käy kuumana mutta esim vakiokoneen kanssa missä kaikki on tehtaan specseissä kyseinen kyttääminen on aika turhaa jos ei nyt asuntovaunu perässä painele vuoristossa.

 

Ja kyllä itsellänikin oli tarkoitus asentaa öjynlämpömittari omaan kun meinaan heinemannia kesällä vähän pidemmänkin matkan kolkilla vedellä.

  • Like 1
Link to comment

Oikean puolen rallattelulle/sivuäänelle löytyi selitys. Käytin tuossa aamusta vielä venttiilikoneiston auki ja nyt huomasin, että se suojaputkien "rautalankajousi" oli lopsahtanut alareunasta jokaiseen suojaputkeen sisään ja tönärit heiluttelivat lankaa. Siitä syntyi sitten vastaava rallattelu kuin venttiilit olisivat olleet poissa säädöistään. Nyt kone on hiljainen kuin suvituuli :D

Link to comment
  • 3 weeks later...
Guest speedy

Suorastaan ihailtavaa paneutumista! Tuolla tavalla joko auto tulee hienoon toimintakuntoon tai rakentaja lähtee Kangasvuoreen hiukan lepäämään...hieromalla saa siastakin poliisikoiran. Tuommoinen volkkari on hiljainen ja mukavakyytinen auto silloin kun se on tehtaan jäljiltä purkamaton ja ehjä, ei ole ihan pieni vaiva koota sekalaisista osista suvituulen hiljaista vastaavaa.

Link to comment

Vehje on tällä hetkellä taas pukeilla. Rallatus ilmestyi seuraavana päivänä takaisin, kun töistä ajelin kotia kohti, eli vika ei ollut nelosen imukoneistossa. Nyt odotellaan vielä uutta pakovippaa saapuvaksi, sen jälkeen varataan paikka Kangasvuoresta :D

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Ehjätty kansi on nyt koeponnistettu vajaan 800 kilometrin testilenkillä. Öljynlämmöt ovat tikun mukaan edelleen aivan samat mitä aikoinaan alussakin ennen lukuisia muutoksia. Nyt päätin lopullisesti olla stressaamatta öljynlämmöistä ja annan mennä vaan. Teoriassa vehje on kunnossa kaikinpuolin ja jos hajoaa, niin hajoaa. On näillä kuumemmissakin olosuhteissa ajettu ;)

 

Isommat renkaat ja harvempi perä olisi aika pop vaikka kyllä tämä näinkin etenee ihan kivasti.

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

On se hienoa että lähes 80 vuoden materiaalikehityksen tulos on se että yli 50 vuotta vanhat osat on vielä ehjiä mutta vuoden vanhat hajoaa miten sattuu.

 

Tähän voisin lisätä oman mielipiteeni nykyisestä kuluttajakäyttäytymisestä mutta se olisi jopa palstalle liian karua tekstiä.

  • Like 1
Link to comment
  • 3 weeks later...

Onkos jarrupalojen valmistajissa kovinkin laatueroja ? Eilen piti vaihtaa palat eteen, kun palat alkoivat lonksahdella aina eteen tai taakse ekalla jarrupolkimen painalluksella. TRW:n palat alkoivat lonksua 4400 kilometrin ajon jälkeen.

 

Voihan tietty olla, että nuo uustuotanto satulatkaan eivät parhaat mahdolliset ole mutta niistä en kuitenkaan kulumajälkiä tai muutakaan kosmeettista vikaa löytänyt.

Link to comment
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Yöllä heräsin ja pohdin maallisia murheita, mitäpä jos se klappi olisikin laipassa. Aamulla googletusta ja tällainen vika tuntui olevan kohtuu yleinen. Äsken käytin sitten kuskinpuolen laipan irti, akselissa ei väljää eli laakerin pitäisi olla OK. Romulootasta kaivoin yhden laipan ja tällä ei välystä enää tuntunut. Laipan booreissa oli siis väljää \o/

 

post-1830-0-28870200-1448286242_thumb.jpeg

 

Jos nyt vaihtaisi stefat kummallekkin puolelle, kun laatikko on pöydällä. Onkos 091 askeissa kaikissa samankokoinen akselin stefa ? Vai pitääkö irroittaa yksi mallksi kauppareissulle.

Link to comment

Suomessa Paruzzilla hyllytavaraa.

 

Viimeisin tilaus Paruzzilta kesti pari viikkoa vaikka kaikki rojut oli hyllytavaraa nettisivujen mielestä :( ja lontoosta rojut tulee suoraan kotiovelle (itseasiassa tuo Paruzzin tilaus on tänään tullut matkahuoltoon ja makaa toisella puolen kaupunkia)...

 

Mutta joo... nappasin äsken stefat irti. Vasemmalla puolen oli vielä orggis VW stefa ja mitat kyljessä 45x72x15. Oikealla puolen oli joku muu stefa ja väärän mallinen tai ainakaan missään ei sellaista tarjota vaihteiston kylkeen. Klappi puolella on siis käyty jo aiemmin ropaamassa, ainakin stefaa on vaihdeltu.

 

Nyt kun stefat olivat poissa tieltä, niin sai paremman näkyvyyden laakeriin. Akselin päähän kun laittaa pultin "jatkovarreksi" ja nitkuttaa, niin kyllä se akseli näyttää ihan selvästi liikkuvan laakerin suhteen. Laipassa ollut välys vielä lisäsi tuota. Vasemmalla puolen ei vastaavaa liikettä näy. 

 

Uskaltaisikohan tuota oikeaa puolta hieman kirrata laakerin välyksen poistamiseksi vai pitäisikö suosiolla vaihtaa uudet laakerit ja katsoa miltä näyttää samoilla säädöillä...

Link to comment

Nyt kun stefat olivat poissa tieltä, niin sai paremman näkyvyyden laakeriin. Akselin päähän kun laittaa pultin "jatkovarreksi" ja nitkuttaa, niin kyllä se akseli näyttää ihan selvästi liikkuvan laakerin suhteen. Laipassa ollut välys vielä lisäsi tuota. Vasemmalla puolen ei vastaavaa liikettä näy. 

 

Uskaltaisikohan tuota oikeaa puolta hieman kirrata laakerin välyksen poistamiseksi vai pitäisikö suosiolla vaihtaa uudet laakerit ja katsoa miltä näyttää samoilla säädöillä...

Huomioi että tuo boorillinen akselinpää ei ole laakeroitu noilla poskilaakereilla (eikä itse asiassa millään muullakaan oikealla laakerilla). Se on vain irtonainen akselinpätkä tasauspyörästön reiässä.

Älä siis uusi äläkä kiristele laakeria ennen tarkempaa tutustumista asiaan.

Link to comment

Viimeisin tilaus Paruzzilta kesti pari viikkoa vaikka kaikki rojut oli hyllytavaraa nettisivujen mielestä :(

Väittäisin että nuo nettisivujen vihreät ja punaiset pallot kertoo tilanteen Hollannin varastolla eikä Suomen, joten lienee siitä johtuu parin viikon toimitusaika. Korjatkaa joku jos meni väärin..

Link to comment

Mitenkäs tuo boorillinen akseli on sieltä askin sisältä kiinni, onko vain perämurikasta läpi ? Ei tuossa kauheasti liikettä ole, itseasiassa käsin sitä ei tunne mutta kun katsoo akselin ja laakerin väliä samalla kun nitkuttaa, niin liikkeen näkee välissä olevasta öljystä. Vasemmalla puolen tuon liikkeen näkee mutta oikealla puolen ei. 

Link to comment

Mitenkäs tuo boorillinen akseli on sieltä askin sisältä kiinni, onko vain perämurikasta läpi ? Ei tuossa kauheasti liikettä ole, itseasiassa käsin sitä ei tunne mutta kun katsoo akselin ja laakerin väliä samalla kun nitkuttaa, niin liikkeen näkee välissä olevasta öljystä. Vasemmalla puolen tuon liikkeen näkee mutta oikealla puolen ei. 

Jos haluat "korjata" tuon akselin niin koko tasauspyörästö pitää irrottaa pöydälle. Onneksi akseli ja sen reikä vaikuttaisivat olevan normikunnossa, kyllä tuossa ihan pieni välys saa olla. Oikean puoleinen akselinpätkä on paljon pitempi kuin vasen, ehkä pää heiluu enemmän sen takia.

 

Tuo akselintumppi pyörii hieman tasauspyörästöön runkoon nähden kaarteissa ja sitten enemmänkin vastakkaisen puolen pyörän sutiessa. Kun akselissa ei ole mitään vierintälaakeria niin jonkinlainen välys on oltava jo uutenakin.

 

Link to comment

Vuorokauden se edellinen päätös näköjään piti ;) Käytin perän sittenkin auki, asia vaivasi sen verran. Laakeri oli ihan OK ja tuo pieni välys on akselin ja perämurikan välissä missä sen kuuluukin olla. Stefat tilaukseen ja nyt on helppo vaihtaa kytkinkopastakin käyttöakselin stefa, kun koppa on irrallaan.

 

post-1830-0-98829700-1448468767_thumb.jpeg

Edited by KimmoH
Link to comment

Jos tuli laitettua ylös laakerin alkuperäinen kiristysasento niin kannattaa laittaa samaan. Noillahan säädetään perän hammaskosketus.

Itse laittaisin aloittaessa merkin ja laskisin kierrokset irrottaessa (toki hypoidipyörien hammaskosketuksen voi määrittää muutenkin mutta ainakaan minä en osaa).

Link to comment
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...