Jump to content

Alumiinin korjaaminen


Recommended Posts

Guest k1200rs

Se hitsaus varmaan olisi se paras korjaus keino. En tiedä siitä tinasta, mutta appiukko korjasi joskus aikaa sitten sellaisen puutarhajyrsimen lohkossa olleen reijän kemiallisella metallilla. Korjaus on kestäny jo vuosia tietysti käyttötunnit on vähäiset eikä pakkas käynnistyksiä kuten lumilingossa.

Link to comment

Hep.

 

Mulla on alutitea ollunna ja hyvin on pelittäny. Pitää huomioida, että jos siinä alumiinissa mitä korjataan, on ollu jotakin lämpökäsittelyä, niin se tod. näk. tärveltyy samalla. Muistaakseni alutitea on saanut clasultakin joskus?

 

Sitten mulla on jenkkilässä tehtyä pikkusen eri tuntusta tavaraa samaan hommaan kanssa. Sekin tuntuu toimiva. Noi vaatii pikkasen harjotusta kyllä, pari ekaa kokeilua ei multa onnistuneet.

 

Tuota jenkkien tankoa mulla on jäljellä jokunen ylimääränen, noin 30 cm pätkä (taitas olla jonkun noin 3 mm halkasijaltaan, ei o ihan pyöreetä) jos kiinnostaa niin nakkaa privaa, nuita voin tosiaan muutaman myydä pois.

 

 

-eemeli-

Link to comment

Tulipas siisti! Mie korjasin technoweldillä PV:n magneeton kopan halkeaman, ja se on myös kestänyt hyvin. Suurimmaksi ongelmaksi muodostui uskon puute - se vaatii ihan hurjasti lämpöä. Vaikka halkeama oli pieni, alumiini johtaa sen kyllä hyvin pois juotoskohdasta ja melkoisen isolla toholla piti lämmittää että sai kopan riittävän kuumaksi. Positiivista siinä oli se, että sen sai sitten helposti vingutettua ja dremelillä viimeisteltyä siten että korjausta ei ennen maalaamistakaan paraatipuolelta niin edes huomannut.

Link to comment

Hep.

 

Ainakin alutite muuttui mulla eri väriseksi kun se perusalumiini. Ei heti, mutta parin viikon sisään. Etenkin se liitos, mitä vielä tuli vähän käpälöityä tasaiseksi sorvaamisen jälkeen.

 

Jos käyttäs lakkaa, niin sitten en tiedä.

 

Vanteisa kyllä arveluttas tuolla korjata, jos ovat lämpökäsiteltyä alumiinia. Joutuu koko vanteen lämmittämään ja jos on muualla siistit lakat/maalit, niin voi olla iso työ siistiä ne myös. Vanne saattaa myös vaatia uuden lämpökäsittelyn.

 

-eemeli-

Link to comment
Jos kyseessä on oikeat aluvanteet, toimii varmasti. Kyseessä kun todnäk on nykyaikaisemmat seosmetallivanteet niin niihin toimii metallikitti ok.

 

Nyt on kyllä pakko tarttua tuohon kommenttiin. Mikä on oikea alumiinivanne? Lähes kaikki nykyisin (ja ennenkin) käytetty "alumiini" on juuri mainitsemaasi seosmetallia. Nuo korjausaineethan on lähes pelkkää sinkkiä lisäseostuksella. Sen takia tuo juottaminen toimii alle 400 asteessa. Sinkkiä liukenee todella paljon nyt melkein kaikkiin alumiiniseoksiin, eli varmasti toimii "alumiinivanteiden" korjaukseen. Taitaa ainoastaan heikentää Al-Si seoksia. Itse en kyllä lähtisi kuitenkaan tuntematonta valuseosta lämmittämään (jos on lämpökäsitelty).

 

Ainakin alutite muuttui mulla eri väriseksi kun se perusalumiini. Ei heti, mutta parin viikon sisään. Etenkin se liitos, mitä vielä tuli vähän käpälöityä tasaiseksi sorvaamisen jälkeen.

 

Sinkkihän ei ole saman väristä kuin alumiini niin eipä ole ihme jos muuttaa väriä.

Link to comment

Hep.

 

Alu-Titen mainoksen mukaan korjattukin kohta on anodisoitavissa, tosin tuota en ole kokeillut anodisoida.

 

Notta ei se ihan pelkkää sinkkiä pysty olemaan =)

 

-eemeli-

Link to comment

Notta ei se ihan pelkkää sinkkiä pysty olemaan =)

 

Jep. Sinkkiä, alumiinia, kuparia, magnesiumia, mangaania ja ehkä hieman kromia ja piitäkin nuo varmaan sisältää. Tuollaisella nippelitiedollahan kukaan ei tee tässä elämässä yhtään mitään, mutta kerroinpahan kuitenkin. Hyvin nuo kosmeettisia vikoja näkyy korjaavan.

Link to comment
Jos kyseessä on oikeat aluvanteet, toimii varmasti. Kyseessä kun todnäk on nykyaikaisemmat seosmetallivanteet niin niihin toimii metallikitti ok.

 

Nyt on kyllä pakko tarttua tuohon kommenttiin. Mikä on oikea alumiinivanne? Lähes kaikki nykyisin (ja ennenkin) käytetty "alumiini" on juuri mainitsemaasi seosmetallia. Nuo korjausaineethan on lähes pelkkää sinkkiä lisäseostuksella. Sen takia tuo juottaminen toimii alle 400 asteessa. Sinkkiä liukenee todella paljon nyt melkein kaikkiin alumiiniseoksiin, eli varmasti toimii "alumiinivanteiden" korjaukseen. Taitaa ainoastaan heikentää Al-Si seoksia. Itse en kyllä lähtisi kuitenkaan tuntematonta valuseosta lämmittämään (jos on lämpökäsitelty).

 

 

Tarkoitinkin lähinnä että harvempi vannehan taitaa alumiinia olla edes. Tuosta mömmöstä ei ole mitään hajua.

 

Jonkin verran vanteista tietoa kyllä.

Link to comment
Jos kyseessä on oikeat aluvanteet, toimii varmasti. Kyseessä kun todnäk on nykyaikaisemmat seosmetallivanteet niin niihin toimii metallikitti ok.

 

Nyt on kyllä pakko tarttua tuohon kommenttiin. Mikä on oikea alumiinivanne? Lähes kaikki nykyisin (ja ennenkin) käytetty "alumiini" on juuri mainitsemaasi seosmetallia. Nuo korjausaineethan on lähes pelkkää sinkkiä lisäseostuksella. Sen takia tuo juottaminen toimii alle 400 asteessa. Sinkkiä liukenee todella paljon nyt melkein kaikkiin alumiiniseoksiin, eli varmasti toimii "alumiinivanteiden" korjaukseen. Taitaa ainoastaan heikentää Al-Si seoksia. Itse en kyllä lähtisi kuitenkaan tuntematonta valuseosta lämmittämään (jos on lämpökäsitelty).

 

 

Tarkoitinkin lähinnä että harvempi vannehan taitaa alumiinia olla edes. Tuosta mömmöstä ei ole mitään hajua.

 

Jonkin verran vanteista tietoa kyllä.

 

Niin ja ketä sanoo että mulla on auton alla seosmetallivanteet.

 

Ja tosiaan kysyin vain mielenkiinnosta kun käyttiksen mukana tuli vw orkkis vanteet minkä reuna on viimeistelyltään sellaisella sorvaus uralla, minkä päällä on sitten lakka. Eli jos vain kittaisin ja maalaisin ne niin paikkauksen kohdalta lähtisi se pintaviimeistely pois eli ne pitäisi korjata metallilla ja sorvata ja sitten vetää lakka päälle jos haluaisi orkkis näköiset niistä. Mutta taitaa olla järkevämpää hinnan puolesta vain kitata ja maalata.

Link to comment

Niin ja ketä sanoo että mulla on auton alla seosmetallivanteet.

 

Noh, voisit sitten samalla kertoa omat määritteesi seosmetalli- ja alumiinivanteelle. Pilkkuahan tässä taas viilataan aika rankasti suuntaan jos toiseen. Puhdasta alumiiniahan ei käytetä oikeastaan missään eli nuo vw orkkis kiekotkin ovat vähintään binäärisiä alumiiniseoksia, joten ainakin omasta mielestäni ne ovat alumiiniseosvanteita tai lontooksi "(aluminium) alloy wheels". Eikä haittaa vaikka olisivat jopa "magnesium"-vanteita, nekin sisältävät yllätys yllätys alumiinia. Nuo aikaisemmat kommenttini nyt olivat enemmänkin sitä luokkaa, etteivät nuo Alutitet, Technoweldit ym. pääasiassa sinkkiä sisältävät "ihmeaineet" tiedä sitä mitä tavaraa se korjattava tuote on. Toimii niin puhtaalle alumiinille kuin vaikka korkeasti seostetulle 7000-sarjan "lentokonealumiinille".

 

Herneitä täällä ei omista eikä muidenkaan kommenteista kannata nenosiin vetää, mutta muutama faktahan noista tököteistä kannattaa muistaa:

 

- Kuten eemeli jo tuolla aikaa sitten sanoi, noita juotosaineita käyttäessä mahdolliset lämpökäsittelyt tuhoutuu, joita monille valetuille alumiiniseoksille tehdään.

- Säröthän ei kappaleista katoa mihinkään, eli noilla vain piilottaa ruman vian. Liitokset ovat eri asia.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...