Jump to content

Juniksen alennusvaihteen irrotus


Guest PeteT

Recommended Posts

Guest PeteT

Tarttis irrottaa toinen alennusvaihde, että saisin fiksattua jousilatan pultin reikiin uudet kierteet. Miten se tapahtuu helpoimmin? Onko mitään mitä pitäisi erityisesti varoa?

 

Kai tää selviäis korjausmanuskasta tai vaikka silmällä katsomalla, mutta kun asia tuli just nyt mieleen eikä oo autoa tai manuaalia käsillä.

 

Korjaus varmaan on paras tehdä Helicoil-tyyppisesti? Onko pääkaupunkiseudulta suositella jotain pajaa joka noita tekisi, vai onko jopa tee-se-itse homma? Jenkit käyttää termia "tap" joka paitsi vesihanaa tarkoittaa ilmeisesti kierteisen holkin tyrkkäämistä reikään tms =helicoil?).

 

Muita ehdotuksia, esim poraus M14 kierteelle (vakio taitaa olla M12)?

 

Pete

Link to comment

Tässä tapauksessa:

 

"tap" = verbi, kierteyttää. Eli tehdä uudet kierteet.

"tap" = substantiivi, työkalu, "terä" jolla uudet kierteet tehdään. (reikään kierteet siis sisäpuolelle.. ulkopuoliset kierteet esim. terästankoon tehdään "die" -nimisellä työkalulla.. joka on "tap" :in vastakohta siis)

 

Kierresisäkkeet (kiinteät, molemmin puolin kierteytetyt holkit) on eri asia kuin ns. Helicoilit, niillä yleensä tarkoitetaan irtokierrettä joka näyttää ikäänkuin jouselta. Heli-Coil on itseasiassa valmistajan nimi, ja ne tekevät sekä kiinteitä että irtokierteitä. Käytännön elämään vaan on vakiintunut termi "helicoili" tarkoittamaan tuota jousen tapaista irtokierrettä.

 

Molempien käyttö vaatii alkuperäisen reiän poraamista hiukan isommaksi, ja sinne sitten tehdään uudet, isommat kierteet joihin se sisäkeholkki tai irtokierre ruuvataan kiinni. Kiinteä sisäkeholkki kannattaa kiinnittää kierrelukitteella paikoilleen, "helicoil" irtokierre periaatteessa pysyy ilmankin paikoillaan. Se supistu sisään kierrettäessä, mutta pyrkii "avaus" suuntaan kierrettäessä laajenemaan ja siten lukittuu ympärillä olevaan materiaaliin hanakasti eikä pyöri pultin mukana ulos.

 

Yksi vaihtoehto olisi tietysti alkuperäisen reiän umpeen hitsaaminen ja poraus + kierteytys suoraan alkuperäiseen kokoon.

 

Noin yleisesti ottaen, kappaleesta riippuen, köyhän miehen korjaus olisi pitemmät pultit ja mutteri toiselle puolelle kappaletta, jos kyseessäoleva osa sen sallii tilan puolesta. Sen voi ehkä jopa hitsata sinne paikoilleen muutamalla pisteellä.

 

Jan

Link to comment
Guest PeteT

Kiitokset Janille, nyt selvisi kierteenkorjausmenetelmät. Ovatko tehtävissä kotikonstein? Saako kierreholkkeja tai helicoil-tyyppisiä kierreinserttejä ostaa vai pitääkö saada kyseinen palikka vietyä johonkin pajalle?

 

Sen verran tässä hokasin, että jotta saisin ao alennusvaihteen vaihdelaatikon puolisen osan, jossa korkanneet kierteet ovat, ns pöydälle, pitäisi ilmeisesti irrottaa vetoakseli laatikosta. Lienee siis helpointa yrittää porata ja "tapittaa" reiät niiden ollessa kiinni autossa. ??

 

Neuvoja, käytännön kokemuksia?

Link to comment

>Kiitokset Janille, nyt selvisi kierteenkorjausmenetelmät.

>Ovatko tehtävissä kotikonstein?

 

On toki. Teen vähän väliä. Kierretapeilla saa myös olemassaolevat kierteet putsattua kivasti esim. ruosteesta.

 

 

>Saako kierreholkkeja tai helicoil-tyyppisiä kierreinserttejä ostaa vai

>pitääkö saada kyseinen palikka vietyä johonkin pajalle?

 

Saa ostettua, joskaan ei ihan joka putkasta taida löytyä.

http://www.masino.fi/

 

 

 

>Sen verran tässä hokasin, että jotta saisin ao alennusvaihteen

>vaihdelaatikon puolisen osan, jossa korkanneet kierteet ovat, ns

>pöydälle, pitäisi ilmeisesti irrottaa vetoakseli laatikosta. Lienee siis

>helpointa yrittää porata ja "tapittaa" reiät niiden ollessa kiinni autossa. ??

 

 

En näe estettä. Kunhan se normaalia isomman reiän poraaminen onnistuu ettei mikään ole tiellä.

 

Tärkeintä on saada se porattu reikä SUORAAN.

 

Jan

Link to comment
  • 15 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...