Jump to content

'78 pallokeula


KimmoH

Recommended Posts

Voisitko hieman valaista että minkä vuoksi bussisi nimi on Yellow Submarine?

 

 

Tenavat valitsi värin, siitä tuli keltainen ja me kaikki asutaan siinä laulun sanojen mukaan :D Lyhyesti näin ;)

 

EDIT: ja ei, en ole Beatles ihminen sen enempää

Edited by KimmoH
Link to comment

Toive toteutui, lumet suli ja pääsin suorittamaan koeajon. 4 kilsaa tuli kylätiellä kurvailtua, toimi ihan hienosti testipenkissä tehdyillä säädöillä.

 

6 ripainen aski oli aivan loisto päivitys, nyt on välitykset enemmän kuin kohdallaan! Vanhassa kolmiripaisessa 002 askissa oli todella tiuhat välitykset, ykkönen oli siinä lähes turha vaihde ja viimeistään kuudessa kympissä piti vaihtaa jo nelosta sisään.

 

"Uusi" 091 aski toimii hienosti, testilenkillä nopeudet jäivät reiluun kuutenkymppiin tunnissa kun tie loppui kesken. Nelosta en päässyt edes tarjoamaan sisään ;) Sen verran pääsin kokeilemaan, että kaikki vaihteet toimivat OK. Kolmosella olisi voinut vedettää varmaan helposti yli kahdeksan kympin ja koneestakin menohaluja tuntui löytyvän. Nyt voi rauhoittua joulun viettoon ja välipäivinä alkaa sitten tarkempi säätöjen haku.

 

Pitäisi varmaan lambda ja mittari hommata, että saisi täyden selvyyden suuttien sopivuudesta ajossa.... 

  • Like 2
Link to comment
  • 2 weeks later...

Milläs öljyllä ajoit?

 

Sanovat, että järjettömällä modulilla ajavan kannattaa pitää kärjet ja konkka mukana hanskalokerossa.

 

 

20W50:stä oon käyttänyt kokoajan. Kuis ?

 

On mulla yhdet kärjet aina jossain jemmassa, kun reissussa olen ;)

Link to comment

Tämä 20W50:nen on sitä Motonetin peltikanisteri öljyä mutta en kyllä jaksa uskoa että tuosta johtuisi. Laahavat nostimet kaikissa vanhoissa vehkeissä mulla on aina ollut eikä tällaista ole aiemmin tullut vastaan vaikka mitä öljyjä on moottoreihin työntänyt. Lisäksi maailmalta löytyi juttuja myös "sinkkiöljyillä" pilaantuneista nostajista joten jäljelle mahtaa jäädä vain huonolaatuiset nostajat :(

Link to comment

Joo vähän kalluppia siitä, että onko vika öljyssä vai nostajien matskussa. Mulla oli sama homma omassa koneessa ja siellä oli ollut syntteettiset öljyt. Nyt tein koneen uusiksi ja palasin takas mineraaliöljyihin. Katotaan mitä koneestä löytyy kun sen seuraavan kerran avaa. Mikä toivottavasti ei tapahtu ihan lähiaikoina.

Link to comment

"Varamoottori" alkaa olla nipussa, muutama pikku puute vielä ja sitten bensaa koneeseen.

 

Nostajista ja öljyistä vielä kaivelin juttuja. Maailmalla jotkut väittivät, että ongelma voisi johtua sinkin/ZDDP-lisäaineen puutteesta. Osa taas oli sitä mieltä, että lisäaine ei auta mitään ja samoja ongelmia esiintyy silläkin. Tarkastimpa vielä mitä siinä Motonetin peltikanisterin kyljessä lukee.

 

Tuotekuvaus: Mineraalipohjainen 20W50-moottoriöljy vanhempiin vapaasti hengittäviin harrasteajoneuvoihin kuten autot ja moottoripyörät ilman märkäkytkintä. Täyttää vaatimukset aikakausille 1960 – 1980. Koostumus vähentää öljyn kulutusta sekä vuotoa. Sisältää kuormituksen kestoa parantavaa ZDDP-lisäainetta (sinkkidialkylditiofosfaatti). Astiakoko 5 litraa, aidossa peltikannussa. Viskositeettiluokka SAE 20W50. API SE/CC.

 

Eli tässäkin on lisäaineet mukana ja kaikki öljylle asetetut vaatimukset täyttyvät ja silti osa nostajista oli roskiskamaa. Sormi osoittaa siis edelleen nostajien valmistajaa ;) 

 

Ensi syksynä pääsee näkemään miltä Scatin Lube-A-Lobet näyttävät yhden kesän ajon jäljiltä, bussissa kun on nyt sellaiset paikoillaan olevassa koneessa. 

Link to comment

Tuossahan on 0.08% sinkkiä. ja valvolinen vr1 20w-50 on 0.13% ja joissain vieläkin enemmän. Omaveikkaus on että huonot nostajat olleet. Itse olen käyttänyt haukuttua castrollin gtx 15w50 öljyä mos2 lisäaineistuksella. kun valvolinen kanssa oli vaahtoamisen kanssa ongelmia.

Link to comment

Pakkaset loppuivat ja pääsin koeajamaan huolletun varamoottorin.

 

Vehje toimi hyvin, ei vuotoja tai muitakaan ongelmia. Entisöity orggisjakaja, kärjillä varustettuna, toimi ilman ongelmia ja säädin sytkän suht kohdalleen. Pikaisella testauksella kaasaritkin toimivat yllättävän hyvin vakio suuttimilla (132,5). En alkanut suuremmin hiplailemaan mutta oikealla hehtaarilla säädöt tuntuivat olevan. Mahtoi vuosi sitten kaikki alku "ongelmat" johtua väärästä jakajasta ja ennakoista, mitä pystyi sitten kompensoimaan isommilla suuttimilla. Tai sitten en vain silloin osannut...

 

Nyt kone jäähtymään ja sitten nostetaan hyllyyn jemmaan. 

  • Like 2
Link to comment

Viime kesänä tämä varamoottori ajatus lähti siitä itämään, kun pohjosen turnee bussilla peruuntui hajonneen venttiiliohjurin vuoksi. Kansi oli sitten pajalla korjattavana ja istua nökötettiin perheen kanssa toista viikkoa Datsunissa. Toiste ei näin pääse enää käymään ;)

  • Like 2
Link to comment

Tälle talvelle suunnitellut toimet alkavat olla tehty eli kesä saa nyt tulla.

 

Bussissa on uusi moottori ja vaihteisto paikoillaan, koeajettuna. Hyllyssä tänään paketoitu täydellinen vakio varamoottori, -vaihteisto, -startti ja kytkinpaketti. Aivan varmasti jotain kesällä poikii mutta nyt on pahimpiin vastoinkäymisiin varauduttu ;)

 

post-1830-0-41227500-1453656465_thumb.jpg

 

Lopputalveksi pitää keksiä siis jotain tekemistä...

Link to comment

Aina varamoottorikaan ei pelasta... Vuonna 2004 kaksi hesalaista harrastajaa lähti 50-luvun kuplalla Le Bug Show'hun Belgiaan. Takapenkillä oli varamoottori, joka jouduttiin ottamaan käyttöön saksalaisella levähdyspaikalla. Tapahtumaan päästiin sillä koneella, joka vaihdettiin kolmanteen, paikan päällä ostettuun. Kolmannella päästiin takaisin Suomeen. Jonkin ajan kuluttua saapumisesta koneesta hajosi venttiilinnostaja. Tämä tarina on tosi.

  • Like 1
Link to comment
  • 2 months later...

Ajokausi 2016 korkattu. Ei ihan mennyt kuin Strömssössä mutta pienellä jumpalla vastoinkäymiset on toistaiseksi selätetty. Jos sitä huomenna selviäisi kuukausitapaamiseen...

 

Mahtaakohan mistään löytyä 1:1 uustuotanto kaasareita mitkä voisi heittää näiden orggis Solexien tilalle ? Orggis vivuston ja ilmanputsarin pitäisi siis sopia paikoilleen.

 

Nyt on hyllyssä kaasaripari millä toimii tyhjäkäynti hienosti ja ajossa ei mitään ongelmia mutta kuumana käynnistyvyys on olematon. Toisella kaasariparilla taasen käynnistyy aina mutta tyhjäkäynnissä ja ajossa on hieman toivomisen varaa. Välillä tuntuu, että kaasaripalapeliin käytyn ajan voisi käyttää järkevämminkin... 

Link to comment

Onko siellä semmonen paksu imusarjan tiiviste? ja onko bakeliitit imusarjan ja kaasarin välissä?  Oliskohan ruisku päivitys hyvä kun nykyään ei taida saada mitään muita toimivia kaasuttimia kaupasta kuin idoja.

Edited by Roope
Link to comment

Onko siellä semmonen paksu imusarjan tiiviste? ja onko bakeliitit imusarjan ja kaasarin välissä?  Oliskohan ruisku päivitys hyvä kun nykyään ei taida saada mitään muita toimivia kaasuttimia kaupasta kuin idoja.

 

 

Imusarjan tiiviste on ohut "peltinen" ja kaasarin/imusarjan välissä on bakeliitti + paperitiiviste. 

 

Sotkin tuossa iltapäivällä pakkaa vielä niin, että vaihdoin näiden kahden kaasarisetin oikeanpuoleiset kaasarit keskenään ja käytös parani huomattavasti. Tyhjäkäynti lakkasi lainehtimasta ja sen sai säädettyä taas kohtuu alas. Eli tuossa viimekesäisessä setissäkin ollut toinen kaasari oli aika finaalissa. 

 

Ruisku vois kyllä olla kova sana... jos näillä nyt räpiköisi tämän ajokauden ja ottaisi ensi talveksi polttoaineensyötön projektiksi.

Link to comment

Mielellään kaasarit kyllä pitäisin. Kun vain saisi jostain vanhojen väljien romujen tilalle uudet. Mahtaakohan nuilla Brosoleilla tehdä mitään ?

 

http://www.justkampers.com/vw-t2-bay-window-parts/t2-bay-engine-parts/carburetor-manifolds-rebuild-kits/44-mm-dual-brosol-carbs-vw-t2-bay-1700-1800-2000cc-1971-1979-vw-t25-2000cc-aircooled-1979-1983.html

Edited by KimmoH
Link to comment

Pitääpä laitella JK:lle viestiä ja tiedustella tuota heidän pakettinsa oikeaa sisältöä. Näitä taitaa olla useampaakin variaatiota, toisista puuttuu alipainelähdöt jakajalle ja toisissa ne on, jos nyt oikein ymmärsin kun aikani Googlailin. Joku jenkkifirma taisi ihan koneen mukaan näitä tuunailla asiakkaille kun vain speksit ilmoittaa tilatessa.

 

Tuota mun kastelevaa yksilöä, kuskinpuolen "the sprinkleriä", tutkin aamulla tarkemmin. Mitään vikaa siitä en silmämääräisesti löytänyt. Kiihdytyspumpun kartion mallinen kalvon jousi taisi olla "väärinpäin" mutta siitä tuo kuseskelu tuskin johtuu. Ei tarvitse kuin pikkuisen hipaista kiihdytyspumpun kalvoa liikuttelevaa vartta vaikka sivusuunnassa, niin heti tiputtelee kurkkuun bensaa. Lorottelua tapahtuu tuolta kautta heti auton sammutuksen jälkeenkin, kun vähänkään vehje vain heilahtelee johonkin suuntaan :( Noh, vika on nyt paikallistettu tuohon kuskinpuolen kaasariin ja matka jatkuu...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...